Polytechnikai Szemle, 1905 (9. évfolyam, 1-36. szám)

1905-01-05 / 1. szám

p/Zi r) 3/(7 POLYTECHNIKAI atEHOHIYI IX. ÉVFOLYAM. Budapest, 1905. január 5. 1. SZÁ­­Z- MÜSZAKI FOLYÓIRAT Szemle. Az elektromotor a bányaüzemben. A technika azon ága, mely az elektromotornak leg­inkább hasznát veszi: a bányaüzem. Régóta érzett hiánya a bányaüzemnek a motorikus erőnek könnyű, ökonomikus átvitele; a szivattyúk hajtása a bányán kívül termelt gőz segélyével szinte lehetetlen, hasonlóképen bizony­talan üzemet nyújtana a bányatermékeknek szintekben való szállítására a gőzlokomotiv,­ más, kalorikus moto­rok alkalmazása a bánya mélyében hasonlóan nem ve­zetne célhoz. Az energiának elektromos alakban való átvitele a legideálisabb munkaközlési mód ; az energia alig számba vehető veszteség árán továbbuttazik a köny­­nyen elhelyezhető és gyorsan szerelhető vezetékek által. Az elektromotor pedig hasonlíthatatlanul egyszerűbb szerkezetű és működésű, mint bármely más versenytársa ; kis helyen elfér, pormentesen elzárható, könnyen kezel­hető és kormányozható, működése ekonomikus és biztos, zajt nem csap, az egészségre, vagy bármilyen anyagra káros égési termékei nincsenek, mindez oly előny, mely döntő fontosságú arra nézve, hogy a bányaüzem­ben, mint egyedül számbavehető motor alkalmaztassék. Az elektromotor tényleg nagy hódítást tett a bánya­üzemben. Eleinte persze csak ott alkalmazták, ahol más motor alkalmazni nem is lehetett, tehát a bánya mélyé­ben; lassan-lassan azonban, hogy a bányászok megis­merték a motor kiváló tulajdonságait, nagy üzembizton­ságát, jó hatásfokát, kezdik oly helyeken is alkalmazni, ahol más motorok már biztos helyet vívtak ki maguk­nak. Ilyen motoroknak a pótlása természetesen nem könnyű dolog. Minden motor a saját természete szerint alakítja, fejleszti az üzem irányát s könnyen érthető, hogy egy bizonyos üzemmel megbarátkozott emberek már konzervatizmusuknál fogva sem mennek bele radi­kális újításba. S mindennek dacára látjuk, hogy az elektro­motor tényleg utat tör magának a bányászat minden ágában. Ma már ott vagyunk, hogy a bányatermékek vertikális szállítását is elektromotorok végzik. A bányatermékeknek szintekben való vontatására egyedül alkalmas gép az elektromotorral ellátott loko­motív. Az elektromos bányavasutak című cikkünk, mit szakemberek írtak lapunk számára, kimerítően foglalko­­kozik ezek építésével és üzemével. Megvilágítja azon okokat, melyek az elektromos lokomotivot, mint egyedüli helyes vontatási eszközt képesítik a bánya számára, majd aztán áttér az elektromos lokomotivok fejlődésére s ennek során — ábrákkal bőven illusztrálva — nemcsak az elektro­motort és lokomotivot, hanem a vezetékeket és annak szerelését is szakszerűen ismerteti. POLYTECHNIKAI SZEMLE A „MAGYAR HITEL SZABADALMI ÜGYVIVŐK TESTÜLETE“ és A­­MAGYAR ELEKTROTECHNIKAI EGYESÜLET* ) hivatalos közlönye.­­ Jellegtelen minden hó 5., 15. és 25-én. Szerkesztik: Seidner Mihály és Wolf Sándor. Szerkesztőség : Budapest, VI. ker., Váci-körut 61. szám. Kiadóhivatal: Országos Központi Községi Nyomda Részv.­Társaság Budapest, VI., Váci-körut 61. Előfizetési árak : Egész évre....................................16 korona Fél évre........................... 8 . Negyed évre................................ 4 . Kérjük Olvasóinkat, szíveskedjenek lapunkat közérdekű műszaki eseményekről értesíteni. Közérdekű műszaki kérdések megvitatására lapunk hasábjait készséggel felajánljuk. TARTALOMJEGYZÉK : Szemle. Az elektromotor a bányaüzemben. Az ércek és ásványszenek előkészítése. (Litschauer Lajos.) Elektromos bányavasutak. (Reich Ernő és Mellinger József.) Szabadalmi ügyek. (A berlini konferencia a szabadalmak, a véd­jeg­yek, a minták bejelentésének egyszerűsítése tárgyában.) Vegyes hírek , lapszemle. Fegyvergyár Szombathelyen. — Az osztrák iparfejlesztés eredményei. — A kábel­fektetés különböző módjáról. — Egy amerikai világkiállítás körül. Szabadalmi ügyek. Szabadalmak forgalma. Hirdetések.

Next