Magyar Vasut és Közlekedés, 1925 (13. évfolyam, 23-26. szám)
1925 / 23-26. szám
23 könnyű személyvonatok továbbítására, könnyebb, de nagyobb sebességű mozdonyra volt szükség, míg nagyobb terhelésű tehervonatoknál kisebb sebességű, azonban nagyobb tapadási súlyú mozdonytípus tervezése és építése vált szükségessé. Az 1850. évi semmeringi vasút pályázatán, első díjjal kitüntetett Manléi mozdony volt az első tényleges gyorsvonati mozdony. Ezen kor mozdonyai túlnyomólag 3 tengelyűek. A gyorsvonati mozdony középső hajtókerekei nagy sebesség elérésére nagy átmérőjűek, míg a mellső és hátsó futókerekek kisebbek. A tehervonatú mozdonyok 3 egyenlő nagyságú kapcsolt kerékpárral készülnek. Magyarországon 1846-ban jelenik meg az első mozdony a pesti váci vasútvonalom, melyet csakhamar 8 újabb mozdony követ. Valamennyi azonos típusú, könnyű személyvonati mozdony, Belgiumban készült. Még ugyanabban az esztendőben 2 tehervonatú mozdony is kerül Magyarországba Amerikából, ami a mozdonyüzem terén szerzett külföldi tapasztalatoknak azonnali helyes alkalmazására vall. Az 50-es években újabb nagy lépésekkel halad előre a mozdony fejlődése, most már nemcsak a teljesítmény növelésére törekednek, hanem a hatásfok javításával a gazdaságosságot is szem előtt tartják. A töltés szabályozásával a vízgőz kiterjeszkedésének jobb kihasználását célozzák, a fáradt gőzt a tápvíz előmelegítésére használják, a rostélyfelületet nagyobbítják, a gőznyomás növelésére a kazánszerkezetet igyekeznek tökéletesbbítenii. Amerikában napvilágot lát a forgóállvány, Franciaországban a lövettyű. A 60-as években kezdődik szertartányos mozdonyok építése. Eleinte másodrendű vonalak részére készültek, kizárólag keskenyvágányú iparvasutak, később tehervonatok és személyvonatok továbbítására elsőrendű vonalakra is építik. A 70-es években a forgalom növekedése a vonatok terhelését annyira növelte, hogy ezek továbbításához a 3 tengelyű mozdony tapadási súlya már elégtelennek bizonyult és megkezdték a 4 kapcsolt tengelyű mozdonyok építését, mely típus elszórtan már korábban is feltalálható, így a Bruck—újszőnyi vasútvonal megnyitásánál ISob-ban. Ugyancsak a 70-es években kísérleteznek már a compound géppel. A magyar vasutak államosításával Magyarországon is megkezdődik a vasutak rohamos fejlődése, a vasútvonalak építése azonban teljesen elfoglalja a M. Á. V.-ot, úgy, hogy mozdonyait kezdetben külföldről szerzi be. Mikor azonban 1870-ben megalakul a mai állami gépgyár elődje a m. kir. államvasutak gép- és kocsigyára, a javítási munkák mellett egyidejűleg hozzáfog a mozdonygyártáshoz is, úgy, hogy az 1873. évi bécsi világkiállításon e gyár többek között már az első Magyarországon készült szabványos nyomtávú mozdonnyal jelenik meg. Az első Magyarországon készült mozdony (1. a képet) 3 kapcsolt tengelyű tehervonati mozdony volt. A kerekek átmérője 1180 mm., a gőzhenger átmérője 460 mm., keresztezett Stephenson kormányművel van ellátva. A gőz nyomása 8.5 átm., a tűzcsövek sárgarézből készültek. A teljesen felszerelt mozdony súlya 38.6 tonna, egész hossza 8380 mm. és 6200 kg. vonóerőt fejtett ki. Ebből a mozdonyból 1873-ban 3 drb., 1874-ben pedig 7 darab épült. Az 1876-ban épült 4 kapcsolt tengelyű, szertartós tehervonati mozdony már légfékkel van felszerelve, a tűzcsövek acélból készülnek vörösréz kúppal. Az 1878. évi párisi világkiállításon kiállított 3 kapcsolt tengelyű vegyesvonati mozdonnyal, melynek már hengeres tolattyúja volt, a legnagyobb kitüntetést, díszoklevelet nyert a gépgyár. 1881-ben készíti a gyár az első 4 tengelyű gyorsvonati mozdonyt, melyen a 2 kapcsolt kerékpár kerékátmérője 1800 mm., a két melső futókerékpár pedig Kamper-féle forgóállványba volt foglalva. 1883-ban készül a gyárban az első compound mozdony Allan vezényművel és Haswell-féle tűziszekrénnyel. Ebben az évben 26 mozdonyt, 1885-ben pedig már 37 mozdonyt épít a gépgyár. A mozdonygyártás örvendetes emelkedése részben a M. Á. V. fejlődésének, részben számos helyiérdekű vasút létesülésének köszönhető, ami az köző mozdonytípusok megteremtésére vezetett. A MÁV legmodernebb mozdonya (424 sor)