Magyar Textiltechnológusok lapja, 1937 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-15 / 1. szám

tizedes mulasztását a segédanyagokat gyártó magyar ipar és majdnem általánosságban mondhatjuk, hogy gyártmányai minősége kielégítő módon megközelíti a legjobb külföldi gyártmányok minőségét. De viszont a textilipar hivatott vezetői is megelégedéssel tapasztal­hatják, hogy egy új magyar ipart hívtak életre, mely számukra is új vásárlóközönséget biztosít. Annál ked­vezőbb a helyzet, ha a megvásárolt textiláruk minő­ségi és mennyiségi adatait vizsgáljuk, mert az ipari alkalmazott mindenkor többet és jobbat, tehát na­gyobb hasznot jelentő forgalmat biztosít, mint a me­zőgazdasági munkás. Az anyagbeszerzésnél a kereskedői ténykedés mel­lett tehát műszaki problémák is merülnek fel, így a jó anyagbeszerzőnek nemcsak jó kereskedőnek, de jó technikusnak is kell lennie. Vannak vállalatok, ahol az u. n. technikai iroda végzi az üzemanyag beszerzését éppen azért, mert az egyúttal műszaki probléma is, míg a tulajdonképeni anyagbeszerző csak a kereskedelmi részt bonyolítja le, levelez, rendel, számlát revideál, stb. Ezen megoldás mindenesetre egészségesebb, mint a szakértelem nél­küli beszerzés, de mégsem a legmegfelelőbb, mert el­vonja a technikai iroda figyelmét magáról a gyár­tásról, szétforgácsolja a szerves beszerzői ténykedést, lefoglalja a vezető mérnök idejének j­ó részét a kép­viselőkkel való tárgyalás, aminek pedig ismét az üzem látja kárát. Legcélravezetőbb, ha minden fajta anyagbevásár­lást egy központi szerv, a bevásárlóiroda, bonyolít le, melynek jól szabályozott írásbeli és személyi kap­csolata van az egyes üzemekkel. Ezen iroda vezetője levelezi le az ajánlatokat, bonyolítja le a versenytár­gyalásokat a szállítókkal, szabja meg az esetleges fi­zetési feltételeket, revideálja a számlákat és végzi az esetleges reklamációkat, természetesen mindenkor az üzemi szakemberekkel, illetőleg eredményekkel összhangban. Minél több ember véleménye alapján dönt a bevásárló a legmegfelelőbb ajánlat fölött, an­nál inkább ki lesz zárva az elfogultság a trende­­lésnél. Általánosságban kell még szólanom a helyes be­vásárlópolitika alábbi irányelveiről. A bevásárló min­denkor a kipróbált minőségű anyagot, idejében, he­lyes és kielégítő mennyiségben, a mindenkor bizto­san idejében szállítónál és természetesen a legked­vezőbb áron vásárolja. De a legkedvezőbb ár erőszakos »kiszorítását« nem tartom sem becsületes, sem okos politikának, mert az ajánlattevő céget valósággal belekényszeríti a más után való kártalanításba és ez gyakran a szál­lítmány minőségének rovására fog megtörténni. A megnyúzott szállító kénytelen belemenni az üzletbe, nehogy a konkurrencia befészkelje magát vevőjénél. A veszteséggel dolgozó szállítótól pedig nem lehet megbízható anyagot várni. Ez az árrombolás rövid­látó politika is és súlyosan visszahat a közgazdasági életre. Kénytelen vagyok erre rámutatni, mert hiszen álláspontommal szemben könnyen lehet a szabad ver­sennyel érvelni, bár a szabad verseny kérdésénél ele­gendő azzal bizonyítanom, hogy üdvös hatása mel­lett ismernie kell annak árromboló lehetőségét is és mert ennek megakadályozására kénytelenek kartellbe tömörülni a vállalatok. De jogosan támasztja alá állás­pontomat a munkabér kérdése is. A veszteséggel dol­gozó szállító természetesen, hogy el ne »vérezzen«, igyekszik veszteségét áthárítani az