Automobil Motorsport-Turizmus Közlekedés-Útépítés, 1930 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1930-04-03 / 6. szám

16 A V TOMOBI I__MOTORSPOR­T—TURIZM­US 1930 április 3. kénytelen volt a meredekebb lejtőkön lábpedállal is segíteni motorjának, míg ezzel szemben George Brough, aki annak dacára, hogy Cro­ydon-ból, a starthelyről, egy órával később indult, minden nehézség nélkül, 45 km-es átlagot futva, biztosan győzött 1902-es Dread­­nought-gépén. A tréfás verseny azonban igen komoly eredmény­nyel zárult, amennyiben a startolt 57 veterán pionir­­ből nem kevesebb, mint 56 célbajutott, szép tanúságát adva az angol motorkerékpáripar elsőrendűségének. A veterán motociklik ezen szinte meghatóan kedves, demonstratív triálján bebizonyult, hogy az angolok 30 évvel ezelőtt éppen úgy uralták a világ motorkerékpár­piacát, mint most. A motorkerékpár tökéletesedésének élénk tanújelét adta ez a míting, amikor a bámuló né­zők tízezreinek sorfala között elvonult a múlt, kísérve a jelentőt, amely utóbbit ezúttal a versenybiztosok szim­bolizálták, akik minden egyes régi gépet egy-egy mo­dern gépen kísértek. FORGALMI HÍREK Ismét valami, ami nincs rendjén! Egy Wienből ér­kezett ismerősünk megbotránkozását fejezi ki a buda­pesti utca felett. Nézete szerint a budapesti utcákon alig van hely, ahol, sajnos, ki kell mondanunk, ne látna az ember egy hatalmas köpést. Teljesen igaza van a bécsi ismerősnek. Nálunk az utcán mindent szabad, kü­lönösen pedig a gyalogosnak. Ha az autó egy kicsit füstöl, ha a vezető egy kicsit gyorsabban megy, ha ez, ha az, úgy rögtön van „betétlap”, de a gyalogos, az a feje tetején táncolhat, akkor sem lesz baja. Ja, mondja a rend őre, arra nincs parancs, nincs rendelet. Igazán kiváncsiak vagyunk, mikor szedi már ráncba a főkapi­tány úr a gyalogosokat. Talán ezt is megérjük! De hogy mikor, annak csak a jó Isten a megmondhatója. Megnyílnak a Belváros kapui a motorkerékpárosok számára, ha... ha rendesen fognak viselkedni, mon­dotta egy közlekedési főember a közelmúlt napokban. Télen csak kevés motoros közlekedik, tehát nem volt alkalmunk megbírálni a motorkerékpárosok hajtási módját. A tavasz fogja eldönteni, hogy javult-e a hely­zet, vagy sem. Ha azt észleljük, hogy a motorosok már nem cikáznak össze-vissza, már megszűnt a nyitott ki­­puffogóval való száguldás, akkor a főkapitány úr való­­színűleg megnyitja a Belvárost. Felhívjuk tehát mi is lapunk hasábjain a szólómotorosok figyelmét. Hajtsunk nyugodtan, zárjuk el a kipuffogót, az utca nem ver­senypálya. Mutassuk meg a TT-n, az Ügetőn, vagy a Grand Prix-versenyen, hogy mit tudunk. Ott szabad a nyitott kipuffogó. Viselkedjünk előzékenyen a gyalo­gosokkal szemben. Ne kanyarodjunk hirtelen, ne ijesz­­szük meg a járókelőket. Tartsuk be az előírt sebességet. Részünkről szintén figyelemmel kísérjük a forgalmat és őszintén szólva, azt tapasztaltuk, hogy a motorosok határozottan meghiggadtak. Ma már nem látni szá­guldó motorost, az már csak egyes emberek fantáziája. A motorosok meg vannak fékezve és meg vannak törve. Megtörte őket a betétlap és az ebből eredő büntetéspén­zek sokasága. Nézetünk szerint elérkezett az ideje, hogy az ország egész területén megszűnjenek a korlá­tozások. Reméljük, így is lesz. A renitensek ellen most is teljes szigorral kell elbánni, de az ártatlanokat nem lehet sújtani egyesek miatt.­ ­ AUTOMOBIL A Az idén, mint tudjuk, elmaradt az automobilkiállí­tás. Nehezek a gazdasági viszonyok és így a képvisele­tek és gyárak maguk is ellene voltak a nagy anyagi ál­dozatokba kerülő kiállításnak, így azután azok a gyá­rak, akik mégis meg akartak jelenni a nyilvánosság előtt új produktumaikkal, megjelentek a tenyészállat­­vásáron. Ezek közé tartozott a Ruggyantagyár is, mely tudvalévően a „Cordatic”-ot állítja elő. A gyár standja határozott feltűnést keltett. Itt láttuk először közelről a 42X9-es óriásabroncsokat, melyek a hatalmas Büs­­sing-kocsik számára készülnek. Nem sokkal kisebbek az autóbuszok számára készülő 38X9-es és 36X8-as mére­tek. Ezek már mind új rajzzal készültek és a székesfővá­ros nagy autóbuszait szolgálják. A fentieken kívül ott láttuk a gumigyár összes termékeit. A személykocsi- és motorkerékpárabroncsokat minden elképzelhető di­menzióban, mellettük az Emergé-gumipadlót, a külön­böző gumianyagból készült apróságokat. Igen érdekes volt a kiállított hatalmas festmény, melyen jelképezve volt minden gyártmány, amit a Magyar Ruggyantaáru­­gyár piacra hoz. A Cordatic-be­lsők erősségének jellem­zésére egy felfüggesztett belsőgumi szolgált, amelyre egy óriásabroncs volt akasztva. Új, 4 óra alatt száradó autólakk. Az autó külső megjelenése után ítélik meg a tulajdonosát. Ha ko­pott, színtelen, foltos autóval találkozunk, megvan a véleményünk a gazdájáról. Sok esetben az úgynevezett szériakocsik lakkozása már rövid idő után elveszti fé­nyességét, később színét és a különben szép, mutatós kocsi kopottá, színtelenné változott. Ezen fontos hi­bán azonnal segíthetünk s ha csak fénytelen a karosszé­ria, úgy a soffőr a világhírű amerikai Effecto-autófiz­­nisszel vonja be a kocsit, ha színtelen is, úgy az Effecto­­lakkal másnapra vadonatúj, csillogó színű, lakkozott, díszes kocsi áll a kapuja előtt. Az Effecto-lakkal min­den gyermek a legtökéletesebb lakkozást végezheti, mert a lakk anyaga magától folyik végig a felületen és nem hagy egyenetlenségeket maga után. Az Effecto­­lakk 4 óra alatt szárad és ennek dacára tartóssága pá­ratlan. A jó minőséget garantálja a világhírű amerikai Pratt & Lambert cég, az Effecto-lakk gyártója, azonkí­vül a Szilárd Béla cég, mely a lakk magyarországi ter­jesztését vállalta magára. Az Effecto-lakk a legszebb színekben, 1 gallonos, illetve 1, y2 és y4 literes kannák­ban kapható. Képünk a Tátra-gyár legújabb lengőtengelyes, hat ke­rekű modelljét mutatja be, melyet az idei Wiener Messen volt alkalmunk megismerni. Képünk élénken illusztrálja az alváz kitűnő tulajdonságait.

Next