Molnárok Lapja, 1913 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1913-04-12 / 15. szám

460 A Balkánháború és a malomipar. A legutóbbi hónapokban sokszor volt alkalmunk szóvá tenni, minő súlyos következményeket ró a nem­zetközi malomiparra a Balkán-államok között dúló háború. Különösen kifejtettük azt több ízben, hogy a magyar malomipar viszonyait mily közelről érdekli a Balkánháború, nemcsak a jelent, hanem a jövőt illetőleg, mert hiszen a Balkán-félsziget új területi felosztása folytán az ottani fogyasztási viszonyok olyan eltolódása várható, hogy teljesen új berendezést igé­nyelnek a gazdasági viszonyok és ezek valószínűleg nagyjelentőségű következményekkel fognak járni a magyar malomiparra nézve is. De különben is a Balkán-félsziget háborús esemé­nyei rendkívül közelről érintik az egész nemzetközi malomipart. Nemcsak azért, mert a háború folytán a balkáni malomipar úgyszólván teljesen szünetelt és óriási külföldi importra szorultak a hadviselő felek, hanem azért is, mert az egész Délkeleteurópa igen jelentős gabonaexportját, amely a nemzetközi gabona­piac­ok és a malomipar szempontjából olyan óriási jelentőségű, hónapok óta nagy veszéllyel fenyegetik a Dardanellák környékén dúló állandó harczok. Egyik laptársunk mostanában egy érdekes czikkben ismer­tette a Dardanellák óriási gabonaforgalmát és mél­tatta ezen vizi­­t nagy jelentőségét a nemzetközi gabonakereskedelem szempontjából. Bennünket is oly közelről érdekelnek a közölt érdekes adatok, hogy azokat a következőkben ismertetjük. Ha a nemzetközi gabonapiac­ok a legutóbbi hó­napokban állandóan rettegtek attól, hogy a törökök elzárhatják a Dardanellákat és így fennakadna az orosz és román gabonakivitel, akkor ezen félelemnek való­ban alapos oka volt. A veszély még ma sem múlt el, a háború tart még, bár állandóan a béke érdeké­ben fáradoznak az európai nagyhatalmak. A hadviselő felek is úgy látszik teljesen kimerültek. Óriási ember- és pénzáldozatok után rövid idő kérdése lehet csupán, hogy mikor lesznek kénytelenek a hadviselő felek végső kimerültségükben békét kötni, de amíg ez meg­történik, addig a nemzetközi gabonakereskedelem és a malomipar súlyos gondja marad a mostani állapot, amely olyan nagy veszedelemmel fenyegeti a Darda­nellákon keresztül lebonyolításra kerülő óriási gabona­­forgalmat. Igen érthetők ezen aggodalmak, ha tekintetbe vesz­­szük, hogy ez időszerint Oroszország a világ legnagyobb búzatermelő országa. Több búzát termelnek Orosz­országban, mint például az Amerikai Egyesült­ Álla­mokban és így igen természetes, hogy a nyugateurópai gabonapiaczokat óriási zavarba hoznák, ha történe­tesen teljesen lehetetlenné válna az orosz gabona­­kivitel. A román gabonakivitel is igen nagy szerepet játszik a nyugateurópai piaczokon. Onnan is egyetlen út vezet ki csupán a Dardanellák szorosán keresztül és így ezen 47 mértföld hosszú, keskeny tengeri út­nak jelentősége teljesen nyilvánvaló. E tengerszoros egyes pontjai alig 1000 méternél szélesebbek, a par­tokat mindenütt erődítmények övezik. A törökök pedig a tengerszorost egész hosszában tengerparti aknákkal védik, úgy, hogy csakis az ő kalauzolásuk mellett lehetséges az uszályoknak keresztülhaladni a Darda­nellákon. Ezt a tengerszorost különben már az emberiség legrégibb története is fontos kereskedelmi útnak is­merte el és az ó­kornak sok tengeri ütközete folyt le a Dardanellákban az ottani fontos vizi út leírásáért. Hiszen mitológiai eredetű a Dardanellák régi elneve­zése is. A régi görögök Hallespontusnak hívták a Dardanellák tengerszorosát, elnevezve azt „Helle“ istennőről, akinek nevével kapcsolatba hozzák az aranygyapjú mondáját. A tengerszoros későbbi neve Dardanus várostól származik, amely az ottani part­vidékeknek egyik legnevezetesebb helysége volt. Ma­napság azonban Gallipoli a tengerszoros legfontosabb városa, a tengerszoros északnyugati sarkán. A modern történelem fontos eseményei is itt foly­tak le. 1807-ben például az angol hadiflotta heves tengeri csata után tudott csupán a Marmara-tengerbe jutni, miután összelövöldözte a partvidék összes erő­dítményeit. Sztratégiai szempontból azonban a Dar­danellák fontossága abban rejlik, hogy ezek vezetnek egyedül Konstantinápolyba és hogy semmi más ten­geri uton Törökország