Műszaki Élet, 1958. július-december (13. évfolyam, 15-26. szám)

1958-07-24 / 15. szám

Relativisztikus rakéták Előző számunkban foglal­koztunk a tér, idő és mozgás azon törvényeivel, amelyeket a relativitáselmélet ismert fel. Ezek különböző megfigyelések eredményeinek logikus követ­kezményei voltak és helyessé­güket további közvetlen kísér­­letek bizonyították, tehát a természet objektív sajátságait tükrözik. Most azt beszéljük meg, van-e ezen eredmények­nek gyakorlati jelentősége (po­tenciálisan, jövő lehetőség­ként) az emberi élet számára az űrhajózás különleges kö­rülményei között? A fénysebesség túllépése le­hetetlen, de tetszőleges meg­közelítése lehetséges minden anyagi test számára, legyen az mezon, atom, vagy atomok seregéből felépülő űrhajó. Gondoljunk el egy űrhajót, amelyet sikerült egy ezrelék híján a fénysebességig fel­gyorsítani. Az ilyen űrhajó 40 év alatt közel 40 fényév tá­volságot fut be, eljuthat pél­dául a Végáig. Eközben azon­ban az űrhajón lefolyó jelen­ségek a földi órához képest úgy lelassulnak, hogy az űr­hajó órája csak két esztendő elmúlását jelzi. A relativitás elve szerint ez az űrhajón végbemenő minden jelenség­re érvényes: 40 földi év alatt az űrhajó óráján a kismutató csak 4x365 körülfutást vég­zett, de lelassult minden más motor járása, az ember szívé­nek verése, az élőlények élet­funkciói is. 40 év telt el Föl­dünkön és az űrhajó utasai csak két évet öregedtek! A relativitás elve azonban ép­pen azt mondja ki, hogy az űrhajóba zárt utas a sebes­séget és a lelassulást nem észleli, számára minden fizi­kai, kémiai és biológiai fo­lyamat a szokott módon megy végbe és két évet öregedve köt ki a Földtől 40 fényévre levő csillag bolygóján. Egy 30 éves fizikus 4 évet öregedve tér vissza az utazásról, de az indulás évében született fia 80 éves öregként köszönti a rakétakikötőben. Igen, a­ ter­mészet korlátot állított az el­érhető sebesség elé, de az em­beri élet alatt elérhető tá­volságnak nincs ilyen elvi ha­tára. Mindez a fizika általános érvényű és kísérletileg igazolt törvényeiből következik. A mű-mezon mindezt átéli és a relativitás elve szerint az idő lelassulásának fizikai, kémiai, biológiai jelenségekre egy­aránt érvényesnek kell len­nie. Az űrhajó belsejében nem tolódhat el egymáshoz képest a szívverés és az óraketyegés ritmusa, mert nincs abszolút mozgás, az űrhajót a termé­szet törvényei nem tüntetik ki például egy „lassú” földi óceánjáró kabinjának a kö­rülményeihez képest. Azt jelentik-e az elmondot­tak, hogy megtaláltuk az örök élet kulcsát, vagyis azt, hogy az emberi élet tetszőlegesen megnyújtható? Semmi esetre sem. A Végát megjárt ember valóban csak négy évet öre­gedett, nemcsak fiziológiailag, hanem szellemiekben is: négy év tapasztalatait gyűjtötte össze, négy esztendő tanulmá­nyait végezhette el útközben, négy év örömeiben részesült, négyszer 365 ebéd ínyencsé­geit fogyasztotta el. Földön maradt fia viszont nyolcvan év tapasztalataira, olvasmá­nyaira, örömeire és bánataira emlékezik vissza. Igaz, való­színűleg túléli unokáit, élete eltolódik az időskálán, de tar­talmában nem lesz hosszabb, gazdagabb. Soha nem látott tájakat hódít meg az emberi tudás számára, a távolságot leigázza, de a szubjektív, át­élt időt nem győzi le. Egyes hidegvérű állatok életműködése hűtéssel lelas­sítható, tetszhalálhoz hasonló téli álomban tarthatók annyi ideig, amely túlmegy az álla­tok szokásos életkorán. A fel­­melegítéskor megelevenedő ál­lat túlélte testvéreit, de