Magyar Grafika, 1927 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1927-01-01 / 1. szám

a reklám adja meg. Ezek jók és kicsiny­­ségük dienere is elerik az­t a hatást, amit tőlük várunk. A nagy »F« betűs Fenyves» féle reklám lap fojthatását maga a betű domborítja ki a legpregnánsabban, segítik ebben a hivatásában a hozzácsatlakozó élénk színű sorfolt s azt közrefogó fekete kockák.­­ Kissé nyugtalan hatású a Cor­­vína áruház reklámja, de ezt inkább a fehér papírnak kell tulajdonítani. Színes papíroson, vagy egy negyedik színben nyomandó tónuson a mostani szerkezeté­­ben is érdekes és figyelmet keltő reklám­­ként tekintendő.­­ Ugyancsak folthatáson alapuló szerkezettel bír lapunk e számá­­nak fedőlapja is, amelynek markáns fő­­sora és a píros-fekete félkorongjai rend­­kívüli hatású reklámerővel bírnak. A reklámnyomtatványok, illetve vil­­lamosreklámok színezése — mint fentebb említettem — nagy fontossággal bír. Az egyik színnek pregnánsan reklámszínnek kell lennie,­ legyen az élénk, tüzes, mér­­gesen tolakodó. A cínóber, vízizínzöld, sárga egyaránt a legjobbak, de ezek mel­­lett persze jóhatásúak más tompább,fino­­­mabb hatású színek is. A színezés meg­­állapításánál azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy egy nyomtatványon csak egyetlen egy ilyen élénk, tolakodó, szem­­beszökő színt alkalmazzunk, kerüljük azt a rossz szokást — amit sajnos gyakran láthatunk alkalmazni —, hogy egy-egy fehér lapra két élénk — (piros»zöld vagy narancs és »tüzes« kék)­­ színt nyomta­­tunk. Két élénk szín csak az esetben hat jól, ha negatív betűs a megoldás és a hát­ tér fekete, tehát fekete színű a papírunk. Ha a fentebb tömören elmondott szem­­pontokra ügyelünk és példáink nyomán dolgozunk, úgy kisebb technikai készség­­gel, korlátozottabb termelési lehetőségek mellett is az átlagnál nívósabb reklám­­nyomtatványokat állíthatunk elő. WANKO VILMOS ----------------------------­ Fedőlapunk és mellékleteink E számunk fedőlapját Kun Mihály tervezte s kiegészítője a »folthatásos reklámnyomtat­­ványok« című cikkünkhöz általa tervezett nyolc szedéspéldának. Úgy a fedőlapot, mint a mellékleteket Berk Károly gépmester nyomta. A szedés és az ezzel kapcsolatos tónusmet­­szetek (túlnyomórészt ólomból megmunkálva) Paxtán Péter, Springer Ferenc, Horváth Ferenc munkáját dicsérik. Igen értékes és pompásan sikerült két mellék­­letet kaptunk Knez Izidor gyomai könyvnyom­­tatótól. Az egyik a cég ezidei újévi köszöntő» lapja, melynek művészi kivitele Kozma Lajos grafikus ízlését dicséri. Technikai kivitele a gyomai intézet jó hírnevéhez méltóan kifogás­­talan, csak úgy, mint a másik mellékleté, mely Knerék egyik legújabb kiadványának, »A tö­­rök hodzsa tréfái« című műnek négy oldalát mutatja be olvasóinknak. E melléklet kis íze­­lítőt nyújt abból a végtelenül kifinomodott könyvművészetből, amelyet a gyomai könyv» nyomtatóműhely kultívál , amely az igazi hozzáértők elismerését érdemelte ki úgy ha­­zánkban, mint a távol külföldön egyaránt. E könyv díszítései és fametszetei egyébként Kner Albert művészetének és technikai tudá­­sának ékes bizonyítékai. E számunk 11. melléklete a J. W. Blanders borgisch-gladbachi papírgyár fedélpapírmin­­tája. E gyár e papírmintával hívja fel cégeink figyelmét »Krater« »Kreta«, »Sargasso« és »Jan Wellern« nevezetek alatt piacra hozott fedélpapírosaira, amelyek szép és ízléses színe­­zetű felületükkel igen alkalmasak könyvek külső védőlapjainak ékesítéseire. A lapunkhoz csatolt mintalap a »Sargasso« sorozatból való, amelynél a színek egybeolvadása annyira finom, hogy az ezekre nyomott fedőlapok igen előkelő hatást gyakorolnak a szemlélőre. A cég képviselete Josef Stiassny, Wa­en, I. Hen­gelgasse 19, készséggel küldi meg a papír­­fajták mintakollekcióját. CSOMAGOLÓ­ KIÁLLÍTÁS. Az Or­­szágos Iparegyesület, amely csak nemrég rendezett egy háromhónapos reklámtan­­folyamot kereskedők és reklámszakma­ beliek részére, ez év tavaszára kiállítást rendez a mintaszerű csomagolásokból. A kereskedelmi verseny ezen a téren is egyre nagyobb áldozatkészséget követel a cégektől, de viszont a különböző anya­­gokat (papír, nemezpapír, bádog, kera­­mia, üveg stb.) nyomtatással ellátó tech­­­nikák fejlettsége mindenfelé örvendetes eredményekkel szolgál. Ezzel karöltve jár a csomagolt áru üzleti sikere is. Szinte egész skáláját lehet összeállítani a csom­a­­golásoknak, áma legegyszerűbb háztar­­tási kellékektől kezdve, mint paszták, ola­­jok, konzervdobozok egészen a raffinált művészettel luxuscsomagokban jelent­­kező parfümökig. És itt számbajön min­­denütt magának a csomagolásnak a for­­mája, az élénksége,az alapszíne, valamint a nyomtatott címke és a burkolópapír is. Helyesen összeállított gyűjteményanyag­­ból tehát sokat tanulhatnak kereskedőink és nyomtatóink is. Éppen ezért kívánatos, hogy a kiállítás ne csak művészi mun­­­kákat, de egyszerű, jó köznapi példákat is mutasson be s rövid útbaigazítást is adjon a látogatóknak a csomagoló­­anyagok reklámszerű megmunkálásáról. ÁRUHÁZAK ÉS HIRDETÉSEIK A nagyvárosi áruház sokkal erőteljesebb mértékben veszi igénybe a reklám nyom­­tatott eszközeit, mint a kis» és közép» kereskedelem. Minthogy pedig az áru­­házak legtöbbje a női divatnak, piperccik­­kéknek és szépítőszereknek is hatalmas osztályaival rendelkezik, már csak ezek érdekében is szüksége van ízlést és finom» A Linotype a szedőgépek közül a legjobban van elterjedve s tökéletes szerkezeténél fogva mindenfajta szedéshez a legelőnyösebben és leggazdaságosabban használható A LINOTYPE VEZET * G­UTEN­BERG­H­AUS GEEL TESTVÉREK Budapest II. Hunyadi János»u. 12. Telefon: 34-74. Wien Vil, Lerchenfelder,str. 37 o

Next