Magyar Vasut és Közlekedés, 1925 (13. évfolyam, 23-26. szám)

1925 / 23-26. szám

22 VASMTÉSKfen A MOZDONY ÉS VEZETŐJE Irta: NEUGEBAUER KÁROLY, kir. tanácsos, az államvasutak gépészeti főosztályának igazgatóhelyettese OZDONY és annak vezetője üzem­közben egymás­tól elválasztha­tatlan két test, de egy lélek és egy akarat. A mozdonynak azt kell akarnia, amit a vezetője akar. A gőzparipa működése el­bűvöli főként a fogékony lelkű ifjúságot, különösen mikor látja, hogy mint robog végig sík ró­nán és meredek hegyen. Del­ mekkora rátermettség­nek és milyen felelősségtudatnak kell egyesülni a moz­­donyvezetőben! Ezt csak egy szóval jellemezhetjük: a mozdonyvezetőnek egész embernek kell lennie. Az utasban élnie kell annak a bizalomnak, hogy biztos kéz kormányozza a mozdonyt. Világos nappal és sötét éj­jel egyaránt a biztos révbe vezeti a rábízott hatalmas értékeket és a legdrágább kincset: az életet. A mozdony az erő megtestesülése: ez az erő hoz­záértő éber és gondos férfiú keze alatt nagy felada­­tok lebonyolítására alkalmas, míg avatatlan vagy ha­nyag ember kezében rombolás eszköze. Hogy ki volt az első mozdonyvezető, ezt ma el­dönteni nehéz volna, mert a vasutak gyermekéveiben minden mozdony­szerkesztő egyúttal saját mozdo­nyának vezetője is volt. A Stephensonok és egyéb úttörők törhetetlen aka­ratereje, találékonysága és kitartása szolgáljon min­taképül a mozdonyvezető-utódoknak. A GŐZMOZDONY TECHNIKAI FEJLŐDÉSE ÉS A MAGYAR MOZDONYGYÁRTÁS Írta: DVOJ­ÁK HUBERT udvari tanácsos, a M. kir. Vas- Acél és Gépgyárak vezérigazgatója MIKOR 100 évvel ezelőtt az első személy­szállító vonat Stocktonból Darlington felé indult, senki sem sejtette azt a nagy­arányú és rohamos fejlődést, amelyet a vasút története felmutat. A megnyitó vasút mozdonya a Locomotion 6.6 t. súlyú volt és elért legnagyobb óránkénti sebessége 19 km. A mozdony gőzhengerei a Watt-féle elrendezésnek megfelelően függélyesen állottak. A mai mozdony ennél 6—7 szerte nagyobb sebességgel fut, súlya pedig Ameri­kában a 300 tonn­át is meghaladja. A mai típusok ki­alakulásáig azonban számtalan egymást gyors ütem­ben követő fejlődési fokon ment keresztül a moz­dony és eme fejlődés még ma sincs lezárva. A tech­nika rohamos fejlődése és a forgalom folytonos nö­vekedése egyre több újítást és tökéletesítést kíván a mozdonyépítés terén. 1831-ig 11 a Locomotionhoz hasonló mozdony került üzembe. A Liverpool-man­­chesteri vasút 1829. évi mozdony­versenyének győz­tese, Stephenson Rocket nevű mozdonya 50 km. se­bességet ért el, ami abban az időben szinte hihetet­len teljesítmény volt. A Rocket ferdén álló gőzhen­geres forgattyúk segélyével közvetlenül hajtották a kerékpárt és különálló tűzszekrénye volt. A Rocket fényes győzelme után Stephenson fiának vezetése alatt, rohamos fejlődésnek indult a mozdonyszer­kesztés és sikerült az előre- és hátramenet vezény­lését is kielégítően megoldani. Az első esztendők tapasztalati eredményeinek felhasználásával 1833- ban az ú. n. patent-mozdonyt készítették el, mely 1840-ig mintaképül szolgált minden mozdonyépítő­­nek, nemcsak Angliában, hanem a külföldön, Ame­rikában, Belgiumban, Franciaországban és Német­országban is. Ezen mozdonyok szerkezete na­­gyobbára megegyezik a Rocket-ével, azonban az egyes alkatrészek kidolgozása és a vezéntymű hatá­rozott fejlődést mutat. A patent- mozdonynak már vízszintesen fekvő belső gőzhengere van. A 40-es évek után a mozdony továbbfejlődése főképen a tel­jesítőképesség fokozásában jelentkezik, amit első­sorban a gőzkazán tökéletesbbítésével érnek el. Eb­ben az időben a külföld már nem másolja le lénye­gileg az angol mozdonyt, hanem a szerzett tapaszta­latok felhasználásával önállóan is szerkeszt. Mind­­azáltal Angliából származik még a kulissza vezény­lés, a szertartós mozdony, a lángboltozat, homok­­szóró, jégfék és a menetközben történő vízvétel gon­dolata. Kezdetben ugyanazon típusú mozdony szolgált úgy a személy­, mint a tehervonat továbbítására. Ak­kor csak a mozdony technikai tökéletesbbítésére for­dítottak gondot, a gazdaságosság kérdése még nem sok szerepet játszott. Később a forgalom növekedé­sével a teher- és személyvonatok szállítására már külön mozdonyt kénytelenek használni, ami külön­ Magyarországon épült első mozdony­

Next