Műszaki Élet, 1976. január-június (31. évfolyam, 1-13. szám)

1976-01-02 / 1. szám

A textilipar termelékenységének elemzése (OMFB-tanulmány) XXXI. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM ÁRA: 2,50 Ft 1976. JANUÁR 2. Infravörös fényszóróval és képerősítővel felszerelt helikopter A kutatás és fejlesztés terve — Szervizproblémák — Hogyan alakultak a keresetek? — Minőségszabályozás a könnyűiparban A vállalati tiszta jövedelem alakulása Legfontosabb informátorunk, a szem üzemképessége napszak­hoz van kötve. Minthogy infor­máció nélkül nem élet az élet, az élőlények nagy része a sötét napszakot átalussza. Az éjszakában azonban vala­mi kis derengő világosság m­in­­dig van, még borult időben is szóródik a felhőkön valamennyi fény. Ez nagyon hasznos volt őskori eleinknek, akik az éjsza­kába nyúló vadászat után leg­alább annyit láttak a beálló sö­­­tetségfáén, hogy hazataláljanak barlangjukba.­­ Az emberi szem a sötétben látáshoz külön mechanizmust­­ fejlesztett ki, amelyre jellemző egyrészt a nagy fényérzékeny­­­­ség, másrészt a kevés informá­­k­ció. A színeket nem érzékeli, felbontóképessége nagyon csö­­kevényes, több tíz másodperces, eseti­g több perces időállandó­éival a mozgásokat alig-alig peres­giálja. A nappali látásnak viszont kitűnő a felbontóképessége, egy szögperces látószögű részleteket már megkülönböztet, tizedmá­­sodperc nagyságrendű időállan­dójáv­al gyors mozgásokat is fi­gyelemmel tud kísérni. A nap- i­pani látás küszöbe 5 lux körüli megvilágításnál van, a szokásos éjszakai derengésben a megvi­lágítás szintje ezred lux nagy­ságrendű. A modern ember nem tudja elfogadni a látás napszakos kor­látozását. Kíváncsi, hogy mi történik a természetben a sötét­ség leple alatt, közlekedni akar és látnia kell a terepet, néha háborúskodik is, és meg akarja lesni az ellenséget. Ahhoz, hogy sötétben is úgy lássunk, mint nappal, a megvi­lágítási szintet legalább négy nagyságrenddel kell emelni. Az elektronika az a technikai esz­köz, amely ennek a problémának a megoldásában segítségünkre kírét. Az elektronikát úgy ismer­jük, mint amely elsősorban az információ-átvitelben tesz fel­becsülhetetlen szolgálatokat az emberiségnek. Egyre több azonban az olyan alkalmazása, amellyel az információ meg­szerzésében is segítségünkre van. Gondoljunk például az elektronmikroszkópra, vagy amiről alább lesz szó, a sötét­ben látásra. Az elektronikus beavatkozás a képet úgy erősíti fel, hogy előbb átalakítja villamos képpé, végrehajtja az erősítést, majd is­mét visszaalakítja láthatóvá. E célra igénybe veszi azo­kat a kölcsönha­tásokat, amelyek a fény és a vil­lamosság között fennállnak. Az elektronsu­­gár látható képpé alakítása ma már mindennapos ott­honi gyakorlat: a tv képernyő­jén naponta szemléljük az elektronsugár hatására a fluo­reszcens ernyőn felvillanó ké­peket. Fényelektromos hatás A fordított irányú átalakulás­nak, a fényelektromos hatásnak két típusát ismerjük, a foto­­konduktivitást és a fotoemisszi­­ót. Az első esetben a fényellen­állásnak is nevezett anyagban az elnyelt fotonok energiájának egy része arra fordítódik, hogy az anyagban töltéshordozó elektron-lyuk párokat hozzon létre, éss ezzel a beeső fény erős­ségétől függően vezetővé tegye az anyagot. Ez a jelenség félve­zető anyagokban mutatkozik föl: szelén, szil­eium, germani­um). A fotoemisszióra képes anyag­ból a beeső fény hatására elekt­ronok szabadulnak ki, a kör­nyezetbe kilépő elektronok gyorsíthatók, és az elektronop­tika eszközeivel irányítani, fó­­kuszálni lehet őket. Ez utóbbi hatás adja meg a lehetőséget a képerősítésre alkalmas, eszkö­zök létrehozására. Az elektronkibocsátás hatás­foka a tiszta fémekre igen sze­rény, még az e szempontból legkiválóbb káliumnál is csak 2 százalék körül van, de például a céziumnál tízezred nagyság­rendű. Amiről itt beszélünk, az az úgynevezett kvantum hatás­fok: a kibocsátott elektronok és az elnyelt fénykvantumok szá­mának a hányadosa. A lenyel­­tromos elektronki­­bocsátásnak­­hosszú története van. A jelensé­g Hertz fedezte­­fel 1887-ben.