Molnárok Lapja, 1919 (26. évfolyam, 1-41. szám)

1919-11-08 / 36. szám

Budapest, 1919. november II. MIEMIS GÉPÉSZEK SZAKLAPJA Megjelenik minden szombaton. A „Molnárok Lapja“ rendes melléklete Lapzárlat csütörtök délben. A gőz hatása a kenőolajra. Mint a­­Die Loko­motive­ f. évi 7. számában olvassuk, egy külön e czélra szerkesztett készülékben 12 különféle olajat vizsgáltak meg úgy, amint azok a gőzhengerek kenése közben a gőz hatásának ki vannak téve. A készüléknek 3 kam­rája volt s mindegyiken egy vízlebocsátó csap és egy hőmérő felszerelve. A kamrákon 3,3 atm. nyomású és 205, 260, 315 és 370° C hőmérsékletű gőzt bocsátottak keresztül. A 12 olajfajta közül 6 világos és 6 sötét­­szinü volt. Az olajat a gőz a kamrákon át magával vitte. Mind a 6 világos szinü olajnak és 3 sötétszinü­­nek már 205° hőmérsékleten homokos üledéke maradt vissza, a 4-ik sötét olajnál ez a maradék csak 315°-on képződött, az 5., 6.-nál pedig csak 370°-on. A homo­kos maradék vizsgálata azt mutatta, hogy az 86,5 % vasoxid­ (Fe3 O*) ből és 13*5 % szerves anyagból áll, mely szurokhoz hasonló állományú. Mivel eredetileg valamennyi olaj vasmentes volt, ki kellett deríteni, honnan kerül a vasoxid az üledékbe. A kísérletek azt mutatták, hogy a vasoxid megjelenése az olaj minő­ségétől és a hőfoktól függ és hogy az minden olajnál bekövetkezik valamely hőmérsékleten. A vasoxid azon­ban nem az olaj, hanem a gőz hatására képződik az olajtól függetlenül, de az olajnak magas hőmérsékle­ten való részleges elpárolgása közben az olajnak ne­hezebb, visszamaradó részei a vasoxidot lekötik és vele együtt lerakódnak. A gőzhengerekben képződő olajsávnak ugyanez az összetétele és képződésének lefolyása. További kísérleteknél azt találták, hogy 400° C hőmérsékletig az olaj még nem szenved vegyi elbomlást, azonban ilyen hőmérsékleten a vegyi összetételét változatlanul megtartva, elpárolog. Béke minőségben gyártunk újból MOTOR- és GÉPGYÁR, MARTOS és HERZ BUDAPEST, VII., Erzsébet királyné­ ut 87. Malmok szakszerű­ villanyvilágítás­ berendezését, dynamót, kapcsoló­­táblát elsőrendű kivitelben azonnal szál­lítjuk. Vevő az árut rögtön magával is viheti. Minden gépet üzemben bemutatunk. ELEKES ÉS TÁRSA It. SÍR Budapest, VI. ker., Eötvös­ utcza 44. Telefon : 102—24. Telefon : 61—28. Futótokmányok, tiszta albestlemezek 400x400 m­m táblákban, mindennemű kéziszerszámok gépészek részére, állandóan raktáron. 1 drb. 8 HP fekvő benzinmotor, gőzhenger-furógép kikölcsönzésre. KEMÉNY MANÓ műszaki üzlete, Budapest, V., Rudolf-rakpart 8. sz. A jelenlegi tömszelencze-tömítősekkel bizonyára önnek is sok baja van. Drága és megbízhatatlan. Ha tehát ezen gondtól szabadulni akar, akkor használja a leg­magasabb nyomáshoz és túlhevített gőzhöz egyaránt megfelelő Szabadalmazott Hahn-féle fémszelencse-fémtömítést. Alkalmas minden rendszerű gőz­géphez, Dieselmotorhoz, lokomobil­­hoz, kompresszorhoz, kazántáp­láló­­(Worthington) szivattyúhoz, víz­nyomóén - szivattyúhoz, szurok-, olaj- és petróleum-szivattyúhoz stb. 2—3 évi élettartamot szakszerű kezelésnél szavatolunk. Több mint egy millió