Műszaki Élet, 1973. január-június (28. évfolyam, 1-13. szám)

1973-05-25 / 11. szám

A SKYLAB-KÍSÉRLET Sok évig tartó fejlesztés, az űrhajósok hosszadalmas felkészítése, a start idő­pontjának többszöri elhalasztása után május 14-én pályára állították a Skylab amerikai űrállomást. Az asztronautika történetének legnagyobb mesterséges égi­testje 83 tonnás tömegű és 357 köbméter munkaterületű űrállomás kering mintegy 430 kilométer távolságban a Föld kö­rül. Kering, de minden jel arra mutat, hogy programja a legjobb esetben is csak részben lesz teljesíthető. Az­ indítás­kor ugyanis a Skylab alapegységé­nek, az orbitális laboratóriumnak a hő­védelme megsérült, ráadásul az energia­­ellátást szolgáló napelemtáblák egy­­része nem nyílt ki, s így az űrállomást az eredeti tervnek megfelelően nem le­hetett üzembe helyezni. Jelenleg úgy látszik, hogy a fogyatékos hővédelmet valamilyen hevenyészett megoldással pótolja majd talán a késéssel induló Apollo-űrhajó személyzete, s esetleg az űrhajó áramforrásai az űrállomás táp­­rendszereinek csökkent teljesítményét valamennyire ki tudják egészíteni. Az űrállomás felépítése A Skylab gondolata a hatvanas évek közepén vetődött fel; a terv kezdettől fogva a holdkutatás Apollo-tervéhez kapcsolódott. Az itt felhasznált konstruk­ciós elemek nagyrészt azonosak az Apol­lo-űrhaj­ók és hordozórakétáik rendsze­reihez kifejlesztettekkel. Az amerikai űrállomás ugyanúgy, mint a Szovjetunióban kidolgozott Szaljut, az úgynevezett első generációs rendszerek közé tartozik. Az ilyen űrállomások el­sősorban arra alkalmasak, hogy a mun­kaprogram végrehajtásán kívül tisztázzák velük az üzemeltetés műszaki, orvosi és egyéb kérdéseit. Mindössze néhány em­ber befogadására alkalmasak, és viszony­lag rövid­­ ideig tarthatók csupán üzem­ben. (Emberekkel — több ciklusban — négy-öt hónapokig, automatikus üzemben három-négy évig.) Jellemző még, hogy összeszerelt állapotban, de személyzet nélkül egyetlen hordozórakéta állítja őket pályára. A Skylab alapegysége, az orbitális laboratórium az Apollo-programból jól ismert Saturn I V hordozórakéta átfor­mált harmadik fokozatában helyezkedik el. Az eredetileg hidrogén tárolására szolgáló tartályba építették be az „össz­komfortos” laboratórium munkahelyi­ségeit, a hálótereket, a konyhát, a zuha­nyozót és a vécét. A rakétafokozat oxi­géntartályát hulladékgyűjtő térré alakí­tották át. A laboratóriumegység homlokrészén hordozza az úgynevezett dokkoló adap­tert. Ez utóbbihoz van erősítve a nap­teleszkóp állványa. Ami az űrállomás energia­ellátását il­leti, ennek két, egymással párhuzamosan dolgozó, de függetlenül is működő táp­­forrása van: a laboratóriumegységhez oldalról csatlakozó két napelemtábla, va­lamint a napteleszkóp szélmalomvitorlá­hoz hasonló naptelepe. A közlések sze­rint ebben a rendszerben keletkezett a hiba. A személyzet kiszállítása Az eredeti tervnek megfelelően a Skylab pályára állítását követő napon indított Apollo-űrhajóval kellett volna az első, három főnyi személyzetet kiszállíta­ni. Ezt az űrhajót nem a Saturn—V hor­dozórakétával indítják, hanem a kisebb Saturnn IB-vel, hiszen kisebb sebességre gyorsítják fel, mint a holdutazás alkal­mával. Az űrhajó a mondottak szerint legalább tíznapos késéssel startol, és előbb egy 220 kilométeres földtávoli pontú parkolópályára áll, majd innen kö­zelíti meg az űrállomást. Az első személyzet tagjai négy hétig tartózkodnának az űrállomáson. Visz­­szatérésük után két hónappal ,a második személyzet 5—6 napos, újabb egyhónapos szünet után a harmadik személyzet ugyancsak 5—6 napos programot hajtana végre. Mindez persze most már nagyon kérdésessé vált. A Skylab tudományos munkaprog­ramjának központjában a Nap megfi­gyelése áll, éspedig a teljes sósugárzási spektrumban, vagyis azokban a hul­lámhossztartományokban is, amelyeket a földi légkör nem bocsát keresztül. Az elektromágneses és korpuszkuláris su­gárzások vizsgálatához kapcsolódik