Molnárok Lapja, 1906 (13. évfolyam, 1-52. szám)

1906-01-06 / 1. szám

10 jawI1 'iim ' .wai. ws:1 -g ■■ ;v.—r.~-r-xj'u... Egyről másról. (Malmok üzleti eredményei. — Tavalyi malomalapitá­­sok és megszűnések. — Bécsi bizományi raktárak adója. — Iparkamarák és a malomipar. — A tőzsdeidő reformja. — Malomgépgyárak és malmok exportpiaczai. — Vagyonhiány.) (A) Az évforduló alkalmából a malmok az évi zárlat munkálataival vannak elfoglalva. Ezért aktuálissá válik ama kérdés, hogy milyen ered­ménynyel zárul a tavalyi üzletév. Most, amikor a könyvzárlatok még csak megkezdődtek, persze csak hozzávetőlegesen lehet becsülni a tavalyi üzleti kampány eredményeit, pontos adatokat csak körülbelül egy hónap múlva fogunk ad­hatni. Azokból a hírekből, melyek ezideig kiszi­várogtak, sajnos nem igen kecsegtetők a kilá­tások, mert az év első felében a malmok igen tetemes őrlésveszteséggel dolgoztak. A redukc­ió ismét későn jött már, csak akkor, mikor 1V0 millió méter mázsa készlet nyomta a malmokat. A második félévben csak néhány malomnak si­került behoznia a veszteséget. Hogy mennyire nem bízik a közönség a malmok jövedelmező­ségében, bizonyítja a malomrészvények tavalyi árfolyamesése. Ugyanis az év elején és végén a részvények tőzsdei jegyzése a következő volt: Ezek bizony igen szomorú adatok, mert az árfolyamcsökkenések a részvénytőkékben ösz­­szesen 2,627.500­­ veszteséget jelentenek. Leg­feltűnőbb az Első Budapesti Gőzmalom 1,620.000 koronára rugó árfolyamvesztesége, mely arra enged következtetni, hogy a Lujza és Molnárok- Sütők malmok vétele nem vált be. Pedig külö­nösen az utóbbi malmot határozottan olcsón szerezte meg az Első Budapesti. Osztalékokat illetőleg a becslések a következők: Első Buda­pesti 60 K, Viktória 28 K, Erzsébet 16 K; a Konkordia valószínűleg fog fizetni csekély osz­talékot, de a Hengermalmot illetőleg megosz­lottak a vélemények, sokan veszteségről be­szélnek, ha a decz. nem vált be. * * * A hazai malomipar tavalyi eseményei között meg kell említenünk, hogy tavaly több vidéki nagy malom megszűnt, így a szolnoki leégett Hungária-malom, Eszéken a Schreiber-féle ma­lom és néhány napi 1—2 vagyont felőrlő ki­sebb malom. Ellenben a kismalmok örvende­tesen gyarapszanak és tavaly körülbelül 300 új kisebb malomtelep létesült az országban. Na­gyobb malom csak kettő alakult részvény-társu­lati alapon, az „Első dolovai hengergőzmalom“ Torontál megyében és az „Első szentfülöpi hen­germalom“ Bács megyében. Budapesten a Gizella­­malom alakult át 3­2 millió korona alaptőkével részvény-társulattá, azonkívül félmillió korona tőkével alakult egy malomtermékeket értékesítő részvény­társaság. * * * Kellemes karácsonyi meglepetésben részesí­tette az osztrák pénzügyminiszter az Ausztriá­ban bizományi raktárakkal biró magyar malmo­kat. Valami elavult és érvényét vesztett 1871-iki törvényre hivatkozva, felszólítást kaptak a hazai malmok, hogy a bizományi raktárak után vallják be adójukat. A Széll-kormány idején hasonló felszólítást kaptak a malmok és akkoriban sike­rült a vitás kérdést olykép elintézni, hogy a két kormány kölcsönösen lemondott a bizományi raktárak megadóztatásáról. E megoldás csak az osztrákoknak vált hasznukra, mert Budapesten van száz és száz osztrák ipartelepnek bizományi raktára és ezek egynémelyikére 40—50 ezer korona évi adót vetett ki az budapesti