Műszaki Élet, 1979. július-december (34. évfolyam, 15-26. szám)

1979-07-27 / 15. szám

A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXXIV. ÉVFOLYAM, 15. SZÁM 1979. JÚLIUS 27. ÁRA: 4.— FI A madarak megfigyelése év­ezredek óta nem csupán a re­pülés lehetőségét tudatosította az emberrel, de egyben vágyat is ébresztett benne az utánzásra. Ősidők óta folynak próbálkozá­sok ebben az irányban, amit le­gendák, mítoszok, írások és raj­zok tanúsítanak. A repüléshez szükséges ener­giát az aeroplánok esetében motor, az élőlények esetében a szív szolgáltatja. Mértékét az utóbbiaknál a­ test súlyának a szív súlyához való viszonya, va­lamint a szívverés gyorsaságá­nak és a test hőmérsékletének a nagysága határozza meg. Az embernél csupán a testsúly 0,5 °/C-a a szív súlya; a sasnál több mint 8%, és a kolibrinál 22%! Ezenkívül az emberi szív per­cenként csak 72-t dobban, ami nagy erőfeszítések során emel­kedik. űrhajósoknál az indulás­kor általában 120—140-ig ter­jed. A madarak pulzusszámára csak egy példa: a háziverébé re­pülés közben 800 percenként! A madarak testhőmérséklete 4—5 Celsius fokkal több, mint az em­beré. A repüléshez való testi energiaszolgáltatás tehát sok­szorosa az ember lehetőségeinek! 1­ 8 lóerős ember Egy férfi teljesítménye kb . 8 lóerő, de rövid ideig lénye­gesen több is lehet. Például tű­­zifecskendőknál 2 perces váltás­sal 1/2 lóerővel kalkulálnak, ál­landó, egész műszakos igénybe­vétel esetén viszont alig 1­20 lóerővel szabad számolni. (A gázturbina a vele azonos súlyú ember teljesítményének 800- szorosát adja!) Az USA-tól Japánig épültek már emberi erővel működtetett repülőszerkezetek, melyeknél a lebegéshez egy, sőt fél lóerő is elegendő volt. Egészen alacso­nyan ás vízszintesen repülve né­­hánnyal egy kilométer távot is elértek. Az aerodinamika, a szi­lárdságtan és a rendelkezésünk­re álló anyagok megszabta le­hetőségek folytán ezek a szer­kezetek nagy méretűek, rendkí­vül kényesek, drágák és gyen­gék voltak. Ne felejtsük el azonban, hogy ezek az igen rövid ideig tartó és rendkívüli erőfeszítést igénylő repülések mind vízszintes irá­nyúak voltak! Ha csak másod­percenként 20 cm emelkedést, vagy ilyen mértékű — igen cse­kély — süllyedést akarunk elér­ni, ehhez még további 0,4 lóerő teljesítményre lenne szükség. Ilyesmire ember nem képes! Egy angol gyáros, Henry Kra­mer 1959-ben 83 000 dolláros dí­jat tűzött ki emberi erővel való repülésre. A részletes feltételek szerint kat, egymástól 1­2 mér­földre álló (895 méter) forduló­pont körül kellett minimum 10 láb magasságban (3,048 méter) zárt nyolcas alakú pályán re­pülést végezni. Az Egyesült Államokban él a jelenleg 53 éves, aviatikai kö­rökben világhírű dr. Paul Mac­Cready repülőmérnök és mete­orológus, aki pilótaként vitor­lázó repülő világbajnokságot is nyert. A­ motor nélküli repülés teljesítményének fokozásához világszerte használt kitűnő se­gédeszközt, a „MacCready" tár­csát ő szerkesztette. Az ő fölé­nyes szilárdságtani, anyagisme­reti és aerodinamikai tudása mellett még külön érzék kellett ahhoz, hogy felmérhesse azt a szinte késésen vezető utat, ame­lyen — a szokványos repülés­biztonsági előírásokat figyelmen kívül hagyva — a kiírás felté­telei teljesíthetők. A gép törésszilárdsági ténye­zőjét pl. csupán 1,2-re vette fel. Ez teljes nyugalmi helyzetben levő levegőben, és egyenletes repülőállapotban is csak olyan biztonságot jelent, mintha egy szakadékon átvetett, és 75 kg alatt már leroskadó pallón egy 