Magyar Gyáripar, 1911 (1. évfolyam, 1-22. szám)
1911-02-01 / 1. szám
I. ÉVFOLYAM. BUDAPEST, 1911. FEBRUÁR 1.1. SZÁM. GYÁRIPAET IS. A MAGYAR GYÁRIPAROSOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK HIVATALOS LAPJA SZERKESZTIK : - A MAGYAR GYÁRIPAR MEGJELENIK MINDEN HÓ ELSEJÉN ÉS TIZENHATODIKÁN. A MAGYAR GYÁRIPAROSOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK TAGJAI TAGSÁGI JÁRULÉKUL KAPJÁK. NEM TAGOK RÉSZÉRE ELŐFIZETÉSI ÁRA EGÉSZ ÉVRE 16 KORONA. EGYES SZÁM ÁRA 1 KORONA. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, V. KER., ZRÍNYI UTCA 1. Az igazi iparfejlesztés. Irta: Hieronymi Károly. Az 1911. évre szóló állami költségvetésben nem volt még mód és alkalom arra, hogy az egész iparfejlesztési akció terve fővonásai szerint közölhető legyen, de azt remélem, hogy a jövő évre lehetséges lesz a költségvetés indokolásában már egy átfogó és összefüggő iparfejlesztési tervezetet nyújtani. Ha azt a vádat emelik úgy a mostani, mint az előző kereskedelmi kormány ellen, hogy az iparfejlesztésnek nem minden részletét hozza nyilvánosságra, ezzel szemben meg kell jegyeznem, hogy igaz ugyan, hogy az 1907. évi III-ik törvénycikk igen széleskörű diskrecionális hatalmat ad a miniszternek, de az is igaz, hogy sehol a világon nem lehetett iparfejlesztést keresztülvinni úgy, hogy az egyes gyáraknak legbelsőbb üzemi viszonyait dobra üssék és átadják a nyilvánosságnak. Elég itt Poroszország példájára utalnom, ahol sokkal konszolidáltabbak az állapotok, mint nálunk és mégis mindenki tudja, hogy a porosz gazdaságpolitikának némely adatát idegennek lehetetlen megszerezni. A kormány nem akar és nincs is oka arra, hogy kibújjon a parlamenti ellenőrzés alól, de azt a kívánságot, hogy minden egyes subvencionált gyárnak összes viszonyai kinyomattassanak, az iparfejlesztés komolyságának f od^hatása nélkül teljesíteni nem lehet. Az idei költségvetésben az igazi iparfejlesztésnek két nagy és új szerve van megalapozva : ezek a technikai múzeum és az ipari kísérleti állomás. Az a melegség, amellyel ezt a két tervet úgy a képviselőház pénzügyi bizottsága, mint az ipari érdekeltség fölkarolta, bizonysága annak, hogy a kormány mily helyes nyomon jár, midőn itt akar a jelenlegi és jövendő magyar iparnak segítségére lenni. Különösen fontos e tekintetben az ipari kísérleti állomás ügye, mert az egyes elszórt kísérleti állomások eddig is igen beváltak, pld. a szappanipar számára alkotott kísérleti intézmény máris igen számbavehető és kézzelfogható eredményeket hozott ezen szakma javára. Újabban több támadás érte iparfejlesztésünknek egyik fontos eszközét: a közszállítási szabályzatot. A kormány nem zárkózhatik el az elől, hogy egyes nagyobb szállításoknál ha pl. kartellszerű visszaéléseket tapasztal, ezt a szabályzatot liberálisabban kezelje. Azonban a közszállításoknak a hazai ipar számára való biztosítása minden támadással szemben fenntartandó, mert azt az eszmét, hinivel