fináncz. Akkoriban úgy hitték a malmok, hogy a bizo­mányi raktárak adójának ügye végkép lekerült a napirendről, annál kínosabb meglepetés a most felmerült újabb megadóztatás. Hogy pedig az országnak nincs alkotmányos kormánya, mely megvédhetné a malomipart az osztrák túlka­pások ellen, az csak súlyosbítja aggodalmainkat. * * * A hazai kereskedelmi- és iparkamarák köré­ben uralkodó nembánomság legjellemzőbb bi­zonyítéka, hogy az ország összes kamarái közül csupán kettő járatja a hazai malomipar egyetlen mérvadó szaklapját, a „Molnárok Lapját.“ Nem azért teszszük ezt szóvá, mert 20—25 új elő­fizetőre áhítoznánk, hanem csupán azért, mert az iparkamarai illetéknek egy­harmadát a ma­lomipar fizeti be, tehát illenék a kamarák ré­széről, hogy tájékoztassák magukat az érdek­körükhöz tartozó tagok egy­harmadának kíván­ságaikat és panaszaikat illetőleg. Megesett az is, hogy több kamara nyomtatott körlevélben tudatta velünk, hogy „költségvetésük szűk kerete nem engedi meg“ a lapunkra való előfizetést. Erre nézve azt jegyezzük meg, hogy a kamarák igenis előfizetnek minden oly lapra, melyet fel­sőbb helyről figyelmükbe ajánlanak, így aztán mindenféle szépirodalmi és életlap jár a kama­rákhoz­, de komoly szaklap vajmi kevés. Külö­nösen pedig a „M. L.“ nem kell a kamaráknak, mert nekünk nem kell nagynevű protektor, aki körrendeletben figyelmükbe ajánlana bennünket. Ismételjük: nem önzésből teszszük szóvá ezen szégyenletes nem bánomságot, hanem csak azért, hogy bebizonyítsuk, mennyire törődnek az ipar­kamarák a hazai malomipar ügyeivel. * * * Miután hetek és hónapok óta vitatkozott a tőzsdetanács és a tőzsdei érdekeltség azon, vájjon megváltoztassanak-e a tőzsde hivatalos órái, a tanács a múlt szombaton kimondotta, hogy maradjon minden a régiben és hogy a dél­utáni tőzsde tartassék fenn ezután is. Tehát a budapesti tőzsde lesz ezentúl is az egyetlen tőzsde a világon, mely délelőtt 10 órától dél­utáni­­l 5-ig tart, azaz 7 óra hosszat hivatalos órákat. Megmondtuk sokszor és csak ismételjük, ezen döntés valóban sajnálni való, mert a dél­utáni tőzsdére csak a játékosoknak van szüksé­gük, ezekért pedig kár útját állani egy üdvös reformnak. A tőzsde­tanács eme döntése is bi­zonyítja, hogy ósdi szellem uralja a tőzsde mai vezetőségét. És bizony nem fogjuk csodálni, ha ma­holnap a reform-óhajtók magánál a­­ ta­nácsnál fogják a reformokat kezdeni. A bécsi tőzsdén épp most zajlottak le a tőzsdetanácsosi választások. Ott az az üdvös intézmény áll fenn, hogy a jelöltek programmbeszédekben számol­nak be terveikről és szándékaikról. Ez az in­tézmény nálunk is elkelne, legalább tudnák, kiket tisztelünk meg a tőzsdetanácsosi méltó­sággal és teendőkkel. * * * Nem kis meglepetéssel olvassuk egy amerikai szaklapban, hogy egy minneapolisi malomgépgyár egy olasz malom rekonstrukc­iójára kapott megrendelést. Olaszország tőlünk egy napi utazásra van, Minneapolisból még két hét alatt sem lehet odajutni és mégis az amerikai ipar halászta el tőlünk e megrendelést. Valóban csodálatra méltó az amerikaiak agitálása és a mi nem bánomságunk, ha még a szomszédjaink piac­ain sem tudunk boldogulni. Különben a minap közzétett svájczi vámtarifa egyes tételeiben is van olyan, melylyel nincs okunk eldicsekedni. Például a lisztvám emelése 270 frankra (2 frankról) semmivel sem indokolható. A mi