Műszaki Élet, 1977. július-december (32. évfolyam, 13-26. szám)

1977-07-01 / 13. szám

A költség és a műszaki jellemzők összefüggése a lakásépítésben A második 15 éves ,­lakásfej­lesztési terv előkészítése kapcsán folyamatosan elemezzük azokat a műszaki jellemzőket, amelyek­nek változása megfigyelhető az elkészült lakóépületek adatlap­jaiból. Az 1975-ben és 1976-ban paneles technológiával megépült, kereken 600 lakóház adatainak elemzéséből és az összefüggések vizsgálatából leszűrhető követ­keztetések jól hasznosíthatók lesznek a kidolgozandó új típus­tervek „minősítésekor”. 600 paneles lakóház vizsgálata Az építési költségek alakulását a funkcionális tartalom és a mű­szaki jellemzők együttesen befo­lyásolják. A népgazdaság anyagi erőforrásai általában nem tesz­nek lehetővé „ugrásszerű” tar­talmi változást, ezért érdemel megkülönböztetett figyelmet a műszaki jellemzők alakulásának folyamatos vizsgálata, az e téren elérhető megtakarítások ugyanis a használati érték növelésére, vagy többlettermelésre fordít­hatók. Az eddig vizsgált lakóházak­nak csak az a közös jellemzőjük, hogy mind paneles technológiá­val épültek, távfűtésesek, és fel­szereltségük is azonos. Van köz­tük középmagas és többszintes, loggiás és erkélyes, esetleg fran­cia ablakos épület, pontház és fogatolt sávház stb. Egy-egy la­kóházban — még azonos kategó­rián belül is — eltérő a lakás­összetétel és ennek következté­ben az átlagos alapterület, nem szólva az alapozási és a fogadó­szint-megoldások differenciáltsá­gáról. A vizsgálat igyekezett kiszűrni azokat a tényezőket, amelyek az összehasonlítást — az eltérések miatt — jelentősen torzíthatták volna. Arra viszont vigyázni kel­lett, hogy túlzottan kicsire ne zsugorodjék az „összehasonlító szám”, mert akkor a törvény­­szerűség igazolása okozna gon­dot. A vizsgálati módszer­ két té­nyező hatását teljes egészében kiszűrte, csak a felépítményi költségeket és azok tartalmát elemezte, illetve az adatokat — a panelszállítás költségének fi­gyelmen kívül hagyásával — korrigálta. A megállapítások egy­ részét számadatok igazolják, vannak azonban olyan „jelenségek”, amelyeknél csak a tendenciák voltak érzékelhetők. Egyértelműen bizonyított tény, hogy az egyes házgyárak eltérő önköltséggel gyártják a házgyári elemeket, és az üzemi falpanel minden esetben jóval drágább, mint a házgyári; — a loggiás megoldás 10—13 ezer Ft-tal eme­li a lakásköltséget, a franciaer­­kélyes pedig 2—3 ezer Ft-tal drágább, mint a teljesen erkély nélküli lakás. A sávházak és pontházaik költ­ségeinek együttes értékeléséből csak az állapítható meg, hogy önmagában a sávház nem ked­vezőbb költségszintű; a lakás alapterülete és például a hasznos alapterület és a bruttó terület viszonya stb. erősen befolyásol­ja a költség alakulását A fogatszám alapján nézve a költségeket, a 6 fogata a legked­vezőbb; ezt 100%-nak tekintve a 3 fogatú 105—107%, a 4 fogatú 110% körül mozog, míg a 10 fo­gatú lakóépületé 115—120%. Ez a tény egyébként a nettó terület és a lakásterület összefüggésére is rámutat, mert a 4 fogatúnál ez 136,7%, a 10 fogatúnál 133,7%, a 6 fogatúnál 121,7% az arány. A területarány-mutatók és a négy­zetméter-költségek egyenes arányban állnak egymással. Ál­talánosságban az is elmondható, hogy a területarány-mutató min­den százaléknyi változása a négy­zetméter-költségek kétszer olyan mértékű változását vonja maga után. A viszonylag kis terület­arány-mutató feltétlenül kedve­zően hat a költségalakulásra. A szekciószám-alakulás is „mérhető” a költségekben, bár