Molnárok Lapja, 1906 (13. évfolyam, 1-52. szám)
1906-01-06 / 1. szám
10 jawI1 'iim ' .wai. ws:1 -g ■■ ;v.—r.~-r-xj'u... Egyről másról. (Malmok üzleti eredményei. — Tavalyi malomalapitások és megszűnések. — Bécsi bizományi raktárak adója. — Iparkamarák és a malomipar. — A tőzsdeidő reformja. — Malomgépgyárak és malmok exportpiaczai. — Vagyonhiány.) (A) Az évforduló alkalmából a malmok az évi zárlat munkálataival vannak elfoglalva. Ezért aktuálissá válik ama kérdés, hogy milyen eredménynyel zárul a tavalyi üzletév. Most, amikor a könyvzárlatok még csak megkezdődtek, persze csak hozzávetőlegesen lehet becsülni a tavalyi üzleti kampány eredményeit, pontos adatokat csak körülbelül egy hónap múlva fogunk adhatni. Azokból a hírekből, melyek ezideig kiszivárogtak, sajnos nem igen kecsegtetők a kilátások, mert az év első felében a malmok igen tetemes őrlésveszteséggel dolgoztak. A redukció ismét későn jött már, csak akkor, mikor 1V0 millió méter mázsa készlet nyomta a malmokat. A második félévben csak néhány malomnak sikerült behoznia a veszteséget. Hogy mennyire nem bízik a közönség a malmok jövedelmezőségében, bizonyítja a malomrészvények tavalyi árfolyamesése. Ugyanis az év elején és végén a részvények tőzsdei jegyzése a következő volt: Ezek bizony igen szomorú adatok, mert az árfolyamcsökkenések a részvénytőkékben öszszesen 2,627.500 veszteséget jelentenek. Legfeltűnőbb az Első Budapesti Gőzmalom 1,620.000 koronára rugó árfolyamvesztesége, mely arra enged következtetni, hogy a Lujza és Molnárok- Sütők malmok vétele nem vált be. Pedig különösen az utóbbi malmot határozottan olcsón szerezte meg az Első Budapesti. Osztalékokat illetőleg a becslések a következők: Első Budapesti 60 K, Viktória 28 K, Erzsébet 16 K; a Konkordia valószínűleg fog fizetni csekély osztalékot, de a Hengermalmot illetőleg megoszlottak a vélemények, sokan veszteségről beszélnek, ha a decz. nem vált be. * * * A hazai malomipar tavalyi eseményei között meg kell említenünk, hogy tavaly több vidéki nagy malom megszűnt, így a szolnoki leégett Hungária-malom, Eszéken a Schreiber-féle malom és néhány napi 1—2 vagyont felőrlő kisebb malom. Ellenben a kismalmok örvendetesen gyarapszanak és tavaly körülbelül 300 új kisebb malomtelep létesült az országban. Nagyobb malom csak kettő alakult részvény-társulati alapon, az „Első dolovai hengergőzmalom“ Torontál megyében és az „Első szentfülöpi hengermalom“ Bács megyében. Budapesten a Gizellamalom alakult át 32 millió korona alaptőkével részvény-társulattá, azonkívül félmillió korona tőkével alakult egy malomtermékeket értékesítő részvénytársaság. * * * Kellemes karácsonyi meglepetésben részesítette az osztrák pénzügyminiszter az Ausztriában bizományi raktárakkal biró magyar malmokat. Valami elavult és érvényét vesztett 1871-iki törvényre hivatkozva, felszólítást kaptak a hazai malmok, hogy a bizományi raktárak után vallják be adójukat. A Széll-kormány idején hasonló felszólítást kaptak a malmok és akkoriban sikerült a vitás kérdést olykép elintézni, hogy a két kormány kölcsönösen lemondott a bizományi raktárak megadóztatásáról. E megoldás csak az osztrákoknak vált hasznukra, mert Budapesten van száz és száz osztrák ipartelepnek bizományi raktára és ezek egynémelyikére 40—50 ezer korona évi adót vetett ki az budapesti