Molnárok Lapja, 1913 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1913-05-10 / 19. szám

594 Egy gépház felrobbanása. Egy eszéki gyárban múlt év október hó folyamán súlyos következményekkel járó baleset, robbanás történt, mely a kis telep gép­házát teljesen szétrombolta, úgy a tető, mint az oldalfalak teljesen szétrepültek. A robbanás követ­keztében egy munkás meg is halt, tíz ember pedig veszedelmesen megsérült. A gépházban egy 30 lóerős Diesel-motor volt felállítva. A robbanás tulajdon­­képeni oka kiderítve nincs. Legvalószínűbb az a fel­tevés volt, hogy az indító légtartány, melyben körül­belül 70 atm.-ig sűrített levegő volt, robbant volna fel. A vizsgálat azonban kimutatta, hogy a robbanás napján, amikor a motort meg akarták indítani, soká bajlódtak az indítással, a sűrített levegő nagy részét fel is használták; mikor már a tartányban elegendő levegő nem volt, hogy a motort mégis üzembe hozzák, a közelből egy aczélpalac­kot kerítettek, melyben magasnyomású oxigén volt; a palac­kot az indító­­légtartánnyal összekötötték. Valószínű, hogy a rob­banás ekkor történt. Többször fordult már elő hasonló esetekből kifolyólag, éppen Diesel-motoroknál, baleset és robbanás, mind­ebből az a tanulság, hogy magasnyomású levegővel vagy bárminő gázzal töltött tartányoknál a legna­gyobb körültekintéssel és vigyázattal kell eljárnunk és okvetlenül kell, hogy a Diesel-motor kiszolgálására épp oly tanult és intelligens személyzetet tartsunk, mint bárminő más gépnél, gőz- vagy gázgépnél. A legnagyobb völgyzárlat Németországban. A nagy esésingadozásoknak alávetett völgyelzárógátak mel­lett épült villamoserő szolgáltató központok üzem­viszonyai más telepek üzemviszonyaitól lényegesen külömböznek. Ezért az ily telepek előmunkálatai kü­lönös gondot igényelnek. Az esseni Ruhrtalsperren­­verein építtetett egy nagyszabású ilyen telepet a Möhne-vízelzárógát mellett. Ez a gát jelenleg a leg­nagyobb Európában, torlasztási köbtartalma 130 millió m3, még ennél is nagyobb űrtartalma lesz az épülőfélben levő Eder-vizelzáró gátnak, t. i. 202 millió m 3. A Möhne-vizelzárógát tervezési, jövedelmezőségi és gazdaságossági számításaiban a legelső német c­égek vettek részt. A Ruhrtalsperrenverein végre is a következő elrendezést fogadta el: Négy 1200 KW-03 és perc­enkint 375 fordulatú forgóáramú dinamót kapcsolnak közvetlenül egy-egy főturbinával, a főturbina szabad oldalára mellékturbinát kapcsol­nak. Az 1200 KW-os teljes generátorteljesítménynek megfelelő 1750 LE maximális turbinateljesítményt a főturbina csak 32—26 m. esés magasságig képes egyedül szolgáltatni, ha a hasznos esés magassága tovább csökken, akkor az 1750 LE előállításához a mellékturbinákat is be kell vonni. Megjegyzendő, hogy a két turbina összekapcsolásánál az összhatás­­foknak nem szabad csökkenni, daczára, hogy a mel­­lékturbina­ alacsonyabb hatásfokú. Ebből a czélból a mellékturbinát úgy kellett mére­tezni, hogy a két turbina a teljes nyitás %—% ré­szével kapcsolva adja a legnagyobb teljesítményt. Ha 26 m.-nél alacsonyabb esés mellett olyan kis teljesítményre van szükség, amennyit a főturbina a teljes nyitás % vagy % részével képes szolgáltatni, akkor kb. 18 m. esésmagasságig kitűnő a turbina hatásfoka. Az 1750 LE maximális teljesítményt a két turbina együttesen még 20 m. esésnél jó hatás­fokkal adja. Ennek az elrendezésnek következő előnyei különö­sen alkalmassá teszik azt a vizelzárógáz üzemekre. A főturbina csak nagy esésmagasság mellett szolgál­tatja egyedül a maximális teljesítményt, ezért lehet azt oly kicsinyre méretezni, hogy az áramtermelő korlátolt teljesítőképességére való tekintettel még a legnagyobb esésmagasságnál is olyan nagy töltéssel (nyitással) dolgozik, hogy a hatásfok a legjobb lesz, (tehát Vs—7/8 nyitással). A legmagasabb esések tökéletes kihasználása ezáltal biztosítva van. A főturbina futókere­kének a spec­ifikus fordulatszáma a 3­m­l is aránylag kicsiny lehet, mert kicsiny a természetes fordulatszám­a, valamint a