Automobil - Motorsport, 1929 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1929-03-10 / 4. szám

24 AUTOMOBIL — MOTORSPORT _________1929 március 10. Hogy értem le Monte-Carlóba Bukarestből 72 óra alatt Részletek Szmiek Viktor és társai útjáról.­­ Küzdelem a hóval, havas esővel és a köddel. Irta Szmiek Viktor. Már 1928 nyarán eltökéltem magamban, hogy feltét­lenül résztveszek egy WM-et az idei monte-carloi csillag­túrán. Ismertem a kocsi tulajdonságait és így biztosra vettem, hogy hacsak valami elemi csapás nem állja uta­mat, a kocsival biztosan megcsinálom az előírt 40 kilomé­teres átlagot. Már ősszel szőttük a terveket odakünn Cse­pelen. Elhatároztuk, hogy Bukarestből indulunk, ami csaknem 3000 kilométeres utat jelentett. Ennek előnye különösen ott domborodott ki, hogy az útnak kb. egy­­hatoda Magyarországon, tehát ismert talajon vezetett keresztül. Az útvonalat a sok tanulmányozás folytán szinte könyv nélkül tudtam. Felkészültségünk oly minta­szerű volt, hogy kész tabellával indultunk útnak, ami sze­rint minden pillanatban tudtam, hogy mennyi az átlag­­sebességünk, előnyben, avagy hátrányban vagyunk-e? Enélkül szinte elképzelhetetlennek tartom a hasonló ver­senyben való résztvételt. A leutazás előtt jött a főpróba. A kocsit az utolsó sréfig átvizsgáltuk, elláttuk magunkat az esetleg pótlásra szoruló alkatrészekkel és január 14-ére készen álltunk. 17-én délután 5-kor már Bukarestben voltunk. A lemenetet természetesen szintén vizsgálódásra használtuk fel, nehogy a versenyben kellemetlen meglepe­tések érjenek. Utunk alatt, lefelé pompás időnk volt, csak Predeálnál és Azugánál volt komolyabb helyzet­ Mindent egybevetve, az átkelés az erdélyi havasokon elég simán ment és csak azt kívántuk, hogy a versenyben se legyen rosszabb. Sajnos, a sors másként rendelkezett.­­........... - • • . - - - . ... . ........... Bukarestben két és fél nap időnk volt. Pihenésre szántuk, de a pihenésből nem lett semmi. Még aznap este, amikor megérkeztünk, elkezdett havazni és havazott sűrű pelyhekben másnap estig. Érthető tehát, hogy a két nap állandó izgalomban telt el és csak egy probléma izgatott: keresztüljutunk-e a Tömösi-szoroson ? Kocsinkat még egyszer lezsíroztuk, mindent lekenegettünk, majd elintéz­tük az automobilklubban a formaságokat. Mindenütt a legnagyobb előzékenység, szolgálatkészség, ami nagyon kellemesen érintett bennünket. Szombaton reggel kisütött a nap és egy igazi havas, pompás napra ébredtünk. Dél­után plombálták le a kocsikat. Itt ismerkedtünk meg mindazokkal a versenyzőkkel, akik másnap reggel indul­nak Montecarlo felé. A start idejét mindenki titkolta és csak annyit sikerült megtudnom, hogy az első kocsi éjjel 1-kor indul. Mi hat órát jelentettünk be és ezzel sikerült is utolsónak elhagyni Bukarestet. * Dacára, hogy 6 órát jelentettem be startidőnek, már 3 órakor ott voltunk. Nem tudtunk aludni és főleg látni akartuk ellenfeleinket, mikor indulnak. Éjjel 1-kor indult a Renault-Monasix, 4 és 5 óra között a Minerva, az 520-as FIAT, a Buick Master Six, 5 órakor Berlesco őrnagy Citroenje és 6 órakor mi. Végre! Aki versenyzett már, az tudja, milyen kellemetlen érzés várakozni a startra. De mikor az ember elindul, mintha kicserélték volna. Meg­szűnik a várakozás okozta feszültség, a vezető minden figyelme az út és a gép között oszlik meg és a lidérc­nyomástól való felszabadulás talán egyike az autóver­senyző legkellemesebb érzéseinek. Útnak indult tehát a lelkes kis magyar csapat, hogy megmutassa a vén Euró­pának, hogy mi is létezünk, mi is dolgozunk és hogy ta­lán mi is tudunk valamit. A kis masina mintha tudta volna, hogy rajta a világ szeme, óraműpontossággal vé­gezte munkáját. Nézzük részletesen, mint érünk Budapestre. Igyeke­zem óráról-órára leírni az utunkat. Első óra: 45 km. Erős hófúvások. Sokszor csak a sebesség segít át a hó­torlaszokon.