fináncz. Akkoriban úgy hitték a malmok, hogy a bizományi raktárak adójának ügye végkép lekerült a napirendről, annál kínosabb meglepetés a most felmerült újabb megadóztatás. Hogy pedig az országnak nincs alkotmányos kormánya, mely megvédhetné a malomipart az osztrák túlkapások ellen, az csak súlyosbítja aggodalmainkat. * * * A hazai kereskedelmi- és iparkamarák körében uralkodó nembánomság legjellemzőbb bizonyítéka, hogy az ország összes kamarái közül csupán kettő járatja a hazai malomipar egyetlen mérvadó szaklapját, a „Molnárok Lapját.“ Nem azért teszszük ezt szóvá, mert 20—25 új előfizetőre áhítoznánk, hanem csupán azért, mert az iparkamarai illetéknek egyharmadát a malomipar fizeti be, tehát illenék a kamarák részéről, hogy tájékoztassák magukat az érdekkörükhöz tartozó tagok egyharmadának kívánságaikat és panaszaikat illetőleg. Megesett az is, hogy több kamara nyomtatott körlevélben tudatta velünk, hogy „költségvetésük szűk kerete nem engedi meg“ a lapunkra való előfizetést. Erre nézve azt jegyezzük meg, hogy a kamarák igenis előfizetnek minden oly lapra, melyet felsőbb helyről figyelmükbe ajánlanak, így aztán mindenféle szépirodalmi és életlap jár a kamarákhoz, de komoly szaklap vajmi kevés. Különösen pedig a „M. L.“ nem kell a kamaráknak, mert nekünk nem kell nagynevű protektor, aki körrendeletben figyelmükbe ajánlana bennünket. Ismételjük: nem önzésből teszszük szóvá ezen szégyenletes nem bánomságot, hanem csak azért, hogy bebizonyítsuk, mennyire törődnek az iparkamarák a hazai malomipar ügyeivel. * * * Miután hetek és hónapok óta vitatkozott a tőzsdetanács és a tőzsdei érdekeltség azon, vájjon megváltoztassanak-e a tőzsde hivatalos órái, a tanács a múlt szombaton kimondotta, hogy maradjon minden a régiben és hogy a délutáni tőzsde tartassék fenn ezután is. Tehát a budapesti tőzsde lesz ezentúl is az egyetlen tőzsde a világon, mely délelőtt 10 órától délutánil 5-ig tart, azaz 7 óra hosszat hivatalos órákat. Megmondtuk sokszor és csak ismételjük, ezen döntés valóban sajnálni való, mert a délutáni tőzsdére csak a játékosoknak van szükségük, ezekért pedig kár útját állani egy üdvös reformnak. A tőzsdetanács eme döntése is bizonyítja, hogy ósdi szellem uralja a tőzsde mai vezetőségét. És bizony nem fogjuk csodálni, ha maholnap a reform-óhajtók magánál a tanácsnál fogják a reformokat kezdeni. A bécsi tőzsdén épp most zajlottak le a tőzsdetanácsosi választások. Ott az az üdvös intézmény áll fenn, hogy a jelöltek programmbeszédekben számolnak be terveikről és szándékaikról. Ez az intézmény nálunk is elkelne, legalább tudnák, kiket tisztelünk meg a tőzsdetanácsosi méltósággal és teendőkkel. * * * Nem kis meglepetéssel olvassuk egy amerikai szaklapban, hogy egy minneapolisi malomgépgyár egy olasz malom rekonstrukciójára kapott megrendelést. Olaszország tőlünk egy napi utazásra van, Minneapolisból még két hét alatt sem lehet odajutni és mégis az amerikai ipar halászta el tőlünk e megrendelést. Valóban csodálatra méltó az amerikaiak agitálása és a mi nem bánomságunk, ha még a szomszédjaink piacain sem tudunk boldogulni. Különben a minap közzétett svájczi vámtarifa egyes tételeiben is van olyan, melylyel nincs okunk eldicsekedni. Például a lisztvám emelése 270 frankra (2 frankról) semmivel sem indokolható. A mi kevés