alkalmazottaira és munkásaira, ami pedig már ezek kikapcsolását ered­ményezi a másodrendű szükségleteket jelentő ruházati cikkek vásárlásából. A kipróbált minőség megválasztási lehetőségével később foglalkozom az anyagvizsgálásoknál. Elenged­hetetlen feltétel viszont az idejében és kellő mennyi­ségben való rendelés, mert különben lehetetlenné te­hetjük az üzem működését, üzemi segédanyagok nél­kül nincs termelés. A kielégítő mennyiségben való rendelés viszont a biztonság mellett szolgálhatja még a segédanyagok javulását is, pld. vetőfejet (pickert) legalább egy félévi olajos állapotban való raktározás után vehetünk használatba, ha tartósságára törekszünk. Ugyanez áll a vetélőre is. Közismert tény azonban az is, hogy egyes szállí­tók­ csak részletekben tudnak eleget tenni kötelezett­ségeiknek és akkor is késedelmesen. Ezekkel szem­ben vagy szállítási határidő kikötésével védekezünk, vagy kizárjuk őket a szállítók sorából. Nem szorosan bevásárlói gond ugyan, de ide v­ág a bevásárlások elosztásának a kérdése, különösen ha készpénzzel vásárlunk. Ilyenkor el kell kerülni a fize­tési kötelezettségek feltorlódását, nehogy fizetési za­varokkal ártsunk a vállalat hírnevének. Különösen hangzik bár, de a bevásárlószervezet sem tévesztheti széna elől a reprezentálást. Kevés be­vásárló van azzal tisztában, hogy a vállalat helyiségei­ben megforduló ügynökök egyúttal a szállítók hitel­­tudósítói is, akik éber szemmel figyelik a vállalat üz­letmenetét és benyomásaikról nemcsak főnöküknek, hanem kollegáiknak, tehát az egész üzleti világnak is számot adnak. A vállalat hírneve forog kockján, ha egy idegen azt látja, hogy fejetlen látás-futás van az irodában, iratokat nem találnak és a személyzet tisz­teletlen magatartást tanúsít egymással és főnökével szemben. De ugyanígy elítéli a szolid kereskedő a fogadóhelyiségek fényűző luxusát, a pózoló bevásár­lót és a túlméretezett adminisztrációt is. Hangos be­széd, számoló- és írógépek zaja ki legyen zárva a tár­gyaló helyiségből. Saljd: kell arra helyezni, hogy a látogató sem telefonbeszélgetésről, sem fontos üzleti levelek tartalmáról ne értesüljön, de viszont sosem feledkezzünk meg az udvarias és tárgyilagos beszéd­modorról sem. Azzal a benyomással távozzék az ide­gen a vállalattól, hogy annak gondos vezetése semmi kívánnivalót nem hagy hátra. Célszerű még az ajánlattevők látogatását a hét bizonyos napjaira korlátozni, hogy a bevásárló sze­­mély a felesleges zaklatásoktól meg legyen kimérve és több ideje jusson a munkára. De tegyük ezt a szomszéd vállalatokkal összhangban, mert emberi szem­pontból feltétlen méltánylandó a cégeket látogató kép­viselők ama jogos kívánsága, hogy nem tudják idejü­ket jól kihasználni, mert az egymás mellett fekvő vállalatok mindannyian más-más napra tűzték ki a fogadónapjaikat és ők kénytelenek ugyanabba a v­áros­részbe többször visszatérni egy héten. Különösen sú­lyos és hátrányos a rendszertelen fogadónapki­tűzés a vidéki vállalatokat látogató képviselő számára. Eny­hít a helyzeten, ha a levélpapír fejeken a látogatás helyét és idejét feltüntetjük. A bevásárlót a vezető személynek szakértelmén kí­vül még egyéb kielégítő személyi tulajdonságokkal is kell bírnia. Általában nagy felelősség terheli mun­káját és gyakran nem csekély befolyása van az ő alapos tevékenységén­ek az üzleti vállalkozás végső eredményére. Nem elég a szisztematikus rend és rend­

Next