Magyar Szesztermelő, 1939 (42. évfolyam, 1-12. szám)
1939-01-01 / 1. szám
1939. január hó Magyar Szesztermelő Pótkeretkiosztás. A m. kir. pénzügyminiszter folyó évi december 19-én kelt 150.810/1938. X. b. sz. hirdetményével az idei évad szesztermelési keretét további 100.000 hl-rel felemelte. Minthogy a mezőgazdasági és ipari szeszfőzdék kereken 180.000 hl törzskereten felül már a kampány elején 90.000 hl pótkeret került kiosztásra, így a mostani újabb pótkerettel az idei évadra megállapított szesztermelési keret már kb. 370.000 hl-t tesz ki. Ezen felül van még az egyedárusági szeszfőzdék termelése, valamint a felvidéki szeszfőzdék termelése, amely utóbbi átmenetileg külön eljárás alá esik. Az újabb pótkeretkiosztásról az összes mezőgazdasági szeszfőzdéket december hó 21-én kelt alábbi ajánlott felhívásban értesítettük : „Tisztelt Cím ! A m. kir. pénzügyminiszter folyó évi december hó 19-én kelt 150.810/1938. X. b. sz. hirdetményével az 1938/39. termelési időszakban a mezőgazdasági és ipari szeszfőzdék által, a részükre már kiosztva lévő törzs- és pótkereten felül, együttesen kitermelhető szesz mennyiségét további 100.000 hl-rel felemelte. Ez a pótkeretmennyiség az igénylő szeszfőzdék között törzstermelési kereteik arányában kerül felosztásra. A szeszegyedáruságról szóló 1938. évi XXX. l.-c. 37. §-ának első pontjában, illetve a törvény végrehajtása tárgyában kiadott 2000/1938. P. M. sz. rendelet 37. § 2. pontjában foglalt rendelkezések értelmében felhívjuk, hogy amennyiben pótkeretre igényt tart, szíveskedjék a csatolt levelezőlapot pontosan kitöltve, ajánlottan postafordultával, de legkésőbb 1939. évi január hó 3-ig a pénzügyminisztériumnak (szeszegyedárusági igazgatóságnak) beküldeni és azon az igényelt pótkeretmennyiséget bejelenteni. Szíveskedjék a fenti határnapot pontosan betartani, mert az elkésetten érkező igényléseket nem veszik figyelembe. Egyúttal a legnagyobb nyomatékkal figyelmeztetjük, hogy amennyiben a szeszfőzdéje részére kiosztva lévő törzs- és pótkeretet, avagy a most kiosztandó pótkeretet részben, vagy egészben kitermelni nem szándékoznék, köteles azt az 1938. évi XXX. t.-c. 39. §-ában meghatározott következmények terhe mellett az illetékes pénzügyigazgatóságnál írásbeli bejelentéssel azonnal rendelkezésére bocsátani. Azokkal szemben, akik ezt elmulasztják, a pénzügyminisztérium teljes szigorral fogja alkalmazni a törvény fent hivatkozott rendelkezéseit, amelyek szerint az illető főzde jövő évi keretét a kitermeletlenül maradt mennyiséggel le fogják szállítani és pótkeretben sem részesedhet. Budapest, 1938. december 21. Magyar Mezőgazdasági Szesztermelők Országos Egyesülete“ Lapunk zártakor az igénybejelentések még folyamatban vannak és így a pótkeretkiosztás eredményéről beszámolni még nincs módunkban. Az eddig beérkezett igénybejelentések alapján azonban máris meg lehet állapítani, hogy az igénylők száma sokkal kevesebb, mint a kampány elején volt és az igényelt pótkeret nem fogja kimeríteni a kiosztásra rendelkezésre álló mennyiséget. Valószínű, hogy a nyersanyaghiány következtében ezidén nagyon nagy eltérések is lesznek az egyes szeszfőzdék termelése között. A kivételesen kedvező nyersanyag helyzetben lévő főzdék ezidén termelésüket olyan mértékre fokozhatják, aminkre a múltban nem volt példa. De még így sem fogják az egész pótkeretmennyiséget igénybe venni, amelynek előreláthatólag tekintélyes hányada fog kitermeletlenül maradni, mert a szeszfőzdék túlnyomó része a más években szokásos 1000 hl-nél nagyobb szeszmennyiség kitermelésére felkészülve nincs és elegendő nyersanyaggal sem rendelkezik. Itt jegyezzük meg — amint egyébként legutóbbi körlevelünkben már közöltünk — hogy a megállapított 100.000 hl-es pótkeret kizárólag a csonkamagyarországi szeszfőzdékre