Műszaki Élet, 1958. január-július (13. évfolyam, 1-14. szám)

1958-01-09 / 1. szám

C A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGE LAPJA­I A kohó- és gépipar új terv- és prémiumrendszere—A műszakiak nyelvpótlékéról Miről beszélnek a tömegcikk-iparban? — Mi lesz a fényképész utánpótlással? Miért nem kapni zománcedényt? — Egy rosszul sikerült gépipari ankét margójára A ma építészete elválaszthatatlan a közel, sőt a távoli múltétól , és szün­­telen változásával már a jövőhöz kap­csolódik. A gazda­sági alap egyre gyorsuló fejlődése, a hatványozottan szaporodó emberiség tömegesen termi az építészeti munkát. Ugyanakkor az építészetet nem lehet különálló dologiként ke­zelni, mert elválaszthatatlan más területektől,­­ többek között a városgazdaságtól, közlekedéstől, belső­építészettől, bútortervezés­től, kerttervezéstől, gyártási fo­lyamatoktól. Ezúttal a feladat nem részletezés, hanem csak az összefüggések vázolása lehet,­­ különös tekintettel az építés mű­­szaki vonatkozásaira. ismert volt, de őszi kop és gerenda szerkezeti formájában csak ettől az időtől kezdve. Betont már a ró­maiak is használtak, a vasbetont monolit épületszerkezetként Hen­­nébique és Coignet alkalmazta * * először a múlt század 90-es évei­ben,­­ így összegeződött a beton törőszilárdsága és formálhatósá­­ga az acél szakítószilárdságával. Mindkét anyag lehetővé tette nagy távolságok áthidalását és a verti­kális építést. Hatékony alkalma­zásuk érdekében azóta nagysza­bású kutatásokat végeznek. A héj­szerkezetekben a közép­kori építéstechnika merész tel­jesítményei magasabb fokon térnek vissza. Néhány cm-es vastagsággal nagy fesztávokat lehet áthidalni ezzel az­ ön­hordozó vasbetonszerkezettel. Az alkalmazás nehézsége minta­­állványok és zsaluzatok készíté-A MA ÉPÍTÉSZETE. — CSAK A KORSZERŰ ÉPÍTÉSZET. A fej­ődés rúgója a technikai lehe­t­tőségek és a társadalmi igények sének szükségességében van. to­egymásra ható ellentéte: az anyag, és a szerkezet, a funkció és a for­ma ellentmondása. Az új lehetősé­gek megteremtését kívánó igény, ennek kielégítése; a technikai továbbhaladás, amely újabb igényt tesz reálissá — ez az épí­tészetben megfigyelhető fejlődés háttere. Minden egészséges építé­szeti korszak kiaknázta kora ren­delkezésre álló technikai lehetősé­geit, ezek pedig elsődlegesen szab­ták meg a formai megjelenést. Gondo­ljunk például csak arra, hogy a görög építészet térigényét mennyire az oszlopos-gerendás építés határozta meg, s milyen nagy fejlődést jelentett a térala­kításban a római építészetben megjelenő boltozat, táblaüveg, az azbeszt, az alumíni­um, a farost és faforgács lemezek, a gumi, a műanyagok stb. Az is­meretesebb műanyagok a lágy és kemény PVC-k felületvédelemre, szigetelésre, padlóburkolatnak, szigetelő habanyagok, perion-hu­zalok, amelyek még vashuzal he­lyett is alkalmazhatók és mások. Újabb lehetőségekre utal a mű­anyagok atomsugárzással acélke­ménységűvé változtatásáról szóló hír. Az új anyagok , szerkezetek új formákat eredményeznek. A­vábbá, hogy kivitelezésük sok túl­képzett szakmunkást, tervezésük hosszadalmas számításokat igé­nyel. Ideális anyagnak a vasbeton bizonyult, egyszeres vagy kettős görbületű felülettel. A közönséges va­­ne­onhoz viszonyítva jelentős anyag takarékossággá­ jár az elő­­feszítés alkalmazása, ahol a hú­zott övben levő beton is hatékony marad. Alkalmazásuk gyakori ipari