idő­nyereségét valójában nem ér­zékelhette. A rakétautas bio­lógiai saját ideje éppen úgy nem esik egybe a budapesti zóna­idővel, mint egy hidegvérű állaté. Ha az ember (bioló­giailag is) hidegvérű lenne, nem­ csodálkozna az űrhajós életének földi szemmel látszó lelassulásán, hiszen hasonlóra téli tapasztalataiból ismerne példát. A lehető és a lehetetlen határán A természet törvényei elvi­leg megengedik a fénysebesség tetszőleges megközelítését me­zonok és rakéták számára egyaránt, tetszőleges hosszú utak befutását, egy mezon vagy ember rövid élete alatt. Mindennek azonban ára van. Amint láttuk, a fénysebesség­hez közeledve a mozgó tömeg energiája minden határon túl növekszik. A fénysebességhez közeledve tehát rohamosan nő a befektetendő energia mennyisége. Nagyobb energia­­befeketetés nem jelent már lényegesen nagyobb sebessé­get, de jelent adott utazási idő alatt elérhető nagyobb tá­volságot. És itt jelentkeznek a komoly, szinte áthághatat­lan akadályok. Elégedjünk meg 99,9 száza­lék fénysebességgel (ami csak a közeli állócsillagok elérésé­re jó). Ekkor a végül meg­maradó m hasznos tömeg mozgási energiája 22 mcs lesz. Mivel a fúziós atom-haj­tóanyagokból ideális körülmé­nyek közt kinyerhető ener­gia azok tömegének 1 száza­léka alatt van, a felhaszná­landó összes üzemanyag nem lehet kevesebb 2000 m-nél. Az induló tömeg ezrelékének tört része érheti tehát csak el a fénysebesség 99,9 százalé­kát. De az űrhajót meg is kívánjuk állítani, hogy vala­hol kiköthessen, és ez ugyan­ilyen arányú tömegfelhaszná­lást kíván, így a Vegára való megérkezéskor az indulási tö­meg milliomodrésze sincs már meg. Ha pedig viszont kíván­juk látni a Földet, mégegy­­szer el kell végezni a gyor­sítást és lassítást. 10 tonna hasznos terhet egymilliárd tonnán felüli rakéta juttathat el a mondott optimális felté­telek mellett a Végára és tíz­ezerbillió tonnás rakéta hoz­hatna vissza is a Földre. Ez nem szilárdságtanilag megold­hatatlan feladat (a rakéta súly­talan, mesterséges hold álla­potban is összeállítható vol­na), hanem gyakorlatilag megvalósíthatatlannak látszik ilyen, az égitesteket megköze­lítő tömegű energiahordozó összegyűjtése Földünkről. A tudósok egy része mégis mint a távoli jövendő reális le­hetőségét említi a relativiszti­kus rakétát. Ennek megvalósí­tása Földről vitt kémiai, hasa­­dásos vagy fúziós üzemanyag­gal mindenesetre lehetetlen. Nincs-e azonban arra mód, hogy a rakéta menet közben vegyen fel üzemanyagot? A világűrt ritka ionizált hidro­géngáz tölti meg, ez felhasz­nálható volna kémiai és fú­ziós hajtóanyagként. Azt gon­dolhatnánk, hogy kis indulá­si tömeggel is eljuthat távoli csillagszigetekre az az űrhajó, amelyet az interstelláris anya­got felhasználó hidrogénmo­tor hajt. (Könnyű dolga vol­na az óceánjárónak egy ben­zin-tengeren, ha nem fenye­getne robbanásveszély.) Saj­nos, a megoldás mégsem ilyen egyszerű. A sebes rakéta nyugvó hidrogéngázt szel át, üzemanyagát pedig saját se­bességére kellene felgyorsíta­ni. Ez óriási energiaveszteség­gel jár. Hacsak ki nem talál­nák azt a motort, amelyet egy kartársam javasolt, a motor­téren nagy sebességgel átáram­­ló hidrogéngázból anélkül ki­termelni a rekombinációs és fúziós energiát, hogy azt le­fékeznénk a rakétához képest és ezzel egyidőben még meg­szüntetnénk a káros közegel­lenállást is... Egy másik mód volna, ha a magával vitt üzemanyag 1 százalék alatt levő hatásfokát fokozni lehetne. Erre egyedüli módot az antianyag felhasz­nálása