Szabadalmi Ujság, 1909 (7. évfolyam, 1-24. szám)

1909-01-15 / 1. szám

4 Szabadalmi Újság­ hoz. Az abroncsok a kád különböző átmérőjű helyein való alkalmazhatóság céljából két félből állanak, melyeket egyik végükön oly kötéssel kapcsolunk, mely a különböző kerülethosszak­nak megfelel. 1544. Krcsmárik István bognármester Buda­pesten. Kocsikerék, melynél a küllőket a kerék­­abroncs középsíkjától jobbra és balra a kerék­agyon egyenletesen osztjuk el úgy, hogy az egyik küllőrendszer egy-egy küllőközébe a másik egy­­egy küllője esik, azon célból, hogy a kereket mindkét irányban keletkező lökésekkel szemben merevítsük. 1545: Dr. Katona Fülöp mérnök Budapesten. Újítások bordás lemezekből készült vasbetonmennye­zeteken. A vasbetétes borda a lemez fölött van alkalmazva, a szerkezet belső falazása által a húzási feszültség vagy teljesen, vagy túlnyomó részben a felső övben, a nyomási feszültség pedig vagy tel­jesen, vagy túlnyomó részben az alsó övben jelentkeznek. 1546. Kovács Pál motorvezető Aradon. Készü­lék explóziós motoroknál a henger hűtővizének hűtésére, melynél a motortengelyről tetszés szerinti áttétel segítségével hajtott ventilátorral, vagy hasonlóval légáramlatot létesítünk, merőlegesen a szabályozható nyilasokkal biró szintén keresztül­­csurgó vékony vizsugarak irányára azon célból, hogy a levegő és viz benső keveredése által a vizet gyorsan lehűtsük és hogy a lég-és vizkeve­­rék útjába több szekrényalakú vizlecsapó-testet helyezünk, melyek a víznek, a levegőből való visszanyerése céljából ferde irányú rácsozattal vannak ellátva. 1547. Klein Sámuel gazdatiszt és Gulyás János gépész Pusztakocson. Olló kertészeti és szőlészeti célokra. Az olló egyik ágának felső része két pengévé van kiképezve, melyek közé a metszőpenge behatol azon célból, hogy a metszési síkot hosszabb használat után is megtartsuk és a penge elferdülését és a metszési felület zúzódását vastagabb tárgyak nyírásánál elkerüljük. 1548. Krausz Ottó m. kir. állatorvos Pös­­tyénben. Kormányhosszabbító mellékkocsival kap­csolt motorkerékpárokhoz. A kormányrúdnak a mellékkocsi felé eső szárára szorító gyűrűkkel ráerősített hosszabbítórúdnál úgy van alakítva, hogy fogantyúval ellátott vége a kormány középállásban közvetlenül a mellékkocsi ülése előtt foglal helyet azon célból, hogy a mellékkocsiban ülő egyén a kormányt és motort könnyen kezelhesse, továbbá, hogy a hosszabbítórúd két részből van készítve, melyeket célszerűen rugós ékkel, vagy más köny­­nyen oldható módon erősítünk vissza, azon cél­ból, hogy használaton kívül a járóművön pl. a mellékkocsi ülése alatt kis helyen elhelyezhessük. 1549: Müller Ottó mérnök Rózsahegy fonó­gyárban. Tartóberendezés, író- és rajzszerek, vala­mint hasonló cikkek számára, mely egyik vagy mindkét végén eltolhatóan elrendezett sodrony­­spirálisból áll, melynek méretei között a tartandó cikk rugalmasan rögzittetik. 1550. Pick Ede utódai cég Budapesten. Szi­fonfej és eljárás annak előállítására. 1551 Strelinger Gyula kereskedő Buda­pesten. Kombinált féktuskó. Jelen találmány tár­gyát, kombinált féktuskó képezi, mely egyrészt a kerékperemhez való szorítás folytán a legkedve­zőbb súrlódást idézi elő, míg másrészt fölösle­gessé teszi a huzamosabb üzem folytán beálló kopások miatt a féktuskó kicserélését, mert cse­rére csak a féktuskó sarualakú végződésére old­ható kötéssel megerősített öntött vagy kovácsolt vasszalag szorul. 1552. Magyar Siemens Schuckert Müvek Villamossági Részvénytársaság cég Budapesten. Munkahuzal-felfüggesztés a szigetelőn szabadon mozgó két huzalkapoccsal. 1553. Magyar Siemens Schuckert Müvek Villamossági Részvénytársaság cég Budapesten. Egyfázisú kommutátoros motor. 1554 Segesvári Imre gyümölcskereskedő Nagy-Kőrösön. Láda, gyümölcs, tojás és hason­lók csomagolására, melynél a fenéklaphoz körös­körül hozzászögezett lécek felső végükön egy léckerettel vannak merevítve, melynek felső éle amazok felső végeinél a lécek vastagságának meg­felelően magasabban fekszik és a fedéllécek végei is ugyancsak a lécvastagságnak megfelelő távol­ságra vannak a szegélylécek külső élétől és azok két legszélsőbbje is ily távolságra van befelé tolva, úgy hogy a fedél pontosan beleillik a keretlécek és az oldallécek által meghatározott mélyedésbe és eltolódás ellen biztosítva van. 1555: Sárváry Zoltán bádogos-mester keszt­helyi lakos. Köpőláda, melynél a használaton kivül való állapotban rugó hatása folytán zárt fedője húzószerv utján lábitóval vagy kézzel működ­tethető emelővel van összekötve, mely használat előtt lenyomatik, mire a fedő nyílik, míg a fedő a lábitó elengedése után rugóhatás folytán záródik. 1556. Schwarczkopf Sándor művezető Buda­pest. Szabályozó berendezés több lángzós gáz­­lámpákhoz az egyes lámpák nyitására és zárására. A találmány tárgya szabályozó berendezés több lángzós gázlámpákhoz, melynek segélyével az egy lámpacsoporthoz tartozó egyes lámpák gázbeve­zető nyílásait nyithatjuk, illetve zárhatjuk oly cél­ból, hogy a lámpacsoport összes vagy tetszője- Lapunk minden érdeklődőnek és iparodnak nélkülözhetetlen. 1909.

Next