Molnárok Lapja, 1920 (27. évfolyam, 2-52. szám)
1920-09-18 / 38. szám
364 hogy ha nincs elég fa és gabona, a termelés is hamar megakad. Készletek nincsenek, egy megrendelés effektuálása — amennyiben egyáltalán lehetséges — mintegy hat hetet vesz igénybe. Az új betegsegélyző magas volta elég életjárulékek fenséget váltott ki a ---............... molnárság körében, amely részben azt is hangoztatja, hogy ily magas kivetések egyszerűen keresztülvihetetlenek, mert nincs hozzá senkinek elég pénze. Mint illetékes helyen halljuk, aligha lehet a dologban tenni valamit s a járulékokat fizetni kell, míg a rendszer tarthatatlanságát az események bebizonyítják. Tény, hogy itt egy olyan kormányintézkedésről van szó, amelyet megint egyszer úgy határoztak el a minisztériumban, hogy gondosan óvakodtak attól, hogy alaposan megtárgyalják az ügyet a szakkörökkel. Még a munkásbiztosító pénztár vezetőségét sem kérdezték meg, hanem nagyjában a fővárosi viszonyok alapján rótták ki a járulékokat az egész ország iparára, így azután nem csoda, hogy a malmosok nagy többsége felzúdul a túl magas járulékok ellen. Tekintve azt, hogy az új kivetések szeptember 1-től szólnak, még nem látható, hogy országszerte milyen fogadtatásban részesült a reform, bár feltételezhetjük, hogy a malom baja a többi iparvállalat baja is, hiszen a kivetés nem a szakma, hanem a bér után igazodik. A malommunkás után, napi hatvan korona bért véve átlagalapul, körülbelül havi 50 koronát fizet a munkaadó és ugyanannyit a munkás maga, aki betegség esetén az orvosi kezelésen és gyógyszeren kívül napi 36 korona táppénzt kap az első négy hét alatt és napi 45 koronát a további kezelési tartam alatt. A munkásság érdekeinek védelmét mindenesetre készségesen el kell ismerni, de ez nem változtat azon a tényen, hogy a betegsegélyezés ezen radikális rendezése a malomüzemet rendkívüli mértékben megdrágítja, anélkül azonban, hogy ennek az őrlési díjakban nyomát felnek. A malomiparnak pedig keze-lába meg van kötve, nem segíthet magán, mint a többi iparok, amelyeknek árkalkulációja általában magánügynek ismertetik el hivatalos helyen is. Belátható időn belül nem is lehet számítani arra, hogy a betegsegélyzési járulékokat a kormány leszállítsa, ez csak akkor történhetik meg, ha a munkabérek is leszállanak, vagy ha kitűnik, hogy a munkásbiztosító intézmény az emelések révén tényleges pénzbeli haszonra tett szert. Az előbbi eset valószínűtlenségét a molnárok nagyon jól tudják, az utóbbira pedig azért nem lehet számítani, mert a pénztárnak nemcsak a bevételeit, hanem a kiadásait is felemelte a reform. Végül még arra figyelmeztetjük a kartársakat, hogy a járulékok behajtását a pénztár a legnagyobb szigorral, minden törvényes eszköz felhasználásával fogja ezentúl szorgalmazni, mert a hátralékok oly nagyok, hogy az intézmény tevékenységét jelentékeny mértékben akadályozzák. Körzeti szerződés szövege. A Magyar Szö■ vetkezeti Központok Áruforgalmi Részvénytársasága (röviden: Áruforgalmi) és alulírott cégünk (röviden : malom) között a következő megállapodás jött létre: Az őrlés elvállalása. A malom elvállalja a hozzá be--------------------------- utalt búzának, rozsnak, kétszeresnek és árpának (röviden gabona) a mindenkor fennálló kormányrendeletek és az Áruforgalmi utasításai szerint való felőrlését a továbbiakban megállapított feltételek ■ mellett. A malom köteles a hozzá beutalt zabot, tengerit, kölest, tatárkát és ocsut is átvenni, kifizetni, kezelni stb.; ezek esetleges feldolgozásának feltételei azonban külön megállapodás tárgyát képezik. A malom körzete a következő malmokra terjed ki: A malom tudomásul veszi, hogy a gabona a magy. kir. kincstár tulajdona, de azzal mint az állam szerve az Áruforgalmi rendelkezik, tudomásul veszi továbbá, hogy a malom közvetlenül az Áruforgalminak illetékes kirendeltségével (leányintézetével) köteles érintkezni. A gabona beutalása és átvétele. A m. kir. közélelme---------------------------------------------zési minisztérium kirendeltsége beutalja a malomba az összegyűlt vámkeresményeket, valamint az üzemi felesleget a körzethez tartozó és vámőrlést végző-mindazon malmokból, amelyekkel az Áruforgalmi őrlési szerződést nem kötött és a beutalásról a körzeti malmot esetenként az átveendő gabona mennyiségének megjelölésével értesíti. Az Áruforgalmi fenntartja magának a jogot, hogy kivételesen a körzethez nem tartozó vámmalmokban levő, továbbá hatóságilag lefoglalt és elkobzott és esetleg bizományosainál levő készleteket is utaljon a malomba. Ha a vámmalom a malomtól nincsen távolabb, mint a vámmalomhoz legközelebb eső vasúti vagy hajóállomás — 10 km távolságig — a vámmalom köteles a gabonát a malomba külön térítés nélkül beszállítani. Ellenben ha a vámmalom a gabonát a hozzá legközelebb eső vasúti vagy hajóállomásnál távolabb levő malomba vagy 10 km.