adhatna. Földünkön nagy energiakoncentrációval sikerült olyan atomi részecs­kéket létrehívni (elektron-po­­zitron-pár, proton-antiproton pár), amelyek egyesülése 100 százalékban sugárzássá alakul át. Ha ebből az anyagból makroszkopikus mennyiség állna rendelkezésre, a száz­milliós tömegarány ezersze­resre, az ezerbilliós milliószo­rosra redukálható, ami már nem hangzik eleve lehetetle­nül. Sajnos, az antianyag ilyen méretű mesterséges elő­állítására földi energiakészle­­teink éppúgy nem elegendők, mint égitest tömegű üzem­anyagkészlet összpontosításá­ra. (Még ha a tárolás valami­lyen elektromágneses skatu­lyával megoldható volna is.) Egyes csillagászok szerint azonban — amint erről la­punk is hírt adott — létezhet­nek olyan égitestek, amelyek antianyagból állanak. Ha ott bányavállalatot létesítenénk... Ez azonban veszélyesebb vol­na, mint a benzinóceán át­­hajózása, hiszen minden földi anyag antianyaggal érintkez­ve nyomban sugárzássá rob­ban szét. Merész gondolatmenetünk­ben elérkeztünk a lehető és lehetetlen határára. Az utolsó két bekezdés bizonyára a szakemberek nagy része szá­mára is fantasztikus regé­nyekbe illő merészségnek tű­nik. A természet törvényei azonban mindezt elvileg nem vétózzák meg, legfeljebb gya­korlatilag. Mindenesetre van­nak tudósok, akik szakfolyó­iratokban vitatják ezeket a le­hetőségeket. Nem valószínű, hogy fiatal­ságukat megőrizni kívánó hiú nyárspolgárok a jövő évezred­ben relativisztikus űrutazáso­kat tesznek. Ez túlságosan költséges volna és talán nem is érdemes. De ami az egyén számára haszontalan, az az emberiség számára hasznos lenne és talán egyszer, az egész emberiség együttes erő­feszítésével útnak indul egy tudósokat vivő relativisztikus rakéta. Lehetetlennek látszik? Feltétlenül. De azt hiszem, Newton is lehetetlennek mondta volna a tengervízzel táplált, fúziós motorral haj­tott óceánjárókat, amelynek megvalósulását pedig ma ko­moly tudósok már századunk­ban várják. DR. MARX GYÖRGY Az Országos Magyar Bányá­­szati és Kohászati Egyesület és az Almásfüzitői Timföldgyár kö­zös rendezésében július 11 — 12-én zajlott le a timföldgyártás energiagazdálkodásával foglal­kozó ankét. Az ankéton, amelyet Kocsis József, a Nehézipari Mi­nisztérium színesfémipari főosz­tályának a vezetője nyitott meg, 15 szakmai előadás hangzott el. Általában gyakran merül fel az a­­kérdés, hogy a hazai mosógépek mi­nősége jobb-e vagy a külföl­dön gyártot­také. A Kereskedelmi Minőség­­ellenőrző Intézet gépészeti osz­tálya fenti elgondolás alapján kezdte meg a hazai, és a kül­földi mosógép típusok rend­szeres vizsgálatát olyan mód­szerrel, amelynek alapján kel­lő biztonsággal értékelhető a különböző géptípusok hasz­nálhatósága és minősége. A vizsgálatok további célja az volt, hogy elősegítse a hazai viszonyoknak és a korszerű kövtelményeknek legjobban megfelelő mosógéptípusok gyártását. A követelmények E követelmények részben olyanok, amelyeket minden forgalomba kerülő gépnek el kell érnie, részben a felhasz­náló nagyobb kényelmét szol­gálják és egészen a mosó­automatáig vezethetnek. Mi­nimális követelmények: a gép mosóhatása kielégítő legyen, de a ruhát ne rongálja; az életbiztonsági követelménye­ket elektromos szempontból elégítse ki; kezelése és karban­tartása ne kívánjon különö­sebb szakértelmet; kézierő nélkül működjön és a mosó­­folyadékkal érintkező felüle­tek a legújabb mosószerekkel szemben is korrózióállók le­gyenek. A mosógépekkel szem­­ben támasztható további kö­vetelmények: