Magyar Vasut és Közlekedés, 1925 (13. évfolyam, 23-26. szám)

1925 / 23-26. szám

23 könnyű személyvonatok továbbítására, könnyebb, de nagyobb sebességű mozdonyra volt szükség, míg nagyobb terhelésű tehervonatoknál kisebb sebes­ségű, azonban nagyobb tapadási súlyú mozdonytípus tervezése és építése vált szükségessé. Az 1850. évi semmeringi vasút pályázatán, első díjjal kitüntetett Manléi mozdony volt az első tényleges gyorsvonati mozdony. Ezen kor mozdonyai túlnyomólag 3 ten­­gelyűek. A gyorsvonati mozdony középső hajtókere­kei nagy sebesség elérésére nagy átmérőjűek, míg a mellső és hátsó futókerekek kisebbek. A tehervonatú mozdonyok 3 egyenlő nagyságú kapcsolt kerékpárral készülnek. Magyarországon 1846-ban jelenik meg az első mozdony a pesti váci vasútvonalom, melyet csakha­mar 8 újabb mozdony követ. Valamennyi azonos tí­pusú, könnyű személyvonati mozdony, Belgiumban készült. Még ugyanabban az esztendőben 2 teher­­vonatú mozdony is kerül Magyarországba Ameriká­ból, ami a mozdonyüzem terén szerzett külföldi ta­pasztalatoknak azonnali helyes alkalmazására vall. Az 50-es években újabb nagy lépésekkel halad előre a mozdony fejlődése, most már nemcsak a teljesít­mény növelésére törekednek, hanem a hatásfok ja­vításával a gazdaságosságot is szem előtt tartják. A töltés szabályozásával a vízgőz kiterjeszkedésének jobb kihasználását célozzák, a fáradt gőzt a tápvíz előmelegítésére használják, a rostélyfelületet na­­gyobbítják, a gőznyomás növelésére a kazánszerke­zetet igyekeznek tökéletesbbítenii. Amerikában nap­világot lát a forgóállvány, Franciaországban a lö­­vettyű. A 60-as években kezdődik szertartányos mozdonyok építése. Eleinte másodrendű vonalak ré­szére készültek, kizárólag keskenyvágányú ipar­­vasutak, később tehervonatok és személyvonatok továbbítására elsőrendű vonalakra is építik. A 70-es években a forgalom növekedése a vonatok terhelé­sét annyira növelte, hogy ezek továbbításához a 3 tengelyű mozdony tapadási súlya már elégtelennek bizonyult és megkezdték a 4 kapcsolt tengelyű moz­donyok építését, mely típus elszórtan már korábban is feltalálható, így a Bruck—újszőnyi vasútvonal megnyitásánál ISob-ban. Ugyancsak a 70-es években kísérleteznek már a compound géppel. A magyar vasutak államosításával Magyaror­szágon is megkezdődik a vasutak rohamos fejlődése, a vasútvonalak építése azonban teljesen elfoglalja a M. Á. V.-ot, úgy, hogy mozdonyait kezdetben kül­földről szerzi be. Mikor azonban 1870-ben megala­kul a mai állami gépgyár elődje a m. kir. állam­vasutak gép- és kocsigyára, a javítási munkák mel­lett egyidejűleg hozzáfog a mozdonygyártáshoz is, úgy, hogy az 1873. évi bécsi világkiállításon e gyár többek között már az első Magyarországon készült szabványos nyomtávú mozdonnyal jelenik meg. Az első Magyarországon készült mozdony (1. a ké­pet) 3 kapcsolt tengelyű tehervonati mozdony volt. A kerekek átmérője 1180 mm., a gőzhenger átmé­rője 460 mm., keresztezett Stephenson kormánymű­vel van ellátva. A gőz nyomása 8.5 átm., a tűzcsövek sárgarézből készültek. A teljesen felszerelt mozdony súlya 38.6 tonna, egész hossza 8380 mm. és 6200 kg. vonóerőt fejtett ki. Ebből a mozdonyból 1873-ban 3 drb., 1874-ben pedig 7 darab épült. Az 1876-ban épült 4 kapcsolt tengelyű, szertartós tehervonati mozdony már légfékkel van felszerelve, a tűzcsövek acélból készülnek vörösréz kúppal. Az 1878. évi pá­risi világkiállításon kiállított 3 kapcsolt tengelyű vegyesvonati mozdonnyal, melynek már hengeres tolattyúja volt, a legnagyobb kitüntetést, díszokle­velet nyert a gépgyár. 1881-ben készíti a gyár az első 4 tengelyű gyorsvonati mozdonyt, melyen a 2 kapcsolt kerékpár kerékátmérője 1800 mm., a két melső futóker­ékpár pedig Kamper-féle forgóáll­ványba volt foglalva. 1883-ban készül a gyárban az első compound mozdony Allan vezényművel és Haswell-féle tűziszekrén­nyel. Ebben az évben 26 mozdonyt, 1885-ben pedig már 37 mozdonyt épít a gépgyár. A mozdonygyártás örvendetes emelkedése részben a M. Á. V. fejlődésének, részben számos helyiérdekű vasút létesülésének köszönhető, ami az köző mozdonytípusok megteremtésére vezetett. A MÁV legmodernebb mozdonya (424 sor­)

Next