62,5 kg-os ember haladna át. A legcsekélyebb légmozgás már törést okozhatna. Meghajtásra MacCready légcsavart alkalma­zott. Megállapította, hogy a mű­ködtetésre szolgáló, kerékpárpe­dálhoz hasonló taposószerkezet legalkalmasabb percenkénti for­dulatszáma 90. A teljesítményt a 119 fordulattal járó, 3,7 méter átmérőjű légcsavarra egy 96% hatásfokú lánchajtás vitte át. A pilóta kiválasztása is nagy körültekintéssel történt: Bryan Allen eredményes kerékpárver­senyző, egyben sárkányrepülő volt, testsúlya csupán 63 kg. Teljesítőképességét MacCready másodpercekre 1,5 lóerővel vet­te figyelembe. 1 percre 0.65-tel és 10 percre nem egészen 0,3- mal. A próbákon Bryan Allen egy ízben 30 percen át 0,38 ló­erőt teljesített, és 0,6-et hét percig! A Gossamer Condor M­iga a gép igen f­iligrán volt: a 29—27 m fesztávolságú egyfedelű szerkezet mindössze 34,92 kg-ot nyomott — és mind­ez 66 m­ holdfelülettel!­0,53 kg m² szerkezeti önsúlyával re­pülés közben a felületi terhelés 1,52 kg m 2, a repülősúly pedig kereken 100 kg volt. A „Gossa­mer Condor” volt a világ leg­kisebb felületi terhelésű és leg­lassúbb aeroplánja. Az elképzelhetetlenül könnyű, még érintést sem tűrő szerke­zet szokatlan anyagokból épült: leheletvékony könnyűfémfóliá­ból, balsafából, hullámpapír­­ból, duralumíniumcsövekből, ti­­zedmillimáteres zongorahúrok­(Folytatás a 18. oldalon.) A majdnem 30 m fesztávolságú, 37 kg súlyú Gossamer Condor vázlatos rajza Bryan Allen a Gosszamer Condorral földet ér a francia parton HM tttúh Hf/Ó él <',s.*í*í/íi í/*'/ « fí# Í A japán fotóipar opto-kom­­puteres élességállítójával egy­­időben hozta ki a Polaroid Gyár Sonar-típusú ultrahangos rendszerét. Az ultrahang „csi­­ripelés” visszhangideje működ­teti a parányi szervomotort, amely az objektívet mozgatja. (5. oldal) Újra szt'jfi­ c-­­ A?, olajválság ismét a szén felé fordította a figyelmet: a világtermelés növekedőben van, s már meghaladja a 2,5 r­illiárd t-t. Pótolhatja a szén az olajat? (24. oldal) A OC-IO lépi hass hatasst rátttja A májusi repülőgép-szerencsét­lenség nyomán azonnal letiltot­ták a géptípus repülését, és a Szövetségi Repülésügyi Hivatal még aznap megkezdte a vizsgá­latot. A katasztrófa körülményeit sikerült tisztázni, ennek alapján megszigorították a típus ellenőr­zését, de feloldották a repülési tilalmat. (19. oldal) Aliissahi ifflisstési ahviáh killt St’ffl’lfl­t 3»»­«» Az OMFB-tanulmány a műszaki fejlesztési akciók dön­tés-előkészítéséhez és értékeléséhez ajánlott olyan új mód­szer elveit és típus-megoldásait mutatja be, amelyik rend­szerszemléletű dinamikus modellszámításokat tesz lehető­vé az ún. „direct costing’’ elvből kiindulva és a hazai gya­korlatra adaptálva. (9. oldal) B.ethas m iftf ssfkréntf ? A nagykonyhákban a lábas már nemcsak névadó lábait vesztette el, hanem hagyományos henger formáját is. A leg­korszerűbb sütő és főző berendezések egyesítik magukban a tűzhely és az edény funkcióját. Mit gyártunk mi ebből, és mit gyárthatnánk? (22 oldal)­ ­Is latiarsspuitstfíli és un alitttpitt Az Interszputnijik rendszer segítségével a moszkvai olimpián több mint 120 külföldi társaság közvetítheti a sporteseményeket. (5. oldal) ISara.fftvmfBfpipírtás számitúsféppel Új számítógépes eljá­rással, digitális rögzítés­sel készítenek zenekari felvételeket. Legfőbb előnye, hogy az eljárás a magas és a mély han­got gyakorlatilag torzí­tásmentesen adja vissza, vagyis a lemez minősége sokkal jobb, mint a ko­rábbiaké. (5. oldal)

Next