épületek, sportcsarnokok, színházak esetében. A merészség és ötletesség a­z első konstrukciók óta — mint például Freyssinet 1916-ban épült Orly-i repülőgép hangárai, vagy a jénai Zeiss-pla­­netárium 40 m átmérőjű kazettás gömbkupolá­ja — fokozódott, a mexikói F. Candela, vagy az olasz L. Nervi professzor és mások munkáiban éretté vált. Az acélon és a betonon kívül­i tartalom és forma egyen­súlya a múlt század ipari forra­dalmával megbomlott. A román­ jelentős új anyag a nagyméretű tika az új gépeket és anyagokat arra használta, hogy gyorsabban és olcsóbban utánozhassa az előző korok díszítéseit, — a ..műépítészt’ sokszor csak dekorátort jelentett. Ez ellentmondásokkal teli kor­szak reakcióját a XX. század épí­tészeti forradalma hozta meg, amely leszögezte: az épület tech­nológiáját és architektúráját el­választhatatlannak kell tekinteni. A „modern mozgalom“ nem előz­mények nélkül pattant ki: anyagi és szellemi előtörténete van. A múlt század második felében új anyagok áltak rendelkezésre, a vázszerkezet lehetővé tette a le­­legfontosabb a szerkezeti acél és héthordó falak eltűrését, így fog­­a­­­asbeton. Az acél századok óta getlenedett a váz és a térelh­atáro­lás, lehetővé váltak a tetszés sze­rinti falinyílások, a pontosa­n mére­tezett könnyed formák. A héjak új belső tér és tömegformákat hoztak. A rendelkezésre álló anya­gok gazdagsága megadja a felület és részletképzés szinte lehetőségeit. korlátlan A gyakorlat legfontosabb ala­kítója az emberiség rohamosan növő lélekszáma. A tömeges igény kielégítése csak az építés nagyüzemesítésével valósulhat meg. Az új anyagok és szerkezetek, a kutatások sokrétű eredményei önmagukban nem for­radalmasították az építészetet. Gyökeresen mássá az tette, hogy az épület részeit előállító munka egyre inkább üzemekben összpon­tosul. A kézművességről az ipari termelésre való áttérésben az épí­tőipar más ágakhoz viszonyítva messze elmaradt, sokszor évezre­des módszerekkel dolgozik. Az előgyártásnak olyan előnyei van­nak, mint:*a gyorsaság, a nedves építési eljárás szárazra változta­tása, a termelés időjárástól függő bizonytalanságának a megszünte­tése. Az ipari forradalomnak az építés technológiájára való kiter­jesztése különösen a Szocialista termelő­i viszonyok között válik lehetségessé. Az előgy­ártás anya­gai­: a fém, a fa, és a tömeg építke­zéseknél főleg a beton, keretes il­letve panellé- szerkezeti alaptípu­­sokban. Az iparhoz való alkalmazkodás az épületelemek méreteinek egy­ségesítésében jelentkezik. Az egy­ségesítés útja a modul-koordiná­ció, amelynek a tervezésbe elsőd­leges beleszólása lehet. A részek szabványosítása után következhet az egész épület szabványosítása. Vannak, akik úgy látják, hogy az utóbbi az építészet egyhangú­vá, gépiessé válását eredményezi. A KORSZERŰ ÉPÍTÉSZET­NEK MINDEN FOGALMAT ELÖLRŐL KELLETT TISZTÁZ­NIA. A társadalom szükségletei az elmúlt évszázad alatt gyökeresen megváltoztak. Az építészek olyan, a történelemben eddig elő nem fordult feladatokkal kerültek szembe, mint a nagyváros, amelynek rendezése ma már az egész civilizációt érintő problémá­vá vált, vagy olyan új épü­lttípu­­sokkal, mint például az ipari épü­­letek, vasútállomás, motel. Ugyan­akkor a hagyományos épületfaj­táknak is, mint például az iskola, a kórház, vagy a hangversenyte­rem, megváltozott szükségletek­nek kell megfelelniük,­­ lénye­gében új típusokká