Műszaki Élet, 1960. július-december (15. évfolyam, 14-26. szám)

1960-07-07 / 14. szám

A gépkocsikkal foglalkozó mű­szaki leírásokból az érdeklődők megtudhatják, hogy egy-egy tí­pusnak milyen a motorja, karos­­­szériája, hajtóműve, rugózása, mekkora teljesítményt tud kifej­teni, milyen sebességet lehet vele elérni stb. A gépkocsi azonban nemcsak motorból és karosszériá­ból áll, hanem számtalan kiegé­szítő felszerelésből is, amelyek nélkül ugyan éppoly jól működik a jármű, mint velük együtt, s mégis, ezek a felszerelések bizton­ságosabbá, kényelmesebbé és kel­lemesebbé teszik a vezető és a ko­csi utasai számára az utazást. Nem adhatunk ugyan cikkünkben teljes képet ezekről a kiegészítő felszerelésekről, hiszen annyiféle van már, hogy puszta felsorolá­suk is megtöltené ezt az oldalt, mindössze néhány érdekes mű­szaki megoldást, ötletes újdonsá­got ismertetünk olvasóinkkal. Autórádiók A modern autónak immár elvá­laszthatatlan tartozéka lett a rádió. A különböző, szinte megszámlál­hatatlanul sokféle típusú berende­zések sorában egyre nagyobb szám­ban találkozhatunk a tranziszto­ros készülékekkel. Az eddigi meg­szokott, beépített telepes készülé­kektől gyökeresen különbözik pél­dául a Philips-gyár teljesen tran­zisztoros kis autórádiója, amely a műszerfalból kihúzható és táska­rádióként is használható. A mű­szerfalba süllyesztve automatiku­san csatlakozik a kocsi telepéhez, antennájához és a beépített hang­szóróhoz. Ha a jármű utasai ki­rándulásra, táborozásra vagy a szállodába is magukkal akarják vinni, egyszerűen kihúzzák a mű­szerfalból, ahol egy önműködően csúszó lap eltakarja a helyét, s a kis nyomógombos készülék egy­szeriben átalakul hordozható tás­karádióvá. A szükséges áramot beépített szárazelemek szolgáltat­ják, s az autó antennája és hang­szórója helyett önálló kis hang­szóróval és ferritantennával mű­ködik. Ugyancsak a Philips-gyár konst­rukciója a műszerfal alá akaszt­ható gramofon. A készülék dobo­zán keskeny nyílás van, ebbe kell betolni a hanglemezt, s minden további műveletet a gép önműkö­dően végez el. Ha a vezetőnek ze­nére támad kedve, rövidebb idő alatt tudja üzembe helyezni a kis­lemezjátszót, mint amennyire szüksége van ahhoz, hogy ciga­rettára gyújtson. A legmodernebb autórádiók kö­zött már megjelentek a nyomta­tott áramkörös készülékek is; leg­főbb előnyük, hogy a kocsi rázkó­dása nem okoz kárt bennük. Sok autótulajdonost ért már az a bosszúság, hogy gyerekek vagy részegek letörték a kocsi antenná­ját. A Volkswagen-kocsikat most olyan antennákkal szerelik fel, amelyek teljesen elsüllyeszthetők, s kívülről csak egy kis piros gomb látszik. Az antennát egy kis­­villanymotor segítségével a kocsi belsejéből lehet kitolni és vissza­húzni. A kis hajtóművet a telesz­kóppal hajlékony csőben vezetett perionkötél köti össze. Nagy fejlődésen mentek keresz­tül a járművekbe épített mozgó rádióállomások is. A tűzoltóság, rendőrség, vasutak, mentőszol­gálat és a taxivállalatok számára készült új típusú berendezések kis méretükkel és egyszerűségükkel tűnnek ki. A Ranger-típusú be­rendezés például a műszerfal alatt helyezhető el; hatótávolsága egy egész nagyvárosra és környé­kére kiterjed. A hat hangcsator­nás, kristályvezérlésű készülék hangszórója automatikusan ki­kapcsolódik, ha a másik fél lekap­csolja készülékét. Az állomás rendszeres felülvizsgálatára be­épített mérőműszer szolgál. A gyártó vállalat a mozgó rádióadót kézi kapcsolású, vagy teljesen au­tomata telefonközponttal is szál­lítja, aminek különösen a taxi­vállalatok számára van nagy je­lentősége. Biztonsági és egyéb felszerelések _ A sebességmérő állandó ellen­őrzését különféle ötletes készülé­kek veszik át a vezetőtől. Kötele­ző vagy önkéntes sebességkorlá­tozásoknál ezek a berendezések hang- vagy fényjelekkel hívják hívják fel az autósok figyelmét a nagyobb sebességgel járó ve­szélyre, sőt, olyan készülékeket is készítettek már, amelyek a kri­tikus sebesség elérésekor figyel­meztető szózatot intéznek a gép­kocsivezetőhöz. A biztonsági öv nem zavarja a ve­zető mozgását, s összeütközéskor megakadályozza, hogy kiessen a ko­csiból. A Speedosun automata beállító tárcsája. A Mercoton figyelmeztető berendezés. FELSŐBB OSZTÁLYBA LÉPHET — 2. FORDULÓ* 1960. JÚLIUS X­XV. ÉVFOLYAM, 14. SZÁM. MM­ARA: 2.5« A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA Hangjelekkel figyelmezteti pél­dául a vezetőt a Mercoton nevű berendezés, amely egy kis dina­móból és ehhez tetszés szerinti hosszúságú vezetékekkel csatla­kozó jelződobozból áll. A doboz­ban találjuk a szabályozható hangerejű zümmögőt és a kívánt sebesség beállítására szolgáló szerkezetet. A dinamó egyszerűen a kilométerórára és