az egyszerre mosható ruha mennyisége az adott háztartás körülményei­nek feleljen meg; a mosó­folyadéknak a mosott ruha mennyiségéhez viszonyított aránya (ún. flotta arány) mi­nél kisebb legyen; a gépben a teljes töltésnél kevesebb mennyiségű ruhát is lehessen kisebb mennyiségű mosó­folyadékban mosni; el legyen látva szivattyúval, amely az elhasznált mosófolyadékot a kb. 80 cm magasan levő ki­öntőbe emeli; a mosás időtar­tama óraszerkezettel előre be­állítható legyen; a mosófolya­dék magában a gépben legyen felmelegíthető; legyen a gépen hőmérő; a ruha víztelenítését is hajtsa végre; az egyes mo­sási fázisokat (áztatás, elő­­mosás, mosás, öblítés) automa­tikusan végezze el. Működési elv szempontjából a vizsgált mosógépek 3 cso­portba sorolhatók: keverőtár­A táblázatban szereplő mo­sógépek vizsgálatai azonban nemcsak a fenti követelmé­nyekre, hanem ezen túlme­nően a gép konstrukciójára, külső kivitelére és a bedolgo­zott anyagok gazdaságos fel­­használására is kiterjednek. A külföldi gépek mosótartá­lyai rozsdamentes, vagy zo­máncozott, a hazai gépeké túl­nyomórészt horganyzott acél­lemezből készülnek. A külső köpenyek bevonata a hazai gyártású gépeknél beégető lakk, míg a külföldieknél leg­inkább zománc. Általában megállapítható, hogy jelenleg a hazai gyártású mosógépek anyagfelhasználás és külső kivitel szempontjából gyengébbek a külföldieknél. Szükséges a mosógépek vizsgá­lati módszerének továbbfej­lesztése, több, jól bevált kül­földi mosógéptípus összeha­sonlító vizsgálata, különösen a korszerű kombinált melegítő, mosó, öblítő és facsarógépek­nél. Szükséges továbbá, hogy A mosóhatás Az alábbi táblázat mutatja néhány vizsgált különféle rendszerű és gyártmányú mo­sógép mosóhatását. a hazai ipar által eddig gyár­tott fogótárcsás mosógépek mellett nagyobb mértékben gyártsuk a ruhaneműt ke­vésbé rongáló lengőlapátos rendszerű mosógéptípust is, valamint különálló centri­fugális facsarógépet.. Vala­mennyi hazai típusú mosó­gépnél célszerű lenne áttérni zománcozott kivitelű mosóüs­tökre, továbbá a gépek eddigi­nél tetszetősebb, korszerűbb kialakítására és gondosabb ki­vitelére, GY. A. za meg. Azo­nos minőségű pamutvászon­ból kivágott kendőket 125- ször mostak s a szakítóerőt minden 25 mp­ ............. . sas. után mér­ték. A külföldi éS fOr§6' leng^e1frA rlV^mosófójyt- H31“1 TMPden50TM°­­• • sas után 25 százalékos csökke­nés engedhető meg. A vizsgá­latok azt mutatták, hogy a szakítóerő az első 25 mosás folyamán körülbelül 16 szá­zalékkal csökkent. Ezt a sza­­kítóerő csökkenést azonban nem kizárólag a mosógép okozta, hanem elsősorban a textilanyagban végbemenő változások (például appretúra­­tartalom kimosódása) termé­szetes következménye. A to­vábbi 100 mosás után a sza­kítóerő csupán kb. 4 százalék­kal csökkent, csás, lengőlapátos­­dobos mosógépekre. . .­­.d­Mr •«­A forgótárcsás mosógépek dob­arány 1:12 és 1:15 közötti, mosóhatása igen intenzív és szerkezetük egyszerű. A mechanikai mosóhatást az üst oldalába, vagy fenekébe sül­lyesztett, sugárirányú bordá­zatú tárcsa fejti ki. A tárcsa fordulata 550—850 percenként. A mosás rövid időtartama­­kb. a lengések száma percenként kb. 70. A mosási idő 7—20 perc. Ez a gép a ruhát az előző géptípusnál sokkal ke­­­vésbé rongálja. A forgódobos mosógépek háztartások számára kifejlesz­tett típusai 2,5—6 kg ruha be- , ... fogadására készülnek. A félig 3 perc­ miatt gyorsmosógep­­lúgba merülő dob fordulatszí­­nek is hívják. Az intenzív ma­gy—50 percenként, a dob