Művezetők Lapja, 1913 (16. évfolyam, 1-24. szám)
1913-01-10 / 1. szám
XVI. évf. 1. szám MŰVEZETŐK LAPJA. Gépészet. „Amerika“ kétrészű acélszijkorongok. Amerikából egy újfajta szijkorong került hozzánk ,,Amerika“ elnevezéssel, mely minden tekintetben a legtökéletesebbnek mondható. Acél-szijkorongok, melyek eddigelé Ausztria-Magyarországban és Németországban készültek, egész szerkezetükben meglehetősen gyengék voltak s csak 150 mm szélességig voltak szállíthatók, mert úgy a szerkezetük, mint az anyaguk, melyből készültek, nagyobb igényeknek nem felelhetett meg. Nagyobb erőátviteleknél mégis mindig csak öntöttvas vagy kovácsoltvas-szijkorongokat kellett alkalmazni. Az ,,Amerika“ acél-szijkorong (vezérképviselők és egyedelárusítók Magyarország részére Gál és Fodor, Budapest VI., Révay utca 9.) teljesen acélból készül, még a korong agya és csavarai is acélból, illetve acélöntvényből vannak. A korong lapjának szélei lefelé gömbölyítettek, miáltal rendkívül merevek. A középen meg vannak hasítva, hogy a korong és a szíj közé szorult levegőt keresztülbocsáthassák ; ezáltal a szíjak hozzásimulása fokozódik és a szíjak ismert kellemetlen csapkodása egyáltalában lehetetlenné van téve. A korong úgyszólván összetörhetetlennek mondható s így üzembiztonsága megbecsülhetetlen ; szíjkorongok törése következtében beálló balesetek tehát a jövőben ki vannak zárva. Öntöttvas-szijkorongoknál már többször megtörtént, hogy azok, hólyagos öntvény következtében üzem közben megroppantak s falak s mennyezeteken keresztülcsapva, nagy bajokat okoztak ; öntöttvasszijkorongok öntési hiba következtében már sok munkás családapa életét oltották ki. Az ,Amerikai acél-szij korong minden méretben készül 150 mm átméret és 50 mm szélességtől egész 1500 mm átméret és 1000 mm szélességig. Hogy az ,Amerikai szílkorong sok előnye közül csak egyet is említsünk, elég lesz rámutatnunk arra, hogy igen sokan csak nagy ellenszenvvel, tudták magukat elhatározni arra, hogy például 200 mm szélességű szijkorongot alkalmazandó, ennek elérésére két keskeny szijkorongot egymás mellé szereljenek fel. Jövőben ez elesik, mert az ,,Amerika" acél-szijkorong tetszés szerinti szélességekben kapható. A korongok úgy domborított, mint lapos felülettel készülnek. Majd minden méretben Gál és Fodor cégnél Budapesten állandóan raktáron vannak s igy a belföldi gyáraknál sajnos szokássá vált 6 és 10 heti szállítási időtől meg vagyunk óva. Még megemlítendő, hogy minden korong megfelelő BUMECSX VITerézHKörut 43. ".GJOBB KIVITEL' BOOLCSORPARftR ■UTCGLN HEQESZmJEGCYÁP.TO CSONTODE BERENPCZESEKbi I É É É 0 & é É é É & É f & & & & & ÉL BUDAPESTI TECHNIK ESTI MŰSZAKI TANFOLYAMOK. Jelentkezési felhívás a márciusi félévre. A Budapesti Technikum“ 1912. szeptember 1. óta működik, jelenlegi hallgatóinak száma intézet célja, hogy gyári alkalmazottaknak, kiknek mindeddig műszaki oktatásban részük nem volt, alkalmat nyújtson, különösebb előképzettség nélkül, aránylag rövid idő alatt oly szakelméleti készültségek elsajátítására, melyek önálló gépészeknek, szerelőknek, műhelyi rajzolóknak, művezetőknek, továbbá mérnöki funkciókat végző gyári tisztviselőknek elkerülhetetlenül szükségesek. TANTÁRGYAK : matematika, geometria, ábrázoló-mértan, fizika, géprajz, mechanika, szilárdságtan, gépszerkezettan, elektromosságtan, gőzgépek, kazánok, motorok, automobilok, szerszámgépek, turbinák, szivattyúk és mechanikai technológia. AZ OKTATÁST nagy gyakorlattal bíró okleveles mérnökök végzik. Az előadások száma heti nyolc óra, melyek esti 7- 9 és vasárnap d. e. 8—12 óra között tartatnak. TANFOLYAMAI : a két féléves művezetői és négyféléves gépszerkesztői kurzusok. TANDÍJ : félévenként 100 korona, mely havi 17 koronával is fizethető. A FELVÉTELHEZ MEGKÍVÁNTATOK : a 18. életév betöltése és legalább egyévi műhelyi vagy irodai gyakorlat felmutatása, továbbá az első havi tandíj (17 korona) lefizetése. BEI HATÁSI DÍJ NINCS. 1913. március elsején új tanítási félév veszi kezdetét, melyre jelentkezni lehet január 1.-től az intézet helyiségeiben : Andrássy-ut 67. III. alatt csakis hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken esti 7—9 óra között. Prospektussal szívesen szolgál az igazgatóság. Budapesten, 1913. évi január 1.-én. Dénes Aladárs.k okleveles gépészmérnök, a „Budapesti Technikum“ igazgatója.