Műszaki Élet, 1981. január-június (36. évfolyam, 1-13. szám)

1981-03-20 / 6. szám

Harmadik generációs mikrohullámú rendszerek A Budapest— Moszkva vonalon az ötvenes évek közepén helyezték üzembe az első magyar tervezésű és kivitelezésű mikrohullámú összeköttetést. Ezzel hazánkban megindult a nagy kapacitású gerinchálózati és körzeti mikro­hullámú rendszerek fejlesztése és gyártása. * Ezek a berendezések a 4—8 GHz-es­ frekvenciasávokban a telefon és televíziós jelek nagy távolságú átvitelére alkalmasak. Az átvitelnél a kép- és hang­jeleket a mikrohullámú sávok­ba transzponálják fel, majd a 40-50 km-re levő fogadóállomás felé sugározzák tovább. Itt a beérkező jeleket letranszponál­­­­ják egy közbenső frekvenciára, állandó szintre erősítik, majd ismét feltranszponálják a mik­­rohullámú sávra, és a követke­ző állomás felé sugározzák. Egy összeköttetésen a jeleket egy­­idejűleg 6-8 párhuzamosan kap­csolt mikrohullámú­­ csatornán továbbítják. Mindezt moduláto­rokkal, demodulátorokkal, adó­vevőkkel és a postai vonalak­hoz illesztést biztosító végbe­rendezésekkel végzik. A teljes rendszert tartalékoló automati­ka, távfelügyelő berendezést szolgálati csatornák stb. egészí­tik ki. A kezdeti csöves berendezé­seket a tranzisztorosok, majd a tisztán félvezetős harmadik ge­nerációs berendezések váltották fel, amivel együtt járt a teljes rendszer nagyarányú méret- és súlycsökkenése, valamint a ki­sebb energiafogyasztás, nagy­ságrenddel megnövekedett a megbízhatóság és erősen javul­tak az átviteli paraméterek. Öt éve A Híradástechnikai Tudomá­nyos Egyesületben arról érdek­lődtünk dr. Herpy Miklóstól, a Távközlési Kutatóintézet főosz­tályvezetőjétől és Várady Sza­bó Mihály tudományos osztály­vezetőtől, hogy miként jelle­mezhető a harmadik generációs berendezések öt éve megkez­dett kutató-fejlesztő munkája, amelynek eredményei bel- és külföldön egyaránt elismerést váltottak ki. — Intézetünkben 1975-ben egy egységes konstrukciós elve­ken alapuló, új technológiájú, analóg mikrohullámú rendszert akartunk kialakítani, kidolgozni, hogy megteremtsük a nyolcva­nas évek korszerű gyártmány­alapját. Korábban a mikrohul­lámú áramkörök csőtápvonalak­ból épültek fel. Ezeket harmadik generációs mikrohullámú áram­körökkel váltottuk fel, ame­lyekben a hullámok kerámia vagy speciális műanyag felüle­tén létrehozott szalagszerű hul­lámvezetőkön (mikrosztripen) terjednek. Sza­la­gvon­alas áram­körök — Mindenekelőtt az ilyen szalagvonalas áramkörök gyár­tási és áramkörtervezési tech­nológiájának kidolgozásával kezdtünk foglalkozni. Létrehoz­tunk egy rétegmegmunkáló la­boratóriumot, ahol kerámia ala­pú vékonyréteg áramköröket és műanyag alapú mikrosztrip áramköröket lehet előállítani (a vékonyréteg technológia know-how-ját a HIKI-től vá­sároltuk). Kidolgoztuk a mik­rosztrip áramkörök tervezési módszereit. Az intézetnek ma már olyan számítógép prog­ramjai vannak, amelyek segít­ségével könnyen tervezhetők a legkülönfélébb mikrosztrip áramkörök, és rajzgépekkel elő­­állíthatók a szükséges maszk­rajzok.­­ Az így létrehozott bázis alapján kezdtük meg a nagy teljesítményű, tisztán félvezetős mikrohullámú adók­­és vevők­­kidolgozását. A kidolgozott konstrukciós újdonságok közül különösen jelentősek a külön­böző frekvenciasávokban mű­ködő, egységes felépítésű adók végerősítői. Ezek­ a 4-8 GHz közötti frekvenciasávba eső mikrohullámú jeleket képesek néhány milliwatt szintről pár wattra felerősíteni.,­ Ebben a sávban azonban még nincsenek egységesen kezelhető mikrohul­lámú félvezetők, ezért az erősí­­tést a 2 GHz-es közbenső frek­vencián oldottuk meg. A beér­kező 4-8 GHz-es jeleket ugyan­is frekvencia-felezéssel, -har­madolással vagy -negyedeléssel 2 GHz-re osztjuk le, majd erő­sítés után frekvencia-sokszoro­­zóval az eredeti frekvencia­­tartományra transzponáljuk vissza, így a viszonylag olcsón beszerezhető 2 GHz-es mikro­hullámú félvezetőket alkalmaz­zuk, és miután ezek a végerő­sítők mikrosztrip áramkörökből épülnek fel, azokat viszonylag kis méretben lehet megvalósí­tani.