Papír és nyomdatechnika, 1954 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1954-12-01 / 12. szám
A 7. Építésügyi Minisztérium, a Népművelési Minisztérium és a Herendi Porcellán gyár meghívja önt HFKhlli l'ORI F.t.ÁH KIÁlLÍTÁS 1939 -1 914 1954 május 15-én 12 órakor tartandó ünnepélyes megnyitására Megnyitó beszédet mond: A budapesti Minőségi Nyomda által, de nyilván a megrendelő vázlata szerint készült az itt bemutatott meghívó. (Eredetijét halványsárga tónusnyomással, barna és sötétkék színben nyomtatták.) Tipikus példája a szöveget olvashatatlanná változtató, a nyomtatvány funkcióját, a betű jellegét figyelembe nem vevő formalista megoldásnak. A Molnár László által készített, keresetlen eszközökkel ható tipográfiai terv azt mutatja, hogy a szöveg funkciójából és a felhasznált betűtípus karakteréből fakadó szövegelrendezés erőszakoltság nélkül is kellemes hatású lehet. Az előbbi oldalon bemutatott nyíregyházi meghívó első oldala, amelynél az ötféle elem (a groteszk 5-ös szám, a 30-40 éves múltra visszatekintő koszorútiszt, a túlhangsúlyozott iniciálé, az alsó vonal) sem térbeállításával, sem az alkalmazott elemek sokféleségével nem biztosít kellemes hatást. Molnár László tipográfiai terve egyszerű eszközökkel, betűtípusokkal és díszítőelemek keverése nélkül alakítja ki a tipográfiai képet. finomabb, elegáns, könnyed hatású betűket alkalmazzak A meghívók azok közé a nyomtatványfajták közé tartoznak, amelyeknek az az általános sajátságuk, hogy a rendelkezésre álló papír felületén aránylag kevés szöveget foglalnak el. A meghívóknak ez az adottsága arra kötelezi a tipográfust, hogy a fehéren maradó papírfelület hatásával számoljon és ezt pozitív irányban használja fel. A meghívók szempontjából — főképpen a fekvő alakúaknál — tehát egyáltalán nem formalizmus, ha a tipográfus esetleg aszimmetrikusan alakítja ki a meghívó formai megoldását, mert ez gyakran jobban megfelel a szöveg logikus formai elrendezésének. Nem szabad azonban a múltból még mindig kísértő szedésstílus szabadon, gyökértelenül jobbra-balra állított soraival operáló formalizmus hibájába esni és ezzel a tipográfia klasszikus esztétikai törvényeit sutba dobni. Az elrendezés harmóniájának, a sorok statikai megalapozottságának kell érvényesülni. Hogyan ültethetők át ezek az általános szempontok a gyakorlatba ? 1. Az egyes sorcsoportok világos elhatárolása ellenére az egész oldal egységes hatású képet adjon. 2. Az egyes sorcsoportok kialakítása a szöveg logikájából eredő belső szükségszerűségre támaszkodjon. 3. Az aszimmetrikus megoldás végig következetes legyen, tehát szimmetrikus megoldással keverten ne forduljon elő. a, i,,, , i C .... M. an tr ** e v * i 4 * . MIW . 4 if T rRI v MiI JAM f « t Nt I ro » chtA Nova * herendi PORCELÁN I • » • I • s * KIÁLLÍTÁS. I » tIMAf VIi $ - tH It OIAIOITA * TAN V © ÜNNEPÉLYES MEGNYITÁSÁRA ufOnvaf 4 • Nyift ■ t SZÓKI P LAJOS AH »PlTtSOOV 5 * MEGHÍVÓ m it soros ünnepségre SZÓKI P LAJOS, az építésügyi miniszter helyettese Iparművészeti Múzeum Budapest, a 116 i út 33 — 37