mellékturbina alkalmazása folytán a teljesítmény (N) viszonya is kicsiny a H n eséshez képest. H n az a normális esésmagasság, amely a futókerék számításihoz alapul szolgál. Az ilyen normál­ futókeréknek, amelyre nézve n s = 150—200, megvan az a tulajdonsága, hogy állandó a fordulat­szám mellett a változó­a­n esés iránt a teljesít­ményre és a hatásfokra nézve meglehetősen érzéket­len. Ha egyazon lapátnyitáshoz tartozó hatásfokokat a folyton változó esés függvényének tekintjük, akkor az így nyert hatásfok-görbe azt mutatja, hogy a nor­málisnál nagyobb eséseknél a görbe lassabban halad lefelé, mint az ellenkező irányban. Ezt abból a kö­rülményből lehet magyarázni, hogy a rendkívül ma­gas esésnél, ahol a futókerék viszonylagosan túlsá­gosan lassan halad, a futókerékbe való belépésekor a vízsugár okozta ütés a lapáttot a forgás irányában éri, tehát munkát végez. Ezt tekintetbe véve, a normális esést H n-t meglehetősen alacsonyra kell választani. Gyakran egészen kielégítő eredményt lehet elérni, ha az átkapcsoló esésmagasságot (ahol a melléktur­binát bekapcsolják) és a főturbina normális esését egyenlő nagyra választják ; a mellékturbina normális esését pedig ugyanezen okból szintén aránylag ala­csonyra kell választani. A mellékturbina kedvező hatásfoka természetesen annál jobban érvényesül a két gép összhatásfokában, minél nagyobb a hozzá­járuló teljesítményrészlet az összteljesítményhez ará­­nyítva. Ha kis esésmagasságnál csak kis teljesít­ményre van szükség, akkor a mellékturbina egyedül is kedvezően működik. Összefoglalva tehát azt lehet mondani, hogy a turbinák ilyen elrendezése nagyon ingadozó eséseknél rendkívül előnyös. A Möhne-völgyelzárógát melletti központ turbinái 32-től 20 m.-ig csökkenő esésmagasságnál 81—82°/o szavatolt hatásfok mellett érik el az 1750 LE maximális teljesítményt; a tényleges hatásfok még 2—3°/o-kal nagyobb. A teljes terhelés “/i részénél a fent említett határok között a hatásfok 79°/o alá nem sülyed. A Möhne-völgyelzáróhoz hasonló telepeken, amelyek t. i. rövid ideig lehetőleg nagy terheléssel dolgoznak, ez az elrendezés különösen alkalmas. A Möhne-telep gépi berendezésének rövid leírását a következőkben adjuk: A négy főturbina kettős spi­rális turbinának készült kétoldali kiömlésű kettős futókerékkel ; a főturbinák maximális teljesítménye a generátorok rövid időn át tartó túlterhelése mellett 2200 LE. A csavarköpenyek öntöttvasból készültek és aczelékekkel vannak megszilárdítva. A terelő­szerkezetnek mozgatása kívülről történik. A generátor tengelye a turbinatengelyével rákovácsolt kapcsoló által mereven van kapcsolva ; a generátor oldalára eső turbinacsapágy elmaradt. A négy mellékturbina egyszerű Francis spirálköpeny­­turbina a tengelyvégre felerősített futókerékkel, amely állandóan együtt jár a géppel, azonban az üresen járó futókerék okozta veszteségek csekélyek. A két turbina között elhelyezett turbinacsapágy a tengely megfúrt nyúlványán keresztül vízzel hűthető. Az egész gépcsoport tehát csak három csapágyon nyugszik. Mindegyik főturbinához beépített fogaskerék-szivaly­­tyúval fölszerelt olajnyomású sebességszabályozó járul; a szabályozók vízszintes tengelyre szerelt c­entrifugál­­ingával, tehát közvetlen hajtással járnak ; a szabályozás közvetett (szervomotoros). A mellékturbinát csak kézzel szabályozzák, mert a hirtelen teljesítmény-ingadozá­­sokat a főturbina egyedül is ki tudja egyenlíteni. A nagyturbina főnyílásának a reteszét (főelzárótolattyú­­ját) szivattyúkkal hajtott nyomóolaj mozgatja. A négy retesz és szivattyú közös olajvezeték által függ össze. A retesz első megindítására kézi szivattyú szolgál; a mellékturbinák reteszeit kézzel, szükség esetén elektromotorral hajtják. Ha a szabályozó nem műkö­dik, a gépeket egy biztosító szabályozó védi, amely egy bizonyos sebességnövekedés elérésekor a nagy reteszt önműködően bezárja. A négy 1720 KVA teljesítményű forgóáramú gene­rátor a Brown, Boveri & Go. lendítőkerék-típusa szerint készül. A póluskerekekben