Magyar Vasut és Közlekedés, 1935 (23. évfolyam, 1-24. szám)

1935-01-01 / 1-2. szám

Y\M li kl>/ll kll>l\ Szerkesztéség és kiadóhivatal: Felelős szerkesztő: 1935. ÉV JANUÁR 1. Előfizetés: egész évre 20 pengő Telefon : 20-8-20 XXIII. ÉVFOLYAM 1-2. SZÁM. Budapest VI. gróf Zichy Jenő u. 25 dr. HALMOS ISTVÁN II V­isszapillantás Irta: DH. FABINYI TIHAMÉR m. kir. kereskedelemügyi miniszter. A magyar idegenforgalom közérdekű nagy kérdései közt szá­mos olyan van, amelyek közlekedési szempontból is a legnagyobb figyelmet érdemlik. Többször ismertetett idegenforgalmi program­­­om keretében ezekre is kiterjeszkedtem, mindenkor kiemelve azt az igen értékes tevékenységet, mellyel a hazai közlekedési vállalatok, elsősorban pedig a m. kir. Államvasutak a magyar idegenforgalom ügyét megértően szolgálták. A magyar idegenforgalom problémáit talán leghelyesebb úgy csoportosítani, hogy mindent meg kell tennünk egyrészt abban az irányban, hogy az itthoni látnivalók a különlegességek szempontjából is minél nagyobb vonzerővel bírjanak, másfelől el kell tü­ntetni terv­szerű munkával azokat az akadályokat, melyek egy erőteljes idegen­­forgalmi áramlásnak útjában állanak és végül úgy belföldön, mint külföldön gondoskodni kell céltudatos propagandáról. A magyar közlekedésügy a hazai idegenforgalomban azért is nagy szerepet játszik, mert már az utazás maga is határozottan vonzó­erővel bír és valamely jó utazási lehetőség egymagában alkalmas lehet az utazási kedv felkeltésére és növelésére, vagyis végeredményben az idegenforgalom emelésére. Ezért érdemel az Államvasutak menetrendi és tarifapolitikája idegenforgalmi szempontból is állandó figyelmet s ezért bírnak igen nagy jelentőséggel azok az intézkedések, melyek révén az utazás kényelmesebbé és olcsóbbá válhatik. A napokban üzembe helyezett budapesti bécsi sínautóbusz, mely 2 h 58 p alatt bonyolít le közlekedést a két főváros között, egyike a legjelen­tősebb idegenforgalmi eseményeknek. Arról pedig, hogy az annak idején az Államvasutak részéről bevezetett ú. n. filléres vonatok mennyire fokozták az utazási kedvet, ma már legfeljebb azért érdemes beszélni, mert az intézkedés nemzeti célt is szolgál: hozzájárult a honszeretet növekedéséhez, hazánknak minél szélesebb kör­ben való megismeréséhez, ami vendégforgalmunknak, mely tudvalevőleg igen nagy kulturális és gazdasági célok szolgálatában áll, végeredményben talán legfontosabb célkitűzését jelenti. Igen értékes az a tevékenység is, mely főként az Államvasutak részéről folyamatban van s mely a vas­úti kocsik képekkel és térképekkel való díszítésében, továbbá az állomási épületek csinosításában, környékük rendezésében, virágdísz alkalmazásában, a személyzet idegenforgalmi nevelése stb. terén állandóan megnyil­vánul. Örömmel látom, hogy az Államvasutak ily irányú intézkedései intenciómat teljes megértéssel szolgálják, de hangsúlyozom, hogy ugyanily megértést tapasztalok a légi- és víziközlekedés tényezőjénél is. Az autóforga­lom ebben a vonatkozásban is egyike a legfontosabb kérdéseknek, és ezért utaink kiépítését idegenforgalmi szempontból is állandóan és fokozottan figyelemmel kísérem. Örömmel állapítom meg ehelyütt is, hogy a gyóni útszakaszon az elmúlt ősz során elért világrekordokkal külföldi lapok élénken foglalkoztak, ami javára válik idegenforgalmunknak is. Megemlíthetem még azt a tevékenységet is, melyet a közlekedési vállalatok a vidéki érdekességi góc­pontok idegenforgalmi fejlesztése körül kifejtenek, főként az Államvasutak mezőkövesdi vendégházát, mely­nek elmúlt évi forgalma meglepő emelkedést mutat. Ami végül a propagandát illeti, ez világszerte folyik a közlekedési vállalatok bevonásával. Központi ide­genforgalmi költségvetésünk leglényegesebb része az a tétel, melyet az Államvasutak költségvetéséből hasítot­tam ki erre a célra s ha arra gondolok, hogy ma már igen sok külföldi nagy és kisebb forgalmú centrumban állandóan látható a magyar plakát és kiosztásra kerül a magyar prospektus, (nem beszélve a propaganda egyéb fontos eszközeiről, így elsősorban a sajtópropagandáról) megnyugvással állapíthatom meg, hogy az erre a célra fordított befektetés igen gyümölcsöző talajra talált. Adja Isten, hogy a fentebb csak vázlatosan érintett sokirányú tevékenységünket — a közlekedési válla­latok javára és odaadó munkásságuk segítségével is — minél több további siker koronázza! 3

Next