váltak. Mind­ez az anyag­szerkezet lehetőségei mellett új építészeti szemléletet tesz szükségessé, amely az épület tervezésének feladatát elsősorban gyakorlati problémának tekinti, ahol a szépség elérése a tervezés folyamatának része, nem dekorá­ciós pótlék. Elsősorban puritán fe­­gyelmet kellett a hazug díszítő áradattal szemb­eszegeznie. A bo­nyolultság nem azonos a gazdag­sággal, a rohanó és nehezen átte­kinthető életben ösztönös kíván­ság az egyszerűség. A tömeg, tér és felesületalakítás arányaival, plasztikus és nyílás-motívumok ritmusával, az alkalmazott anya­gok textúrájával igyekszünk első­sorban a vizuális szépet elérni, — szövetkezve a képzőművé­zet­­tel, iparművészettel és kertterve­zéssel. Az előző időszaktól való elvá­­lasztódás feltűnő — de nem ki­zárólagos — ismérve a használ­hatóság szempontjának érvénye­sítése volt. A „funkcionalizmus’­ az úttörő nagyokat követők­nél sokszor túlzottá vált. Ma már egyre kevésbé vi­tatott, hogy a fizikáin túl a pszichikai szükségleteket is ki kell elégí­teni. Tisztulóbann van a nemzeti és nemzetközi ér­telmezé­s is. A he­lyes, általános el­vek helyi, földrajzi és éghajlati ténye­zőkhöz, szokásos­hoz és hagyomá­nyokhoz, anyagok­hoz és technikai lehetőségekhez ido­mított a­lkalmaz­­kodás, a regionális megközelítés. A korszerű építészet nemzetkö­zisége ez utóbbin keresztül kap táji, nemzeti jelleget, a nagy egyéniségek ereje pedig elkülönít­hető irányzatokat alakít ki. Ezút­tal csak a megemlítésre van le­hetőség. A legismertebb úttörő Le Corbusier, akinek háború után megvalósított Marseille-i 1000 em­bert befogadó lakótömbje, az ,Unité d'habitation” is jellemzi eszmében és megjelenésben mo­numentális, szobrászi egyéniségét. Tanításának leghívebb alkalmazói a délamerikaiak, ahol jellegzetes motívum a szubtrópikus területek építészetének árnyékoló vasbeton lemezrendszere, a „brise-soleil”. Különálló iskolákat képviselnek a nácizmus elől az Egyesült Álla­mokba emigrált, a „Bauhaus“-t megalapító Gropius, és az acél és üveg kimért mestere Mies van der Rohe, valamint a táj és a bel­ső egybeolvasztója, a californiai R. Neutra, és a „szerves építészet“­er­detője, F. L. Wright. • A korszerű építészet van meg­valósulóban,­­ nálunk is. A helyes gyakorlatnak a formaliz­must, a divat­modernséget és az archaizálást kell elkerülnie. Az utóbbi évek helytelenül értelme­zett „szocialista realizmu­s’’ egy időre nálunk is hátráltatta a kor­szerű érvényesítését. A megúju­lásban a feltételeket a korszerűsí­tett építőanyagiparnak kell bizto­sítania. HOGYAN FOGADTA A KÖZ­VÉLEMÉNY az újstílusú épí­tészetet? A technika és a tár­sadalom megújult, de az egyén cipeli meg a régi előítéleteket, szokásokat, — innen adódik az az összeütközés. A régi, és az új harca napjainkig folyamatos. Az uralkodó hang sokszor a szokat­­lanságon, félreértésen, és hozzá nem értésen alapuló idegenkedés. Az építészet, mint életkeret, ál­landó és mély hatással van az em­berekre, — de a közvélemény ha­tással van az építészet alakulásá­ra. Ez felelősséget jelent, mert,­­ itt egyet kell érteni Nervi olasz építésszel: „Egy nemzet építésze­tének átlagos jellegét sokkal in­kább befolyásolja a megrendelők hajlama és kulturális színvonala, mint építészeinek tudása és esz­tétikai fogékonysága.“ SZABÓ IVÁN AZ­ ÚJ MOSZKVAI LAKÓTELEP ÉPÍTKEZÉSE. — A PANELLEL ÉPÍTÉSI MÓD NAGYARÁNYÚ ALKALMAZÁSÁNAK PÉLDÁJA ~ : m

Next