Magyar Vasut és Közlekedés, 1925 (13. évfolyam, 23-26. szám)

1925 / 23-26. szám

ország gazdasági helyzetének javulásában találja magyarázatát. A termelés növekedésével a gyár mű­­helyeinek bővítése, a gyártás tökéletesbbítése vált szükségessé. 1881-ben a gyár kovácsműhelye részére egy 2500 kg.-os gőzkalapácsot készít, 1888-ban pe­dig számos új munkagépet és egy nagy hidraulikus kazánszegecselő gépet állít föl. A munkáslétszám 1878-ban 380, tíz évvel későbben, 1888-ban már 1232. Ebben az évben épült az első Westinghouse­­fékkel fölszerelt 4 tengelyű gyorsvonati mozdony, melynek forgóállványa gömbcsap körül mozgott, sú­lya teljesen felszerelt állapotban 45,3 tonna, teljes hossza pedig néhány mm, hijján 10 méter volt, tehát az eddig készült legnagyobb mozdonya (25 típus) a gyárnak. A M. Á. V. forgalmának emelkedése azon­ban hamarosan még erősebb szerkezetet kívánt, az 1890-ben épült ugyancsak 4 tengelyű gyorsvonati mozdony (31 típus) kapcsolt kerekeinek átmérője 2000 mm., teljes súlya pedig 54,5 t. E mozdonyon al­kalmazták először a ma is használt Heusinger-féle vezénylést, ez volt az első 4 hengeres compound tan­dem gép, melyben a gőz nyomása már 13 atm. A két kapcsolt kerékpárral bíró 4 tengelyű gyorsvonati mozdony ebben az időben a leghasználtabb moz­dony­ típus, nem különben a 4 kapcsolt tengelyű te­hervonati mozdony. Ez utóbbi típusból 1894-ben ké­szült az eddig legerősebb mozdony (37 típus), mely közel 11.000 kg. vonóerőt fejtett ki. 1890 után fokozottabb mértékben fellendül a magyar mozdonygyártás. 1893-ban az 500-ik moz­dony elkészültét ünnepelte a gyár, a millenium esz­tendejében pedig 173 darab mozdony futott ki a mű­helyekből. A mozdonyszállításnak ily nagymérvű emelkedése természetszerűleg maga után vonta a gyártelep tetemes kibővítését és szükségessé tette már 1891-ben az állandó éjjeli munka bevezetését. A vasöntödét víznyomású mintázógépekkel szerelik fel, a lemezsajtoló műhely újabb izzító kemencéket kap és bevezetik a villamos hegesztést. A millenium esz­tendejében 2824 munkással dolgozott a gépgyár és az ezredéves kiállításon 1000-ik mozdonyával szerepelt. A magyar mozdonygyártásnak ekkor már külföldön is ismert fejlettségében jelentékeny szerepet játszott a diósgyőri vas-és acélgyár is. Az acélból öntött ke­rékcsillaggal megejtett kísérletek vasúti üzembizton­ság tekintetében fényes eredménnyel jártak, úgy, hogy a kereskedelemügyi miniszter rendeletére a 90-es évek elejétől kezdve valamennyi az állam­vasutak által beszerzett kerékcsillag és minden a gépgyárban készült mozdony és szerkocsi kerékcsil­laga diósgyőri acélöntvényből készült, sőt e gyárt­mánynak még Ausztriában is sikerült piacot sze­rezni, ahol a diósgyőri és Krupp-féle acélkerekekkel végzett kísérletek a diósgyőri gyártmány javára dől­tek el. Ez a siker, valamint a diósgyőri vas- és acél­gyárnak a budapesti máv­-gépgyárral való szoros szervi összefüggése csakhamar magával hozta, hogy az acélöntvényt a mozdonyoknál mind nagyobb mér­tékben kezdték alkalmazni, ami a mozdony egyes al­katrészeinek módosítását, az elavult formák helyett az új anyaghoz alkalmazkodó tetszetősebb kivitelét eredményezte, így acélöntvényből készült: tengely­­ágytok, vezeték, ütközőtök, keresztfej, keresztfej veze­téktartó, dugattyútest, kazántartó, keretkötés, forgó­áll­vány tömbcsap és még számos kisebb mozdonyal­katrész. A mozdony teljesítőképességének további foko­zása a hajtómű megosztására vezetett. 1887-ben ké­szítette Mallet az első kétszer 2 kapcsolt tengelyű mozdonyt, ami 1890 után a hegyivasutak mozdony­­típusává lett. Nálunk 1898-ban készült az első 4 hengeres compound Mallet-mozdony (46 típus), 2­4 legnagyobb vonóerejű hegyipálya­­mozdonya (601 sor. Tulhevites Mallet-typ) Épült 1914-ben a MÁV Gépgyárban A MÁV legnagyobb gyorsvonalú mozdonya (301 sor Paci­ic typ.) Épült 1911-ben MÁV gépgyárban a Európa

Next