Magyar Vaskereskedő, 1906. július-dcember (6. évfolyam, 27-52. szám)

1906-12-23 / 51-52. szám

1906. decz. 25. MAGYAR VASKERESKEDŐ 25. oldal. Nagy tudását, érdemeit, kísérletezésének becsét azonban — miként igen sok másét — idehaza nem méltányolták. Jedliket azonban ez nem csüggesztette, hanem a külföld búvárkodóival összeköttetésbe lépve, közölte azokkal tapasztalatait. Jedlik volt az, aki első ízben hajtotta akarata alá a villamos erőt, mint világító­elemet, habár csak néhány percznyi időtartamra is. Az ő felfedezése nyomán indult azután a külföld tudósai között is a nagyszabású kísérletezés, amely 1867-ben azt eredményezte, hogy az „Alliance Társaság“ több tengeri világitó tornyában a világítást villamos árammal eszközölte. Az 1867-ik esztendő más tekintetben is igen nagy jelentőségű volt hazánkban. A telegráf ebben az évben lesz nyilvános haszná­latú s az egész ország főbb vonalait behálózó. Ugyan az első telegráfot már 1867-ben fölállította az osztrák kormány Bécs és Pozsony között, az abszo­lutizmus alatt pedig kibővítette, mégis csak az állam használatára szolgált, magánczélok ki voltak abból zárva s csak az első felelős magyar kormány átvétele után lett az a közönség részéről is hozzáférhető. A telephon ebben az időben már kezd itt-ott ismert lenni, de csakis a tudósok körében. A telephont Page amerikai fizikus ugyan már 1837-ben fölt­alálta, ez azonban még a szó továbbítására nem, csupán zenehangok továbbítására volt alkalmas. 1860 ban Reisz tökéletesítette, 1876 ban pedig Graham Bell tanár a szakiető, beszélő telephonnal lepi meg a világot. Ugyanekkorra esik Edisonnak találmánya is, amelyet Puskás Tivadar munkatársával együtt fedezett fel. Míg Edison tovább is kutatásai helyén, műhelyé­ben marad, Puskás európai körútra indul a telephon bemutatása végett, így kerül vissza hazájába Magyarországba 1877 ben s mivel ügyei tovább hajtják, öcscsét, Puskás Ferencz huszárfőhadnagyot bízza meg a telephon meghono­sításával. Puskás Ferencz, ki 1878-ban egy évi szabadságot nyert, kezd a fővárosi bankoknál dolgozni, de telephon ideáljával kinevetik. Végre 1879 ben Gyöngytyuk utczai lakásán bemu­tatja telephonját s napokig lázban áll a főváros érdek­lődő közönsége a nem várt eredmény miatt. Báró Kemény, az akkori kereskedelmi miniszter is erősen pártolja s nyomban megkezdődnek a munká­latok s a fővárosi telepben megnyílik 1881. május 15 én. A Ganz-gyár — fölbuzdulva a villamosság terén megindult óriási haladáson — 1878 ban megveszi a Budán leégett Király-malom telkét s fölépíti és beren­dezi villamos osztályát, melynek vezetője Zipernowsky Károly lett. Ivlámpákat s villamos gépeket kezdtek gyár­tani s első villamossági ivlámpája már nagy szerepet játszik Szeged újraépítésénél, az éjjeli munkáknál. Edison ezalatt föltalálja az izzólámpákat s az 1881-iki párisi kiállításon már be is mutatja. A Ganz­­gyár nyomban megveszi a magyarországi szabadalmat s elkezdi az izzólámpákat gyártani saját tökéletesítésével s világhírűvé válnak gyármányai. Még abban az évben bevezetik a főpostán a vil­­lamvilágitást s Magyarországon ez volt az első villamos világítás. A Bécsi Ring-szinház égése után minden színhá­zunkba bekerül a villamos villagitás, 1884-ben pedig a Keleti pályaudvarba is. Egger B.