Magyar Energiagazdaság, 1949 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1949-01-01 / 1. szám

A kazán besugárzott f orrcsövekkel határolt nagy tűzterű, felül egymástól nagy távolságban lévő csövekkel, amelyek felül nagyméretű dobba van­nak behengerelve. A falhűtőcsövek felülete 75%-a a kazán fűtőfelületnek. A tulaj­donképeni kazán fűtőfelülete óránként 184 kg gőzt termel­ésenként. A hűtőcsövek mögött hőszigetelő tűzálló tégla bur­kolat van, bádog köpenyen belül. Két gőzgyűjtő dob van egymás fölött. Méretük nagy, hogy hőkapacitá­suk nagy legyen. A felső dob 2 m átmérőjű, az alsó 1,5 m. Előbbi 52 atm üzemnyomásnál nagyon tekin­télyes, a legnagyobb Európában. Az alsó dob rend­szerint egészen vízzel van töltve, a felső dobban lát­szik a vízszint, a forrósövek és a tápvezeték az alsó dobba torkolnak. A nagy felső dobban annyi tarta­lék víz van, hogy az átsegíti az üzemet, ha a táp­­berendezésben rövidebb ideig tartó üzemzavar van. A felső dobban normál üzemben olyan magas a víz­szint, hogy elég hely maradjon vízszint emelkedésre hirtelen fellépő terhelésnél, pl. ha a készenléti üzem­nek megfelelő 4 t/s terhelés hirtelen 70 t/ó-ra fel­szökik. Ilyenkor a nyomásesés következtében a kazánban mindenütt keletkező gőzbuborékok a gőz­víz keverék térfogatát annyira megnövelik, hogy még a 2 m átmérőjű dobban is 15 cm-t növekszik a vízszint. Ez a tűrhető teljes vízszintjátéknak, 60 cm­­nek része. Vándorrostély tüzelést azért választot­tak perszén tüzelés helyett, hogy elkerüljék az elektrostatikus porleválasztást és mert elegendő tapasztalatuk volt, hogy vándorrostély is­­teljesen kielégítően alkalmazkodik a hirtelen terhelés válto­záshoz, ha ennek megfelelően van kiépítve a rend­szer. A rostélyt hajtó motor kommutátoros. Úgy a légaláfúvó, mint a szívó ventilátor tengelyén 2 motor van, egy kisebb a normál üzemi és egy nagyobb a­­gyors indítási viszonyokra méretezve 3, ill. 2%­­szeres teljesítőképességgel. A teljesítmény szabályo­zás a szívóoldalon a terelő lapátok szöge állításával történik. A füstgáz szívóventillátorral összeépített centri­fugális porelválasztótól a durva szállópop- és kokszot külön ventilátor visszafújja a tűztérbe. A füstgázok a kazánból tápvízelőmelegítőn és­­léghevítőn át jutnak a szívóventilátorhoz. Az ecoba a megcsapolással­ előmelegített tápvíz 150—160­­C°-kal lép be. A füstgázok a léghevítő mögött 145—­165 C°-kal távoznak. A gépcsoport Ljungström turbo 35 MVA-es 5 KV-os, amely egy 50 KV-ra feltranszformáló­­egységgel állandóan össze van kötve. Az 50 KV-os vezeték egy 1 km távolságban lévő sínhez csatla­kozik. A turbina úgy van méretezve, hogy a normális­­admissio nyomás 2/3 részénél, túlterhelő szelepek nyitása mellett, már teljes terhelést győz Ezáltal hirtelen fellépő terhelésnél, amidőn a kazán­­nyomás esik, győzi a terhelést. Ha a telep készenlétben van, akkor a gép­csoportot a villamos oldalról tartják forgásban és csak minimális gőzmennyiség megy át a turbinán. A turbina centrifugál szabályozója 0,7 periódus eltérésen belül nem működik, ha a periódusszám ezen túl esik, akkor nyit az admissio szelep, ezután nyitnak a túlterhelő szelepek, miközben rohamosan esik a kazánnyomás. A felvett terhelés, ill. a gőz­felvétel határolására, a csökkenő admissio nyomás zárni kezdi a túlterhelő szelepeket. Az egész telep kezelése egy központi táblára van összehozva. Itt egy ember az egész telepet üze­men kívüli hideg állapotból 6 perc alatt üzembe tudja helyezni. A kondenzációt két vertikális hűtővízszivattyú szolgálja ki. Szükség esetén egy is elviszi a teljes terhelésű üzemet. Egyiknek a tengelyén egy fél­fordulatú motor is van, amely készenléti szolgálat­ban szállítja a hűtővizet. A kondenzátum egy sorozat hőkicserélőn halad keresztül és összeszedi az üzem minden részéről a felszabaduló hőt. 3 drb. villamos és 1 drb. gőzturbo tápszivattyú van. A telepen üzembiztonság érdekében mellőz­ték mindenütt a csapágyak vízzel hűtését. Erre a célra külön hűtőventilátorok szolgálnak. A telep összes segédmotorjai: 85 drb., össze­sen 4000 LE, a rostélyhajtó motor kivételével, amely kommutátoros valamennyi rövidre zárt forgó­részű asynchron motor és közvetlenül a hálózatra kapcsolva indul. A motorvédőkapcsolókban nin­csen­­ fesz. kiváltás, úgy, hogy feszültség kimara­dás után a feszültség ismét megjelenésekor az egész rendszer automatikusan felfut rendes fordu­latszámra. Megjegyzendő, hogy a motorok között van 850 LE-e­s pólusú tápszivattyút hajtó motor is. A segédüzem táplálására nincsen házi­ üzem turbina, hanem védő fojtótekercseken keresztül van a segédüzemi sín normál üzemben a generá­torra kapcsolva. Indításnál a távvezetékre kapcsol­ (4) ábra. Hirtelen fellépő terhelés hatása a nyomás és hőfokra. 5

Next