Magyar Posta, 1937 (11. évfolyam, 1-10. szám)

1937-04-01 / 4. szám

152 t)r. Krajcsik Géza: A postatörvény­ veszthető. E szemelvényeken kívül hasonló kihágási esetek még bő­ven találhatók a tervezetben. Rendelkezéseket tartalmazott a tervezet a postát, annak jármű­veit és alkalmazottait illető út- és vámmentesség tekintetében is. A tervezet, amint látjuk, elég­ bőséges anyagot tartalmazott s en­nek nagy része volt abban, hogy csak tervezet maradt. Volt a postatörvényjavaslatnak olyan tervezete is, amelyben fog­lalt rendelkezések szorosan a postapatens határozmányainak szem előtt tartása mellett szövegeztettek, mellőzve természetesen a pátens­nek azokat a rendelkezéseit, amelyek az idők folyamán tárgytalanokká váltak. E szerint a tervezet szerint a posta kizárólagos szállítási joga meghatározott súlyhatárig (10 kg) a zárt csomagokra, a hírlapok nagy­bani szállítására, valamint kifejezetten a nyomtatványokra is kiter­jedt volna. A regálénak ez a kiterjesztése azzal volt indokolva, hogy a magánvállalkozás a küldemények tömegforgalmát mind nagyobb és nagyobb mértékben magához vonzza különösen azokkal a helyekkel való forgalomban, amelyek a vasút mentén fekszenek, megmaradván a postának a kisközségek ezreire kiterjedő, költséges közúti szállítás­sal egybekötött, ráfizetéssel járó postai hálózat fenntartása. Az ak­kori­­elgondolást a jövő fejleményei teljesen igazolják. Készült a postatörvénynek egy tervezete az 1919. évben is, ami azonban „Néptörvény a postáról“ címmel rövid idő alatt irattárba került. A forradalmat követő években vett ismét nagyobb lendületet a törvénytervezet munkája, ami azután lassan ellanyhult anélkül, hogy a kérdést a megoldáshoz közelebb vitte volna. Nagy vonásokban igyekeztem képét adni annak, hogy három évtized­­alatt, milyen változatokban jelentkeztett a postatörvény­­tervezete, mindannyiszor minden eredmény nélkül. Az esetenként megindult tárgyalások, amelyek sokszor több minisztérium közremű­ködésével történtek, rendszerint valami elvi kérdésen akadtak fenn s egy-egy ilyen akadály teljesen megbénította vagy legalább is hosz­­szú időre szüneteltette a tárgyalások folytatását. Ilyen hosszú szünetelés után került újra napirendre a postatör­vény-tervezet tárgyalásának szüksége. Ezúttal az a meggondolás volt a törvény tervezetét illetőleg az irányadó, hogy csak azok a rendel­kezések vétessenek fel a törvénytervezetbe, amelyek a postajog ge­rincét alkotják s amelyek állandóságuknál fogva nincsenek a gyakor­lati élet követelte változásoknak alávetve, mindazoknak a kérdések­nek a szabályozása pedig, amelyek a gyakorlati élethez való alkal­mazkodást kívánnak, vagyis a posta kifogástalan igazgatása szem­pontjából a szabályozás lehetőségének minél nagyobb rugalmasságát tételezik fel, a törvényben biztosított rendeleti jogalkotásnak tartas­sák fenn. Ennek az irányadó elvnek a szem előtt tartása mellett történt a törvény­tervezetnek a régebbi tervezetektől teljesen elütő új feldol­gozása. A törvénnyé vált szövegnek kiforrásához ezúttal is évekre volt szükség, mert különböző szempontok érvényesülése a szövegezés­nek újabb és újabb átdolgozását tette szükségessé. A postatörvény megalkotásának egyik nagy jelentősége, hogy az

Next