Molnárok Lapja, 1919 (26. évfolyam, 1-41. szám)
1919-11-08 / 36. szám
Budapest, 1919. november II. MIEMIS GÉPÉSZEK SZAKLAPJA Megjelenik minden szombaton. A „Molnárok Lapja“ rendes melléklete Lapzárlat csütörtök délben. A gőz hatása a kenőolajra. Mint aDie Lokomotive f. évi 7. számában olvassuk, egy külön e czélra szerkesztett készülékben 12 különféle olajat vizsgáltak meg úgy, amint azok a gőzhengerek kenése közben a gőz hatásának ki vannak téve. A készüléknek 3 kamrája volt s mindegyiken egy vízlebocsátó csap és egy hőmérő felszerelve. A kamrákon 3,3 atm. nyomású és 205, 260, 315 és 370° C hőmérsékletű gőzt bocsátottak keresztül. A 12 olajfajta közül 6 világos és 6 sötétszinü volt. Az olajat a gőz a kamrákon át magával vitte. Mind a 6 világos szinü olajnak és 3 sötétszinünek már 205° hőmérsékleten homokos üledéke maradt vissza, a 4-ik sötét olajnál ez a maradék csak 315°-on képződött, az 5., 6.-nál pedig csak 370°-on. A homokos maradék vizsgálata azt mutatta, hogy az 86,5 % vasoxid (Fe3 O*) ből és 13*5 % szerves anyagból áll, mely szurokhoz hasonló állományú. Mivel eredetileg valamennyi olaj vasmentes volt, ki kellett deríteni, honnan kerül a vasoxid az üledékbe. A kísérletek azt mutatták, hogy a vasoxid megjelenése az olaj minőségétől és a hőfoktól függ és hogy az minden olajnál bekövetkezik valamely hőmérsékleten. A vasoxid azonban nem az olaj, hanem a gőz hatására képződik az olajtól függetlenül, de az olajnak magas hőmérsékleten való részleges elpárolgása közben az olajnak nehezebb, visszamaradó részei a vasoxidot lekötik és vele együtt lerakódnak. A gőzhengerekben képződő olajsávnak ugyanez az összetétele és képződésének lefolyása. További kísérleteknél azt találták, hogy 400° C hőmérsékletig az olaj még nem szenved vegyi elbomlást, azonban ilyen hőmérsékleten a vegyi összetételét változatlanul megtartva, elpárolog. Béke minőségben gyártunk újból MOTOR- és GÉPGYÁR, MARTOS és HERZ BUDAPEST, VII., Erzsébet királyné ut 87. Malmok szakszerű villanyvilágítás berendezését, dynamót, kapcsolótáblát elsőrendű kivitelben azonnal szállítjuk. Vevő az árut rögtön magával is viheti. Minden gépet üzemben bemutatunk. ELEKES ÉS TÁRSA It. SÍR Budapest, VI. ker., Eötvös utcza 44. Telefon : 102—24. Telefon : 61—28. Futótokmányok, tiszta albestlemezek 400x400 mm táblákban, mindennemű kéziszerszámok gépészek részére, állandóan raktáron. 1 drb. 8 HP fekvő benzinmotor, gőzhenger-furógép kikölcsönzésre. KEMÉNY MANÓ műszaki üzlete, Budapest, V., Rudolf-rakpart 8. sz. A jelenlegi tömszelencze-tömítősekkel bizonyára önnek is sok baja van. Drága és megbízhatatlan. Ha tehát ezen gondtól szabadulni akar, akkor használja a legmagasabb nyomáshoz és túlhevített gőzhöz egyaránt megfelelő Szabadalmazott Hahn-féle fémszelencse-fémtömítést. Alkalmas minden rendszerű gőzgéphez, Dieselmotorhoz, lokomobilhoz, kompresszorhoz, kazántápláló(Worthington) szivattyúhoz, víznyomóén - szivattyúhoz, szurok-, olaj- és petróleum-szivattyúhoz stb. 2—3 évi élettartamot szakszerű kezelésnél szavatolunk. Több mint egy millió