Szabadalmi Ujság, 1910 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1910-01-15 / 1. szám

VIII. évfolyam. Budapest, 1910. január 15-én 1. szám. (Sd­fenfMatt) IPARJOGI SZAKLAP A TALÁLMÁNYOK, VÉDJEGYEK ÉS MINTÁK VÉS A FELTALÁLÓK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK HIVATALOS LAPJÁban Szerkesztőség és kiadóhivatal Budapest, VII., Erzsébet­ körut 26. TELEFON 826. Főszerkesztő: Dr. HALÁSZ ALADÁR Felelős szerkesztő : PÁRTOS MIKSA gépészmérnök Megjelenik minden hónap 1-én és 15-én, egész ‘­*3* .. félévre- Vasutügyi díjpályázat. A „Verein Deutscher Eisenbahnverwaltung“ nyílt pályázatot hirdet, melyre 30.000 M összdíjat tűzött ki és pedig: A­ vasutügyi találmányok és javításokra, melyek jelentős előnyt és hasznot nyújtanak: 1. építészeti berendezések és azok fenntartása; 2. (az üzemeszközök) a forgalmi eszközök épí­tése és karbantartása; 3. önműködő jelző, távíró- és sürgönyberen­dezések, állítószerkezetek, biztonsági készülékek stb. 4. a vasutak üzeme és igazgatásánál. B) A vasutügyre vonatkozó jelentős irodalmi munkálatokra. A díjak 1500 és 7500 M között váltakoznak. Kidolgozásra ajánltatnak a következő felada­tok, megjegyezvén, hogy egyéb a vasutügyre vonat­kozó, itt fel nem sorolt munkák is figyelembe vétet­nek és a bíráló bizottság által jutalomra ajánlhatók: a) mozdonyok önfűtése; b) a személyszállító, különösen hosszabb vona­tok gőzfűtésének javítása, a hatásfok emelése, a részletek javítása, a fűtőkapcsolók magas árának csökkentése; c) oly légféktömlő-kapcsoló, mely a vezeté­ken alkalmazott elzárócsapokat kiküszöböli anél­kül, hogy a vonatok önműködő szétkapcsolódását befolyásolná; d) készülék, melynek segélyével különösen hosszú személy- és tehervonatoknál, alagutakban is, a mozdony- és kocsiszemélyzet egymással érte­kezhet, a vonaton végigvezető fékkészülék mellő­zésével ; c) olcsó, könnyen kezelhető és a podgyász­­kocsiban vihető mérleg, melynek segélyével a vonat­személyzet oly állomásokon, hol hídmérleg nincs, a kocsirakomány súlyát és különösen a túlterhe­lést megállapíthassa; /) készülék, mellyel 300 kg. hordképességű kis- és pályafelvigyázói kocsik a nyilt pályán, kevés idő- és erőszükséglettel kiemelhetők; g) oly 40 km. sebességgel haladó, 3—4 sze­mély szállítására berendezett motorjárgány, melyet két ember könnyen ki- és beemelhet, az időviszo­nyoknak megfelelően kezelhető és tetőzettel bírjon; h) egyszerű rakodókészülék, mellyel a ki- és berakodás gyorsan és biztosan lebonyolítható: 1. az áruraktárnál, 2. a szabad pályán és pályaudvarokon a sín­­magasságtól; i) a forgalomelosztási eljárás, a teherforgalmi bevétel, elszámolás és leszámolás és a díjtételek meghatározásának egyszerűsítése. A pályázati feltételek a következők: 1. Csak oly javítások és találmányok, vala­mint idevonatkozó irodalmi művek vétetnek tekin­tetbe, melyek 1905. évi julius hó 16. és 1911. év július hó 15-dike közötti időben kerültek kivitelre, azaz jelentek meg; 2. minden javítás és találmány csak úgy vehet részt a pályázatban, ha az egy a Verein Deutscher Eisenbahnverwaltung-hoz tartozó vasútnál a be­jelentés előtt már kivitelre került és a díjra aján­lás ezen igazgatóság által történik; 3. pályadíjat csak a találmány vagy javítás feltalálója, úgyszintén irodalmi műnél csakis a mű szerzője nyerhet; 4. a pályázatok tárgyát képező találmány vagy javítás rajzok, leírások és minták alapján magyará­­zandók, hogy azok tulajdonságáról, kiviteléről és működéséről biztos véleményt lehessen mondani; 5. valamely díjat nyert találmányra vagy javí­tásra szabadalmat kérni vagy azt kihasználni a fel­találónak szabad, de minden találmánnyal vagy javítással pályázó köteles a szabadalomból kifolyó azon feltételeket megadni, melyeket a találmány vagy javítás felhasználásáért az egyesülettől kíván. Lapunk legközelebbi száma február hó 1-én jelenik meg.

Next