a vizsgált lakóépület-típusoknál — az eltérő egyéb műszaki jel­lemzők miatt — törvényszerűség nem rögzíthető. Az a tény iga­zolható, hogy a szekciószám nö­vekedése csökkenti a m­-re jutó költséget, mert pl. a 4 szekciós épület kb. 1%-kal olcsóbb, mint a 2 szekciós, de az is bebizonyo­sodott, hogy a szekciók számá­nak növekedésével mérséklődik a csökkentő hatás. Szintszám, lakásterület A lakóépület szintszámával kapcsolatos adatok szintén meg­erősítik a korábbi feltevéseket: a középmagas kategóriában 2,7% —5,2%-kal nagyobbak a m­­­költségek, mint a többszintesek­nél. Kétségtelen, hogy ez a meg­állapítás elsősorban a felvonó nélküli 5 szintesre és a 11 szin­tes, középmagas épületekre igaz; a sávházak esetében kisebb a költségkülönbözet, mint a pont­házaknál. Az elemzés nem ter­jedt ki az alapozás és a szerelő­szint szerinti együttes értékelés­re, pedig az igazsághoz hozzá­tartozik: a kedvezőtlen talaj­­viszonyok miatt szükséges ala­pozási mód, a költségesebb sze­relőszint-kialakítás megfordítja ezt az arányt. És ez természetes is, hiszen a drága szint alatti munka súlyosan terheli a m2- költséget; a költségteher itt na­gyobb, mint a felvonó +­s/.cmét­­ledobó többletköltsége (a közép­magas kategóriában ez okozza a többletét). Mindkét kategóriában az em­lített szintszámtól lefelé való el­térés a­­költségekét növeli; pl. 8 emeletes lakóháznál 2,8%-kal, 7 emeletesnél 4,1%-kal, 6 emele­tesnél 6%-kal stb. A magasházak m--költsége szintén kiugró emel­kedést mutat; a vizsgált körben ez a differencia a középmagas­hoz képest + 21,3%. Ez arra fi­gyelmeztet, hogy változatosabb szintszámú lakótelepelyen a be­építés módjára, a laksűrűségre, a lakásösszetételre, a homlokzat kialakítására és egyéb ténye­zőkre — a kedvező költségalaku­lás biztosítására— nagyobb gon­dot kell fordítani. Az 1975-ben és 1976-ban meg­épült lakóépületek adataiból csak nehezen volt bizonyítható az az ismert tapasztalati összefüggés, hogy a lakásterület növekedésé­vel csökken a lakásterület egy m2-ére jutó építési költség. En­nek oka az volt, hogy ez az ösz­­szefüggés is csak azonos feltéte­lek között igaz. A lakásnagyság különböző mó­don növekedett a vizsgált kör­ben : csak a lakóterület nőtt, de a szobák száma nem változott; nemcsak a lakóterület nőtt, ha­nem a szobák száma is változott; nő­tt a lakóterület, de az egyéb területi értékek is „fel-le” mo­zogtak stb. Végül is — kiszűrve az emlí­tett zavaró tényezők hatását — azt lehetett igazolni, hogy (válto­zatlan körülmények között) a la­­kásterület minden 1%-os növe­lése mintegy */2%*os emelkedést okoz az egy lakásra jutó költsé­gekben. A „megfigyelés” és elem­zés tu­lajdonképpen nem hozott megle­petéseket, megerősítette a ko­rábbi feltevéseket, illetve igazol­ta a műszaki-gazdasági norma­tívák tartalmának és a típuster­vek eddigi bírálati szempontjai­nak helyességét. A vizsgálódás folytatása és to­vábbi adatokkal való kiegészíté­se (pl. az egy lakásra jutó elem­szám, homlokzati hossz stb.) jól segítheti a műszaki paraméterek helyes kiválasztását, és ezzel a lakásépítési költségek csökkenté­sét úgy, hogy közben a haszná­lati értéket növeljük. MESSINGER GÉZÁNÉ Új vezérigazgatók: Dr. Tobak István — Baromfi­­feldolgozó Vállalatok Trösztje; Szakácsi László — Szerelvény­értékesítő Vállalat; Juhász Gé­za — Szegedi Ruhagyár; Bálint László — Szegedi Szalámigyár és Húskombinát. Új főigazgató: Nagy Bálint — MÉM Repü­lőgépes Szolgálata. Új vezérigazgató-helyettes: Dr. Pillár László — Állatfor­galmi és Húsipari Tröszt. Új igazgatók: Dr. Gábry János — Budapes­ti Geodéziai és Térképészeti Vállalat; Obermayer György — Tanulmányi Állami Erdőgazda­ság, Sopron; Kocsordy László — ÉVM Nehézgépkezelőket Képző Iskola. 