Műszaki Élet, 1984. július-december (39. évfolyam, 15-25. szám)

1984-07-19 / 15. szám

GAZDASÁGPOLITIKA. Keresztül a kontinensen Tíz ország —10 000 kilométer Ha megvalósul Európa egyik legnagyobb szabású műszaki terve, alapvető változásokat hoz az öreg kontinens életébe. A transzeurópai észak—déli autópálya — angol nevén: a Trans-Europen Motorway, egyébként innen a közhaszná­latú rövidítés is, mellyel e beruházást illetik, TEM­ építé­­sére tíz ország szövetkezett. A vállalkozás résztvevőinek sorában ott találjuk hazánkat is. Dr. Vásárhelyi Boldizsár­ral, a TEM magyar koordinátorával beszélgettünk arról, hogy mi is lesz a TEM szerepe az európai közlekedési rendszerben, és a vállalkozás sikeréhez miként járul hozzá Magyarország. — Mindenekelőtt néhány adattal kezdeném — mondja —, hogy érzékeltessem az építkezés méreteit. Elkészülte után a TEM több mint 10 ezer kilométernyi autópálya-hálózatot foglal ma­gában, összekötve a Balti-tenger térségét a Földközi-tenger keleti beltengereinek vidékével, vala­mint a Közel-Kelettel. A mun­kák költségeit a szakértők össze­sen tízmilliárd dollárt meghala­dó, azaz több mint 400 milliárd forintra becsülik. Az építkezés­ben érdekelt: Ausztria, Bulgária, Csehszlovákia, Görögország, Ju­goszlávia, Lengyelország, Ma­gyarország, Olaszország, Romá­nia és Törökország. — Hogyan vetődött fel az autópálya megépítésének szüksé­gessége? — Egy ilyen jellegű, a konti­nensen észak—déli irányban át­vezető útvonal létrehozásának gondolata nem új keletű. Ugyanis Európa történetében mindig is nagy jelentősége volt, hogy jó legyen az összeköttetés az említett két irány között, mi­vel az ókortól kezdve a közép­koron át egészen a legújabb ko­rig fontos kereskedelmi utak vezettek erre. (Emlékezzünk csak a rómaiak híres Borostyán­kő útjára.) Legutóbb a II. világ­háborút megelőzően merült fel egy, a kontinenst átszelő transz­kontinentális autóút megépíté­sének terve — bár ennek vo­nalvezetése csak részben egye­zett volna meg a TEM-ével —, de megvalósítását a II. világhá­ború kitörése megakadályozta. A TEM ötlete először 1972-ben magyar—lengyel közös javaslat­ként fogalmazódott meg. Azon­ban a tervezet megvalósítását szolgáló első gyakorlati lépés megtételére csak négy évvel ké­sőbb, 1976-ban került sor. Ek­kor állították össze az érdekelt országok azt az „Elvi kérelmet”, mely alapul szolgált a vállalko­zás konkrét tervének kidolgo­zásához. A tényleges munka 1977 óta folyik. — Hazánknak milyen szerep jut ebben a vállalkozásban? — Bár igaz, hogy a TEM-or­­szágok a munka összehangolásá­ra létrehoztak különböző szak­mai szervezeteket, így az irá­­nyító­­tanácsot, a központi terv­­irodát, valamint szakértői cso­portokat, melyek segítséget nyújtanak az egyes országoknak az építéssel kapcsolatos gondok megoldásában, de a transzeuró­­pai észak-déli autópálya egyes szakaszait minden ország ön­állóan tervezi, építi meg. Ezért Magyarország feladata is ket­tős e téren, egyrészt meg kell szerveznie a TEM hazai hálóza­tának megtervezését, valamint megépítését, másrészt ki kell vennie részét a nemzetközi együttműködés folytán ráháruló feladatok megoldásából is.