a Földet körülvevő magnetoszféra tanul­mányozása is. A Föld megfigyeléséről is szó van a Skylab programjában; ezek a vizsgála­tok környezetvédelmi, oceanográfiai, geo­lógiai és hasonló célokat­­ szolgálnak. Nagy számú biológiai és orvostudományi kísérletre is sor kerülne, emellett kü­lönféle technológiai, főként kohászati el­járások súlytalan állapotban való végre­hajtása is szerepel a programban. Egye­lőre nem tudjuk, hogy a változatos prog­ramból mi lesz megvalósítható. Helyes a koncepció? A Skylab kiváló műszaki alkotás Ugyan, de koncepciójának helyességét mindenképpen vitatnunk kell. Valaho­gyan úgy tűnik, mintha a gombhoz vár­ták volna a kabátot: az Apollo-prog­­ramhoz elkészült a Saturn—V óriás raké­ta, s így alkalom nyílt arra, hogy egy meglehetősen nagy méretű űrállomást egy darabban állíthassanak pályára. Indokolatlan az első generációs, kis személyzetű és rövid élettartamú űrál­lomást fantasztikus költségek árán re­kordmértékben elkészíteni. A nagy mé­retű űrállomás az energiaellátási zava­rok iránt is érzékenyebb. Ezt tapasztal­hatjuk most is. Az efféle űrállomásokat személyzet­tel csak akkor lehetne tartósan üzemel­tetni, ha gondoskodni tudnának az el­használt készletek (élelmiszerek­, víz, le­vegő, gyógyszerek, fotóanyagok, fedélze­ti ruházati cikkek stb.) pótlásáról és az összegyűlt hulladékanyagok eltávolításá­ról. Evégből nagy számú szállítójáratra lenne szükség, melyek mindegyikére egy Saturnn IB hordozórakétát és egy Apol­­lo-űrhajót kellene feláldozni. Ami a jövőt illeti, a második generá­ciós űrállomásokat a pályán állítják ösz­­sze a külön-külön kijuttatott egységek­ből, modulokból. Ezek mintegy húsz sze­mélyt befogadó és nagyjából tízéves élet­tartamú rendszerek. Létrehozásuk egyik feltétele, hogy olcsóbb üzemű, többszörösen felhasználható hordozó­rendszerek váltsák fel a mai hordozó­­rakétákat. Ilyen — lényegében óriás ra­kéta-repülőgépekből álló — rendszerek megvalósítása napirenden van. Ezekkel az űrállomások kiszolgálása viszonylag egyszerű lesz. A közelmúltban szóba került az az amerikai elképzelés, hogy 1976-ban egy újabb Skylab-űrállomást állítsanak pá­lyára. Nagyon valószínű, hogy a mosta­ni kísérlet súlyos nehézségei végső soron az amerikai űrprogram költségvetésének további radikális csökkentését indítják el. Aligha hihető tehát, hogy az Egyesült Államokban az űrállomások kísérleteit az első Skylab-program lezárása után rövi­desen folytatnak. NAGY ISTVÁN GYÖRGY napelemtábla Apolló 14 MŰSZAKI ÉLET A Finommechanikai Vállalat új típusú mikrohullámú berendezései A Távközlési Ku­tató Intézetben az FMV megbízása alapján és közremű­ködésével új, korsze­rűbb mikrohullámú rádiórelé-rendszer fejlesztése indult meg, amely mind a műszaki megoldások, mind a szolgáltatások terén felveszi a ver­senyt a tőkés cégek által gyártott hasonló berendezésekkel. A fejlesztési munka a befejezéshez közele­dik, és ezért a Fi­­nomechanikai Vál­lalatnál előkészülete­ket tettek az üzem­szerű gyártás felté­teleinek biztosítására. A GTT 4000—6000/1890 rádiórelé­­rendszer alkalmas sokcsatornás te­lefon- és tv-jel, valamint digitális adat­jel átvitelére a 4 és 6 GHz-es mikro­hullámú sávon. Maximálisan 8 rádiócsa­torna kiépítésére van mód, és csatornán­ként 1800 kétirányú telefonbeszélgetést lehet folytatni egyidejűleg. Alkalmas a berendezés fekete-fehér vagy színes tv­­kép, valamint a kísérő hang átvitelére is. A széles sávú rádiócsatornák minőségi jellemzői megfelelnek a sokcsatornás te­lefon- és tv-jel 2500 km hosszúságú hi­potetikus hálózaton való átvitelére vo­natkozó nemzetközi (CCIR, CCITT) aján­lásoknak és a nemzetközi gerinchálóza­tokra vonatkozó egyéb követelmények­nek. A szolgálati jelek továbbítása kü­lön keskeny sávú rádiócsatornán, vagy sáv alatti átvitellel egyaránt lehetséges. A berendezések tartalékoló rendszere automatikus átkapcsolás útján biztosít­ja az összeköttetés folyamatosságát mű­szaki hiba, vagy