Automobil Motorsport-Turizmus Közlekedés-Útépítés, 1930 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1930-04-03 / 6. szám
14 AUTOMOBIL—MOTORSPORT—TURIZMUS 1930 április 3. célravezetőbb. Reméljük, hogy a Székesfőváros, mely újabban igen szívén viseli a forgalmi problémákat, módot fog találni arra, hogy a Margithíd forgalmában javulás álljon be. * Segíteni a bajbajutott embertársakon kötelesség. Ezt hangoztatjuk állandóan. Áll ez különösen az automobilistákra és motorkerékpárosokra, ahol az esetben, ha erre az útszélen álló vezetőtől segítségkérő jelt kapunk, kötelességünk azonnal megállani és segíteni. Ez a segítés nálunk, Magyarországon ma még természetes, mert az automobilizmus, legyünk őszinték, még gyermekcipőkben halad és bizony ma még a vezetők nagy százaléka szorul idegen segítségre egyes komplikált defektusok esetében. A külföldön ezen már régen túl vannak. Ahol percenként 30—40 autó robog el mellettünk, ahol mindenkinek az útja sürgős, ott nem is lehet ezt megkívánni. Nálunk azonban ma még helyén van. Azonban ezzel a segítséggel visszaélni azután embertelenség. A múlt vasárnap egy barátommal egy hosszabb túrát tettünk. Úgy számoltunk, hogy a sötétség beállta előtt hazaérünk. A 7 órából lett 10 óra. Miért? Mert bajbajutott bajtársakon segítettünk. De ez a segítség már nem volt segítség. Találkoztunk az út mellett álló motorkerékpárosokkal, akik kimerészkedtek az országútra, anélkül, hogy gumit tudtak volna szerelni, anélkül, hogy lett volna rendes pumpájuk, ragasztószerük, rendes szerelővasuk stb. Ott álltak és fogalmuk sem volt, hogyan vegyék le a drótbetétes abroncsokat. Budapesten, ha defekt éri őket, telefonálnak a szerelőjüknek, behúzatják a gépet és amikor készen van, újra felülnek rá. Ez a nemtörődömség azután megbosszulja magát. Mert szívesen segítünk egy mágnesdefekt vagy komplikált motordefektnél, amely számunkra is problémát jelent és amit igazán nem lehet megkívánni egy kezdő motorostól, de azt, hogy közönséges gumiszerelésekkel töltsünk el drága időnkből 3 órát, azt mégsem lehet megkívánni az embertől, bármennyire kötelesség a segítség. Uraim, a gumiszerelést tessék megtanulni. Ameddig nem vagyunk tisztában a gumiszereléssel, ne merészkedjünk a Mátrába, vagy a Balatonhoz. Tessék rendes szerszámokat vinni a túrára. Tessék póttömlőt magával vinni. Jegyezzük meg, gumiszerelésnél nincs embertársi segítség. Az egy közönséges sablonmunka, amit minden motorosnak tudni kell. * A közelmúlt napokban az alanti levelet vettük: Igen tisztelt Szerkesztő :Úr! Mindenekelőtt hálás köszönetemet fejezem ki többünk nevében a Retek utca kiszélesítésére vonatkozó akció megindításáért, mely a főváros megértése folytán teljes sikerrel járt és örömmel vesszük tudomásul, hogy az újonnan kiszélesített utat rövidesen átadják a forgalomnak. Közérdeket és az automobilisták érdekeit kívánom szolgálni, amikor megkérem a szerkesztő urat, hogy jelen sorokat b. lapjában közzétenni szíveskedjék. Három tényre szeretném az illetékesek figyelmét felhívni, és pedig. kérjük az Attila utcának középen való megvilágítását, amit az ott lebonyolódó óriási forgalom indokolttá tesz. Nem szeretnénk az egyiptomi sötétség folytán netán beálló súlyosabb balesetek alkalmából újólag felhívni erre a tényre az illetékesek figyelmét. 2. Kérjük a BESZKÁRT, hogy az Apponyi térnek azon a részén, ahol a 14-es villamos az Eskü útról a Veres Pálnéutcába fordul, egy olyan „Stop”-lámpát szereljen fel, mint a Délivasútnál, az 59-es villamos elkanyarodásánál. Ezáltal elejét lehetne venni azoknak a naponta számtalanszor előforduló veszélyes helyzeteknek, hogy a külföldi és vidéki kocsik vezetői nem tudván, hogy a 14-es befordul, azt csak az utolsó pillanatban véve észre, éktelen fékcsikorgatás mellett a keresztbemenő villamostól egy cm-re állanak meg, ami még mindig a jobbik eset, mert már több ízben láttuk, hogy esős időben a kocsi a hirtelen fékezés következtében a közelben lévő villamosmegállónál várakozó emberek soraiba farolt. Ezzel az egyszerű jelzőkészülékkel minden autós idejekorán tudomást szerez arról, hogy ott egy villamos bekanyarodik. 3. Az autóbuszok füstölése kibírhatatlan. A szűk belvárosi utcákon óránként körülbelül 30—40 autóbusz robog végig, melyeknek 90 százaléka orrfacsaró, kék füstfelhőt hagy maga után, amit érthetetlen módon, a rendnek derék őrei nem vesznek észre. Vagy tán az autóbuszoknak mindent szabad? Húsz személyautomobil nem okád olyan füstfelhőt, mint egy autóbusz. Amúgy sem lehet ráfogni a pesti levegőre, hogy valami üde, tehát még éppen ez hiányzik. Kérjük az Autóbuszüzemet, hogy olyan motorokat tartson üzemben, amelyek a füstölőre vonatkozó rendőrségi előírásnak is teljes mértékben megfelelnek. Ne töltsék annyira meg a tartányt olajjal, hogy a motor füstöljön, hanem inkább töltsenek utána többször olajat. Miért nem füstölnek a szürketaxik? Itt a kezelésben vagy a konstrukcióban kell a hibát keresni. Nézetünk szerint az előbbiben. Amidőn soraim szíves közléséért hálás köszönetemet fejezem ki, maradtam híve, Kálmán János. Végre egy okos gondolat. A Telefongyár Rt., mely már rádiókészítményeivel is megmutatta, hogy teljesen konkurrenciaképes a külföldi készítményekkel, újabban a benzinkútautomaták gyártására is berendezkedett. Az új magyar gyártmányú benzinkutak melyeknek tényleg minden porcikája idehaza készül, nagy feltűnést keltettek a hazai iparban. Mint hírlik, az illetékes hatóságok erre fel már el is rendelték, hogy benzinkutak feállításánál csak a Telefon Rt. gyártmányai jöhetnek számításba. Ismét egy árucikk, amely kereskedelmi mérlegünket a helyes irányban fogja befolyásolni. Tüzet fog a szíve... ha rágyújt előtte! Valódi ezüst öngyújtó (férfiv.női) 10.50 P Művészies, dús véséssel. Finom bőrtokban. Csak egy pár napig. Vidékre mintalapot küldünk. Utánvételes postai szállítás díjmentes SZIGETI NÁNDOR ÉS FIA Budapest, IV., Múzeum-körút 31 a Nemzeti Múzeummal szemben. Dnfl7lA0 öngyújtók az elszakított magyar városok képei- 41) cn DHCVIIIUO vet: Arad, Kassa, Kolozsvár, Pozsony, stb. . . l£auU S Serlegek versenydijak valódi ezüstből művészi kivitelben OLCSÓ ÁR!