-nek már ekkor jónevü telegráf gyára van a Rudolf rakparton. Innen 1884. november 1-én a Huszár-utczába költözik s ott megkezdi az izzólámpák gyártását is, amely csakhamar oly tökélyre jut, hogy Európán kívül a messze világrészekbe is óriási meny­­nyiségben szállítják immár. Siemens és Halske berlini czég az 1885 iki buda­pesti kiállításon mutatja be villamos vasútját. Asbóth Emil nyomban megkezdi az agitácziót, hogy a főváros forgalmának lebonyolítására villamos vasút épüljön. Mégis a sok huza­vona miatt nem Budapest az első, ahol villamos vasút jár, hanem Mizsella, ahol 1892. szeptemberében indul meg az első villamos bánya­­vasút, amely Mizsella Czibajon között jár. Siemens és Halske czég 1889-ben már építi az első villamos vasutat a fővárosban s Baross Gábor alatt meg is nyílt, utóbb pedig részvénytársasággá alakult. A kilenczvenes évek közepén kezdődik meg a lóvonatu vasút átépítése villamos üzemmé, amelynek gépeit s kocsijait is már mind itthon készítették a Ganz­­gyár s a kocsik egy részét a Schlick gyár. A Ganz-gyár ma a világ egyik legelső villamos­gép gyártó telepe, az egykori Egger-féle gyár pedig, mint részvénytársaság, világhírű izzólámpákat készít. A kilenczvenes években alakul egy egész sorozata a gyáraknak s az elektromosság rohamos elterjedésére való tekintettel mint spec­iális gyárak, úgy hogy a ma létező gyáraknak és pedig a már említetteken kívül a Perezi és Schacherer kábelgyár r.-t., Felten és Guille­aume kábelgyár r.-t., a Pozsonyi kábelgyár r.-t., a Ma­gyar Siemens-Schuckert művek r.-t., a Blau és Lukács­féle villamos készülékek gyára, a Tudor accum­ulator gyár r.-t., a győri accumulator gyár, a Berliner te­lfon­­gyár r.-t., a Deckert és Homolka telefongyár, a Zsolnay­­féle szigetelő­gyár stb. termelő képessége nemcsak a hazai szükségletet látja el, hanem kivitelre is dolgozik és az elektromos ipar egyik nagy tényezőjét képezi hazai kiviteli forgalmunknak. Megemlítendőnek tartom még, hogy az első villám­­világitást 1884-ben Temesvár városa vezette be s hogy a fővárosban csak a 90-es évek közepén alakultak vilá­gítás bevezetésére s fentartására szolgáló villamvilágí­­tási gyárak. 8KIRGLIKOKOKGGFAR. TELE­FOK B1 - 68. 11 BMIRGLIARUGYAR ! I mos mi iMOfiR­oMrassstG­apest Gyár és központi iroda VI., Szabolcs­ utcza 4. szám. a­jánlja saját gyártmányait és pedig : NAXOS csiszolók­orongokat, carborundum c­orund és fúrószélesítő korongokat stb. CSISZOLÓVÁSZNAKAT a legkiválóbb minőségben, valódi NAXOS fedéssel, üveg, kova és ruby pap­írt, szemcsét és üvegport stb. KÜLÖNLEGES­SÉG saját gyártmányú legkiválóbb minőségű, magas hőfoknál égetett csiszolókorongokban, melyek az amerikai elsőrem­ű gyártmányokat is fel­­lmálja ! Megrendelések smirglikorongokra bármely alak és kivitelben, méret, rajz vagy minta szerint a legpontosabban eszközöltetnek. A csiszolókorongokat a gyár próbagépein a kétszeres, fordulatszámra kipró­­báltatja s kiváló minőségéért szavatosságot vállal. ----- Magyarország egyedüli nagy gépberendezéssel rendelkező csiszolóáru gyára. — vTD-JEGy~'| Oroszlán védjegy.

Next