-nél nagyobb távolságra szállítja, — külön megállapodás hiányában — a különbözeti fuvardíjat a malom tartozik fizetni. Ugyancsak a malmot terheli a gabona szállítási költsége a hozzá legközelebbi vasúti vagy hajóállomástól egészen a malomig, ha a gabona vasúton vagy hajón érkezik. A vasúti és hajófuvardíj az Áruforgalmit terheli, miért is a malom az általa kifizetett fuvardíjat az Áruforgalmi kirendeltségének (leányintézetének) számlázza. Az elszállításhoz szükséges zsákokat, zsákzsinegeket, ponyvákat stb. a vámmalom kívánságára késedelem nélkül a malom köteles adni. Az átvételi súlyt illetőleg a vasúton vagy hajón szállított gabonára nézve a fuvarozási intézet által a leadóállomáson hivatalosan megállapított súly, tengelyfuvarozás útján (gépkocsin) a malomba érkezett gabonára nézve a malomban megállapított súly az irányadó. A gabona minőségi átvétele a malomban történik. A malom a minőségileg kifogás alá eső vámgabonát is — bár megfelelő értékkereslettel — köteles átvenni. Ha az értékkeresletre vonatkozólag a malom és a vámmalom között megegyezés nem jön létre, úgy közösen (a vámmalom vonakodása esetén a malom által hatóság közbenjöttével) pecsételt minta alapján a Budapesti Áru- és Értéktőzsde szakértőbizottságának véleménye kérendő ki. A szakértőbizottság véleménye az Áruforgalmi és a malom közti viszonyban a minőségre nézve irányadó. A malom a gabonát az Áruforgalmi kirendeltségének rendelkezésére saját költségén, tehát tárolási és őrzési díj felszámítása nélkül raktárai befogadóképességének 50 százaléka erejéig három hónapon át tárolni és gondosan kezelni köteles. A vámgabona térítési árának A kirendeltség útján a malomba utalt vámgabokifizetése és elszámolása. aának a 45 000/1920. Ké. M. számú rendeletnek megfelelő árát a malom sajátjából tartozik az átadó vámmalomnak készpénzben azonnal kifizetni. Amennyiben a malom ezt az árat a vámmalomnak a gabona átvételénél azonnal ki nem fizetné, az Áruforgalmi jogosítva lesz ezt a vámmalomnak a malom óvadéka terhére kifizetni. A malom az átvett gabonát és a kifizetett térítési árat az Áruforgalmi kirendeltségének (leányintézetének) egy eredeti és egy másolati példánnyal számlázza, minek alapján a kirendeltség (leányintézet) az Áruforgalmi központ jóváhagyásától feltételezetten a gabonát a malom terhére, a kifizetett térítési összeget pedig javára írja. A gabona kiörlése. A malom köteles a hozzá beutalt ■- ---------------------- gabonát folytatólagosan felőrölni. A malom a hozzá beutalt gabonából a mindenkor fennálló kormányrendeleteknek megfelelő minőségű őrleményeket az Áruforgalmi által meghatározandó szabványos typusokban köteles előállítani. 1 q. búzából 98 kg., 1 q. rozsból vagy kétszeresből 97 kg., 1 q. árpából 96 V. kg őrlemény állítandó elő. Az esetleges porlásmegtakarítást a malom korpában és hulladékban köteles szintén átadni. A malom a megőrlés végett odautalt gabonából készült őrleményekből hetenként, minden csütörtökön tartozik az Áruforgalmi kirendeltségét kettős példányban — a malom feljegyzései (malterivek) alapján — pontosan elkészített és a tényleges állapotnak megfelelő kimutatást adni. Ha az ehhez szükséges nyomtatványokat a malomnak a kirendeltség adja, azoknak önköltségi árát a malomnak felszámítja. Ezen kimutatás alapján az Áruforgalmi a malom gabonaszámláját elismeri és az őrleményszámláját megterheli. A malom a kész őrleményeket saját veszélyére az Áruforgalmi kirendeltségének rendelkezéséig saját költségén raktárai befogadóképességének legalább 5000-a erejéig három hónapon át tárolni és gondosan kezelni köteles. Az őrlemények elszállítása Az őrleményeket az Árulegközelebbi vasút- vagy hajóállomásra saját költségén kocsiba vagy hajóba rakva feladni és szavatol a belföldi rendeltetési helyig az őrlemények minőségéért. Az őrlemények szállításához szükséges zsákokat és zsákzsinegeket a malom tartozik szolgáltatni és az ezért rendeletileg járó díjakat