Művezetők Lapja, 1914 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1914-01-25 / 2. szám

XVII. évf. 2. szám MŰVEZETŐK LAPJA. Fiuméban, Gölnicbányán, Miskolcon, Pécsett, Pozsonyban és az állami mechanikai és órásipari szakiskola Buda­pesten ; d) kő- és anyagipariak Székelyudvarhelyt, Ungvárt és Zalatnán, végül e) szövőipari szakiskola van Késmárkon . Nőipariskola van Budapesten, kézműves­­iskolák vannak: Belluson, Békésen és Tokajon kosár­fonóiskolák, Hegybánya-Szélaknán gyermekjátékszerké­­szítő iskola, Körmöcbányán csipkeverő iskola. Állami iparoktatási múzeum három van : a Technológiai Ipar­múzeum Budapesten, az I. Ferenc József Iparmúzeum Kolozsvárt és a Székelyföldi Iparmúzeum Marosvásárhelyt. Az államilag segélyezett iparoktatási intézetek a következőképpen osztályozhatók : szakiskolák (szövőipari, illetve cipészipari) Nagydisznódon és Nagyszebenben, nőipariskolák Debrecenben, Iglón, Kolozsvárt, Maros­­vásárhelyt, Miskolcon, Nyíregyházán, Sepsiszentgyörgyön, Szegeden és Kézdivásárhelyt (az utóbbi a háromszék­­vármegyei Erzsébet-árvaház nőipariskolája), végül az I. Ferenc József Tanoncotthon Orosházán. Gőzgéptelepü villamos telepek segédgépei. Rieunier a­­ Revue Electriques című folyóiratban a gőz­­villamos-telepek segédgépeinek a tervezéséhez néhány útmutatással szolgál, melyeket röviden a következőkben foglalhatunk össze : A gerjesztést bőven kell méretezni és erősen meg­konstruálni. A szerző nem ajánlja a kompoundgerjesztést vagy a segédpólusok alkalmazását , mert az egyszerű mellékáramkörű gerjesztésnél az ü­zemhiba még nem okoz mindjárt pólusmegfordulást. A gerjesztő­körbe ne kapcsoljunk terhelést, legföljebb néhány relaist vagy segédlámpát. Ha a gerjesztőt közvetlenül a főgép hajtja, akkor szükséges, hogy a gerjesztőt könnyen lehessen lekapcsolni. A gerjesztésre tartalékul czélszerű egy motor­­dinamó-csoportot alkalmazni, melynek dinamóját a telep ellenárama ellen (ha ugyanis a motoráram megszakad) egy zérus feszültség rela is védi. Ha a főgép hajtja a gerjesztőt, akkor vele parallel még egy battériát kell kapcsolni. Kazántáplálás. Nagyobb központoknak legalkalma­sabb a villamoson hajtott körszivattyú. Legújabban a szivattyúhajtást gyakran végeztetik kis turbinával, mert gazdaságosan dolgozik. Sűrítés: 2000 KW-nál nagyobb egységek számára a sű­rítőszivattyúk meghajtására legelőnyösebb a turbó­­szivattyúkkal közvetlenül kapcsolt kis turbina, melynek kipuffogó gőzét a főturbina egyik alacsonynyomású fokához vagy a süntőbe vezetik. Ebben az esetben a sűrítők üzeme független minden külső villamos zavartól. A cirkulációs szivattyúkat úgy kell készíteni, hogy azok a vizet maguk közvetlenül szívják föl. A vízbeve­­zető rendszerbe víztartályt kell beépíteni, amely a telep vízszükségletét 15—30 percig el tudja látni abban az esetben, ha a szivattyú elromlik. A meleg hűtővíztartály­­nak ugyanilyen méretűnek kell lenni. Igen célszerű itt villamosan hajtott körszivattyúkat alkalmazni. A kazántelep rostélyára és a szellőztetésre vonat­kozólag a szerző villamos hajtást ajánl, kivéve, ha a mechanikus rostélyokat szállító c­ég gőzgépet ír elő. A villamos hajtáshoz lehet r­öviden zárt tekercselésű forgó­áramú motorokat használni. Az erős légvonatot előidéző szellőztetőket is legjobb villamosan meghajtani. A javítóműhelyben és kisebb berendezések meghaj­tására alkalmas a röviden zárt tekercselésű forgóáramú motor, mely főként egyes gépek és szellőztetők meg­hajtásánál válik be, azonban ide-oda mozgó gépekhez (gyalugép, Shapinggép stb.) nem alkalmas. Az összes 1404 65 XVII—15 segédüzemeket a közös elosztó-hálózatra kell kapcsolni , a villamos központ többi mellékberendezését (szénszállító telep, emelő­lift és daru stb.) szintén a főhálózat táplál­hatja. A központ világításának főrészét a főhálózat lát­hatja el ; néhány kisegítő-lámpát azonban lehet a batté­riára is kapcsolni. Szakirodalom. „Műszaki naptár 1914.“ Alapította Doletsko Ferenc. Szerkeszti: Mihályfi József, Budapest székesfőváros mű­szaki főtanácsosa. Most jelent meg ezen immár minden gyakorlatban működő műszaki ember számára nélkülöz­hetetlenné vált zsebkönyvnek új, 18-ik évfolyama. Új szerkesztője az alapító betegsége miatt magára vállalta ezen lényegesen átdolgozott zsebkönyv gondozását és az új kiadásból az idők folyamán feleslegessé vált szaka­szokat kihagyta, viszont több új szakaszt vett fel, különösen az építészet, az elektrotechnika, az elektromos vasutak, a gépészet és az útépítés rovatában sem feledkezvén meg a vasbetonról, a mai kor építő­anyagáról sem ; az építészi szakaszban pedig évről-évre új szövegről is gondoskodik. Minden gyakorlatban működő mérnöknek, gépésznek, építésznek, vállalkozónak stb. szüksége van erre a zseb­könyvre, amely csinos vászonkötésben a „Pátria“ részvény­­társaság (Budapest, IX., Üllői­ út 25. sz.) kiadásában jelent meg és 4 koronáért kiadóhivatalunk útján megszerezhető. Szaknaptár bádogosok és szerelők részére. Na­gyon hasznos és gy­akorlati kézikönyv jelent meg most már második évfolyamában, Farkas Izor ügyes szerkesz­tésében a fentebbi cím alatt. A tetszetős kiállítású kis évkönyv tartalma felöleli mindazokat a szükséges szakis­mereteket, a­melyek a bádogos és szerelő­ iparosoknak nélkülözhetetlenek , tájékoztat a munkásügyi eljárás, a munkásbiztositás körüli teendők, a bérjegyzékek, az elszá­molások stb. körül. A könyv ára 2 korona 40 fillér és a kiadónál (VIII., Nap­ utca 10. sz.) kapható. Molnárok és gépészek zsebnaptára az 1914. évre. Harmadizben foglalkozunk a »Molnárok Lapja« szerkesztőségének ily című zsebkönyvével, ez a harmadik könyv méltó követője elődeinek, fokozódott, növekedett a tartalom belső értékében és a külső terjedelemben, ésannyira, hogy azt hisszük, immár elérte (elég gyorsan) a fejlődhetés határát, mert magyar szakkönyvet, jó vászonkötésű­ táblával s közel 700 oldallal alig-alig 23

Next