-F­z a hatás 1903-ben publikált kvantumos leírásáért kapta meg a Nobel­­díjat. Gyakorlat jelentőségre azonban csak akkor tett szert, amikor Görlich 1938 után fél­vezető alapú emittáló rétegek alkalmazásával ugrásszerűen meg tudta növelni az emisszió hatásfokát. Az ennek nyomán világszerte megindult kísérlete­zés eredményeképpen a mai emittáló rétegek már elérték, sőt túl is haladják az 50 száza­lék hatásfokot. Ez már teljesen kielégítő eszközt ad a transzfor­máció és a képerősítés gyakorla­ti megvalósításához. Képerősítő Minden képerősítő elvi felépí­tése az 1. ábra szerinti. A pri­mer képet a bemenő optika hozza létre a vákuumcsövet le­záró ablak fotoemissziós réteg­gel bevont belső, az evakuált térre néző felületén. Ezután va­lamilyen módon gondoskodni kell arról, hogy a kibocsátott elektronok megnövekedett ener­giával jussanak el a képerősítő­cső túlsó végébe. Gondoskodni kell továbbá arról, hogy a foto­­katód egy pontjáról kilépő (Folytatás a II. oldalon) 1. A képerősítő vázlata 2. Kaszkádba kapcsolt kéttagú képet­ősítő Lépcsős-dugattyús motor A wolverhamptoni Norton Villiére motorkerékpárgyár új, „Wulf” elnevezésű típusába for­radalmi változásokat tartalmazó motort épített be. A­z új motor „lépcsős”, tehát két eltérő át­mérőjű dugattyúval működik, hengerűrtartalma 500 köbcenti­méter. Típusjele SPX. A lépcsős dugattyúval a töl­tés funkciója elszigetelhető a forgattyússzekrény terétől, a forgattyús mechanizmustól, így sikerült egyesíteni a kétütemű motorok egyszerű, szelep nél­küli szerkezetének és a négy­ütemű motorok nyomás alatti főtengely- és hajtókar-olajozá­sának előnyeit. E motorból te­hát hiányzik a szelepek, szelep­emelő mechanizmusok, a büty­köstengely és az azt hajtó me­chanizmus költséges együttese. Az új konstrukció fő előnyét a szakembereit abban látják, hogy kis gyártási költséggel olyan új motorfaj­tát­­ sikerült előállítani, amely kielégíti a jö­vőben várható gazdaságossági, zaj- és környezetvédelmi köve­telményeket is. Az SPX (Step­ped Piston­­Crossover) motort ugyan eddig csak motorkerék­párban alkalmazták, de lehetsé­gesnek tartják ilyen motorok használatát gépkocsikban, ha­jókban, sőt ipari létesítmények­ben is. Az új motor megvalósítja a „rétegezett töltés” (stratified charge) elvét. Ez jelenlegi is­mereteink szerint energiahasz­nosítás és légszennyezés szem­pontjából egyaránt az egyik leg­előnyösebb módszer. A gyújtó­­gyertya közelében gazdag keve­rék képződik, a henger többi részében pedig szegény keverék és némi, az előző ütemből visz­­szamaradt gáz helyezkedik el. Így lehetővé válik, hogy a motor ál­talában szegény keverékkel mű­ködjék, elméletileg csaknem bármilyen üzemi körülmények között nyitott fojtószeleppel. Ha javítja a hatásfokot és ha al­kalmazása elterjed, jelentős üzemanyag-takarékosságot tesz lehetővé. Az SPX motor elvi felépíté­sét az 1. ábra mutatja be. Ami­kor az (1) hengerben a dugat­­­tyú az alsó holtpont felé halad, friss keveréket szív a (b) be­ömlő nyíláson át a (c) henger­­térbe. Ha ezután a dugattyú a felső holtpont felé indul, kitolja ezt a keveréket a (c) hengertér­ből a (d) kipufogó nyíláson ke­resztül az (e) és (f) átömlő csa­tornákba. A másik (g) dugat­­­tyú a forgattyús csapok 180 fon­tos elhelyezése miatt ugyanek­kor az alsó holtpont felé tart, így nyitja a (j) átömlő csator­nát a második henger működő részébe. A friss keverék a hen­gert huroköblítés-szerűen öblí­ti át, kinyomva a kipufogó gá­zokat a (k) irányba nyíló ki­­ömlő csatornán át. A két henger közötti kapcsolat fordított irány­ban is kiépült, az (n) beömlő és (1) illetve (m) átömlő csatornák útján. A nyílásokon át az áram­lást a dugattyú szoknyája ve­zérli. Ez a motorfajta tetszőleges páros hengerszámmal építhető. Különösen­ előnyös a négyhen­geres V-cm rendezés, 90 fok­os hengerelhelyezési szöggel. Ez a motor egy négyütemű, nyolc­­hengeres motorral azonos mér­tékű kiegyensúlyozottságot pro­dukál. A motor továbbfejlesztett vál­tozata a rétegezett töltés mel­lett lehetővé teszi a közvetlen üzemanyagbefecskendezést is. E továbbfejlesztett típus jele SPSC (Stepped Piston Strati- *­fied Charge). ' (Folytatás a II. oldalon) 1989 )

Next