Műszaki Élet, 1967. július-december (22. évfolyam, 14-26. szám)

1967-10-19 / 21. szám

A folyamatok mozgatási elemei gépesítésének műszaki-gazdasági hatásai (OMFB koncepció) • ; & ' t A MŰSZAKI ÉS­­ TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK­­ SZÖVETSÉGINEK LAPJA XXII. ÉVFOLYAM, 21. SZÁM­ÁRA: 2.50 Ft 1967. OKTÓBER 19. Mellékletünk: Az anyagmozgatás Padlószint alatti vályúban mozgó lánccal vontatott, négykerekű kocsik egy kétszintes sörraktárban. A megoldás lehetővé teszi a felvonók mel­lőzését (CFC) i­s. A tanácsadók szerepe az új mechanizmusban-Sport és technika A 10. európai szerszámgépkiállítás - Gyártmányfejlesztés az új mechanizmusban - Hogyan alakul a gyártási profil? Közlel 450 millió tonna cement Az üzemen belüli anyagmoz­gatást még fél évszázada, az egész világon a termelési fo­lyamatok „szükséges rossz”-fi­­nak tekintették, és egyáltalán nem törekedtek a termeléstől független korszerűsítésére. Ma viszont már a legtöbb ország­ban felismerték, hogy az anyag­­mozgatás korszerűsítése a ter­melékenység fokozásának leg­hatékonyabb eszköze. Az e téren elért gyors haladás főként a fej­lett országokban úgyszólván mindenütt tapasztalható mun­kaerő-hiánynak a következmé­nye. A technikai fejlődés jelenle­gi színvonala az anyagmozgatási problémák megoldására számos lehetőséget biztosít. A legsajá­tosabb és legbonyolultabb fel­adatok elvégzésére is bőven áll­nak rendelkezésre megfelelő technikai berendezések és esz­közök. Az anyagmozgatás korszerűsítésé­­nek napjainkban általában két vál­tozatát különböztetjük meg: a tér­beli és az időbeli korszerűsítést. A térbeli korszerűsítés az anyag­mozgatási utak vonalvezetésére irá­nyul, és fő módszerei: az anyagmoz­gatási távolságok csökkentése, az egyes anyagmozgatási műveletek egyszerűsítése, az ismételt mozga­tások kiküszöbölése stb. Az időbeli korszerűsítés — ameny­­nyiben nem jár együtt térbeli vál­toztatással is, vagyis az üzemi elren­dezést adottságnak tekinti — az anyagmozgatási sebességek növelé­sét célozza. Minthogy ez általában új, hatékonyabb anyagmozgató gé­pek üzembeállításával biztosítható, járulékos hatásként számításba lehet venni az anyagmozgatás körülmé­nyeinek más természetű javulását is. A korszerűsítés optimumát nyil­ván a két említett irányzat együtte­se adja, és ezért valamelyik kor­szerűsítési alapirány választása a gyakorlatban rendszerint kényszerí­tően felveti­­a másik irányú töké­letesítés révén elérhető eredmények mérlegelését is. Az üzemi belső elrendezés Az üzemi belső elrendezés tervezésének előfeltétele, a ter­melési folyamat egyes részeinek alapos elemzése révén, az álta­luk igényelt anyagmozgatási teljesítmények egymástól elha­tárolt meghatározása. Ezekre a vizsgálódásokra alapozva lehet az egyes termelési fázisokat úgy helyezni egymás mögé, hogy az anyagáramlás lehetőleg egye­nes vonalú, torlódásoktól men­tes legyen, és a legkisebb anyag­­mozgatási teljesítményeket igé­nyelje. Ebbe az elemzésbe, illetve a tervezési munkába a termelési folyamat minden egyes részét bele kell vonni, a nyersanyagok beérkezésétől és raktározásától kezdve az üzemben szükséges mozgásain keresztül egészen a késztermékek és hulladékok végleges elszállításáig. Az üzemi belső elrendezés terve­zésének — azon kívül, hogy a leg­gazdaságosabb megoldásra kell tö­rekedni — nincsenek általános