mosóhatás következtében a­­ 5—20 másodpercenként váltó­­gép nem alkalmas kényes­kozra jobbra, majd balra fő­­ruhanemű mosására. A ruha rog. A ruha-mosófolyadék alc- és mosófolyadék aránya 1:20— nya igen kedvező: 1:5, 1:7. A 1:25. Ezt a típust 1—3 kg ruha mosás időtartama kb. 20 perc. befogadására készítik. a legkényesebb ruhanemű A lengőlapátos gépeknél az mosására is alkalmas, alulról az üstbe nyúló ten­ a ruha mosás közbeni ten­­gelyre van felszerelve a lapát- gálódását az anyag szakító­kerék, amelyet elektromotorral erejének csökkenése határoz­ Ruha-Percenkénti ~~ .. százalékban._____ Rendszer Gyártmány mennyiség ford., ill. a 6 9 15 kg lengésszám liter---------------------------------------—, • perc mosási idő után. Forgó­tárcsás Zimmermann 2,3 6­50 83,7 89,5 93,1 95,5 H Resa 1,5 830 35 78,6 84,5 93,9 98,0 h Edy 1 695 25 80,6 83,0 86,0 88,0 u Hoower 1,5­­ , 568 * 33 81,2 87,2 92,8 94,5 i) MM 1,3 688 30 75,3 88,0 91,0 94,0 « VK 1,3 730 33 89,0 92,8 94,1 97,6 m Elekthermax 1,5 553 33 81,2 87,4 89,6 94,0 Lengő- Háztart. lapátos é® Bádogaru- 1,3 65 25 77,0 82,0 83,6 88,0 gyár «1 MIR-KOZ 2 - 40 74,9 81,8 87,2 87,8 40 dobos Zimmermann - oda- 12 68,7 68,9 74,3 73,5 vissza MŰSZAKI ELET Az Építőipari Tudományos Egyesület júliusban tanulmányi kirándulásokat vezet a Csepeli Erőmű építkezésének és a Buda­pesti Porcelángyár és Fayance­­gyár megtekintésére. * Az Országos Erdészeti Egyesü­let augusztus 10. és 12. között rendezi meg hagyományos ván­dorgyűlését Pécsett és a Mecseki Állami Erdőgazdaság területén. A vándorgyűlésen Kasza Ferenc számol be Baranya erdőgazdál­kodásáról, s itt osztják ki az 1958. évi „Bedő Albert-díjak”-at is, amelyekkel az egyesület kiváló munkát végző tagjait jutalmaz­zák. A vándorgyűlés részvevői bejárják a Pécs környéki erdő­ket, s így a gyakorlatban is meg­ismerkednek a mecseki erdő­­gazdálkodás sajátos problémái­val.* A Magyar Kémikusok Egyesü­letét 14 tagú, a Magyar Tudomá­nyos Akadémiát 6 tagú előadói delegáció képviselte. Prágában a csehszlovák—magyar polarográ­­fiai konferencián, amit a Cseh­szlovák Tudományos Akadémia július 13-tól 18-ig rendezett meg. A magyar szakemberek 20 elő­adást tartottak Prágában, s a két delegáción kívül társasutazás keretében még 26 vegyész vett részt a konferencián. A vegyé­szek a konferencia után 6 napos tanulmányutat tesznek. * A Technika Háza műszaki film­híradó szolgálatának műsora jú­lius 25-én: Gázlyukac sosság; ólombronz csapágyak; Nyomásos öntés; Polák-féle fröccsöntőgé­pek. — Augusztus 1-én: Üzemi belső anyagmozgatás; Gyártó eszközök finomadagolása; Lég­párnás köszörű; Pannónia; Ma­kacs motoros Pannónia. — A be­mutatók a Technika Házában, V., Szabadság tér 17., fdsz. 46. szám alatt, minden héten pénte­ken 17 órakor kezdődnek. * A Gépipari Tudományos Egye­sületben július 25-én Veress György számol be a nyugat­németországi és hollandiai zo­máncipari tapasztalatairól. A Gépipari Tudományos Egye­sület 40 tagja járt Csehszlová­kiában tanulmányúton, ahol meg­látogatták a gőz- és Diesel-moz­donyokat gyártó CKD Sokolovo Gyárat, a vagonokat és közúti villamos motoros kocsikat gyártó Tatra Vagongyárat, valamint Celakovicében a TOS Szerszám­­gépgyárat.