Magyar Grafika, 1930 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1930-01-01 / 1-2. szám

MAGYAR GRAFIKA A GRAFIKAI IPAROK FEJLESZTÉSÉT SZOLGÁLÓ FOLYÓIRAT MEGJELENIK KÉTHAVONKÉNT, MINDEN ÉVBEN HATSZOR UNGARISCHE GRAPHIK CÍMŰ NÉMET NYELVŰ MELLÉKLAPPAL SZERKESZTI ÉS KIADJA: BIRÓ MIKLÓS FŐMUNKATÁRSAK: HERZOG SALAMON, KNER ALBERT, LÖWY LÁSZLÓ ÉS ROSNER KÁROLY SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: BUDAPEST VII. RÓZSA UCCA 25 BÍRÓ MIKLÓS NYOMDAI MŰINTÉZET ÉS KIADÓVÁLLALAT RT A Magyar Grafika ’16- Nyomdatulajdonosoknak, cégeknek és szak­­fizetési dija Magyar- mán kívül állóknak egész évre 30 pengő, fél országon : évre 16 pengő. Egyes szám­ok ára nyomdatulaj­donosoknak, cégeknek és szakmán kívül állók­nak 5 pengő TARTALOM: Biró Miklós: A Magya­r Grafika tízéves jubileuma Rabinovszky Márius: A KÚT kiállítása a Nem­­zeti Szalonban Rosner: Az 1930. évi almanachok Rabinovszky Márius: Újak, régiek — Fiatalok, öregek Dr. A. Ruppel: A könyvnyomtatás világmúzeuma Baranyi József: Megkezdett utakon új célok felé Rubinyi Mózes: Kner Izidor 1860—1930 Könyvnyomtatás Budán 1472-ben Löwy László: A mélynyomás gazdasági kérdéseiről A képek egyengetéséről Ziegler Gyula: A fotomontázs Némethy Lajos: Szerzői korrektúrák H. L.: A Linotype-szedőgép zavarai és azok elhárítása Löwy J.: A mélynyomóhengerek maratásáról L. L.: Az üzem rentabilitása A tömöntésről és annak kiaknázásáról Halálozások — Feljegyzések — Könyv- és lap­szemle — Beküldött naptárak — Szedés — Kor­rektori rovat — Technikai újítások — Fedőlapunk és mellékleteink — Szerkesztői üzenetek A Képzőművészek Új Társasága kiállítása a Nemzeti Szalonban A KÚT ezévi kiállításának rendezői ismét elérték, hogy eseménnyé tudták avatni a haladó művészifjúság és a középgeneráció felvonulását. Nem mintha a zsűri és a rendezők nem követtek volna el egy-két bal­fogást, nem mintha nem akadt volna harminc vagy ötven kiállított tárgy, melynek az új művészethez, de talán a művészethez egyáltalán semmi köze — de mégis:­­a KÚT vezetősége mer. Mer fiatal maradni, mer előre törni, nem fél a gáncstól, nem fél a tájé­kozatlanok lenéző mosolyától. Kétségtelen, hogy Rózsa Miklós érdeme e téren igen jelentős. Akkor, amikor a KÚT munkájáról emlékezünk meg, ki kell emelnünk e fiatalos temperamentumú szervező, a fiatalság minden erényével és hibájával ékes, tör­hetetlen munkáját. A skála, melyet a KÚT kiállítása felölel, igen tág. Áthidalhatatlannak tűnő világnézeti ellentétek tükrö­ződnek benne. Még az együvé tartozó művészeket is néha igen lényeges különbségek választják el egymástól, így a csoportosítás némi nehézséggel jár. A tiszta síkszerkesztésre való törekvés mindenesetre az egyik világos tendencia. Van, akinél több, van, akinél kevesebb elvont elem vegyül a képfelépítés problémájába. Első helyen kell e csoportban emlí­tenünk Berény Róbertet. Ez a nagyszerű tudású, hig­gadt művész visszanyúl a régi „szintetikus" törek­vések problémáihoz és azokat telíti erős, új kifeje­zéssel. Higgadtan, tisztultan, a maga szerénységé­ben oly előkelően jelenik meg Kmetty János festé­szete. Mellette áll, baráti közelségben, Szobotka, alapjában lágy, de a belső kubizálás révén szilárddá alakított tájfestése. Walleshausen Zsigmond tovább halad a tiszta, derűs formaábrázolás útján. A háború­előtti német expresszionizmus ősproblémáit eleveníti meg nagy meggyőző erővel Ziffer Sándor; szinte pót­lólag épít hidat Nagybánya és a modern törekvések közé. Nyugodtabb hatásokra törekednek, részben a formaáthatolás misztikus eszközeivel: Deési-Huber, Karikás Ili, fokozott elvonatkozással Kádár Béla, szép dekorativitással Vörös Géza, túl elméletien Bor Pál. Bontottabb eszközökkel dolgozik egy másik csoport, melynek élén Márffy Ödön (ezúttal csak egy szép akttal) és Egry József (egy sor csodásan szép tájjal s egy megragadó rajzolt önarcképpel) állanak. Külön szenzációja volt a kiállításnak Szőnyi mindig meg­­újhodó művészetének legújabb produktuma, egy üdítően színes, mélyen érzéssel telített tája. Bornem­isza Géza csendéletével szintén új és szerencsés úton jár. Derkovits már ismert képeivel szerepel, Novotny szolidan fejlődik tovább. Egryhez áll közel, de zár­tabb Göllner Miklós festészete. Rokonjelenségek még: Bene Géza, aki meglepően kiugrik a sorból két szép, raffináltan komponált csendéletével. Bene 3

Next