Polytechnikai Szemle, 1905 (9. évfolyam, 1-36. szám)
1905-01-05 / 1. szám
p/Zi r) 3/(7 POLYTECHNIKAI atEHOHIYI IX. ÉVFOLYAM. Budapest, 1905. január 5. 1. SZÁZ- MÜSZAKI FOLYÓIRAT Szemle. Az elektromotor a bányaüzemben. A technika azon ága, mely az elektromotornak leginkább hasznát veszi: a bányaüzem. Régóta érzett hiánya a bányaüzemnek a motorikus erőnek könnyű, ökonomikus átvitele; a szivattyúk hajtása a bányán kívül termelt gőz segélyével szinte lehetetlen, hasonlóképen bizonytalan üzemet nyújtana a bányatermékeknek szintekben való szállítására a gőzlokomotiv, más, kalorikus motorok alkalmazása a bánya mélyében hasonlóan nem vezetne célhoz. Az energiának elektromos alakban való átvitele a legideálisabb munkaközlési mód ; az energia alig számba vehető veszteség árán továbbuttazik a könynyen elhelyezhető és gyorsan szerelhető vezetékek által. Az elektromotor pedig hasonlíthatatlanul egyszerűbb szerkezetű és működésű, mint bármely más versenytársa ; kis helyen elfér, pormentesen elzárható, könnyen kezelhető és kormányozható, működése ekonomikus és biztos, zajt nem csap, az egészségre, vagy bármilyen anyagra káros égési termékei nincsenek, mindez oly előny, mely döntő fontosságú arra nézve, hogy a bányaüzemben, mint egyedül számbavehető motor alkalmaztassék. Az elektromotor tényleg nagy hódítást tett a bányaüzemben. Eleinte persze csak ott alkalmazták, ahol más motor alkalmazni nem is lehetett, tehát a bánya mélyében; lassan-lassan azonban, hogy a bányászok megismerték a motor kiváló tulajdonságait, nagy üzembiztonságát, jó hatásfokát, kezdik oly helyeken is alkalmazni, ahol más motorok már biztos helyet vívtak ki maguknak. Ilyen motoroknak a pótlása természetesen nem könnyű dolog. Minden motor a saját természete szerint alakítja, fejleszti az üzem irányát s könnyen érthető, hogy egy bizonyos üzemmel megbarátkozott emberek már konzervatizmusuknál fogva sem mennek bele radikális újításba. S mindennek dacára látjuk, hogy az elektromotor tényleg utat tör magának a bányászat minden ágában. Ma már ott vagyunk, hogy a bányatermékek vertikális szállítását is elektromotorok végzik. A bányatermékeknek szintekben való vontatására egyedül alkalmas gép az elektromotorral ellátott lokomotív. Az elektromos bányavasutak című cikkünk, mit szakemberek írtak lapunk számára, kimerítően foglalkokozik ezek építésével és üzemével. Megvilágítja azon okokat, melyek az elektromos lokomotivot, mint egyedüli helyes vontatási eszközt képesítik a bánya számára, majd aztán áttér az elektromos lokomotivok fejlődésére s ennek során — ábrákkal bőven illusztrálva — nemcsak az elektromotort és lokomotivot, hanem a vezetékeket és annak szerelését is szakszerűen ismerteti. POLYTECHNIKAI SZEMLE A „MAGYAR HITEL SZABADALMI ÜGYVIVŐK TESTÜLETE“ és AMAGYAR ELEKTROTECHNIKAI EGYESÜLET* ) hivatalos közlönye. Jellegtelen minden hó 5., 15. és 25-én. Szerkesztik: Seidner Mihály és Wolf Sándor. Szerkesztőség : Budapest, VI. ker., Váci-körut 61. szám. Kiadóhivatal: Országos Központi Községi Nyomda Részv.Társaság Budapest, VI., Váci-körut 61. Előfizetési árak : Egész évre....................................16 korona Fél évre........................... 8 . Negyed évre................................ 4 . Kérjük Olvasóinkat, szíveskedjenek lapunkat közérdekű műszaki eseményekről értesíteni. Közérdekű műszaki kérdések megvitatására lapunk hasábjait készséggel felajánljuk. TARTALOMJEGYZÉK : Szemle. Az elektromotor a bányaüzemben. Az ércek és ásványszenek előkészítése. (Litschauer Lajos.) Elektromos bányavasutak. (Reich Ernő és Mellinger József.) Szabadalmi ügyek. (A berlini konferencia a szabadalmak, a védjegyek, a minták bejelentésének egyszerűsítése tárgyában.) Vegyes hírek , lapszemle. Fegyvergyár Szombathelyen. — Az osztrák iparfejlesztés eredményei. — A kábelfektetés különböző módjáról. — Egy amerikai világkiállítás körül. Szabadalmi ügyek. Szabadalmak forgalma. Hirdetések.