a megengedettnél na­gyobb fading esetén. A GTT 4000—6000/1800 típusú rádióre­­lé-rendszer nagyfokú automatizációja miatt az állomások nagy részén nincs szükség kezelő személyzetre, ugyanis az állomások üzemének távellenőrzése és távkezelése egy központi helyről történ­het. Teljes kiépítés esetén a központi állomáson egy megfelelően programozott célszámítógép vezérli az összeköttetések lebonyolítását, rögzíti az egyes esemé­nyeket, és szükség esetén folyamatosan regisztrálja a kijelölt paramétereket. Az új GTT berendezés iránt egyre nö­vekszik az érdeklődés nemcsak a szo­cialista, hanem a fejlődő országok ré­széről is, és a közelmúltban írtak alá Indiával egy igen jelentős szerződést mikrohullámú berendezések szállítására. Ebben a szerződésben kötelezettséget vállaltak arra, hogy segítséget nyújta­nak a GTT berendezések Indiában való gyártásának bevezetéséhez, s ennek so­rán a gyártási dokumentáció és know­how átadásán kívül biztosítják, hogy in­diai szakemberek az FMV-nél szervez­zenek gyártási tapasztalatokat. Nem lenne teljes ez a tájékoztató,­ ha nem tennénk emlí­tés a vállalatnál fo­lyó fejlesztési tevé­kenységről. Az ered­mények közül ki kell emelni két szabadal­mat, amelyet a BNV-n is bemutat­tak. Az egyik a kiváló paraméterekkel ren­delkező helikális sávszűrő, a másik a széles sávú illesztett ringmodulátor, amely sokoldalú felhaszná­lási lehetőségei miatt szakmai körökben nagy érdeklődésre tart számot. Az elmondottakból kitűnik, hogy a vál­lalat minden nehéz­sége ellenére az elmúlt év során előrelépett a koszerűség, a technikai fejlődés útján. GTT 6000.1920 mikrohullámú gerinchálózati berendezés Tv-kommutátor A nyugdíjas pénzügyi dolgozók klubnapja Lapunkban hírt adtunk már arról, hogy az MTESZ SZVT Pénzügyi és Ellenőrzési Szakosztálya keretében megalakult a Nyugdíjas Pénzügyi Dolgozók Gazdasági Szaktanácsadó Testülete (klubja). A Szaktanácsadó Testület alapvető cél­ja, hogy a nyugdíjas pénzügyi dolgozók havi előadások keretében megtárgyalják az időközben megjelent fontosabb rende­leteket, a szaktárcák felkérésére intem­ megvitassák a kiadás előtt álló rendelet- és utasítástervezeteket és a vita eredmé­nyét közöljék a megbízó szervekkel. A testület a közelmúltban tartotta meg első klubdélutánját. A vezetőség határo­zatairól a tagságnak dr. Pongrácz László, a Szaktanácsadó Testület szervező titká­ra számolt be, majd dr. Tóth Géza, az Igazságügyi Könyvszakértő Iroda ny. vezetője tartott előadást „A vezetővel szemben támasztott követelmények’­ címmel. Az előadó nyomatékkal­ hangsú­lyozta a vezetési színvonal emelésének fontosságát, annál is inkább, mert Fock Jenő, a Minisztertanács elnöke legutób­bi országgyűlési beszámolójában a ter­melékenység további javításának egyik feltételeként a vezetés színvonalának emelését jelölte meg. Az előadás felvetette, milyen sokszor hangzik el az a megállapítás, hogy „nem jó a vezető, mert elmerül a manuális munkában” vagy „nem vezetőnek való, mert nem tud bánni az emberekkel” vagy „nem való vezetőnek, mert nem ké­pezi magát”. Igaz megállapítások ezek, de dr. Tóth Géza helyesen vetette fel, hogy még távolról sem tekinthető kifo­gástalan vezetőnek az, aki nem merül el a manuális munkában, hanem csak irá­nyít, sem az, aki jól bánik az emberei­vel, illetve aki képezi magát. A jó veze­tőnek az említett követelményeken kívül még számos adottsággal kell rendelkez­nie. A többek között fel kell tudni is­merni hiányosságait, és ezeket fel is kell tudnia számolni. A vezetővel kapcsolatos egyéb követelmények ismertetésével az előadás jó alapot szolgáltatott arra, hogy a megjelent szakemberek az elhangzot­­­takat saját tapasztalataik alapján megvi­tassák. Tekintve, hogy a klub tagjai köz­­ül többen töltenek be gazdasági szakta­nácsadói, revizori, szervezői, szakértői beosztást, az elhangzottakat munkájuk­ban is jól hasznosíthatják, hiszen a ve­zetés jó vagy rossz volta annak hátterét adja.

Next