Magyar Vasut és Közlekedés, 1925 (13. évfolyam, 23-26. szám)

1925 / 23-26. szám

34 A MAGYAR ÁLLAMVASUTAK KELETKEZÉSE az Államvasutak és a salgótarjáni kőszénbánya rt írta: Dr. CHORIN FERENC a Salgótarjáni kőszénbánya r­­t. elnök-vezérigazgatója MAGYAR szén­bányászat fej­lődése össze­függ hazánk politikai és gazdasági fejlődésével. Az absolutizmu­s ideje alatt a kormány a magyar gyár­ipar fejlődését visszafoj­totta, miután országunkat mindig az osztrák gyáripar legbiztosabb fogyasztópia­cának tekintette. Ebből kö­vetkezett az, hogy az or­szág szén­szükséglete is na­gyon minimális volt.­­ Amikor azonban a sol­­ferinói nagy vereség után az absolut kormányban derengett az a gondolat, hogy Magyarországot vissza kell helyezni jogaiba, ezzel egyszersmind remény mutatkozott arra, hogy a magyar állam területén is keletkezni fog gyáripar, akkor egyes vállalkozók arra a gondolatra jöttek, hogy a régóta ismeretes nógrádmegyei szénmedencét életrekeltsék. Arra szá­mítottak, hogy az itt kitermelt szenet Budapestre szállítják a gőzmalmok a majd kifejlődő gyáripar céljaira. A szállításnak szekereken kellett történni, ami természetese­n lehetetlenné tette a szénbányák fejlődését. Így támadt a gondolat, hogy a salgótarjáni bányákat Budapesttel rendes nyomtávú vasúttal kell összekötni. Az akkori viszonyok között ez a vállalko­zás elképzelhetetlenül merésznek látszott. A vállalko­zók megkapták az engedélyt a vasút kiépítéséhez és megalakult a Cs. és kir. szab. északi vasút, melynek célja volt a vasút kiépítése és üzemvitele; egyúttal megalakult a Szent István kőszénbánya társulat a Salgótarján körül fekvő bányák kiaknázására. A vasút kiépítése rendkívüli nehézségek között ment végbe a nagy tőkehiány miatt; a kőszénbánya is ál­landóan pénzzavarokkal küzdött. A két egymás mel­lett működő társaság egyesült abban a reményben, hogy egyesülve könnyebbe­n­ lesz urává a nehézségek­nek. Az egyesülés után mint Cs. és kir. szab. északi vasút és Szent István kőszénbánya társaság folytatta működését. A 67-es kiegyezés után új helyzet állt elő. Az ország gazdasági életében erősebb és egészsége­sebb fejlődés indult meg. Az Andrássy kabinet pénzügyminiszterének Lá­nyai Menyhértnek ugyanis merészebb tervei voltak, meg akarta vetni a magyar államvasutak alapjait. Tár­gyalásokba bocsátkozott ezért a fenti társulattal és azt az ajánlatot tette, hogy adja el a magyar állam­nak a Salgótarján—budapesti vasút­vonalat, a szén­bányából pedig alakítson egy új társaságot, mely min­­den erejét a bányászatra fordítsa. A társaság elfo­gadta a miniszter ajánlatát és 1868 június 30-án létre­jött a szerződés. Ebből a szerződésből kifolyólag ala­kult meg a nógrádmegyei szénbányák kitermelésére a Salgótarjáni kőszénbánya rt., de egyszersmind ez az okmány vetette meg alapját az azóta oly hatal­massá lett magyar államvasútnak. A Salgótarjáni társulat az ország gazdasági emel­kedésével együtt emelkedett. Érdekes, ha egy pillana­tig visszatekintünk a társulat első üzletéveire és ösz­­szehasonlítjuk a mai helyzettel; képét mutatja ez a társulat emelkedésének, de egyben az ország nagy gazdasági haladásának. Az 1867-es évben a társaság összesen 357.000 q szenet, 1868-ban 1,000.000 q, 1869-ben 1,700.00 q szenet termelt. A termelés az­után évről-évre lassan emelkedik. 17 év múlva, 1885- ben 5 millió q körül mozog a bánya évi termelése. Azóta is állandó lassú emelkedést mutat a salgótar­jáni bányászat és 1913-ban a háború előtti évben — 11 millió q-t bocsátott már a hazai fogyasztás ren­delkezésére. A társulat azután bányászatát az ország fejlődésével egyben kiterjesztette az ország egyéb részeire is. Petrozsényben megszerezte a Brassói bányatársulatnak szénterületeit és 1913-ban ezek a bányák már 12,8 millió méter mázsát termeltek. Az­ itt „DEÁK /.“ a MÁ­V első mozdonya . Elsőnek közlekedett az államosított Pest-salgótarjáni vonalon 1868 július 1-én

Next