­­ A megbízhatóság további javítására széles körben hasz­nálunk monolit integrált áram­köröket. A digitális integrált áramkörök nyilvánvaló előnye­it kihasználva, számos koráb­ban analóg úton megoldott áramköri feladatot igyekeztünk digitálisan megvalósítani, így pl. az adófrekvenciákat előál­lító lokáloszcillátorokban a frekvencia-szintetizálás módsze­rét alkalmaztuk. Ezzel lehetőség nyílt az adófrekvenciák progra­­rmozására, aminek elsősorban a postai üzemvitel és a minimá­lis számú tartalék egység szem­pontjából van jelentősége. Modulrendszerű — Eddigi kutatás-fejlesztési munkánkban kidolgoztuk a 4- 6-7-8 GHz frekvenciasávokban működő berendezéscsalád há­rom tagját. Minden egység mo­dulrendszerű konstrukcióval, egységes áramkörök és alkatré­szek választékából építhető fel. A mechanikai konstrukció alapméretei megfelelnek a pos­tai igényeknek. A 7 és 8 GHz­­es, KTT—80 típusjelű, 960 táv­beszélő csatorna kapacitású be­rendezések prototípusát átadtuk az ORION gyárnak, ahol meg­kezdték a felkészülést a soro­zatgyártásra. A 6 GHz-es, GTT —80 típusjelű, 1920 távbeszélő csatorna kapacitású berendezés dokumentációját pedig a Fi­nommechanikai Vállalatnak ad­tuk át a prototípus elkészítésé­re. A TÁKI-ban ezután a 4 GHz­­es gerinchálózati rendszert és a mikrohullámú berendezések üzemviteléhez szükséges szolgá­lati berendezéseket fogják­­ ki­dolgozni. Így a közepes és nagykapacitású összeköttetések felépítésére alkalmas egységes és korszerű konstrukciójú ana­lóg rendszer jön létre. A kuta­tómunka ugyanakkor alapja lesz a kisebb kapacitású analóg és digitális hírközlő berendezés kidolgozásának is. (Folytatás az I., oldalról) gyan igénytelen, ipari rendelte­tésű. Légszűrőt nem alkalmaz­nak, az üzemanyagot memb­ránszivattyú adagolja. Üzem­anyaga 25:1 arányú szuper autóbenzin — SAE 40 motor­olaj keverék. Eredeti üzem­anyagtankja 1,8 literes, kb. 20 perc tartós emelkedést tesz le­hetővé. Berántózsinórral lehet­­indí­tani. Ennek elhelyezése bizto­sítja — ha némi tornamutat­vány árán is —, hogy a motort a levegőben újra lehet indítani. Egyedi a gázadagolás: a pilóta a szájában tartott csipesz se­gítségével tudja szabályozni a fordulatszámot. Ez a startnál nagyon előnyös, mert szabaddá teszi a pilóta kezeit. Hosszabb repülésnél azonban kényel­metlen, mert a motorról átadó­dó rezgések rázzák a pilóta fo­gait. Ezért szokás repülés köz­ben a csipeszt a kormányrúd­hoz fogva, kézzel adagolni a gázt. A légcsavar nagyon egyszerű kivitelű, ötvözött alumíniumból vagy üvegszálerősítésű mű­gyantából készül. Alföldről fel­szívott, apró, kemény tárgyak könnyen megsértik, erre földi járatásnál mindig ügyelni kell. Pontos kiegyensúlyozása na­gyon lényeges, mert nagy rez­gések forrása lehet. Statikus tolóereje a névleges adatok sze­rint 360 N, ténylegesen csak 290-300 N-t mértünk. A PP—106 segédmotort a magyar fejlesztésű Héja típusú sárkányrepülővel üzemeltettük. Tapasztalataink jók. Élénk szélben ,vízszintes, vagy akár enyhén emelkedő te­repről is nagyon könnyű a fel­szállás. A pilóta vállára veszi a trapézszá­rakat, az állásszöget a lehető legnagyobbra növeli, teljes gázt ad és néhány lépés után felemelkedik. A sebesség­gyűjtést követően a szárny biz­tonsággal repül, és 0,8-1,0 m/s sebességgel emelkedik. Járulé­kos kormányerők nem