4 MŰSZAKI ÉLET Kandidátusi és doktori értekezések Április 26-án rendezték meg Nagy Tamás „Lapos elliptikus paraboloid­­héjak numerikus vizsgálata” című kandidátusi értekezésének nyilvános vitáját.­­ Az építőiparban, a repülő­gép-, hajó- és rakétaiparban az el­múlt évtizedekben egyre szélesebb körben alkalmazzák a héj­szerkezete­ket. A héjszerkezetek számítási mód­szerei a századforduló óta jelentős fejlődésen mentek keresztül. Külö­nösen felgyorsult a fejlődés az utób­bi húsz évben a számítástechnikai eszközük elterjedésével. E módsze­rek két fő csoportja: a finit model­leket alkalmazó (mozaik-) és a fini­­tizáló matematikai módszereket al­kalmazó (differencia-) módszerek. Mindkét esetben célszerű a mát­­rixos jelölésmód, amely lehetővé te­szi az összefüggések tömör és át­tekinthető leírását. Az értekezés feladata az építő­iparban jelentős lapos elliptikus paraboloidhéjak numerikus vizsgá­latával kapcsolatos néhány probléma vizsgálata. Ezen belül: a síkbeli fel­adatokra már széles körben alkal­mazott mátrix-egyenlet módszer ki­­terjesztése a lapos elliptikus para­­boloidhéj számítására a lineáris el­mélet alapján; a lapos elliptikus pa­­raboloidhéj nemlineáris egyenletei célszerű megoldási módszerének ki­dolgozása; a kidolgozott módszer alapján a geometriai nemlinearitás hatásának vizsgálata; módszer kidol­gozása a kritikus teher meghatáro­zására; a lapos héj teljes merevség­­mátrixának előállítása és elemzése, a posztkritikus állapot követésének előkészítése. A kitűzött feladat ér­dekében a szerző levezette a jelen­séget leíró differenciálegyenleteket, kidolgozta ezen egyenletek megol­dásának célszerű numerikus mód­szerét. A megoldott feladatok ered­ményeit egybevetette az irodalmi adatokkal. Szintén április 26-án tartották meg Pócs Tamás „Komplex vegetá­­ciótanulmányok Kelet-Afrikában (Tanzánia, Uluguru hegység)” című doktori értekezésének nyilvános vi­táját.­­ A disszertáció célja olyan komplex vegetációtanulmány végzé­se volt, amelynek során lehetőség nyílt az epifitonok (fánnakó növé­nyek) trópusi erdei ökoszisztémák­ban betöltött szerepének közelebbi megismerésére. Ennek kapcsán szük­ségesnek látszott egy adott mintate­rületen, a kelet-afrikai Uluguru hegységben a földtörténeti, a föld­felszíni, a klimatikus viszonyok és a vegetáció interakciójának vizsgá­lata és az ökoszisztémák térbeli el­helyezkedésének interpretációja. A mérsékelt égövben az epifiton vegetáció viszonylag alárendelt sze­repet tölt be az ökoszisztémák víz- és tápanyag-háztartásában, rend­szerint csak virágtalan növények kis tömegéből áll. Ezzel szemben az optimálishoz közel álló éghajlatú, a mieinknél sokkal telítettebb trópusi erdei ökoszisztémákban az epifiton vegetáció alkotásában a magasabb­­rendű növények is részt vesznek. Az epifiton szubszisztéma hatalmas bio­masszájával, humuszfelhalmozásá­val, csapadék intercepciójával és evapotranspirációjával igen komoly szerepet játszik az egész ökosziszté­ma víz- és tápanyag-ciklusában. Célul tűzte ki a szerző az epifiton közösségek faji összetételének és szerkezetének vizsgálatán kívül en­nek a víz- és humuszháztartásban betöltött szerepnek közelebbi vizsgá­latát, valamint az epifitonok külön­böző parciális ökoszisztémákkal va­ló kapcsolatának kutatását. Az Ulu­guru hegység a trópusi Afrika egyik leggazdagabb flórájú és leg­változatosabb vegetációjú területe, így alkalmas volt a fenti vizsgála­­tokra. A szerző négy évet töltött egyetemi oktatóként a mintaterüle­­t­­en, ami nagyszerű alkalmat biztosí­tott a munkához. Április 28-án rendezték meg Kul­csem­ György „A Sertésorbánc bak­tériumok antigénszerkezete, szerotí­­pusai és ezek járványtani jelentősé­ge” című doktori értekezésének nyilvános vitáját.