fővárosa el nem érhető. Felismerve a Dardanellák ezen óriási jelentőségét, még 1841-ben az európai nagyhatalmak egy szerző­dést kötöttek, amelynek értelmében az összes nemzet­közi kereskedelmi hajóknak szabad közlekedése bizto­­sítassék a Dardanellákon keresztül. Igaz ugyan, hogy bizonyos megszorításokat alkalmaztak, például csak nappal engedték meg a hajózást bizonyos részekben. Hadihajóknak pedig mindenkor csak külön engedelem alapján szabadott a Dardanellákon keresztül haladni. Lássuk azonban, hogy kereskedelmi szempontból, és különösen gabonakereskedelmi szempontból minő jelentőség jut a Dardanelláknak. Tudvalevőleg az orosz gabona, különösen a búza az utóbbi években óriási jelentőségű tényezővé lett a nyugateurópai gabonapiac­okon. Egynéhány statisz­tikai adattal könnyű igazolni, hogy manapság az orosz gabona nélkül Nyugateurópa nem is tudna létezni. Az Európába évenként importált búzának például is-át szállítja Oroszország. Persze csak a nagy átlagokat véve alapul, mert az orosz gabonatermés igen inga­dozó és természetesen bizonyos évjáratokban kisebb a kivitelre kerülő gabonamennyisége. A legfontosabb importpiacza az orosz gabonának Anglia. Az utóbbi években azonban, amint említettük, rendkívüli ingadozó volt ezen import, így például 1901/2-ben csak 2,52 millió­­ orosz búza került angliai piac­okra, 1904/5-b­en mér 24­0 millió q. Tavaly ismét csökkent a bevitel 4­5 millió q-ra. Látható tehát, hogy az orosz gabona­­export rendkívüli módon ingadozik. Hogy minő nagy része van az orosz gabonának az angol gabonakereskedelemben, bizonyítják a következő adatok. A három utolsó évben Anglia összesen 296 millió q külföldi búzát importált, ebből csak Orosz­országra 52 millió q esett. Ha tekintetbe vesszük, hogy a 10 év előtti megfelelő időszakban 280 millió q, összes bevitelből, csak 30 millió q. esett Orosz­országra, látható hogy az orosz gabonaexportnak je­lentősége Anglia tekintetében milyen óriási módon emelkedett. Oroszország északi vidékei a Balti-tenger kikötőin át is exportálnak gabonát, azonkívül az ország déli és nyugati határállomásain át is igen jelentős az ex­port a vasúti útirány segélybevételével. Ezen kivitelek azonban elenyészően csekélyek a déloroszországi ex­porttal szemben, amely a Fekete- és Azov-tenger ki­kötőin át bonyolíttatik le. Oroszország gabonakivitelének legjelentékenyebb részét tehát a déli kikötők közvetítik és pedig azon egyszerű okból, mert a nagy orosz gabonatermő te­­rületek földrajzilag ide gravitálnak. Ugyanis a Fekete­­tenger vidékén terül el az orosz főgabonatermő vidék. Ez egy körülbelül 260 millió acróra rugó széles földsáv, amelynek mezőgazdasági művelése az utóbbi években rendkívüli módon fejlődött és külö­nösen mezőgazdasági gépek alkalmazása vált általá­nossá, mégis aránylag még most is kezdetleges a gabona művelése és ezért Oroszország gabonater­melése még korántsem érte el maximumát, sőt a művelési módszerek fejlődésével bizonyára igen ro­hamosan fog emelkedni. Még néhány évvel ezelőtt egy 190 millió q-os orosz búzatermelés igen jó ho­zamnak számított, az utóbbi években azonban jóval magasabb volt a termelés, kivéve az 1910—11. évi kampányt, amikor különös kedvezőtlen viszonyok folytán csak 230 millió q. volt a búzahozam,­­a­­tavaly ellenben 336, sőt 1910-ben 355 millió g. búza termett Oroszországban. Közbevetőleg megemlítjük itt, hogy Oroszországban a sta­isztikai felvételek rendkívül megbízhatatlanok. Összesen csakis 73 tartomány szolgáltat be ilyen statisztikai termelési adatokat. Bár ezeken kívül a gabonatermelés nem jelentékeny, mégis orosz gabona­statisztikáról beszélve, csak mindig részleges ered­ményekről számolhatunk be, miután csak ezen 73 tartomány hozamadatait ismerjük. Tekintve a dél­orosz kikötők ezen nagy fontosságát a gabonakivitel szempontjából, továbbá azon körülményt, hogy az egyetlen kivezető tengeri út a Dardanellákon át ve­zet, igen természetes, hogy az orosz gabonaexport szempontjából a legnagyobb jelentősséggel bír, hogy a Dardanellák tengeri útja mindenkor zavartalanul nyitva rendelkezésre álljon, mert hisz ezen hajózási út használhatóságában beálló minden legcsekélyebb zavar a legsúlyosabb következményekkel járhatna. De nemcsak az orosz gabonaexportot veszélyezteti a Dardanellákon beálló bármilyen forgalmi zavar, hanem kihatással van ez a román, bolgár és török gabonaforgalomra is. Hogy egyáltalában milyen nagy­­fontosságú hajózási út a nemzetközi gabonakereske­delem szempontjából a Dardanellák szorosa , azt néhány statisztikai adattal könnyű megvilágítani. 