a meghajtó flexibilis tengely közé iktatható, a doboz pedig a műszerfalon he­lyezhető el. A műszert menet közben, a kívánt sebesség eléré­sekor kell beállítani; ennél a se­bességnél a berendezés szaggatott hanggal, ha pedig túllépi, folya­matos búgással figyelmezteti a ve­zetőt. Hasonló akusztikai beren­dezés az Intra-Speed, amelyet ugyancsak a kilométerórához kell kapcsolni. Kapcsolószerkezete a beállított sebesség elérésekor fo­­totranzisztoron keresztül relet ve­zérel, amely az áramkör zárásával működésbe hozza a zümmögőt. Az egész berendezés a műszerfal mö­gött helyezhető el. A fentieknél sokkal nagyobb jelentőségűek azok a berendezé­sek, amelyek nemcsak arra hasz­nálhatók, hogy a kritikus sebes­ségek elérésekor figyelmeztessék a vezetőt, hanem arra is, hogy nagy távolságokon való utazásoknál a kocsit állandóan, egy menet köz­ben beállított sebességen tartsák. Ezzel megkímélik a vezetőt attól a fáradságtól, ami a gázpedál ál­landó használatával jár. A Spee­­dostat automata mindkét felada­tot elvégzi egy kis villanymotor, centrifugálszabályozó, rugók, kü­lönböző kontak­tusok és emelők, segítségével. A fi­gyelmeztető be­rendezés a mű­szerfalon egy for­­­gatógombnak az előirányzott se­bességre való ál­lításával hozható működésbe. A megengedett, il­letve veszélyes sebesség — pél­dául 60 km/óra — akaratlan el­érésekor a gázpedálon erős el­lennyomás keletkezik, ez arra készteti a vezetőt, hogy a sebes­séget addig csökkentse, amíg a lábát ismét könnyedén tudja a pedálon tartani. A kocsi sebességét azonban az ellen­nyomás ellenére is rövid idő­re, például előzéskor, minden kapcsolás nélkül fokozni lehet. Az automatikus sebességszabályozó bekapcsolása úgy történik, hogy a vezető felgyorsítja a kocsit a kí­vánt sebességre, a műszerfalon levő forgatógombbal ezt a sebes­séget a skálán beállítja és meg­nyom egy gombot is. Erre az előb­bi, figyelmeztetésnél használt szerkezet emelkedőkön, ellenszél­ben, vagy lejtőkön automatikusan nyitja, illetve zárja a porlasztó fojtószelepét. Az automatikus se­­bességszabályozó mechanikus és elektromos biztonsági berendezé­sek segítségével abban a pillanat­A kémiai rakétaüzemanyagok teljesítőképességéről — Beszélgetés Jacques Piccard-ral — Televízióantennák földelése — Műszerek megvilágításának új módszerei . Hogyan történik a tervezői névjegyzékbe való felvétel? Van önműködően kikapcsolódik, amint a fékpedált megérintik. Ez­után a kocsi sebessége normáli­san, a gáz- vagy fékpedál kezelé­sével szabályozható. Érdekességként megemlítjük, hogy gyártanak olyan biztonsági berendezést is, amely leállítja az autó motorját, ha a vezető lehel­­lete a megengedettnél több alko­holt tartalmaz. Az utasok bizton­ságát növelik az összeütközéskor hátracsúszó, habgumival bevont ülések, a különböző rendszerű biztonsági övek, amelyek meg­akadályozzák, hogy a bennülők előreessenek, illetve kiessenek a kocsiból. A túlságosan magas vagy alacsony nyomású gumik is sokszor idézhetnek elő balesete­ket. Kevés olyan autós van, aki az előírt nyomást rendszeresen műszerrel ellenőrizni szokta, pe­dig a szemmel még nem látható nyomásdifferencia is veszélyes lehet. A mindössze 7,2 g-os, új­rendszerű kis nyomásmérő műsze­rekkel, amelyek állandóan a sze­lepházakra vannak erősítve, meg­oldható ez a probléma is. Egy ujj­­nyomásra a szelep egy pillanatra megnyílik, s a hengeralakú mű­szer törhetetlen, átlátszó skálájá­ról leolvasható a nyomás minden­kori értéke. A gépkocsi poros, sáros ablakát menetközben is le kell néha mos­ni. A különféle, eddig ismert szer­kezetek mellett egy újfajta ablak­mosó berendezést készítettek, amelyben a víz fecskendezéséhez szükséges nyomást az autó pót­kerekének levegője szolgáltatja. Ha a műszerfalon elhelyezett gombot megnyomják, hat másod­perc elegendő ahhoz, hogy a ket­tős vízsugár az ugyancsak műkö­désbe lépő ablaktörlő segítségé­vel lemossa az üveget. Egy pótke­rék két üveg víz fecskendezésé­hez is felhasználható, s még min­dig marad annyi nyomás a kerék­ben, hogy szükség esetén eredeti rendeltetésének is eleget tudjon tenni. Persze, nem szabad meg­feledkezni arról, hogy a kereket időnként azért fel kell pumpálni! Végezetül megemlítünk még néhány érdekes apróságot is, mint amilyen az önvédelem cél­jára gumibotként is használható poroltókészülék, a kocsiba építet cipőtisztító, az ajtó nyitásával szinkronizált, kifelé forduló ülé­sek, apró porszívógépek a kocsi tisztántartásához, vagy a Zeiss­­gyár nagyítóval kombinált rúd­­lámpája, amely a térképolvasást könnyíti meg az éjszaka utazók számára. A Chrysler-kocsi illései az ajtó kinyitásával egyidejűleg kifelé fordulnak. A Philips-gyár kétéltű, tranzisztoros rádiója.

Next