kevés liszt­exportunk még van ez országba, azt bizton elveszítjük e vámemelés folytán, így vagyunk sajnos minden exportunkkal és minden piac­ról lassan, de­­ biztosan kiszorulunk. * * * Már több ízben tettük szóvá, hogy a MÁV­-nál fennálló vagyonhiány folytán mily kalamitásokba kerültek egyes malmok. Gyenge vigasz az, hogy a kereskedelemügyi minisztérium most állítólag 5000 teherkocsit akar rendelni a hazai vagyon­­gyáraknál, mert nem a jövő évben valamikor, hanem most azonnal volna segítségre szükség. A hozzánk érkező számos panaszos levél pedig mind azt mondja, hogy még szenet sem kapnak a malmok, az üzem zavartalan fenntartása érde­kében. Kérdést intéztünk ezért több kőszén­bányához, mikép áll a dolog és mindenfelől csak egy választ kapunk: „Szén van, amennyi csak kell, de svagyon nincs.“ Kérdjük már most, miféle iparpártolás az a kormány részéről, amikor a hazai malmoknak még szenet sem szállítanak? Így aztán nem csoda, ha a malom­iparosok köréből napról-napra kapunk panaszos­leveleket, melyek kétségbeesve sürgetnek valamely segítséget e tűrhetetlen állapottal szemben. 1905 jan. 1. decz.31. korona Concordia-gőzmalom r.-t............. 175 165 Első Budapesti gőzmalom r.-t. 1225 1045 Erzsébet-gőzmalom r.-t.... ... ... 430 340 Pesti Hengermalom r.-t. ... ... 795 725 Pesti Viktória-gőzmalom r.-t. ... 470 450 Lujza-gőzmalom r.-t.................... 220 — Pesti Molnárok és Sütők gőzmalma 375 , hanem felebarátaimat is hagytam mindenkor boldogulni, szájukból a kenyeret még csak meg sem próbálkoztam kivenni. Ehhez, az előadott­hoz hasonló fogásokat nem alkalmaztam soha, hogy mást az anyagi romlásba kergessek. En­nek daczára mindennap új és új jelenségek lépnek fel, melyek a vámőrlő malmok létét ve­szélyeztetik. Nem-e lehetne valamit tennünk ezen félszeg kinövések meggátlására ? Szerkesztő úr mindennap védelmébe vett bennünket, érde­keinket szívén viselte, elleneinket ostorozta; nem-e lehetne valamit tennünk egyesült erővel, hogy ezen létérdekünket veszélyeztető káros anyagokat testünkből kiválaszthassuk? Vörös László kereskedelemügyi miniszter, mint az Or­szágos Molnáregyesület megalapítója, miniszter­sége alatt már­is oly mélyreható reformokat eszközölt, melyek jóleső megelégedéssel töltötték el az országot. Talán a vámőrlő malmok hely­zetén is tudna néhány üdvös rendelettel segíteni ? Egries, 1906 január 1. Pauker Adolf, gőzmalomtulaj­donos. MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1906. január 6. Legegyszerűbb Wohanka-féle nyersolajmotorok és lokomobilok, szerkezet. Legújabb javított szerkezet Nem benzinnel hajtatnak, tehát pénzügyőri ellenőrzés nincs. Adómentes benzin-kérvényezés stb. nem szükségeltetik. --------- Hazai gyártmány. Üzemköltségek a motor nagy­ságához képest ára-lóerőnként 2 alapr­a fillér szavatosság mellett. Rendkívül csendes és egyenletes járásúak, tehát minden üzemre alkalmasak. Nincsen szelep, nincsen gyújtócső. Nincsen lámpa, üzembe helyezés után. Tűzveszély vagy robbanás teljesen kizárva. Budapesten és a vidéken üzemben lévő különféle nagyságú és különféle üzemhez használt motorok és lokomobilokról szóló referenc­iákat szívesen rendelkezésre bocsájt, valamint kimerítő felvilágosítást ingyen és bérmentve ad . WOHANKA ÉS TÁRSA Legolcsóbb üzem, t Molxmi­st barmikor BUDAPEST, V-, Váczi-körút 7 t­. üzemben láthatók!

Next