Szerelőipar, 1943 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1943-01-01 / 1. szám

zó által az áru előállításához fel­használt anyagnak az árát a szer­ződés megkötése után felemelte, vagy felemelését megengedte”. Az ismertetett rendeletrésszel a Közszállítási Szabályzat 63. §-a teljessé vált olyan értelemben, hogy a háborús idők folyamán egységárem­­elésre alapot nyújtható valamennyi jogcímet magában fog­lalja. A vállalkozónak ma ténylege­sen lehet, az 1939 óta három ízben történt munkabérem­elésse­l, 119.188/ 1941. Á. O. K. számú ártöbblet, va­lamint a 61.101/1941. Á. O. K. szá­mú új szakmai százalékos felár engedélyezésével, továbbá az Arbi­­s­ital valamennyi anyagárra vonat­kozó megállapításával, az időközi adó- és illetékváltozásokkal, végül a fuvartételek elrendelt vagy meg­engedett módosításaival az egység­ár utólagos felemelését kérni. Az egységár utólagos felemelése lehetőségének ilyen felsorolássze­rűen megállapított, tehát egyszerű és félreérthetetlen módja mellett is, a közszállítási ügyekkel legfelsőbb fokon foglalkozók azt tapasztalják, hogy a vállalkozók kérelmeik elő­terjesztésénél nagyfokú tájékozat­lanságot, bizonytalanságot és meg­érteni nem akarást tanúsítanak. En­nek a körülménynek más magyará­zatát adni nem lehet, minthogy egyes vállalkozók nem tudják vagy nem akarják megérteni, hogy az államháztartásr­a sem lehet" töb­­bet, esetleg mást áthárítani, mint amennyit és amit az államháztar­tást kezelő kormányzat az árszín­vonal szabályzó tevékenysége köz­ben általában átháríthatónak meg­engedni. Nézzük meg, hogy egy közszállí­tás lebonyolításának különböző idő­szakaiban hogyan alakul az egység­ár utólagos felemelésének kérdésé­re jogot adó körülmények figyelem­­bevétele. Első eset, amikor az ajánlat be­nyújtása és a szállítás befejezése közötti időtartamra nem esik egy­ségárém­­el­ésre alapot adó körül­mény. Ekkor természetesen semmi­nemű felárkérelem előterjesztésé­nek helye nincs. Második lehetőség, amikor az ajánlat benyújtása és a munka, vagy szállítás megkezdése kö­zött és időben adódik a 63. §-ban felsorolt valamelyik eset. Itt az utólagos fel­emelés iránti kérelem előterjesztésé­nek helye lehet. Harmadik lehetőség, amikor a munka vagy a szállítás megkezdése, de a befejezése előtt lép életbe a 63. felsorolásának valamelyik esete. Itt az utólagos egységárfelemelésre irányuló kérelem elbírálásának többféle változatát kell megkülön­böztetnünk. Abban az eset­ben, ha az emelésre alapot adó jogcím élet­belépés© előtt részszállítás nem tör­tént, a kérelem általában a válla­lati összeg egészére érvényesíthető. Ha az életbelépési határidő előtt részszállítás már történt, akkor az egységáremelési kérelmet csak az életbeléptetési határidő után történt szállításokra lehet jogosan érvénye­síteni. Adódhatik itt még egy har­madik eset is, nevezetesen: midőn a közszállítás tárgyának természete nem engedi meg a részszálításokat, ellenben a szóban forgó életbelépési határidő előtt is, tehát a megbízás elnyerésétől kezdve munkálatokat kell folytatni folyamatosan a szál­lítás befejezése érdekében. Legcélszerűbb megoldásának a kö­vetkező döntés látszik. A megrende­lés és a szállítási határidő, helye­­sebben a tényleges szállítás befeje­zésének időpontja közé eső időtar­tamot havi, vagy heti időegységek­re osztjuk.. Ezt az időtartamot met­szi valahol az egységár felemelésé­re alapul szolgáló jogcím életbe­lépése. Most az időegységekre ará­nyosan elosztott vállalati összegből az életbelépési időpont előtti rész­re felár számítása nem igényelhető. Az életbelépési időpont utánra eső részre viszont jogosan kérhető. Példával megvilágítva, sokkal egyszerűbbnek mutatkozik az elgon­dolás. Tegyük fel, hogy 1941. ja­nuár 1-vel kiadott egy gépcsoport­­megrendelés, ugyanez év december 61-i szállítási határidővel. A szállí­tás december 31-ével ténylegesen meg is történt. A szállítás egyévi folyamatos munkát igényelt. Az egy évet felosztjuk havi időegységekre. Nyerünk tizenkét időegységet. Az 1.200.000 pengős vállalati összeget arányosítjuk az időegységhez, ami egy időegységre 100.000 pengőt je­lent. Az első két időegység alatt egy­­ségáremelésre alapul szolgáló kö­rülmény nem adódott. Tehát a vál­lalati összegből 700.000 pengő nem kombinálható bele semmiféle felár­­kérelembe. A nyolcadik időegység kezdőével lépett életbe az Á. O. K. 119.188/1941. számú, ártöbbletet en­gedélyező rendelete, amely a válla­lati összeg innen számított arányos részére, tehát 500.000 pengőre érvé­nyesíthető. Az időegység utolsó há­nyadára esik még egy 15 százalé­kos munkabéremelés, amely ezek szerint az utolsó 100.000 pengőbe szintén érvényesíthető. Természete­­­­sen, a munkabéremelések csak tény­­­­­egesen kifizetett munkabérkülön-­­­bözet megtérítésére adnak igényt. Külön i® ki kell emelnem, hogy csak az igazolt késedelmet lehet a szállító javára az időegységbeosz­tásnál figyelembe venni. Az itt vázolt felárkérelem elbírá­lási módnak az ad legnagyobb je­lentőséget, hogy a megrendelő men­tesül a Közszállítási Szabályzat 63. §. (2) bekezdésében előírt vizsgá­lattól, amelynek lelkiismeretes el­végzése a mai viszonyok között, amúgy is szinte a lehetetlenséggel határos. Fontos figyelmeztetés* Központi fűtések építésének korlátozása. A 7240/1941. M. E. sz. rendelet 2. §-a úgy intézkedik, hogy a központi fűtések építésére csupán az ipari anyaggazdálkodás Építőipari Bizottságának előzetes hozzájárulásával szabad­ enge­délyt adni. Ezért a fűtésszerelő kartársak a feltételes megrendelés birto­kában, s ha azonkívül az anyagot a Vas- és Fémipari Bizottsági útján már biztosították, csakis akkor, tehát még a munka meg­kezdése előtt nyújtsák be az építésügyi hatósághoz (Város­háza, III. u. o., III. em. 453. sz. a. kérvényüket — a tervek és műleírás mellékletével — az engedély kiadása iránt. Kérjék folyamodványuk áttételét az Építőipari Bizottság­hoz a hozzájárulás kérdésében való határozás céljából. A végleges megrendelést azonban csak akkor fogadják el és a munkát csak akkor kezdjék meg, amikor a hozzájárulás alapján az engedély birtokában vannak és az anyagot biztosították. Ipartestület. 3

Next