készlet forgalomba. Pesti Victoria - gőzmalom, Buda­pest; Ciontriois Kálmán, Túrkeve; Ferenczhalmi Hengergőzmalom, Fe­­renczhalom; Felsőbácskai Misma­­lom rt., Jánoshalma; Gottlieb Ignácz, Kiskőrös ; Kassa város villamos­telepe, Kassa, továbbá ezer és ezer magánüzem és lokomobiltulajdonos. Megrendelésnél közlendő: a) a tolattyú, illetve dugattyú-rúd át­mérője, b) a tőmszelenozeümnek átmérője, c) a tőmszelenozeümnek mélysége. Főkellék, hogy a dugattyú-rúd jó állapotban legyen. Külön részletes leírás ingyen és bérmentve. KANN és HELLER Glistar Hahn G. m. b. H. berlini és wieni fémtömítő-gyára gyárainak magyarországi vezérképviselője, Budapest, V., Vilmos császár­ út 02. ÜZEMI JELENTÉS. SEIBERL A. ÉS KAIL malomépítő-, erőtelep- és szállítóművek gyára, WIEN, XVIII. KER., STAUDGASSE NO. 42. czég alatt SEIBERL ANTAL ÉS KAIL FRIGYES mérnök urak a malomipar fejlesztésére vállalatot alapítanak. Seibert Antal mérnök úr hosszú éveken keresz­tül a legnagyobb kül- és belföldi malomtelepeknek, majd a legelsőrendű malomépítőgyáraknak volt a vezetője, egyébként régi molnárcsalád ivadéka és így legalaposabb ismerője a malmászat lényegének, az őrlési eljárásoknak és a legmodernebb technika vívmányainak. Karl F­­ur Ausztria legelső malomépítő válla­latainak volt hosszú éveken keresztül műhelyfőnöke, majd pedig mint gyáros legkiválóbb gyártmányai révén szerzett kiváló nevet malomipari körökben. Mind a két úrnak az a legfőbb törekvése, hogy a malmászatban, gépgyártásban és az egyéb tech­nikai téren szerzett gyakorlati tapasztalataikkal igazolják azt a nagy bizalmat, melyben a malom­­tulajdonos urak eddig is részesítették őket és kérik, hogy útépítések, rekonstrukc­iók vagy egyes gépek szállítása esetén továbbra is a legnagyobb bizalom­mal forduljanak hozzájuk. A legpontosabb kivitelért, a legjobb anyagért és a legszolidabb szállításért szavatol: SEIBERL A. ÉS KAIL malomépítő-, erőtelep- és szállítóművek gyára, WIEN, XVIII., STAUDGASSE 42. HLÁNG as LOVASS gépolaj- és gépzsír­gyéra,­­ Budapest V., Váczl­us Ml. Különleges olajok és zsiradékok az ipari üzemek minden szükségleteire KISMALMOK villanyvilágítása czéljaira 50 darab KISDINAMÓ érkezett raktárunkra és az összes szerelési anyagok. ELEKTRON villamos kisipari r.-t., Budapest, VI., Gyár-utcza 12. Telefon: 128—51. Szórák, hőmérők MARX ÉS MÉREI tudományos műszerek és feszmé­­rők gyára, Budapest, VI., Bulcsu­ u. 7. Dinamókat, elektromotorokat, mágnesgyújtó ké­­szü­lékeket a legprecízebben gyárilag javít és újra tekercsel. SZÉKFFY BÉLA mechanikai műhelye Rákospalota, Benicsky­ utcza 13. Telefont 35. Mindennemű világítógáz-, generátorgáz-,benzin- és Dieselmotor javítása, szerelése és átalakítása. A­z összes rendszerű motoralkatrészek gyártása. Motorok fé­kezése és indikálása. Vasesztergályos munkák. Motorok, ma­lomgépek és közlőművek raktára. Kívánatra költségvetés és szakértői kiküldetéi üzemzavar esetén azonnal küldhetünk szerelőket. Szívógáz-, Diesel- és benzinmotorok 150 HP-ig raktáron. OROSZ és CSILLAG motor-­­és gépgyára, Budapest, VII., Eleméren. 11. Telefon : József 28—40.

Next