készlet forgalomba. Pesti Victoria - gőzmalom, Budapest; Ciontriois Kálmán, Túrkeve; Ferenczhalmi Hengergőzmalom, Ferenczhalom; Felsőbácskai Mismalom rt., Jánoshalma; Gottlieb Ignácz, Kiskőrös ; Kassa város villamostelepe, Kassa, továbbá ezer és ezer magánüzem és lokomobiltulajdonos. Megrendelésnél közlendő: a) a tolattyú, illetve dugattyú-rúd átmérője, b) a tőmszelenozeümnek átmérője, c) a tőmszelenozeümnek mélysége. Főkellék, hogy a dugattyú-rúd jó állapotban legyen. Külön részletes leírás ingyen és bérmentve. KANN és HELLER Glistar Hahn G. m. b. H. berlini és wieni fémtömítő-gyára gyárainak magyarországi vezérképviselője, Budapest, V., Vilmos császár út 02. ÜZEMI JELENTÉS. SEIBERL A. ÉS KAIL malomépítő-, erőtelep- és szállítóművek gyára, WIEN, XVIII. KER., STAUDGASSE NO. 42. czég alatt SEIBERL ANTAL ÉS KAIL FRIGYES mérnök urak a malomipar fejlesztésére vállalatot alapítanak. Seibert Antal mérnök úr hosszú éveken keresztül a legnagyobb kül- és belföldi malomtelepeknek, majd a legelsőrendű malomépítőgyáraknak volt a vezetője, egyébként régi molnárcsalád ivadéka és így legalaposabb ismerője a malmászat lényegének, az őrlési eljárásoknak és a legmodernebb technika vívmányainak. Karl Fur Ausztria legelső malomépítő vállalatainak volt hosszú éveken keresztül műhelyfőnöke, majd pedig mint gyáros legkiválóbb gyártmányai révén szerzett kiváló nevet malomipari körökben. Mind a két úrnak az a legfőbb törekvése, hogy a malmászatban, gépgyártásban és az egyéb technikai téren szerzett gyakorlati tapasztalataikkal igazolják azt a nagy bizalmat, melyben a malomtulajdonos urak eddig is részesítették őket és kérik, hogy útépítések, rekonstrukciók vagy egyes gépek szállítása esetén továbbra is a legnagyobb bizalommal forduljanak hozzájuk. A legpontosabb kivitelért, a legjobb anyagért és a legszolidabb szállításért szavatol: SEIBERL A. ÉS KAIL malomépítő-, erőtelep- és szállítóművek gyára, WIEN, XVIII., STAUDGASSE 42. HLÁNG as LOVASS gépolaj- és gépzsírgyéra, Budapest V., Váczlus Ml. Különleges olajok és zsiradékok az ipari üzemek minden szükségleteire KISMALMOK villanyvilágítása czéljaira 50 darab KISDINAMÓ érkezett raktárunkra és az összes szerelési anyagok. ELEKTRON villamos kisipari r.-t., Budapest, VI., Gyár-utcza 12. Telefon: 128—51. Szórák, hőmérők MARX ÉS MÉREI tudományos műszerek és feszmérők gyára, Budapest, VI., Bulcsu u. 7. Dinamókat, elektromotorokat, mágnesgyújtó készülékeket a legprecízebben gyárilag javít és újra tekercsel. SZÉKFFY BÉLA mechanikai műhelye Rákospalota, Benicsky utcza 13. Telefont 35. Mindennemű világítógáz-, generátorgáz-,benzin- és Dieselmotor javítása, szerelése és átalakítása. Az összes rendszerű motoralkatrészek gyártása. Motorok fékezése és indikálása. Vasesztergályos munkák. Motorok, malomgépek és közlőművek raktára. Kívánatra költségvetés és szakértői kiküldetéi üzemzavar esetén azonnal küldhetünk szerelőket. Szívógáz-, Diesel- és benzinmotorok 150 HP-ig raktáron. OROSZ és CSILLAG motor-és gépgyára, Budapest, VII., Eleméren. 11. Telefon : József 28—40.