Magyar Gyáripar, 1936 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1936-01-01 / 1. szám

MAGYAR GYÁRIPAR 1. szám. 4 »Engedjék meg már most, hogy nagyérdemű el­nökéhez, Chorin Ferenc tisztelt barátomhoz forduljak. Kortársam-kartársam. És ha a szó eltorzítása eb­ben az országban nem következett volna be, azt mon­danám: elvtársam. Egy évben születtünk. Pályánk nem egy úton haladt, de egy cél felé haladtunk egy­mással párhuzamosan. Ugyanazon az egyetemen vé­geztük tanulmányainkat, ugyanaz az egyetem avatott bennünket doktorokká; hosszú időn át a Sándor utcai képviselőházban együttműködtünk, — igaz, nem egy padon, sőt talán nem is egy oldalon, de mindig egy irányban.­ Úgy hiszem érdekes szavak ezek és kell, hogy pél­dát adjanak azoknak, akik ma különböző meggyőző­déssel és a sors különböző helyére állítva szolgálják az ország gazdasági életét, vagy a közéletet. Azt hi­szem a Vámpolitikai Központ tagjai egyetértenek ve­lem, amikor a közgyűlésnek azt indítványozom, hogy közgyűlésünk emlékezzék meg kegyelettel a magyar vámpolitika úttörőjéről. Áttérve a gazdaságpolitikai kérdésekre, kiemelte az elnök, hogy nemzetközi és a magyarországi kon­junkturális tünetek kétségen kívül javulásról szólanak és a javulás észrevehető a mezőgazdaságban is, bár a terméseredmények egyenetlenek és nem kielégítők. Megfelel a Vámpolitikai Központ tradícióinak, hogy a mezőgazdasági értékesítés kérdéseivel behatóan foglal­kozunk, mert sohasem tévesztettük szem elől a három termelési ág szoros kapcsolatát. Ettől eltekintve, a mezőgazdaság vásárló­képességének jelentőségét az iparra és kereskedelemre és a külkereskedelmi mérle­günkre nézve félreismerni nagy hiba volna. A szorosabban vett kereskedelempolitikai esemé­nyek közül kiemeli csehszlovákiai viszonylatban a szerződéses állapot helyreállítását, azután azt a gya­korlatilag még fontosabb eseményt, amely a felárak egységesítésével devizapolitikánkban állott be. Bizo­nyos mértékig új irányban indulunk s az intézkedések hatásairól ma még világos képet adni nem tudunk. Kétségtelen azonban, hogy a jegybankot legutóbbi in­tézkedéseiben is a pengő értékének megóvása vezette.« Az élénk helyesléssel fogadott elnöki megnyitó után Lengyel Géza igazgató ismertette az évi je­lentést. Ennek kapcsán foglalkozott azokkal a tulaj­donképpeni vámpolitikai kérdésekkel is, amelyek csak akkor kerülnének előtérbe, ha fellebbentenék a kom­penzációs, klíring és devizaintézkedések, valutáris és forgalmi korlátozások szövevények sűrű fátyolét. De a szorosan vett kereskedelmi politikai intézmények is sokkal bonyolultabb rajzzal mutatkoznak, mint a valu­táris és forgalmi szabadság idejében. Az áttekinthető­séget befolyásolják elsősorban az 1931-ben előbb Ma­gyarország és Ausztria között létrejött, majd később a Rómában Magyarország, Ausztria és Olaszország kö­zött kötött egyezmények. Ezeknek intézkedésein kívül Ausztria nyílt preferenciális előnyöket is élvez szá­mos iparcikkére Olaszországtól s preferenciális ked­vezményeket részben élvez, részben igényel Lengyel­­országtól, Csehországtól, Franciaországtól. A közép­európai vámpolitika kétségen kívül elhajlott 1925— 1931 között követett irányától. A fordulat nem éles és nem teoretikus; a szerződések nem ejtik el a leg­nagyobb kedvezményes formulát, a kivételek nincse­nek szabályozva, de toleráltatnak. Azt kellene feltételezni, hogy a preferenciális gon­dolat nem nagyon csábíthatja az olyan elaprózott ipari kivitelben érdekelt államokat, mint amilyen Ausztria. Hiszen rendkívül sok, részben igen távoli országban kellene különös vámelőnyöket szereznie, hogy ezeknek komoly hatásuk legyen összexportjára. A folyó év első kilenc hónapjában az ausztriai export legnagyobb tétele a Németországban elhelyezett: a ki­vitel 13%-a, Magyarországba irányult az ausztriai ki­vitel 10%-a, Olaszországba 11%-a, Lengyelországba 5%-a, Csehországba 9%-a. A fennmaradó rész még jobban elforgácsolt. Ennek ellenére egy mérvadó oszt­rák gazdasági férfiú, Karl Buresch miniszter, a Niederösterreichischer Gewerbeverein december 13-án tartott előadásában igen határozottan a preferen­ciális megállapodások mellett nyilat­kozott s arra utalt, hogy a jövőben a legnagyobb ked­vezményes szerződések erősen háttérbe fognak szo­rulni. A preferenciális gondolatban valóban nagyon sok a csábító. Helyesebben szólva, nagyon sok a megvesz­tegető abban a kritikában, amely a legnagyobb ked­vezményes megállapodásokat már a háború előtt és azóta is kísérte. A lényege a kritikának rövidre fogva ismeretesen az, hogy vámtarifális engedmények egész hosszú sorát nyitjuk az egyik államnak — amellyel szemben okunk van kedvezményeket adni — és a va­lóságban a Meistbegünstigung-klauzula alapján egé­szen más államok veszik azokat igénybe, olyan álla­mok, amelyeknek tudatosan, nem biztosítottunk volna hasonló kedvezményeket. Ez a kritika csak annyiban jogos, ameny­­nyiben in­dokolttá tesz bizonyos óvatosságot a tarifaszerződések megkötésénél. A háború előtti idők­kel szemben egyébként is csökkent az említett veszély. Már 1925—31 között is (megelőzően a békeszerződés is megbénította szabad elhatározásunkat) szokássá vált a szerződéseknek elég gyakori revíziója; ezek al­kalmával mód nyílt a céljukat tévesztett tételeket ki­küszöbölni, ami a valóságban ismételten meg is tör­tént. Ennél azonban fontosabb végiggondolni a prefe­renciális szisztéma menetét. Amint látjuk, a preferenciális szerződések nem maradnak elszigetel­ten. Magyarország kap ilyen kedvezményeket elsősor­ban agrárcikkeire Ausztriától, vagy más államtól, de az idők folyamán Ausztria más agrárállamoknak is ad hasonló engedményeket, sőt ezeknek az államoknak a sora szaporodik. Egy ideig ezek a kedvezmények két­ségen kívül kivételt jelenthetnek a legnagyobb ked­vezmény elve alól. De minél jobban általánossá vál­nak, annál valószínűbb az olyan formula, amelyek mel­lett igénybe veheti ezeket harmadik állam is, esetleg a reciprocitáshoz hasonló konstrukció alapján, ellen­kedvezmények fejében. Jól tudjuk, hogy Magyarországot nem valami el­méleti meggondolás vezette, midőn a legsúlyosabb ag­rárválság idejében mezőgazdasági exportcikkeinek preferenciális elbánást igyekezett biztosítani. Ez a törekvés az agrárállam részéről általában indokolt. Magyarország még 1931-ben egész kivitelének csaknem

Next