közvetlenül azzal tartozik elszámolni, akinek a zsákokat a kirendeltség rendelkezése szerint tényleg elszállította. Az őrlemények árát a malom a mindenkor érvényes kormányrendeletekben meghatározott összegben köteles az őrlemények átvevőjének és az Áruforgalmi kirendeltségének (leányintézetének) egy eredeti és egy másolati példánnyal számlázni. Az őrlemények átvevőjének küldött számla másolata a kirendeltségnek ugyancsak beküldendő. Az Áruforgalmi kirendeltsége (leányintézete) a kiszállított őrleményeket a malom javára, azoknak kiszámlázott ellenértékét pedig az Áruforgalmi központjának jóváhagyásáról feltételezetten a malom terhére írja. Az őrlemények vételárának az átvevőtől való beszedése iránt a malom köteles saját költségén gondoskodni. A malom az őrleményeket másnak, mint akit az Áruforgalmi kirendeltsége (leányintézete) kijelölt, el nem átállíthat és el nem adhat. Amennyiben a malom ezt a kikötést megszegné, ez súlyos szerződésszegésnek tekintendő és a malom a vonatkozó magánjogi és büntetőjogi következményeken kívül az eladott vagy elidegenített őrlemények minden métermázsája után 2000 koronáig terjedő, bírói mérséklés alá nem eső kötbér terhe alá esik és köteles a kirótt kötbért az Áruforgalmi kirendeltségének felhívásától számított 48 órán belül készpénzben megfizetni, mit ha nem tenne, az Áruforgalmi jogosítva lesz magát kötbérkövetelésére nézve a malom óvadékából kielégíteni. Szállítási igazolványok. A beutalt gabonának a ma------------------------------- lomba, valamint az elkészített őrleményeknek a malomból az átvevőhöz vasúton, hajón vagy gépkocsin történő szállításához szükséges szállítási igazolványokat az Áruforgalmi kirendeltsége bocsátja a malom rendelkezésére. A malom a neki kiadott szállítási igazolványokat pontosan kezelni köteles és azoknak elveszéséért vagy rendeltetésellenes felhasználásáért felelős. Az Áruforgalmi jogosítva lesz minden, a malomnál elveszett szállítási igazolvány után a malmot a mindenkor érvényben levő kormányrendeletekben meghatározott mértékű és bírói mérséklés alá nem eső kötbérrel sújtani és amennyiben a malom a kötbért az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 48 óra alatt le nem fizetné, az Áruforgalmi azt a malom óvadékából egyenlítheti ki. Ez természetesen a szállítási igazolványokkal elkövetett visszaélés büntetőjogi következményeit nem érinti. A malom tevékenységének díjazása. Az Áruforgalmi a malomnak a beutalt gabona átvételével, tárolásával, gondos kezelésével, feldolgozásával, továbbá az őrlemények tárolásával és elszállításával felmerült összes tevékenységének, nemkülönben a viselt veszélyeknek ellenértékéül métermázsánként 65 korona díjat fog megtéríteni. Ebben az összegben az őrlési díjon kívül a malomnak — az átvett gabona kifizetett térítési árának és az áruforgalmit terhelő vasúti- és hajófuvardíjaknak kivételével — minden kiadása és költsége, tehát a szállítási költségek, zsákkölcsöndíjak, zsákkezelés és szállítás, tűzkárbiztosítás stb. benne foglaltatik, úgy hogy a malom az Áruforgalmitól kifejtett tevékenysége és költségei fejében a jelzett kivételektől eltekintve semmi más czimen díjakat nem igényelhet. A malomból feldolgozatlanul elirányított zab, tengeri, köles, tatárka és ocsu tekintetében a malom által teljesített szolgáltatások fejében és kifejtett összes tevékenységért az Áruforgalmi a malomnak a termények minden métermázsája után 10 korona térítést fizet, amely összegért a malom az elirányított terményeket az Áruforgalmi rendelkezése szerint saját költségén vasúti kocsiba vagy hajóba rakva feladni is köteles. Elszámolás. Az elszámolás esetenként a tárolt gabo---------------- nából elkészített őrleményeknek az átvevő részére történt átadása, illetve vasútra vagy hajóra történt feladása után az átvételi elismervények, illetőleg feladási okmányok (fuvarlevél-másodlatok) alapján fog történni. Az ezen elszámolásból a malom javára mutatkozó összeget az Áruforgalmi az elszámolásról szá MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1920. szeptember 18. Ismét kapható bármilyen mennyiségben: Valódi Schindler-féle SZIAJEZI ELYEM Magyarországi vezérképviselő: faluka és rózsa utóda r.-t. Budapest, V. Vilmos császár-út 76. szám. ITASZOVET Állandó nagy raktár mindenkor friss áruban. Magyarország legnagyobb és legkisebb malmaiban évtizedek óta használják a legnagyobb megelégedésre.