­­ A nagy gazda­sági károkkal járó sertésorbánc kór­okozóját felfedezése óta behatóan tanulmányozták. Széles körű kuta­tások derítették fel morfológiai, te­nyészetben és biokémiai sajátsá­gait, patogenitását, az általa okozott betegség kórfejlődését, tüneteit, jár­ványtanát és az ellene való védeke­zés módszereit. Ugyanakkor arány­lag későn sikerült antigénstruktú­rájának és szerológiájának fokozatos tisztázása. Ezekbe a kutatásokba kapcsolódott be a szerző. Vizsgálatait kiterjesztette annak felderítésére is, hogy a különböző szerotípusok a világ különböző ré­szein milyen gyakran találhatók meg. Ehhez szüksége volt a világ különböző helyein izolált és egymás­tól eltérően jelölt szerotípusok ösz­­szehasonlító vizsgálatának egységes módszerrel való elvégzésére. A szer­ző vizsgálatainak eredményeként vált lehetővé egy egységes rendszer kialakítása a szerotípusok jelölésé­re. Azt kutatta továbbá a szerző, hogy a különböző szerotípusok kór­okozóképessége mennyiben tér el egymástól, és az egyes szerotípusok milyen összefüggésben vannak a sertésorbánc különböző kórformái­val és az orbánebaktérium-hordo­­zással. Célja volt még a szerotípusok előfordulásának tanulmányozása más állatfajoknál is, valamint annak vizsgálata, hogy a szerotípus-kü­­lönbségek milyen mértékben befo­lyásolják a passzív és aktív immu­nitás kialakulását. Végül fel kellett deríteni, hogy hazánkban a szocia­lista átszervezéssel fokozatosan ki­alakult nagyüzemi tartás viszonyai hogyan módosították a problémát. A budapesti metró: a gyorsvasúti hálózat része A teljes, kereken 1000 kilo­méteres tömegközlekedési háló­zat hatékony kihasználása és fejlesztése végett célszerű a leg­­forgalmasabb területen egy ge­rinchálózatot kiépíteni. Ha a ge­rinchálózat — gyorsvasúti háló­zat — helyét jól sikerült kivá­lasztani, akkor az utazási igé­nyek zömét már megfelelő para­méterekkel és színvonalon elé­gítjük ki. A fővárosban a terve­zett gyorsvasúti hálózat hossza a teljes hálózatnak 15%-a, kere­ken 150 km, a tervezett metró­­hálózatnak éppen a kétszerese. A gyorsvasúti hálózat a metró és az elővárosi gyorsvasút (HÉV) fővárosi szakaszaiból és a kiépí­tendő gyors villamos­von­alakból tevődik össze. A metró és a HÉV A kelet-nyugati metró 10 Jun­es vonala, amely az egész tö­megközlekedési hálózat 1%-a és a­, utasok 12%-át szállítja, vala­mint az észak-déli metróvonal 4,7 km-es első szakasza már el­készült. Az V. ötéves terv végére az utóbbi vonalnak 11 km-es ré­sze fog üzemelni, amely az első vonallal együtt a hálózatnak már 2%-a lesz, s a becsült utas­­szám 20—25%-át fogja szállíta­ni. Az észak-déli metróvonal (19 km) elkészülte után a met­róhálózat az összes utazások 30 —35%-át, a teljes, 150 km-es gyorsvasúti hálózat az utazások 70—80%-át fogja lebonyolítani. A cél olyan gyorsvasúti háló­zat kiépítése, amely biztosítja a leghatékonyabb beruházások le­hetőségét. A metróépítéssel egyidőben folytatódik a HÉV-vonalak gyorsvasúttá való kiépítése is. A szentendrei vonalon már 5 percenként közlekednek a jára­tok, korszerű szerelvényekkel. Megépült a Batthyány téri föld alatti kapcsolat. Több helyen — a