Papír és nyomdatechnika, 1954 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1954-12-01 / 12. szám

A 7. Építésügyi Minisztérium, a Népművelési Minisztérium és a Herendi Po­r­cellá­n g­yá­r meghívja önt HFKh­lli l'ORI F.t.ÁH KIÁl­LÍTÁS 1939 -1 914 1954 május 15-én 12 órakor tartandó ünnepélyes megnyitására Megnyitó beszé­de­t mond: A budapesti Minőségi Nyomda által, de nyilván a megrendelő vázlata szerint készült az itt bemutatott meghívó. (Eredetijét halványsárga tónusnyomással, barna és sötétkék színben nyomtatták.) Tipikus példája a szöveget olvashatatlanná változtató, a nyomtatvány funkcióját, a betű jellegét figyelembe nem vevő formalista megoldásnak. A Molnár László által készített, keresetlen eszközökkel ható tipográfiai terv azt mutatja, hogy a szöveg funkciójából és a felhasznált betűtípus karakteréből fakadó szövegelrendezés erőszakoltság nélkül is kellemes hatású lehet. Az előbbi oldalon bemutatott nyíregyházi meghívó első oldala, amelynél az ötféle elem (a groteszk 5-ös szám, a 30-40 éves múltra visszatekintő koszorú­­tiszt, a túlhangsúlyozott iniciálé, az alsó vonal)­­ sem térbeállításával, sem az alkalmazott elemek sokféleségével nem biztosít kellemes hatást. Molnár László tipográfiai terve egyszerű eszközökkel, betűtípusokkal és díszítőele­mek keverése nélkül alakítja ki a tipográfiai képet. finomabb, elegáns, könnyed hatású betűket alkalmazzak A meghívók azok közé a nyomtatványfajták közé tartoz­nak, amelyeknek az az általános sajátságuk, hogy a rendel­kezésre álló papír felületén aránylag kevés szöveget fog­lalnak el. A meghívóknak ez az adottsága arra kötelezi a tipográ­fust, hogy a fehéren maradó papírfelület hatásával számoljon és ezt pozitív irányban használja fel. A meghívók szem­pontjából — főképpen a fekvő alakúaknál — tehát egyál­talán nem formalizmus, ha a tipográfus esetleg aszimmet­rikusan alakítja ki a meghívó formai megoldását, mert ez gyakran jobban megfelel a szöveg logikus formai elrendezé­sének. Nem szabad azonban a múltból még mindig kísértő szedésstílus szabadon, gyökértelenül jobbra-balra állított sorai­val operáló formalizmus hibájába esni és ezzel a tipog­ráfia klasszikus esztétikai törvényeit sutba dobni. Az elren­dezés harmóniájának, a sorok statikai megalapozottságának kell érvényesülni. Hogyan ültethetők át ezek az általános szempontok a gyakorlatba ? 1. Az egyes sorcsoportok világos elhatárolása ellenére az egész oldal egységes hatású képet adjon. 2. Az egyes sorcsoportok kialakítása a szöveg logikájá­ból eredő belső szükségszerűségre támaszkodjon. 3. Az aszimmetrikus megoldás végig következetes legyen, tehát szimmetrikus megoldással keverten ne forduljon elő. a­, i,,, , i C .... M. a­n tr ** e v * i 4 * . M­I­W . 4 if T r­R­I v Mi­I J­A­M f « t N­t­ I r­o » c­h­t­A N­o­v­a * herendi PORCELÁN I • » •­­ I • s * KIÁLLÍTÁS. I » t­I­M­A­f V­I­i $ - t­H It OIAIOI­T­A * T­A­N V © ÜNNEPÉLYES MEGNYITÁSÁRA u­f­O­n­v­a­f 4 • N­­­y­i­ft ■ t SZÓKI­ P LAJOS AH »PlTtSOOV 5 * MEGHÍVÓ m­ it soros ünnepségre SZÓKI P LAJOS, az építésügyi miniszter helyettese Iparművészeti Múzeum Budapest, a 11­6 i­­ ú­t 3­3 — 3­7

Next