Magyar Vasut és Közlekedés, 1925 (13. évfolyam, 23-26. szám)
1925 / 23-26. szám
22 VASMTÉSKfen A MOZDONY ÉS VEZETŐJE Irta: NEUGEBAUER KÁROLY, kir. tanácsos, az államvasutak gépészeti főosztályának igazgatóhelyettese OZDONY és annak vezetője üzemközben egymástól elválaszthatatlan két test, de egy lélek és egy akarat. A mozdonynak azt kell akarnia, amit a vezetője akar. A gőzparipa működése elbűvöli főként a fogékony lelkű ifjúságot, különösen mikor látja, hogy mint robog végig sík rónán és meredek hegyen. Del mekkora rátermettségnek és milyen felelősségtudatnak kell egyesülni a mozdonyvezetőben! Ezt csak egy szóval jellemezhetjük: a mozdonyvezetőnek egész embernek kell lennie. Az utasban élnie kell annak a bizalomnak, hogy biztos kéz kormányozza a mozdonyt. Világos nappal és sötét éjjel egyaránt a biztos révbe vezeti a rábízott hatalmas értékeket és a legdrágább kincset: az életet. A mozdony az erő megtestesülése: ez az erő hozzáértő éber és gondos férfiú keze alatt nagy feladatok lebonyolítására alkalmas, míg avatatlan vagy hanyag ember kezében rombolás eszköze. Hogy ki volt az első mozdonyvezető, ezt ma eldönteni nehéz volna, mert a vasutak gyermekéveiben minden mozdonyszerkesztő egyúttal saját mozdonyának vezetője is volt. A Stephensonok és egyéb úttörők törhetetlen akaratereje, találékonysága és kitartása szolgáljon mintaképül a mozdonyvezető-utódoknak. A GŐZMOZDONY TECHNIKAI FEJLŐDÉSE ÉS A MAGYAR MOZDONYGYÁRTÁS Írta: DVOJÁK HUBERT udvari tanácsos, a M. kir. Vas- Acél és Gépgyárak vezérigazgatója MIKOR 100 évvel ezelőtt az első személyszállító vonat Stocktonból Darlington felé indult, senki sem sejtette azt a nagyarányú és rohamos fejlődést, amelyet a vasút története felmutat. A megnyitó vasút mozdonya a Locomotion 6.6 t. súlyú volt és elért legnagyobb óránkénti sebessége 19 km. A mozdony gőzhengerei a Watt-féle elrendezésnek megfelelően függélyesen állottak. A mai mozdony ennél 6—7 szerte nagyobb sebességgel fut, súlya pedig Amerikában a 300 tonnát is meghaladja. A mai típusok kialakulásáig azonban számtalan egymást gyors ütemben követő fejlődési fokon ment keresztül a mozdony és eme fejlődés még ma sincs lezárva. A technika rohamos fejlődése és a forgalom folytonos növekedése egyre több újítást és tökéletesítést kíván a mozdonyépítés terén. 1831-ig 11 a Locomotionhoz hasonló mozdony került üzembe. A Liverpool-manchesteri vasút 1829. évi mozdonyversenyének győztese, Stephenson Rocket nevű mozdonya 50 km. sebességet ért el, ami abban az időben szinte hihetetlen teljesítmény volt. A Rocket ferdén álló gőzhengeres forgattyúk segélyével közvetlenül hajtották a kerékpárt és különálló tűzszekrénye volt. A Rocket fényes győzelme után Stephenson fiának vezetése alatt, rohamos fejlődésnek indult a mozdonyszerkesztés és sikerült az előre- és hátramenet vezénylését is kielégítően megoldani. Az első esztendők tapasztalati eredményeinek felhasználásával 1833- ban az ú. n. patent-mozdonyt készítették el, mely 1840-ig mintaképül szolgált minden mozdonyépítőnek, nemcsak Angliában, hanem a külföldön, Amerikában, Belgiumban, Franciaországban és Németországban is. Ezen mozdonyok szerkezete nagyobbára megegyezik a Rocket-ével, azonban az egyes alkatrészek kidolgozása és a vezéntymű határozott fejlődést mutat. A patent- mozdonynak már vízszintesen fekvő belső gőzhengere van. A 40-es évek után a mozdony továbbfejlődése főképen a teljesítőképesség fokozásában jelentkezik, amit elsősorban a gőzkazán tökéletesbbítésével érnek el. Ebben az időben a külföld már nem másolja le lényegileg az angol mozdonyt, hanem a szerzett tapasztalatok felhasználásával önállóan is szerkeszt. Mindazáltal Angliából származik még a kulissza vezénylés, a szertartós mozdony, a lángboltozat, homokszóró, jégfék és a menetközben történő vízvétel gondolata. Kezdetben ugyanazon típusú mozdony szolgált úgy a személy, mint a tehervonat továbbítására. Akkor csak a mozdony technikai tökéletesbbítésére fordítottak gondot, a gazdaságosság kérdése még nem sok szerepet játszott. Később a forgalom növekedésével a teher- és személyvonatok szállítására már külön mozdonyt kénytelenek használni, ami külön Magyarországon épült első mozdony