­­ Második óra: 54 km. A havas utat előt­tünk kissé jobban letaposták és így könnyebben hala­dunk. Harmadik óra: 33 km­. Amint Ploestit elhagy­juk, utunk mindig nehezebbé válik. A helyközi forgalom már megindult. Három kocsit kell kerülni a hóban. Kilo­métereket kell cammognunk egy-egy parasztszekér után, míg az előzésre alkalmas hely kínálkozik. Így is már a hólapát állandóan munkában van. — Negyedik óra: 28 km. A hó mind magasabb. Predeál előtt olyan hóvihart kapunk, hogy 10 méterre sem látunk. 1000 méter maga­san járunk. A hólapátot már fel sem csatoljuk, állandóan munkában van. Ennek dacára még mindig hólánc nélkül futunk. A vadonatúj Goodrichok pompásan tartják az utat. — ötödik óra: 30 km. Brassóban benzint veszünk. Még mindig havazik. A szél élesen vágja arcunkba a ha­vat. — Hatodik óra: 24 km. Brassó és Fogaras között hatalmas hófúvásban utolérjük a román versenyzőket. A hatalmas BUICK-ot menetközben előzzük, míg a Citroen és a Minerva előttünk ülnek a hóban. Azt titkon remél­tem, hogy nem mint utolsó fogok megérkezni Budapestre, de hogy Bukaresttől 204 kilométerre utolérjem az egész társaságot, az a legvérmesebb reményeimet is túlszár­nyalta. Mi is felszereljük a láncos kerekeket. Előzzük a Minervát és Citroent. — Hetedik óra: 45 km. A hó keve­sebb. Fogaras után az idő tisztul. Az átlag is növekszik. — Nyolcadik óra: 35 km. A láncos kerekeket leszereljük. Ezalatt a Minerva és Citroen előznek. — Kilencedik óra: 47 km. Nagyszebenben ismét előzzük a Minervát és a Citroent. — Tizedik óra: 44 km. Kolozsvárig együtt fu­tunk a közben közelebb jött Citroennel. Hol ő van elől, hol mi. — Tizenegyedik óra: 46 km. — Tizenkettedik óra: 51 km. Sötétedik. Torda után 5 kilométernyire együtt ragadunk be a hóba a Citroennel. A közellévő parasztház gazdáját kérleljük, hogy húzzon ki lovaival. A gazda erre semmiképen sem hajlandó, mert alig pár perce húzta ki a Renault. Tehát a Renault sincs már messze előttünk. A lapátolás teljesen reménytelen. A hófúvás legalább 200 méter hosszú. A hóvihar olyan erős, hogy amit kilapá­tolunk, öt perc múlva ismét befújja a szél. Pár perc múlva egy nagy Minerva érkezik. Nem versenyző. A kivilágí­tott kocsiban két hölgy estélyi ruhában és egy új frakk­ban. Bálba mennek Kolozsvárra. A két paraszttal és­­a Minerva utasaival a férfilétszám tizenegyre emelkedett és így sikerült a 3 kocsit egyenként áttolni az akadályon. A tizenharmadik óra eredménye igen szomorú: 8 km. Kolozsvár előtt néhány kilométerre, Felek községnél ha­talmas hófúvásba kerülünk. Pillanatok alatt 50 ember veszi körül a kocsit, lapátokkal és ásókkal felfegyver­­kezve. Első pillanatban megijedünk és már a revolverek után nyúlunk, amikor kiderül, hogy csupán „üzletről” van szó. A jó emberek 300 forintot kérnek, a végén, az­után 100 lejben megalkuszunk. Így tehát 3­ 50 pengőért ebből a bajból is kinn vagyunk. Meg vagyok győződve, hogy a havat utánunk sürgősen visszalapátolták, a tQ-

Next