ébred­nek, akár el is lehet engedni a kormányrudat, ha a szárny ki­került a szélnyírás zónájából. Gyenge szélben vagy szél­csendben a biztonságos felszál­lás különleges starttechnikát kíván. Ilyenkor a nekifutás hossza megnő, e közben az ál­lásszög-tartás, a kormányzás elég nehéz. Bevált módszer, hogy ilyenkor a pilóta nem a kormányrudat tartja, hanem a hátsó merevítő sodronyokat fogva vezeti a sárkányt. Megfelelő járművel a start megkönnyíthető. Egy speciális tetőtartóval felszerelt terepjáró gépkocsin próbáltuk ki a követ­kező módszert. Egy segítő tart­ja a siklószárny elülső mereví­tő sodronyait, és a pilóta repü­lési testhelyzetben járatja a motort. A gépkocsi gyorsulása közben a segítő állítja be az állásszöget, és a kellő sebes­ség elérésekor elengedi a pár­kányt, s ez biztonságosan megy át emelkedő repülésbe. A segédmotoros indítás egyik fő vonzereje a sportember szá­mára az első termik (kürtő alakban felszálló, meleg lég­áramlat) megtalálása. Feláram­lásba kerülve a motort le le­het állítani és csupán a termé­szet energiáit hasznosítva lehet tovább emelkedni. A legtöbb komfortot és a legnagyobb, startbiztonságot az alvázmotoros megoldás nyújtja. A Sky trike alváz három pneu­matikus kereke közül az első lábbal kormányozható. A hátsó tengely kialakítása biztosítja a futómű kellő rugózását. A piló­ta kényelmes ülésben ülve ve­zeti a sárkányt, a fordulatszá­mot a kormányzott keréken le­vő lábpedállal szabályozza. A meghajtóegység az alvázkeret­hez gumiállványokon csatla­kozik úgy, hogy a légcsavar tolóereje megközelítőleg a tö­megközépponton megy keresz­tül. A kellően rugalmas és len­géscsillapító alváz a pilóta­felfüggesztés szokásos helyén, csuklós csomóponttal csatlako­zik a szárnyhoz. A csomópont biztosítja a kormányzáshoz szükséges gömbi mozgást. A motor egyhengeres, 160 köbcenti űrtartalmú, kétütemű, mágnesgyújtású, Valmet gyárt­mány. Névleges teljesítménye 7.5 kW 7000/perc fordulatszám­mal, ez egyezik méréseinkkel. Kialakítási részletei hasonlóak a PP—106-hoz. A motor a lég­csavart három ékszíjas áttéte­len keresztül hajtja. A légcsa­var (0 132 cm x 81.3 cm) öt­rétegű mahagóniból készült, a belépő élek és a végek üveg­szál erősítésűek. Az üzemanyagtank a motor fölött helyezkedik­­ el, kapacitá­sa 9 liter. Az üzemanyagszin­tet átlátszó műanyag csövön lehet ellenőrizni. A motor fo­gyasztása kb. 4,5­­liter/h. A sta­tikus tolóerő kb. 440 N, az al­váz össztömege 39 kg. A Skytrike-ot Superscorpion 2C típusú siklószárnnyal üze­meltettük, tapasztalataink igen kedvezőek. A start technikája nagyon egyszerű. Az indítás gyenge szélben nem érzékeny a szél irányára. A szélviszonyoktól függően 10-30 méteres kis ál­lásszögű gurulás után elemel­hető. Gurulás közben csak a szárnyak vízszintes helyzetére és az orrkerék kormányzására kell ügyelni. Az emelést kö­vetően az alváz a sárkány alá fordul anélkül, hogy a szárny repülési helyzete megváltozna. Rövid sebességgyűjtés utáni le­het áttérni az emelkedő repü­lésre. A maximális emelkedő­képesség 70 kg-os pilótával 1,2 m/s. Kormányozhatósága, stabili­tása kis és nagy gázállásnál, valamint kikapcsolt motorral egyaránt kiváló. Kormányerők gyakorlatilag nincsenek. Víz­szintes repülésben legkisebb utazósebessége kb. 36 km/h, a legnagyobb pedig 52. Néhány méteres magasságban is nagy biztonsággal vezethető, de ide­ális utazó magassága 150 mé­ter. Leszállni lehet járó és álló motorral. Ha a motor jár, ala­csony fordulatszámmal, gyorsí­tott kormányrúd helyzettel visszük a gépet földközelbe, és lágyan húzzuk egészen a föl­dig. Ha a talaj lejt, vagy fenn­áll a légcsavar sérülésének ve­szélye, álló motorral kell le­szállni.. Ekkor kb. 20 m