lisztexportunk még van ez országba, azt bizton elveszítjük e vámemelés folytán, így vagyunk sajnos minden exportunkkal és minden piacról lassan, de biztosan kiszorulunk. * * * Már több ízben tettük szóvá, hogy a MÁV-nál fennálló vagyonhiány folytán mily kalamitásokba kerültek egyes malmok. Gyenge vigasz az, hogy a kereskedelemügyi minisztérium most állítólag 5000 teherkocsit akar rendelni a hazai vagyongyáraknál, mert nem a jövő évben valamikor, hanem most azonnal volna segítségre szükség. A hozzánk érkező számos panaszos levél pedig mind azt mondja, hogy még szenet sem kapnak a malmok, az üzem zavartalan fenntartása érdekében. Kérdést intéztünk ezért több kőszénbányához, mikép áll a dolog és mindenfelől csak egy választ kapunk: „Szén van, amennyi csak kell, de svagyon nincs.“ Kérdjük már most, miféle iparpártolás az a kormány részéről, amikor a hazai malmoknak még szenet sem szállítanak? Így aztán nem csoda, ha a malomiparosok köréből napról-napra kapunk panaszosleveleket, melyek kétségbeesve sürgetnek valamely segítséget e tűrhetetlen állapottal szemben. 1905 jan. 1. decz.31. korona Concordia-gőzmalom r.-t............. 175 165 Első Budapesti gőzmalom r.-t. 1225 1045 Erzsébet-gőzmalom r.-t.... ... ... 430 340 Pesti Hengermalom r.-t. ... ... 795 725 Pesti Viktória-gőzmalom r.-t. ... 470 450 Lujza-gőzmalom r.-t.................... 220 — Pesti Molnárok és Sütők gőzmalma 375 , hanem felebarátaimat is hagytam mindenkor boldogulni, szájukból a kenyeret még csak meg sem próbálkoztam kivenni. Ehhez, az előadotthoz hasonló fogásokat nem alkalmaztam soha, hogy mást az anyagi romlásba kergessek. Ennek daczára mindennap új és új jelenségek lépnek fel, melyek a vámőrlő malmok létét veszélyeztetik. Nem-e lehetne valamit tennünk ezen félszeg kinövések meggátlására ? Szerkesztő úr mindennap védelmébe vett bennünket, érdekeinket szívén viselte, elleneinket ostorozta; nem-e lehetne valamit tennünk egyesült erővel, hogy ezen létérdekünket veszélyeztető káros anyagokat testünkből kiválaszthassuk? Vörös László kereskedelemügyi miniszter, mint az Országos Molnáregyesület megalapítója, minisztersége alatt máris oly mélyreható reformokat eszközölt, melyek jóleső megelégedéssel töltötték el az országot. Talán a vámőrlő malmok helyzetén is tudna néhány üdvös rendelettel segíteni ? Egries, 1906 január 1. Pauker Adolf, gőzmalomtulajdonos. MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1906. január 6. Legegyszerűbb Wohanka-féle nyersolajmotorok és lokomobilok, szerkezet. Legújabb javított szerkezet Nem benzinnel hajtatnak, tehát pénzügyőri ellenőrzés nincs. Adómentes benzin-kérvényezés stb. nem szükségeltetik. --------- Hazai gyártmány. Üzemköltségek a motor nagyságához képest ára-lóerőnként 2 alapra fillér szavatosság mellett. Rendkívül csendes és egyenletes járásúak, tehát minden üzemre alkalmasak. Nincsen szelep, nincsen gyújtócső. Nincsen lámpa, üzembe helyezés után. Tűzveszély vagy robbanás teljesen kizárva. Budapesten és a vidéken üzemben lévő különféle nagyságú és különféle üzemhez használt motorok és lokomobilokról szóló referenciákat szívesen rendelkezésre bocsájt, valamint kimerítő felvilágosítást ingyen és bérmentve ad . WOHANKA ÉS TÁRSA Legolcsóbb üzem, t Molxmist barmikor BUDAPEST, V-, Váczi-körút 7 t. üzemben láthatók!