­­ Augusztus 10-én és 27-én az egyesület újabb , 33, illetve 50 tagú csoportot küld tanulmányútra a Szovjetunióba, a Moszkva és Leningrád kör­nyéki gépgyárak megtekintésére. A második csoport egyúttal meg­tekinti a mezőgazdasági kiállí­tást és az amerikai áruminta kiállítást is. * A MEDOSZ szakemberek szak­osztályának legutóbbi ülésén Fe­hér Lajos, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja számos idő­szerű kérdéssel — a többi kö­zött a szakemberi utánpótlás kér­désével és a szakemberekkel szemben megnyilvánuló alapta­lan rágalmak elleni harccal is foglalkozott. Felhívta a szakosz­tály tagjait: kuta­ssák fel, hová került az a mintegy 5000 mező­­gazdasági főiskolát végzett fia­tal szakember, hogy mihamarabb vissza lehessen őket irányítani a mezőgazdaságba. * A Bolyai János Matematikai Társulat szeptember 21-től 27-ig Balatonvilágoson kollokviumokat rendez, amelyeknek témaköre: diofantikus approximáció; Monte Carlo módszer; mátrix elmélet és a funkcionálanalízis. A kollok­viumok iránt igen nagy az ér­deklődés, hazai és külföldi vo­natkozásban egyaránt. * A Magyar Tudományos Akadé­mia műszaki tudományok osztá­lya vitaülést rendezett július 3-án „A regionális tervezés né­hány időszerű kérdése a Bala­­ton-környék tervvázlatával kap­csolatosan" címmel. Major Máté bevezetője után Guanasztói Pál és Farkas Tibor tartottak elő­adást. Az ezt követő vitát Harrer Ferenc vezette.­­ Az MTA ké­miai tudományok osztálya vendé­gül látta B. L. Jeruszalimszkij kandidátust, a Szovjetunió Tudo­mányos Akadémiája Nagymo­lekulájú Vegyületek Intézetének tudományos főmunkatársát, aki július 11-én előadást tartott „A H­atom­ disszociációs viszonyai­nak és rárakodásának tanulmá­nyozása telítetlen vegyületek , és szabad gyökök reakciójában” címmel.• Kiállítással egybekötött újítási ankétot rendezett a Posta Köz­ponti Járműtelep szakszervezeti műszaki bizottsága, a vállalat­­vezetőség segítségével. Az arki­­ton megbeszélték az­­ újítási mozgalom vállalati eredményeit és, a mozgalom fejlődésének gátló körülményeit. Felvetődött a többi között, hogy az újítások kivitelezése vontatottan haladta KPM 4. főosztálya az elbírálásra megküldött újításokat elfekteti és az újítási rendelettől eltérően, már az 5000 forint újítási díjat meghaladó javaslatoknál is fenn­tartja magának a döntés jogát. A Technika Házában levő munkamódszer- és gépi bemu­tatóteremben (V., Szabadság tér 17., fdsz. 8.) minden pénteken 17-től 19 óráig tartanak bemuta­tókat. Augusztusban a vasas­szakszervezet műszaki tanácsa, a Gépipari Tudományos Egyesület és a KGM közös rendezésében bemutatják a Szerszámgépfej­­lesztő Intézetben tervezett gépe­ket, ezerszámokat, készülékeket, az Általános Géptervező Irodá­ban tervezett gépeket és mérő­műszereket, a Járműfejlesztő In­tézetben kikísérletezett eljáráso­kat, valamint hengerblokk finom­­fúrását a Szerszámtartozékok Gyárának hordozható finom­fúrógépén és a Szerszámgép­­javító és Gyártó Vállalat típus­­or­ókáját. * A SZOT Mérnök-Technikus Ta­nácsának 26 tanfolyamán meg­tartották az összefoglaló vizsgá­kat. A tanfolyamok legkiválóbb hallgatói kétnapos jutalomkirán­dulást tettek az Aggteleki-csepp­­kőbarlangba.­­ A német és an­gol műszaki nyelvtanfolyamokon 40 fiatal mérnök és technikus ért el igen jó eredményt. A tan­folyamokat ez év őszén ismét megrendezik. • Kohó- és gépipari szakirodalmi tájékoztatót indított meg a Mű­szaki Információs és Fordító Vállalat szakkönyvtárának KGM hálózati alközpontja. A tájékoz­tató, amelynek első száma most jelent meg, a KGM Könyvtári Bi­zottságától, a KGM Iparpolitikai Főosztályától, valamint az egyes iparigazgatóságoktól kapott te­matikai irányítás alapján ismer­teti a műszaki és közgazdasági folyóiratokban megjelenő szak­­irodalmat é© fordításokat.

Next