Magyar Gyáripar, 1922 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1922-01-01 / 1-2. szám

A Magyar Gyáripar gondoltak arra, hogy tartósan fognak beleilleszkedni a jogrendszerbe, mégis a háborút követő forradalmi átalakulás idején módosulva, vagy kifejlesztve, de mégis állandóbb jellegű jogszabályaivá váltak a német gazdasági jognak. Messze vezetne, ha a német tudós munkája gazdag anyagának csak ismertetését is megkísérelnek. Elég, ha csak példaképen utalunk az első kategóriába tartozó azokra a jogszabályokra, amelyek a háborús moratóriummal kapcsolatosak, míg a második kategóriára nézve talán a legjellem­zőbb példa a háború alatt az áruuzsora és illegális kereskedelem ellen történt intézkedések, amelyek a hatósági ármegállapításra, lánckereskedelemre, kö­telező ármegjelölésre vonatkozó jogszabályok egész komplexumát ölelik fel, sőt ide tartozik a német tudós rendszere szerint a szállítási szerződésekkel egybefüggő kérdések óriási anyaga is. Az idetartozó jgszabályok igen nagy része különböző módosítások és átalakulások után még ma is jelentős tényezője a német gazdasági jognak. Figyelmen kívü­l hagyva azokat a fejezeteket, amelyekben a szerző az állam­nak a gazdasági életben való kényszerű beavatko­zás folytán teremtett új gazdasági jogi helyzetet ismerteti, valamint a földbirtokra vonatkozó tulaj­donjogot is igen sokoldalúan érintő jogszabályokra vonatkozó fejezeteket, csak röviden utalunk a szerző munkájának arra a részére, amelyben az új munka­jogról van szó. Aki ismeri a németországi ipari munkaviszony alakulását az utóbbi esztendőkben, az tudja azt is, mint rengeteg jogszabályt hoztak ebben a vonatkozásban, amely jogszabályok a munkaszer­vezés, munkaidő és munkaviszony csaknem minden részleteire kiterjednek és ebben a vonatkozásban teljesen új helyzetet teremtettek. Ha áttekintjük a magyar gazdasági jog történe­tét az utolsó esztendőkben, azt látjuk, hogy a gazda­sági életbe mélyen bele­nyúló jogszabályerejű ren­delkezések tömkelegével állunk szemben mi is. Az egyik részük likvidálását célozza olyan intézkedé­seknek, amelyek csak átmenetileg voltak érvényben, de amelyek kihatásukban és gazdasági következmé­nyeikben még ma is érezhetők, a m­ásiik részük azonban ma is érvényben van s a gazdasági jog szá­mos vonatkozásait érinti. De a háborús gazdaság ezen emlékei csak egy részét képviselik annak az új gazdasági jognak, amelynek labirintusában, éppen mert szabályai kellőképen rendszerbe foglalva nin­csenek és nem is egy normális fejlődés eredményei, a gyakorlati iparos és kereskedő a maga régi jogi felfogásával és gondolkozásával alig képes eliga­zodni. Nálunk a háború befejezése óta a szovjet gaz­dálkodás és az idegen megszállások által teremtett tényleges gazdasági helyzet ismét egész sereg ad hoc jogszabály életbeléptetését tette szükségessé. Szerencse, hogy ezeknek a jogzabályoknak az ér­vénye hamarosan meg fog szűnni, mihelyt meg­oldódnak azok a problémák, amelyek azok erősza­kos és sokszor teljesen ötletszerű életbeléptetését szükségessé tették. De a háborús gazdaság egyes emlékein és a gazdasági jogot érintő egyéb új jogszabályokon kí­vü­l, még van egy jelentőségében a többieket felül­múló tényezője új gazdasági jogunknak és ez a békeszerződés. A békeszerződés, amely számos gaz­dasági vonatkozásban nemcsak korlátozza jogalko­tásunkat, de igen sok intézkedésével olyan gazda­sági jogot oktrojál reánk, amely nemcsak a jogról való felfogással, de gazdasági érdekeinkkel is hom­lokegyenest ellenkezik. Ez a suprema lex gazdasági jogunkban, amelynek béklyói közé vett a trianoni békeszerződés, amellyel számolnunk kell, amelyhez alkalmazkodnunk kell, úgyszólván minden gazda­sági vonatkozású munkánkban. Nem akarunk arról szólani, hogy milyen súlyosan érinti ez a gazdasági jog egész közgazdaságunkat ebben a vonatkozás­ban, ha a győztes hatalmak parancsa arra kénysze­rít, hogy a háború folyamán gazdaságilag elszegé­nyedett országunk úgy tekintse régibb időből fenn­maradt kötelezettségeit, mintha most is magának mondhatná azokat a tőkéket, amelyeket a háborút megelőző évtizedek keserves munkájával gyűjtött és a háború alatt elvesztegetett, csupán arra utalunk, hogy milyen messze kiható jelentősége van és lesz a békeszerződésnek jövő gazdasági alakulásunk, a velünk szomszédos államokhoz való viszonyunk, sőt sok vonatkozásban belső termelésünk szempontjá­ból is. Pedig ez az új gazdasági jog, amelyet a háború az azt követő forradalmi átalakulások és a szeren­csétlen békeszerződés teremtett meg számunkra, az alapja és kiinduló­pontja további gazdasági exiszten­­ciánknak. Ez a gazdasági jog tehát nemzeti létünk, fennmaradásunk és jövőnk szempontjából a leg­nagyobb figyelmet érdemli. Ennek kiépítése, a létező viszonyokhoz való alkalmazása, teljes figyelemmel a háború alatt teremtett helyzetre és a békeszerződés intézkedéseire, teljes figyelemmel a körülöttünk levő államok gazdasági jogának kialakulására és kifejlő­désére is, oly munka, amelynek céljaira össze kell fognia a jogászi tudomány és a gyakorlati közgaz­daság minden emberének. Az új gazdasági jog kör­vonalai megvannak az érvényben levő intézkedések­ben és a békeszerződés rendelkezéseiben. A hatalmas feladat, amely előtt a magyar jogászok és a magyar közgazdasági vezetői állanak, tartalmat adna ennek az új keretnek. Ennek a tartalomnak pedig alkalmaz­kodnia kell nemcsak a reánk oktrojált békeszerző­déshez, de közgazdaságunk, termelésünk, kereske­delmünk és fogyasztásunk szükségleteihez is. Egy oly gazdasági jogot kell teremtenünk, amely számolva azokkal a korlátokkal, amelyeket külforgalmi vo­natkozásban ekszpanzív törekvéseink érvényesítésé­ben a békeszerződés reánk oktrojált, lehetővé teszi nekünk itt helii gazdaságunk és termelésünk szá­mára a nyugodt munkát s megteremti ennek azokat a jogi előfeltételeit, amelyek ekszisztenciánkat és megélhetésünket lesznek hivatva biztosítani: gazda­sági „jogrendet“, amely megnyugvást teremt és lsz­ 1 — 2. szám.

Next