Műszaki Élet, 1970. július-december (25. évfolyam, 14-26. szám)

1970-08-07 / 16. szám

A MŰSZAKI ÉS TeRMÉSZETTUDOMÁnYi EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK IAPJA n rtmsztuzsf. A Metró észak-déli vonala és a beruházási program (OMFB-koncepció) tz! t=Jn y !■» I» nwi»»»!^ -□LbLzi'. L­XXV. ÉVFOLYAM, Ifi. SZÁM ÁRA: 2,50 Ft 1970. AUGUSZTUS 1. A pamutszövőipar rekonstrukciója — A scsekinói kísérlet Műszaki fejlesztés egy fontos gyárban — Egy ember, 11 szabadalom — Az első félév külkereskedelmi forgalma : Szabad-e így?­­ ...Felelni sem könnyű FELFÚJHATÓ SZERKEZETEK Az iparban és a kutatásban széles körben alkalmaznak már felfújható szerkezeteket. A lég­mentes anyagú tömlőből „fújt” ház, a legmodernebb technika fejlettségét példázza. Bár a fel­fújható szerkezetek gyakorlati alkalmazása valóban napjaink­ban válik megszokottá, hasonló készítményekkel már 2000 évvel korábban is találkozhatunk. Ál­­latbőrből varrott, felfújt zsákok­ból készítettek kiváló hajókat és hidakat Nagy Sándor, Hannibál és Cézár csapatai. A felfújható szerkezetek alkalmazása első­sorban ott célszerű, ahol a hasz­nálaton kívüli kis térfogat és a gyors felszerelés fontosabb, mint a hosszú élettartam és a szilárd­ság, így a többi között mentő­csónakok és mentőruhák, kiállí­tási épületek és ideiglenes rak­tárak, katonai hidak és kocsi­emelés céljára. A különféle impregnált anya­gokból készülő repülő- és emelő­eszközök kifejlesztésével, gyár­tásával és alkalmazásával szerte a világon számos intézmény foglalkozik. Mire használható a léggömb ? 1929-ben tűz áldozata lett az angliai Cardingtonban készített két óriási léghajó egyike, a má­sikat ezután nemsokára kiselej­tezték, és úgy látszott, ezzel Angliában lezárult a léghajók kora. Az eset azonban mégsem vetett véget a levegőnél köny­­nyebb szerkezetek gyártásának. A léghajók gyártása folytató­dott, mégpedig igen magas szin­ten; ennek talán leghatásosabb bizonyítéka a II. világháború­ban alkalmazott léggömb-zár volt. A léggömbök ma is nagy segítséget nyújtanak az iparnak és tudományos kutatásnak: a magasban lebegő ballon felfüg­gesztési lehetőséget, és — vizsg­­­gálatok céljára — 5000 méteres ejtési magasságot biztosít. A lehorgonyzott vagy szaba­don repülő léggömbök már be­bizonyították sokoldalú hasznos­ságukat Alkalmazzák őket me­­r**»''#LÉ'n­O -m­egfigyélre 'és úr-' asra, a mezőgazdaságban rovartömegek mozgásának figye­lésére és gabona permetezésére, a fakitermelésben szerszámok és fatörzsek mozgatására egyéb­ként megközelíthetetlen helye­ken, erdőségekben tűzfigyelésre, továbbá forgalomirányításra, térképkészítésre, felmérésre, fil­mezésre és fényképezésre, lég­szennyeződés-vizsgálatra és te­herhordásra. Az iparszerűen ké­szülő léggömbökkel több száz kg emelhető 5000 méter magasság­ba, ez a súly a magasság minden 300 méteres csökkentésével kb. 50 kg-mal növelhető, így pl. 1 tonna súlyt kb. 300 méter ma­gasságig lehet emelni. Ejtési vizsgálatok A különböző magasságba emelt terhekkel jelenleg főleg ejtési vizsgálatokat végeznek, rendszerint ejtőernyők kipróbá­lására, de rádió- és radarberen­dezések ellenőrzését is végezték már léggömbök felhasználásá­val. A ballont a kísérlet folya­mán fém- vagy egyéb kötéllel kipányvázzák; az esést rádióve­zérlésű bombavető berendezés indítja meg. A tárgy ejtőernyő­vel vagy szabadeséssel jut le a földre, ahol a lezuhant test vagy a felület elváltozásai vizsgálha­tók. Az ejtés a tárgy szilárdságá­tól függően történhet beton­padlóra, homokágyba vagy ki­(Folytatás a 18. oldalon) Szilzsák tartóoszlopa egy ideiglenes repülőtéren. — Katonai célokra is használható lúd. — Jármű emelése puha talajon. A tömlő felhívását a jármű kipufogógázai végzik A gépjárművek jelenlegi bo­nyolultsági fokán az egyes szer­kezetek megbízható működésé­nek ellenőrzése, illetve a hiba­források megkeresése alkalmas mérőműszerek nélkül nem le­hetséges. A gépjármű egyes részfunkcióinak ellenőrzésére már most is sok műszer léte­zik, de természetesen további fejlődés várható mind a mérhe­tő paraméterek számának, mind a berendezések technológiai cél- Fotocellás fordulatszámmérő A gépjárműmotorok és egyéb szerkezeti részek fordulatszá­mának ellenőrzése a javítómű­helyek mindennapi gyakorlatá­hoz tartozik. Amíg azonban az Otto-motoroknál a fordulat­szerűségének növekedése tekin­tetében. Ez utóbbival kapcsolat­ban két törekvés figyelhető meg: az egyik a műszerek sú­lyának csökkentése és kezelésé­nek messzemenő egyszerűsítés, a másik pedig az, hogy lehető­ség szerint egy ember kezelhes­se őket. Az elmondottak illuszt­rálására a Bosch-cég választé­kából bemutatunk néhány „mi­ni” műszert— szám-mérés aránylag egyszerű feladat, hiszen csupán a gyújtás impulzusok számlálását kell megoldani, addig ez a mérés a Diesel-motoroknál .régy hete­­sen bonyolult, és jeladóként va­lamilyen mérő-átalakító beépí­tését teszi szükségessé. Ilyen esetekben használható fól a Bosch-cég műszere, amely a mérendő objektum és a mérő­műszer között semmiféle me­chanikus összeköttetést nem igé­nyel, mivel két különálló rész­ből, a mérőfejből és a mutató­műszerből áll. A méréshez a mérendő tárgyon egy jelzést (krétavonás, ragasztószalag stb.) kell elhelyezni és ezt a mérő­fejjel megvilágítani. A vissza­vert fény frekvenciája a jelölés miatt a fordulatszámmal ará­nyosan változik, és a kapott impulzusok a mutatóműszerhez vezethetők. Az olajhőmérséklet mérése Az olajhőmérséklet megálla­pítása, illetve ellenőrzése hiba­keresésnél, beszabályozások után célszerű, teljesítményes­(Folytatás a 18. oldalon) A formula 1 szárúm­érő műszer használata EFAW 257 típusú fotocellás for­­dulatszámm­érő műszer

Next