­­ Hogy állunk a magyaror­szági szakasz építésével? — Jelenleg Magyarországon 170 kilométer teljesen kiépített és mintegy 80 kilométernyi tér­szélességben átadott autópálya van. Ebből a hálózatból 110 ki­lométer teljes és 80 kilométer félautópálya esik a TEM leendő nyomvonalára. Mivel hazánk­nak az említett program kereté­ben közel 650 kilométer autó­pályát kell megépítenie, í­gy Ma­gyarországon még mintegy 500 kilométer autópályának kell el­készülnie ahhoz, hogy teljesít­sük a terv ránk eső részét. Ez a feladat semmiképpen sem lesz könnyű. Ugyanis az ismert gaz­dasági körülmények miatt ma­napság egyre kevesebb pénz jut autósztrádák építésére. Ezért ma ott tartunk, hogy hazánk­ban csupán olyan autópályák épeknek pillanatnyilag, melyek részei lesznek a TEM-nek. — Konkrétan mely útszaka­szokról van szó? — Most két autópálya épül, az M1-es és az M5-ös, s várhatóan a közelebbi jövőben megkezdő­dik a budapesti autópálya-kör­gyűrű azon részének építése is, mely az M5-ös, valamint az M1­es és az­ M7-es bevezető szaka­szait fogja összekapcsolni. Ezen­kívül meg kell még építenünk az M7-es hiányzó részét, illet­ve az M15-ös autósztrádát Mo­sonmagyaróvár és a csehszlovák határ, valamint az M43-as jel­zésű autópályát Szeged és Nagy­lak között. — Ezek mikorra készül­nek el? — Ma nehéz ezt megmondani, az építés az anyagi lehetőségek függvényében halad majd. Egyébként az építés üteme nem­csak Magyarországon lassult számottevő mértékben, hanem a programban részt vevő többi ál­lamban is. Az első elképzelések szerint ugyanis a TEM-tervezet­­nek 1990-re kellett volna meg­valósulnia. Azonban akkor még senki sem számolt a világméretű gazdasági visszaeséssel. Úgy tű­nik, hogy a transzeurópai észak­déli autópálya fontosabb szaka­szai csak az ezredfordulóra ké­szülnek el. — Az imént említett célt szol­gáló nemzetközi együttműkö­désben milyen szerepet vállal­nak a magyar szakemberek ? — Ez a tevékenység igen sok­rétű. Amellett, hogy a magyar képviselők aktívan dolgoznak a TEM különböző szintű szerveze­teiben, sok konkrét feladat megoldásában is közreműköd­nek, illetve működtek szakem­bereink, így mi végeztük a kö­zös célforgalmi személy és te­her „honnan-hová” vizsgálatot, melynek metodikai kidolgozásá­ban is jelentős részt vállaltunk. Dolgozunk azon a szakmai szó­jegyzéken is — ez 3100 szakszót tartalmaz —, mely az útügyi ki­fejezéseket gyűjti egybe 13 nyel­ven. Részt veszünk az autópá­lya-szabványok egységesítésén és összehangolásán munkálkodó szakértői csoport munkájában. De mi foglalkozunk az útbur­kolat-gazdálkodás és az autópá­lya-fenntartás — emellett az ipari hulladékok és mellékter­mékek hasznosításának — kér­déskörével, valamint az útépí­tési és -fenntartási munkák zaj­védelmével is. Ezen túlmenően a számítógépes úttervezéssel kapcsolatos teendőkről tavaly­előtt hazánkban tartottak a programban érdekelt országok egy nemzetközi szemináriumot. (Egyébként azt az áttervezésre szolgáló angol optimalizációs programrendszert, mely meg­könnyíti a leendő út nyomvona­lának legideálisabb megtervezé­sét, az UVATERV is megkapta.) CSÁVÁS SÁNDOR A struktúra-korszerűsítés stratégiája Piac és szabályozás A magyar gazdaság — és benne az egyes vállalatok — jelenlegi gazdasági problémái nagyrészt strukturális okok­ra vezethetők vissza. A társadalmi tőke ágazatok közötti megoszlása nem mindenben felel meg hazánk gazdasági adottságainak és a világpiac új értékítéleteinek. A vállala­tok termékszerkezete más, mint amit a hazai és a világpiac­­igényel, emiatt olykor az önköltség is alig térül meg. A munkaerő felhasználásának struktúrája sem felel meg a hatékonysági követelményeknek. Végül a vállalatok, mé­retstruktúrája nehezíti a piaci impulzusokra való gyorsabb reagálás lehetőségét. A struktúraváltás, korszerűsí­tés témája már több mint ne­gyed százada megfogalmazódott gazdasági életünkben — a leg­különbözőbb megközelítésben, például az 1960-as évek elején úgy, hogy a