vonatkozik s az igénybejelentési felhívást is csak ezeknek küldöttük meg. A felvidéki főzdék keret-, illetve pótkeretigényének kielégítéséről egyénenkénti elbírálás alapján külön történik gondoskodás. Értesülésünk szerint a M. Kir. Szeszegyedáruság az idei évadban átmenetileg azt a rendszert követi, hogy a felvidéki mezőgazdasági szeszfőzdék idei termelési keretként ugyanannyit főzhetnek, mint amennyi a múlt évi keretük volt. Ha ezen felül valamely szeszfőzde pótkeretre tart igényt és pótkeretben való részeltetésének gazdasági és egyéb indokai megvannak, úgy az egyedáruság különkülön egyénenkénti elbírálás alapján részesíti őket pótkeretben. Ezért felhívjuk az érdekelt felvidéki mezőgazdasági szesztermelőket, hogy ez ügyben forduljanak a bélyegmentes kérvénnyel - - közvetlenül a M. Kir. Szeszegyedárusági igazgatósághoz, Budapest, Gróf Tisza István utca 6. (B-a.) A szeszforgalmi adó. Az elmúlt hónapban több szeszfőzde panaszolta, hogy a forgalmiadó-hivatalok az egyedáruság által kiutalt havi szeszbeváltási ár járandóságot 3% forgalmiadóval akarják sújtani, egyes esetekben egész rövid határidőhöz kötött fizetési meghagyással szorgalmazzák ennek a forgalmi adónak a behajtását. Érthető meglepetést keltett ez a mezőgazdasági szeszfőzők körében, mert a múltban a szeszátlagár után a termelőknek nem kellett forgalmi adót fizetniük, hanem ezt az Országos Szeszértékesítő R.T. a szeszeladási árak kapcsán a vevőktől beszedte és a termelők helyett és megbízásából lefizette. Értesülésünk szerint ez ügyben a pénzügyminisztérium illetékes osztályai között a tárgyalások még folyamatban vannak. Reméljük, hogy a hivatalos álláspont sem lesz más, minthogy a szeszbeváltási árak után a termelőknek nem kell forgalmi adót fizetniök, hanem ezt a szeszértékesítést végző szeszegyedáruság fogja leróni éppúgy, mint a múltban a Szeszértékesítő R.T. tette. Véleményünk szerint nem is lehet vitás az, hogy a mezőgazdasági szesztermelők a szeszbeváltási ár után forgalmiadót fizetni nem tartoznak, mert ez a forgalmi adó természetéből is következik. Forgalmiadót akkor kell fizetni, ha valaki az árut eladja, forgalomba bocsátja. A szeszfőzdék a termelt szesz felett — amely az egyedáruság tulajdona — nem rendelkezhetnek szabadon, azt nem bocsáthatják forgalomba, hanem kötelesek az egyedáruság rendezése szerint elszállítani. Eladás, illetve forgalombahozatal tehát itt nem történik. Ellenben a szeszt különböző célokra a szeszegyedáruság hozza forgalomba a megállapított eladási árakon. Az egyedárusági szeszeladási árak pedig fillérre ugyanazok, mint az Országos Szeszértékesítő R.T. szeszeladási árai voltak, amelyekben pedig már a vevők terhére felszámított 3% forgalmi adó is benne foglaltatott. Az egyedárúsági eladási árakban tehát a szeszegyedáruság már a forgalmiadót is beszedi, így tehát természetes, hogy azt az egyedáruságnak kell leróni. A termelők a szeszforgalmi adót már azért sem fizethetik, mert a részükre megállapított szeszbeváltási árakba ez belekalkulálva nincs s így a szeszbeváltási árak erre fedezetet nem is nyújtanak. Mindenesetre szükséges, hogy ez a kérdés mielőbb rendeleti úton szabályozást nyerjen és a szeszfőzdék a forgalmiadó-hivatalok adókivetései és fizetési meghagyásai alól mentesüljenek. Csakhogy a szabályozás esetleg még hosszabb időt vesz igénybe, a forgalmiadó-hivatalok pedig a befizetéseket szorgalmazzák. Ezért azt ajánljuk az érdekelt termelőknek, hogy ilyen esetben forduljanak kérvénnyel a m. kir. pénzügyminisztérium forgalmiadó-osztályához s kérjék a szeszegyedáruság által kifizetésre kerülő szeszjárandóságnak a forgalmiadó alól való mentesítését, valamint olyan intézkedés megtételét, hogy az illető forgalmiadóhivatal a behajtási eljárás felfüggesztésére utasíttassék. (R.a.)* 3