Magyar Vasut és Közlekedés, 1940 (28. évfolyam, 1-12. szám)
1940-01-20 / 1. szám
MAggiasias SS****, mellett is Budapest székesfőváros vezetősége különös súlyt helyez. De vonzóerővel bír az idegenek számára nem másodrendű kérdés ez. Nemzetközi vonatkozásban meg elsőrendű követelmény az idegenekre számot tartó város kulturális, irodalmi, zenei, színházi, képzőművészeti élete. Ez annál is inkább nagy jelentőségű, mert nincs évszakhoz kötve. Tehát, ha Budapest olyan kulturális eseményekkel tudja meglepni vendégeit, amelyek érdeklődésre tarthatnak számot, akkor idegenforgalmi évadja egész esztendőre szól. És itt van az idegenforgalmi vonalvezetésnek a legmagasabb tudománya és művészete: egész évre biztosítani a magyar főváros idegen járását. Budapest nemzetközi jelentősége ezen a ponton lesz teljes. Nem egészen új, hogy ezt hangoztatjuk. A közírónak kötelessége az egészséges eszméket feleleveníteni és tovább fejleszteni. Ezt a célt nagyban elősegítheti a MÁV, az IBUSZ, a Baross Szövetség, az Idegenforgalmi Propaganda Munkaközösség és a Székesfővárosi Idegenforgalmi Hivatal. A napfényben liszó tavaszi, nyári napok hivogatás nélkül is Budapestre csalogatják az idegenek százezreit. Amikor teljes színpompájukban megmutatkoznak a kizöldült budai hegyek, amikor a Szent Margitsziget rózsái és ezerszínű virágai kinyílanak, amikor a Dunán úszó hajókról csodás és felejthetetlen a kilátás, amikor tehát Budapest évről-évre megifjedik a tavasz lehelsetében, akkor kevésbé van szükség idegenforgalmi propagandára. A tavaszi-nyári időszakban nemhogy hívogatni kellene a vendégeket, hanem aki jószántából idejött, nehezen tud elmenni. Nehéz is tovább menni a magyar fővárosból, mert a természet elbájoló pompája mellett Budapest gyógyerejű hévizei, gyógyszállói, sokféle változatban nyújtanak üdülést, gyógyulást és a nagyvonalúan kiépített strandfürdők kitűnő szórakozást jelentenek az idegeneknek. Idegenforgalmi szerveinknek tehát az őszi-téli vendégjárást kell most tevékenyebben megszervezniük. Kultúrnemzetek számára nem kevésbé bír vonzóerővel, ha valamelyik világvárosban kígyóznak a színházak, filmpaloták, koncerttermek, operák, irodalmi és zenei szalonok villanylámpái, szikrázó csillárjai, hogy ünnepi fényben fogadják a lelki szépségeket kereső vendégeket. A magyar főváros ma is európai kultúrközpont, de ha a kulturális események összeállításánál figyelemmel lesznek az idegenjárásra is, biztosítani lehet a magyar fővárosban az állandó jellegű téli évadot. Nagyon figyelemreméltók azok a javaslatok, amelyek Budapest téli idegenforgalmának érdekében elhangzottak. Különös lelkesedéssel köszöntjük a M. Kir. Operát, ha megvalósítja a Wagner- vagy Verfsi-ciklusok mintájára a magyar nemzeti dalmű-ciklust. Nemzeti missziót teljesítenének a filharmonikusok, ha mindenki számára hozzáférhető hangversenyeken bemutatnák a Psalmus Hungaricus-t és a Ruralia Hungaricá-t. Egyházzenei hangversenyek számára meg kellene nyitni a nagydébániatemplomok és bazilikák kapuit, hogy Szent Erzsébet legendájában, Assisi Szent Ferenc oratóriumában Krisztus oratóriumaiban, Liszt Ferenc miséjében, avagy a Schole Cantorum Sabariensis tisztán csengő gyermekkórusában gyönyörködjék hazai és külföldi. Képzőművészeink szintén nagyban hozzájárulhatnának teli idegenforgalmunk elősegítéséhez. Ezáltal a súlyos helyzetben lévő magyar művészek is alkotó munkához juthatnának. A Nemzeti Szalon, a Műcsarnok, a Képzőművészeti Társulat, a Magyar Iparművészeti Társulat, a Szépművészeti Múzeum tárlatokkal, kiállításokkal és olcsó akciókkal ráirányíthatnák az idegenek figyelmét a modern magyar művészetre és felkelthetnék a műpártolói készséget. Budapest nemzetközi jelentősége a kultúra, a művészet eszközeivel így lehet még nagyobb és hathatósabb. A magyar főváros politikai jelentősége is rendkívül nagy súlyú a nemzetközi életben és ez világviszonylatban mindig jelentősebb. De kulturális életünk lendülete, gyógytényezőink fokozottabb feltárása és felkínálása, a magyar konyha tisztasága, ízletessége, a vendéglátó magyar ember szerepeíró méltósága sok oly külföldi embert vonzhat érdekkörünkbe, akik a nemzetközi politikában nagy szerepet játszanak. Sok külföldi lett barátunk, mert jótékonyan élvezte a magyar vendégszeretetet. Budapest Európának legyen az a városa, ahol a világ bármely népe életkedvet talál és életkedvet kap. A magyar idegenforgalmi szerveknek a feladata, hogy a magyar élet és általában az élet csodálatos szépségeire ráirányítsák az idegenek ezreit. Budapesten mint nemzetközi jelentőséggel bíró városban, ez szép és hálás feladat. Budapest nemzetközi jelentőségének növekedése természetesen áldásos lehet az egész országra. Ügyes és előrelátó idegenforgalmi politikával Budapestről már könnyebb az idegenek figyelmét ráirányítani Magyarország többi természeti szépségére és gyógytényezőire. Budapestről már nem nehéz elvinni vendégeinket a Hortobágyra, a Takonyba, a Vértes vidékére, a Balaton mellé, a Marsell aljára, a Tisza janijára, a Duna-völgyébe, Cserhát, Mátra, Bükk isodás vidékére, a Felvidék üdülőhelyeire. Kár fiatalja fenyveseibe. Aki Budapest szépségei után mindezt végigjárta, nem csoda, ha még a magyar Határon túl is fülébe cseng a magyar cigány muzsikája Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország. ÉRDEKES JAVASLATOK A NAGYSEBESSÉGŰ ÁRAMVONALAS GŐZMOZDONYOK ÁTALAKÍTÁSÁNÁL. A nagysebességű áramvonalas gőzmozdonyoknak a hasonló sebességű de villamos-, vagy robbanómotoros üzemmel szemben főleg két hátránya van. Az egyik az, hogy a gőzmozdonynak bizonyos időközökben vizet kell felvennie. A másik pedig az, hogy két gőzhenger alkalmazása esetén a mozdony bizonyos sebességnél nyugtalanul jár; 3. -i gőzhengeres alkalmazása pedig nem nagyon lehetséges, mivel 120—140 km./ó.-i felüli sebességnél még különleges acélok használata mellett is a hajlított tengelynél igen nagy méretek adódnak ki, amellett ezeken a tengelyeken sokszor idő előtt hajszál repedések keletkeznek, melyek a kezdődő törésnek a jelei, s amelyek kicserélése igen költséges. Természetesen a gőzmozdony hívei mindent elkövetnek, hogy az említett két hátrányt kiküszöböljék, vagy legalább is csökkentsék. Egyes helyeken Franciaországban, de főleg az Egyesült Államokban a vízvételezést olyképen oldották meg, hogy a mozdony menet 2