Szentendrei út építésével ösz­­szefüggésben — csökkentették a szintbeli keresztezések számát. A békásmegyeri lakótelep közvetlen kiágazást k­ap, moder­nizálják a szentendrei kocsiszínt és a teljes vonalon új biztosító­­berendezést építenek. Megkez­dődött a gödöllői vonal, a cinko­­tai kocsiszín átalakítása, és meg­szűnt az elavult csömöri leága­zás. Elkészült az Örs vezér téri végállomás, pályakorszerűsítése, két végeztek, és itt is új biztosí­tóberendezés létesül. Folyama­tosan kicserélik a járműveket. A csepeli gyorsvasút már ere­detileg is korszerű paraméte­rekkel készült. A szükséges kor­­szerűsítések után — a Kossuth Lajos utcában vágányáthelye­zéssel, az erzsébeti járat meg­szüntetésével, megfelelő jármű­vekkel és biztosítóberendezéssel — a mai igényeket kielégítő gyorsvasúttá fejlődik a vonal. A Boráros téri végállomás meg­szűnik, a vonalat a Kálvin térig föld alatt vezetik, ahol közvet­lenül csatlakozik a metróhoz. Fejlesztik a ráckevei vonalat is. Már elkészült a Soroksári út —Kvassay úti új végállomás, amely távlatban is betétvégállo­­más marad. A jövőben — felül­járó hidak segítségével — ez a vonal a Hentes utcai beágazással csatlakozik a csepeli gyorsvasút­­hoz, s ugyancsak a Kálvin térig fog közlekedni. A ráckevei szakasz villamosí­tása elkészült. Itt is korszerű szerelvények fognak üzemelni, új biztosítóberendezéssel. Kor­szerűsítik itt is a járműparkot, a pályát, a biztosítóberendezése­ket és a kocsiszínt. Figyelemmel a gyorsvasúti há­­lózatra, igen fontos a jó és kor­szerű kapcsolat a metró és az elővárosi gyorsvasutak között. Gyorsvillamos A gyorsvasúti hálózat része a kiépítendő gyorsvillamosvasúti hálózat is. A konkrét vonalakról még komoly viták vannak, de megemlítjük a már számításba vehető Hungária körúti (Vörös­­vári út—Kvassay út között), hű­vösvölgyi (Hűvösvölgy—Moszk­va tér között), és a kőbányai (Kőbánya városközpont—Blaha Lujza tér között) vonalakat. Ezekre a járatokra a nagyobb kapacitás (pl. két csuklós villa­mos összecsatoltan közlekedik), és a gyorsaság jellemző. A cso­mópontok, keresztezések jelző­lámpáját — kivéve néhány ki­emelt útvonalat — a gyorsvilla­mos szabályozza, így ezek a já­ratok elsőbbségben részesülnek. A teljesség kedvéért szólnunk kell még a gyorsforgalmi háló­zatról is, amely a gyorsvasúti hálózatból (metró, elővárosi gyorsvasút, gyorsvillamos), és az expressz autóbuszok hálózatából áll. Átmenetileg része a gyorsfor­galmi hálózatnak a gyorsautó­­buszok nagy többsége is. Ez azért csak átmenet, mert aho­gyan kiépül a gyorsvasúti háló­zat, úgy csökken majd a gyors­autóbuszok hálózata. Ma ugyan­is általában azokon a helyeken üzemelnek a gyorsautóbuszok, ahol később felváltja őket a gyorsvasúti hálózat. Dr. NAGY ERVIN Kozmikus geodéziai konferencia A Geodéziai és Kartográfiai Egyesület június 23-tól négyna­pos tudományos konferenciát rendezett a mesterséges holdak megfigyelésén alapuló földmé­rési kutatásokról. A tanácsko­zást a nemzetközi geodéziai szö­vetség és több hazai szerv tá­mogatta. A 21 országból érkezett szakemberek 40 előadást hall­gathattak meg a geodéziai célú műhold-megfigyelések korszerű eszközeiről és módszereiről. A konferencia egyik szekcióülésén áttekintették a geodinamikai al­kalmazásokat, vagyis annak le­hetőségét, hogy a műholdas megfigyelések alapján határoz­zák meg a földkéreg különböző elmozdulásait. Gyakorlati bemutatásra is le­hetőség nyílt: a résztvevők meglátogatták a nemrég meg­nyílt Kozmikus Geodéziai Ob­szervatóriumot Penc község ha­tárában.

Next