1910—11-ben például 133 millió g. gabona haladt át a Dardanellák szorosán. Rendeltetési országok szerint ezen mennyiségekből kapott Hollandia és Olaszország 25—25, Anglia 23, Belgium 20, Fran­­cziaország 16 és egyéb kisebb államok vagy 10—12 millió g­át. Készakarva nem közöljük az 1911—12-iki kampány statisztikai adatait, mert ezen abnormális évben a Dardanellák gabonaforgalma csak 66 millió q. volt. A fenti statisztikát illetőleg azonban kiemel­jük, hogy Hollandia és Belgium részesedése azért olyan feltűnő nagy, mert Nyugatnémetország nagy­része Antwerpen és Rotterdam kikötők közvetítésé­vel vásárolja az orosz gabonát. Az ezen kikötőkön át érkező gabona tehát csak átmeneti folyamatban érinti Hollandiát és Belgiumot, tényleg azonban Né­metország rovására írandó. Miként már megemlítettük, a Dardanellák szorosát Törökország uralja. Most, hogy Törökország hosszú időn át Olaszországgal viselt háborút,­­újabban pedig a Balkán-államokkal került ellentétbe és most egy­szerre négy állammal kénytelen harc­olni, igen gyakran felmerült az a helyzet, hogy Törökország teljesen elzárja a Dardanellák szorosát, miáltal a nemzetközi gabonapiac­okon igen gyakran nagyfokú izgalom volt észlelhető. Tényleg azonban a hajózás csak igen rövid ideig szünetelt a Dardanellákon át, mert az európai diplomác­ia, különösen Oroszország igen nyomatékosan tiltakozott a nemzetközi keres­kedelem és forgalom ilyen nagyfokú károsítása ellen. Amíg a Balkán-háború nem fejeződött be teljesen, addig a nemzetközi gabonapiac­ok aggodalma nem múlhat el véglegesen, mert hisz addig könnyen be­állhat olyan komplikác­ió, amely ideig-óráig tényleg a Dardanellák elzárását eredményezhetné. Ami az orosz búzákat illeti, különösen a már említett nagy gabonatermő vidék termése, rendkívül kedvelt, nemcsak azért, mert az éghajlati viszonyok folytán a minőségei igen egyöntetűek, hanem azért is, mert ezen orosz búzák rendkívül sikordúsak és aczélosak. Mint érdekes körülményt megemlítjük, hogy a termésnek körülbelül 2/3 a tavaszi és 1/3 a pedig csupán őszi búza. Amerikában többfelé ter­melnek hasonló minőségeket és pedig úgy Észak­­amerikában és Kanadában, miként Argentiniában is. Ezen búzákat orosz vetőmagból termelik legtöbb­­nyire és így azok minőségileg igen hasonlók az eredeti orosz búzákhoz. Mégis ha a Dardanellák el­zárása folytán az orosz búza hosszabb ideig hiányozna a nemzetközi gabonapiaczokról, ez nem maradhatna hatástalanul a gabonapiaczi áralakulásra és nehéz volna ezen búzákat hosszabb időn át más szárma­zékokkal helyettesíteni. Igaz ugyan, hogy ha bár­mikor is elzárnák a Dardanellákat, a háborús bonyo­dalmakba bele nem kevert, tehát semleges államok gabonaszállítmányait alig lehetne zavarni, másrészt azonban a hadviselő felek által alkalmazott tenger­­alatti aknák olyan koc­kázatossá és veszedelmessé tennék a Dardanellákon való átkelést, hogy már a biztosító­társulatok által kért igen magas biztosítási díjtételek is gyakorlatilag lehetetlenné tennék ezen hajózási útvonal használatát. Néhány statisztikai adattal például érdekesen bizonyítható, hogy a Balkán háborús eseményei mennyire befolyásolták a Dardanellák és főként Oroszország gabonakivitelét. MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1913. április 12 Szivógázgenerátoros motortelepek­re fa­ruA ■ mH srmm m m mm — — — — _ ■ x. DIESEL-rendszerű nyersolajmotorok :!XS2!1)OR és fekvő elrendezésű A jelenkor legbiztosabb, legegyszerűbb, legtökéletesebb szerkezete. Porlasztókészülék, gyújtókészülék,­­ előmelegítés nincsen. Bármikor azonnal üzembe hozható. A gép minden egyes része könnyen áttekinthető és hozzáférhető olaj- és hűtővízszükséglete kicsiny. Malmok számára különösen alkalmas, miután szakadatlanul üzemben tartható. — Fogyasztás kb. 180—210 gramm óra- és lóerőnként. Oberurseli Motorgyár Részvénytársaság, Oberursel. Iroda és raktár: BéCS, Vl­i. Gumpendorferstrasse 72/M. ===== Referencziákkal kívánatra készséggel szolgálunk. ■

Next