világszínvonalon álló termékek számát és arányát gyorsított ütemben kell növelni — de mind a mai napig alap­vető változást e téren nem lehet kimutatni. Hogy ez a téma mégis mind a mai napig „örök­zöld” maradt, ebből arra lehet következtetni, hogy valami alapvető, stratégiai és módszer­tani hiba csúszott be nálunk e folyamat irányításába és vég­hezvitelébe. Ezek a követke­zők: Sokáig túlzottan nagy jelen­tőséget tulajdonítottunk a köz­ponti döntéseknek. Több mint tízmillió termékre vagy akár több ezer termékcsoportra fe­lülről jelezni a piaci — és főleg a világpiaci! — kereslet várható alakulását, annak értékítéletét, abszurd követelés. A népgazda­ság feladata csak az lehet, hogy olyan piaci és szabályozási kö­rülményeket teremtsen, amely­ben a struktúraátalakítás, -kor­szerűsítés kényszere élő, eleven erővel hat a vállalatokra. Csak a gazdasági és a versenykény­szer lehet az az eszköz, amely a struktúravá­ltás szükségességére rákényszerítheti az óvatoskodó, a döntéseket halogató vezetőket. Sokat tanulhatunk a japán me­nedzseri gárdától. Megítélésem szerint a struktúraváltás straté­giája egyet kell jelentsen a győzni tudás stratégiájának ki­alakításával. Ehhez viszont alapvető szemléletváltozásra van szükség. Először is arra, hogy felismer­jük és megértsük: nemcsak azért kell termelnünk, hogy va­lamivel foglalkoztassuk az em­bereket, hogy felhasználjuk a különböző nyersanyagok és energiahordozók millió tonnáit, hanem azért, hogy emellett meg­felelő nyereséget, jövedelmező­séget is elérjünk. Másodszor: hogy amit terme­lünk az tetszetős, jó minőségű, a többi hasonló árunál általá­ban valamivel több előnyt, új­donság- vagy innovációs értéket képviselő termék legyen. A ter­mékfejlesztést, -korszerűsítést állandó és céltudatos, értéknö­velő folyamattá kell alakítani. Ha licencet vásárolunk, azt mi­nél rövidebb átfutási idővel vi­gyük be a termelésbe, de már eközben dolgozzunk annak to­vábbfejlesztésén. A licencvásár­lás a gyorsabb felzárkózást — és csak ezt — segítheti elő az élme­zőnyhöz. Harmadszor: ne ócsároljuk a magyar munkaerőt és ne nyar­galjunk állandóan a termelé­kenység emelésének idejétmúlt jelszaván. A magyar munkaerő — ha értelmes feladatot bíz­nak rá és kellően megfizetik —, akkor a világ egyik legjobb és legmegbízhatóbb munkaerejé­nek számít. A termelékenység fogalma már a múlté. Ma a ha­tékonyságot kell növelni, mert az egy sokkal komplexebb és nem olyan félrevezető mutató. A hatékonysági mutató elté­rően a termelékenységi muta­tótól csak akkor nő, ha az esz­közráfordítások egésze vagy azok egy része jelentősen csök­ken, a termék piacképessége és innovációs értéke egyértelműen bizonyítást nyert, vagyis nőtt a nyereséghozam. Negyedszer: aki valamilyen cikk termelésére vállalkozott, annak felelősséget kell viselnie a termék egész életpályájának alakulásáért, nemcsak a kira­gadott termelési fázisáért. Tehát ehhez fel kell vállalja a kuta­tás, a fejlesztés, a piackutatás és a marketing munkafázisok ellá­tásával kapcsolatos felelősséget is, de a szó igaz értelmében vett marketing szemlélet még aligha hatotta át vállalataink tevé­kenységét. Ha ezekben a kérdéskörök­ben egyre jobban megváltozik gazdasági vezetőink szemlélete, akkor beszélhetünk csak arról, hogy a struktúraváltásban mi­lyen stratégiát is követhetünk. Sajnos, a stratégia különböző lehetséges alternatíváinak kér­désére is eddig nagyon kevés fi­gyelmet fordítottunk. Általában azt hangsúlyoztuk, hogy a struktúraváltásnál a piac igé­nyeiből kell kiindulnunk, a pia­ci kereslethez kell