Magyar Óra és Ékszeripar, 1939 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1939-01-01 / 1. szám

1. szám MAGYAR ÓRA- ÉS ÉKSZERIPAR 7. oldal VEZÉRKÉPVISELŐ: NEUWALD SAMU BUDAPEST, VII. NAGYDIÓFA­ UTCA 5. TELEFON:1-422-66. TÖKÉLETES KIVITEL-MÉRSÉKELT ÁRAK írja: Schwarz Zsigmond. A Stockóra-járat. A Stockóra-járat nagyon hasonlít a december 15-iki lapszámban közölt Schottenóra-járathoz, csak­hogy e járatkerék fogainak ívelése nagyobb körből származik és a fogak hátsó, egyenes oldalai 10—15 foknyira vannak alávágva, mint az a pontozott kör­ből (alul) világosan látható. Ajánlatos ezt a kereket is 100 milliméter átmérőben rajzolni és 30 fogat arra készíteni, hogy valamennyi rajzolandó járat egyenlő nagyságú legyen, ami szép műhely-díszként alkal­­mazható. A horgony ennél a járatnál tömör acél darabból készül, mely teljes egészében tükörfényesre van polírozva. Ez a horgony tengelyre van erősítve, mely négyszögletes nyújtványon erősen tart és külön pecek által megrögzítve. A Stockóra-járat szintén 12 fok alatt jön létre, miért is a rajzot akként kell szerkeszteni, hogy úgy a baloldali bemenő oldalon, mint a jobboldali kimenő oldalon 12 fokos emelésnél csússzék át a kerékfog a horgonylap alól. A Stockóra-járatot Clement William angol órás 1680-ban találta fel és alkalmazta kisebb méretű asztali, dísz- és állóórákban, mellyel sokkal jobb ered­ményt és pontosabb járást ért el, mint az eddig ismert járat (Spindelgang) nyújtott. E járat a szak­mában Hackengang (kapocsjárat) névvel közismert, a visszavezető­ járatok osztályába sorolják, mert ha a kerékfog leesik a horgony­lapról és az inga utóbb még kiegészítő ívét lengi, akkor a járatkerék némileg visszafelé nyomul. E visszavezetés tulajdonsága miatt nem szabályozható teljes pontosságra, miért is csak olcsóbb kivitelű órákban talál alkalmazást. Ezelőtt kizárólag rugóhuzamu órákat láttak el e kapocs­járattal, melyhez rendszerint rövid és könnyű ingát alkalmaztak. Ma azonban már földönálló nagy órákba súlyhuzamu művekbe is beépítik a kapocsjáratot és hosszú ingával (másodperces) látják el azokat a szerkezeteket. Azonban a visszavezetést némileg csökkentik, miáltal jobban és pontosabban szabályoz­ható, mint a nagyobb visszavezetéssel.

Next