sé­mái. Minél bonyolultabb az anyag­­áramlás, annál több nehézsége van a tervezőnek (pl. emeletes épületek­nél nehezebb a helyzet, mint a földszinteseknél stb.), és a többi között ezzel is indokolható, hogy napjainkban egyre inkább növek­szik a matematikai módszerek al­kalmazásának , jelentősége ezen a 'térere ". A korszerű tervezési technika egy­re gyakrabban használja fel az üzet(Folytatása a 8. oldalon) Korszerű, kis önsúlyú emelővillás targonca (Schildkröte) Függők­on ve soros anyagmozgatás egy ingrak­tárban (King) A légi fényképezés új területei A világon az első légifelvételi tábort és erődítményt Tunisz- Nadar készítette Párizsról 1855- ban, a Po és a Rhone völgyé­ben egy léggömb kosarából, a ben stb. légi fotózás technikai alapszabá­ A háború óta igen nagy fejté­­lyatt azonban csak 1905-ben désen mentek át a légi kamerák rakta le az osztrák Scheimpflug, különböző gyú­jtótávolságú op- Századunkban ugrásszerű fejlő­ tikái, de a filmtechnika egyéb dését jelentős mértékben a két területet is­­ (infravörös eljárás, világháborúnak is köszönheti a nagy érzékenységű filmek, szí­­légi fotográfia, nes technika). Sok esetben azon-A nagy segítséget nyújtó lé- ban megdöbbentő felfedezésekre gifelvételeket már a két világ- juthat a régész 2—300 méteres háború között is sikerrel hasz- magasságból, közönséges pan­­náliák fel a térképészetben, út- chromatikus filmmel töltött, el­­vasútépítésben, vízszabályozás- fő világháborús légi kamera se­hoz és még néhány területen.­e­gítségével is. Ezt a sportot szó­­második világháború után a ré­­mos amatőr régész űzi Nyugat­­­i fényképezés újabb és újabb Európában, dugattyús sportgé­­területekre tört be és nyújtott pékről. Különösen nyáron lehet komoly támpontokat az illető egyszerű technikai eszközökkel tudomány szempontjából. Ig eredményes kutatómunkát folytatni, kisebb, 2—300 méteres Régészek a levegőben magasságból, amikor a növény­zet elütő képéből, a kontrasztos A régészek első ízben az el- kontúrokból következtetni lehet múlt háború után kezdtek felni­ az ősi kultúra nyomaira. Ennek gyelni azokra a lehetőségekre, az a magyarázata, hogy a régi .5 ■ 1 amelyeket a légi fotózás nyújt­hat számukra. A háború folya­mán az angol légierő felderítő gépei sok ezer felvételt készítet­tek a többi között a Földközi­tenger mellett fekvő országok­ról, és ezeknek értékelésekor nemcsak a katonai célpontok mutatkoztak meg, hanem olyan ősi és eddig még felderítetlen kultúrák nyomai is, amelyeknek feltárása e felvételek alapján indult meg a háború utáni években. Ily módon találtak meg a régészek számos, a ró­mai időkből származó katonai falmaradványok felett növekvő gabona csenevészebb környeze­ténél, a régi sírok feletti nö­vényzet viszont üdébb, beérés­­kor magasabb lesz, mint a ga­bonatábla többi részén nőtt nö­vényzet. A föld felszínéről ezek az árnyalati különbségek nem látszanak, madártávlatból azon­ban annál inkább beszél a tör­ténelem. Az elmúlt évek folya­mán Nyugat-Európában az ilyen sportgépekről készített nyári felvételek sok esetben vezettek (Folytatása a 8. oldalon) A két felvétel a franciaországi Cocquerel felett készült, az egyik ápri­lisban, a mási ugyanarról a területről és ugyanabból a­­magasságból júniusban. A körsánc alakú árkolás az ókori gall időkből származik, mint az később az ásatások során kiderült.

Next