igazodnunk. Pedig akkor már túl késő be­kapcsolódni ebbe a folyamatba. Ezért volt a késleltetett igény­­kielégítés és az állandó piaci hiány. Tudjuk jól, hogy például az 1960-as évek elején sokkal nagyobb volt a mosógépekre vagy az olaj­kályhákra és a gáz­palackokra irányuló kereslet, mint amennyit az ipar ki tudott elégíteni, mert általában csak egy vállalat állította ezeket elő. A mereven kezelt profilgazda szerep lehetetlenné tette az egészséges versenyt, mert akinek nem volt központilag engedé­lyezve, hogy ezeket a terméke­ket előállítsa, meg sem próbál­kozhatott azzal, hogy ő is be­kapcsolódjon gyártásukba. 1968 után a profitkötöttségek fella­zultak, de a helyzet nem sokat változott. Egyedül az élelmiszer­­ipar területén tapasztalható egy expanzívabb és dinamikusabb keresletkielégítésre irányuló tö­rekvés, az agráripari kisüzemek belépése következtében. Az a defenzív felfogású struk­túraátalakítási stratégia, amely a piac már artikulálódott keres­leti igényeiből merít, világpiaci viszonylatban számunkra aligha járható általános érvénnyel, mert erre mi túl rugalmatlanok vagyunk. Egy ilyen stratégiát csak akkor, vállalhatnánk fel, ha azt, amit ma meglátunk, holnap már gyártani tudnánk, mert az a 3-4-5 éves átfutási idő, amivel mi általában az ilyen jelzésekre reflektálunk, túl hosszú. Ilyen stratégiát folytattunk például a kötöttáru-termelés felfuttatásá­ban, de mire az új gyárak elké­szültek (pé­ldául Kiskunhalas), addigra a piaci kereslet már egészen megváltozott. A ruhá­zati butikok gomba módra való elszaporodása is azt jelzi, hogy az állami könnyűipar mind a mai napig alig érzékelte a ruhá­zati keresletben és a divatban bekövetkezett korszakos válto­zásokat. Ezt a struktúraváltási stratégiát általában csak a ru­galmasan működő kis gazdasági egységek tudják követni. Számításuk be is vált. Ugyan­ezt lehet elmondani a kis üzem­anyag-fogyasztású, gyors japán kiskocsikról is, amelyekkel nemcsak nagyon jól állják a versenyt a gépkocsik világmé­retű versenyében, hanem a túl­kínálat körülményei között is még mindig dinamikusan tud­ják piacukat bővíteni. Eleve rossz értékesítési lehetőségű ter­mékcsoport tehát alig van. Véleményem szerint szá­munkra a struktúraváltás leg­járhatóbb stratégiája az, hogy olyan termékcsoportok esetében, amelyekben nagy termelési kul­túrával rendelkezünk (például járműgyártás, mezőgazdasági gépgyártás, műszergyártás, hír­adástechnika, gyógyszergyártás stb.) a rendelkezésre álló szel­lemi potenciálunk maximális latbavetésével igyekezzünk né­hány ter­mékcsalád esetében in­novációs frontáttörést megvaló­sítani és a világ élvonalába ke­rülni. A mezőgazdaság példája nagyon jól mutatja, hogy egy ágazat dinamikus fejlesztéséhez milyen stratégia követésére van szükség. Elengedhetetlen, hogy a fejlődés motorját jelentő inno­vációs központok kialakuljanak, lásd a termelési rendszerköz­pontok kialakulását és tevékeny­ségét. E folyamat kibontakozá­sának vállalati feltételrendsze­rét pedig a vállalkozás típusú vállalatok kialakulása jelenti, oyan módon és értelemben, ahogy azt a hazai szakirodalom is elég széleskörűen feltárta. A központi vezetés feladata csak a megfelelő súlypontképzés, az anyagi és szellem­i­­serek meg­­felelő célraorientált köncentrá­í­ciója lehet. A többi — főleg fogyasztási cikkeket előállító ágazatokban — a termékstruktúra-váltásnál főleg a vevők igényei, elvárá­sai, és a versenytársak termék­­fejlesztési stratégiája jobb meg­ismerésével kell a struktúravál­tás stratégiáját k­ialakítani. DR. ZOLTÁN ZOLTÁN

Next