elhelyezett 40.000 kg­/m,a lendítőtömeg perc­enkint 375 fordulat mellett a turbinaszabályozók pontos járását biztosítja. (ez megfelel a Gt—10 kg. LE-nek a 30 m. kerületi sebes­séggel járó átmérőnél.) Az áramtermelők póluskere­keinek a turbina megfutamodás miatt 700 fordulatot is ki kell bírni. A gerjesztést négy hozzáépített gerjesztőgép végzi, amelyek mindegyike két generátort bír gerjeszteni. Tartalékul még egy transzformátor­csoportot is állítanak fel. Az új központot 1914. év elején fogják üzembe helyezni. Modern hydroelektromos­ telepek berendezése. A vízerővel hajtott újabb erőátviteli telepek csaknem kivétel nélkül forgóáramot termelnek; Amerikában az általánosan használt periódusszám 60 (motorikus czélokra 25), Európában pedig 50. Hosszú átvitelek­nél rendesen 500 voltot számítanak a vezeték 1 kilo­­méterjére ; a legmagasabb feszültség, amit alkalmazni szoktak, 150,000 volt. A telep berendezése legyen lehe­tőleg egyszerű és üzembiztos, tekintettel kell lenni esetleges későbbi bővítésekre is. A generátorokat és a nagy feszültségű készülékeket rendesen külön épü­letekben helyezik el, a kapcsoló­táblát pedig lehetőleg a gépek fölött levő folyosón kell fölszerelni. A transz­formátorokat és az összes nagyfeszültségű készülé­keket a cell­a -rendszer szerint kell beépíteni, csak a nagyfeszültségű áramot gyűjtő sínek és a villámhá­rító-készülékek maradhatnak szabadon. A generátoregységek száma legalább kettő legyen, de négy még előnyösebb ; az egységek teljesítményét úgy kell megválasztani, hogy a turbinák hatásfoka a lehető legnagyobb legyen, tekintettel kell lenni arra is, hogy a generátorok hőmérséklet emelkedése 25% túlterhelés mellett se lépjen túl egy bizonyos általá­nosan megállapított határt. Gépfeszültségnek Ameriká­ban 60 fordulatszám mellett 11,000 voltot, 25 for­dulatszám mellett 13,200 voltot alkalmaznak. A transzformátorfajta megválasztásánál az erőátviteli te­lep létesítési költségei mérvadók. A felléphető rövid­zárási áramok esetén szükséges belső visszahatásra való tekintettel az üresjárás és teljes megterhelés közötti feszültségszabályozást megfelelően tágas ha­tárok közt kell tartani; nem indukált terhelésnél ez a határ 6—8%, de nagy generátoroknál még nagyobb is lehet. Kis vízeséseknél és magas rekesztőgátak használata mellett a vízszintes egységek használata előnyös. A gépek felépítése olyan legyen, amely az alkatrészek gyors kicserélését és javítását lehetővé teszi; a gépek dielektrikai és mechanikai szempont­ból elég szilárdak legyenek ahhoz, hogy átütésnek és rövidzárlatnak ellenálljanak. A pólussarkokat rend­szerint hornyokkal erősítik meg a pólusgyűrűn ; nagy fordulatszám esetén a pólussarkokat, valamint a mág­nestekercselést is nyomógyűrükkel biztosítják helyük­ben. Az állórész tekercselését a röviden zárt áramok mechanikai behatása ellen megfelelő berendezésekkel védelmezik meg. A gerjesztőgépeket a generátorok 25%-os túlterhelésének megfelelően kell méretezni; előnyös egy tartalékegységet készenlétben tartani; a feszültség kis egységeknél 125, nagyobbaknál 250 volt. Közvetlenül kapcsolt gerjesztőket csakis kisebb generátoregységeknél lehet alkalmazni; nagyobb tele­peken legalább három egymástól független és önál­lóan hajtott gerjesztőről kell gondoskodni. A harma­dik (tartalék-)egységet motorgenerátorral is lehet haj­tani ; néhány új telepen a gerjesztőket saját generá­toraik táplálják. Sok esetben battériát alkalmaznak tartalékul a gerjesztőkhöz és más segítő czélokra. („The Engine Magazine“ 1913.) □OU ELEKTROTECHNIKA □ÓD MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1913. május 10. Bármilyen szakkönyv megrendelhető a „MOLNÁROK LAPJA“ kiadóhivatalában. Beisinger Aurél oki. gépészmérnök villamossági vállalata. Villamos falapok építése és paproléco. Műhely és iroda: Budapest, VII., Városligeti-fasor 33/B. Ki „LLOYD“ elektromotorok csökkentik az áramfogyasztást. Eladási központ és raktár Magyarország részére: Schvarcz József és Társa Szelázsa.

Next