maga­san, alapjáraton kell a motort kikapcsolni, majd határozottan gyorsítva átrepülni a szélnyírá­son. A földet 15—50 cm-re meg­közelítve a kormányrúd­­ előre­­tolásával a sebesség fokozato­san csökken. A talajfogás sima, a kigurulási úthossz rövid. A segédmotoros sárkányok­nak mechanikailag egyszerű, egyetlen gyújtószerkezetű mo­torjuk van. Ezektől nem kívá­nunk meg 100%-os megbízható­ságot, ezért az ilyen repülés egyik alapelve, hogy csak ott és olyan magasságban szabad repülni, ahonnan szükség ese­tén a kényszerleszállóhely sik­lással is elérhető. Ennek ellenére — éppen­­a leszálló és starthelyekkel szem­beni igénytelenség és a rend­kívül olcsó üzemvitel miatt — talán jogos a kérdés: haszno­sítható-e munkaeszközként a motoros sárkány? Tapasztalata­ink alapján megkockáztatható a válasz: igen! Légi megfigye­lésre, fényképezésre, sőt talán bizonyos mezőgazdasági mun­kák elvégzésére éppúgy alkal­mas, mint a hagyományos re­pülőeszközök, de összemérhe­tetlenül kisebb a költségráfor­dítása. KISS FERENC Segédmotoros siklórepülés 1» MŰSZAKI ÉLET Két perc alatt kész a leves! Üzleteinkben már kapható a „csoda edény”, a cyrko­­tops. "De vajon kapható lesz-e „csoda turmixgép" is? Erről tárgyalnak belkereskedelmi szakembereink az osztrák Leisa céggel. Ez az újdonság azoknak jelent könnyebbséget, akik szeretnek főzni, de kevés idejük jut rá. Az OSTERIZER turmixgép 10 programos kivitelben ké­szült. Különféle élelmiszereket lehet vele pillanatok alatt előkészíteni: tör, darál, paszíroz. Így készül például egy le­ves két perc alatt: a zöldségeket, főtt húsokat, szárnyaso­kat, fűszereket beletesszük a tartályba, egy gombnyomás­sal aprítjuk, majd forró vizet öntünk hozzá, és egy másik gomb benyomásával összekeverjük. Máris tálalható a leves. E kiváló konyhagép szerkezete meglepően egyszerű, így használata is könnyű. Több sebességfokozata lehetővé teszi, hogy nagyon lassan vagy nagyon gyorsan működtet­hessük, folyamatos és szakaszos üzemben. A folyamatos üzemet a keveréshez, a tumnixoláshoz és a daráláshoz al­kalmazzuk, míg szakaszos üzemben zöldséget, sajtot, diót lehet aprítani. A gép négy részből áll: a polivinilből készült fedél rend­kívül higiénikus, nem abszorbeál illékony anyagokat, ola­jokat. A tetején levő kivehető műanyag zárókupakot mércé­nek is lehet használni. A másfél literes tartályt méretjelö­­lésekkel látták el, anyaga hőálló. Fogantyúját és karimáját úgy alakították ki, hogy könnyű önteni belőle. Az aljzat három részből áll: neoprénből készült tömítő­gyűrű, rozsdamentes keverékés és menetes talprész. A tur­mixgép szíve a m­otor. Többfokozatos, különleges konstruk­ciójú, és teljesen fokozott kivitelű. Szabad felfüggesztésű, ezáltal csendes, a kopása igen csekély. Az OSTERIZER turmixgép minden tartozéka rozsdamentes, higiénikus, köny­­nyen tisztítható. Csupán melegvízben kell elmosni, majd megszárítani. A sajtótájékoztatón, ahol bemutatták a turmixgépet, nagy sikert aratott a THERMO-STAR vasalóra húzható teflon fólia is, amelynek a formája követi a vasaló talprészét, s egy rugóival kell a vasalóra rögzíteni. S ha eddig bosszankodtunk, mert foltot égettünk a ru­hán, ezután már nem fogunk, hiszen ezzel a bevonattal nem lehet semmilyen ruhát megperzselni. A bemutatón osztrák játékokkal is megismerkedhet­tünk. Ezek igen népszerűek lesznek a gyerekek körében. Közös tulajdonságuk, hogy rendkívül ötletesek, könnyű ,mű­anyagból, vagy gumiból készültek. Szinte minden korosz­tály számára volt kínálat. Láthattunk logikai játékokat, hintalovat, helikoptert, autókat, valamint a legkisebbek­nek készült ötletes homokozóvárat. ESZÉKI GABRIELLA A beisa­c­ti gyártmány imertetője

Next