Magyar Gyáripar, 1940 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1940-01-20 / 1. szám

1. szára. MAGYAR GYÁRIPAR Az Államvasutak üzleteredményei az 1933/39 üzletévben Az Államvasutak igazgatóságának elnöke közzétette részletes jelentését az Államvasutak teljesítményéről és üzleti eredményeiről az 1938/39. költségvetési évben, melynek érdekesebb adatait az alábbiakban ismertetjük. Az Államvasutak vonalhálózatában az elmúlt szám­adási év folyamán jelentős változás állott be a Felvidék és a Kárpátalja visszacsatolása folytán. A törzshálózat hossza az előző számadási évben 7822 km volt, a bécsi döntés alapján a Kárpátalján visszakerült vonalak hosz­­sza 1503 km, vagyis az összhálózat 1939 június 30-án 9309 km-t tett ki. A vonalhossz szaporulat tehát cca 19%. Az 1938/39. évben a Felvidék és Kárpátalja visszacsato­lása folytán mind a személy, mind az áruforgalom lénye­gesen emelkedett, az előbbi 19,21 %-kal, az utóbbi 15.25%-kal. A bevételek ugyancsak 13.26%-kal emelked­tek, de remélhető, hogy normálisabb viszonyok bekövet­keztével a bevételek is nagyobb százalékot fognak elérni. Erre enged következtetni a forgalom alakulása a folyó év második felében, amely azonban csak a következő számadási évben fog kifejezésre jutni. Az itt szóban levő számadási évben kimutatott forgalomszaporulat már azért sem nyújt teljes képet, mert a felvidéki vonal­részek 1938 november 6—10. közt, a kárpátaljaiak pedig csak 1939 március végén kerültek vissza a MÁV-hálózat­­hoz, ezeknek teljesítményei tehát csak töredékesen szere­pelnek a kimutatott eredményekben. Az elszállított összes áruk, tehát úgy a fizető, mint az önkezelési áruk tonnasúlya kitett 1936/37. évben 23 058.310 tonnát 19*7/38. » 24234.138 » 1938/39. » 26,137.419 » tehát az 1938/39. számadási évben 1.903.251 tonnával, azaz 7.85 %-kal volt nagyobb a teljesítmény, mint az előző számadási évben. Az elszállított áruk tonnakilométere, vagyis az elszál­lított áruk és a szállítási útvonalkilométer távolságának szorzata a következőképpen alakult: az összteljesítmény 8,25%-a esett a felszabadult vona­lakra. A visszacsatolás előtti törzshálózat fizető árutonna­­kilométere tehát az 1938/39. számadási évben az előzővel szemben 5,5%-kal emelkedett. Az átlagos út hossza, amit egy fizető árutonna be­futott , 1936/37. évben 133.16 km 1937 .38. * 129.05 » 1938/39. » 137.05 » volt, tehát az 1938/39. számadási évben 8 km-rel, vagyis 6.2%-kal hosszabb utat futott be egy fizető árutonna, mint az előző számadási évben, mely körülmény az ország megnagyobbodása és a vonalhálózat meghosszabbodásának következménye. Az egyes főbb árucikkek tonnakilométer teljesít­ménye volt: 1987/38. évben 1938/39. évben 1938/39. ér % + 25 teherárudarabok 67 4°0 750 34,360.075 bor................... 22,676.300 22,851.625 + 1.2 burgonya , . 39,670.450 47,306.075 + 19.25 cement és mész 35 718 550 35 639.050 — 0.22 cukor .... 11.383.295 12 499.950 + 9.8 cukorrépa . . 45 227.975 46 582.125 + 3 ér cek .... 213 795 000 296 306 445 + 5.8 tűzifa . . . 16°.219 050 202 699.575 + 25 gabonafélék 163.606.225 167.614 300 — 0.6 fűrészelt fa . . 77 1 66 550 76­7 ■7/'00 — 1.5 gyümölcs . . .31. fii 8.450 30.073.895 — 5 kövek .... 253 163.100 279.666 300 + 8.3' őrlemények . . 39 015.625 38.799 300 — 2.06 hazai szén . . 482.644.RKO 544.8­8 625 + 13 külföldi szén . 34.1­ 37 495 103 516.900 + 203 tégla .... 41.658 075 40.723 293 — 2 vas- és ecéláruk 133.114 675 174 293.150 + 31 élő állatok . . 60,811.225 50 789 375 + 33 Ezek szerint a tonnakilométer teljesítmények alapján némi csökkenés csak a fűrészelt fa, gyümölcs, őrlemé­nyek és iéoda szállításánál mutatkozik, ellenben a felsorolt többi árucikkeknél a forgalom jelentős növekedése észlel­hető. Legerőteljesebb ez a növekedés a teherdarabáruk, tűzifa, hazai és külföldi szén, vas- és acéláruk és élő álla­tok szállításában. A kiviteli forgalom következőleg alakult: 1936/37. évben 1,656.337 tonna 1937/38. » 1,552.493 » 1938/39. » 1,467.154 » vagyis az 1938/39. számadási évben 85 339 tonnával, azaz 5.5%-kal csökkent az előző számadási évvel szemben. A behozatali forgalom: 1936/37. évben 2.148.629 tonna 1937/38. » 2.364.347 » 1938/39. » 2.207.417 » volt, vagyis itt a csökkenés 156.930 tonna, azaz 6.6%. Az átmeneti (tranzitó) forgalmi teljesítmény: 1936/37. évben 241.162.180 1937/38. » 246.459.195 1938/39. » 223,448.064 árutonakilométer, vagyis 1938/39. évben 23.011.181 áru­ 19*6 /*7. évben 2 963.078.679 1937/38. » 3.005 028.679 1938/39. » 3.469.386.720 vagyis az emelkedés 458.358.050 árutonnakilométer, azaz 15.25%. Ebből az összes forgalomból a fizető árukra esett: 1936/37. évben 2.575.249.174 1937/38.­­ 2.572,524.620 1938/39.­­ 2.958.177.512 árutonnakilométer. Az 1938/39. számadási évben tehát 385.652.892 árutonnakilométerrel, vagyis 15 %-kal emel­kedett a fizető áruforgalom az előző számadási évhez ké­pest. A fizető árutonnakilométeréből 244.177.950, vagyis Magasabb teljesítményért vásároljon e ORDMTte-Pneu, 5

Next