Textil-Ipar, 1933 (6. évfolyam, 1-24. szám)
1933-01-15 / 1. szám
Budapest divatváros Egész telkemből tisztelem Cobden mester emlékét és a közgazdaság klasszikusaira is csak meghatottsággal tudok gondolni, de mit tegyek, ha az élet nem tiszteli őket és a kereslet és kínálat, továbbá a szabadverseny impulzusa szerint igazodó liberális rendszerre és általába az összes klasszikus igazságokra, enyhén szólva, fütyül. Hiába hiszem én, hogy a gazdasági szabadság a legszebb a világon, ha egyszer minden ország a gazdasági nacionalizmust imádja és untig ismert és milliószor explikált politikai és lélektani okokból vámfalakat építenek, forgalmat korlátoznak és mindent elkövetnek, amivel a maguk haszna nélkül a másik államnak ártani lehet. Van egy régi török mese, amelyben elmondatik, hogy egyszer egy ország egész népe megbolondult, mert Allah haragjában megmérgezte a kutakat. Csak a király és a főminiszter maradt józan, mert nekik előre megmondta egy szent ember a közelgő bajt és ők nem ittak a kutak bolonditó vizéből. De amit ezentúl ők józanul csináltak, azt a bolond nép bolondságnak nézte és el is verték a királyt és a főminisztert, minthogy bolond ember nem intézheti a népek dolgait. Na, már most, mi magyarok legyünk az a józan király és az a józan főminiszter a bolond népek között, pláne, ha mi nem is ilyen nagy és diktáló urak vagyunk, csak közrendi elemek a népek társadalmában . Bizony, nincs más dolgunk, minthogy tesszük, amit a többi tesz és ha most a nemes és nagy Franciaország arra készül, hogy feltűnő márkával bélyegezze meg akülföldi eredetű árut s azzal a franciákat arra figyelmeztesse, hogy ne ezt, hanem a franciát vásárolják, ha a kultúrában vezérkedő Franciaország ilyen eszközökkel zárja ki az idegen importot, akkor mi nem lehetünk okosabbak, mi nem lehetünk áldozatos hittérítői az orthodox liberalizmusnak, sőt nekünk nemcsak szintén szabad, de nekünk egyenesen muszáj a magunk termelését minden eszközzel védeni. Itt már volt szó arról, hogy az elzárkózottság mai keserves állapota a magyar ipar és kereskedelem konjunktúrája lehet, ha az ipar és a kereskedelem belátja a belátni valókat és a magyar közönség megszabadul attól a babona -ÖLPJESI GYÁR BUDAPEST YEL SZUGLÓ síró. LERAKAT: BUDAPEST Y SAS U.-?. :SÍ I ÎSCHWARCZ LAJOSI „SZABÓ-OTH ON“ BUDAPEST, IV.DEAKFERENC-UTCA 15 Magyarország legrégibb és legolcsóbb posztó és bélésáru bevásárlási forrása w ! ROKKA KOTSZOVOCYAR T ^ BUDOPEST V. Arany János ‘ n Sál Supkartricotage KölötTctruk rJ)iYa 152öi?eleb, „ ‘Valelir L £*ürdö és sportruhák.. FLANELLTAKAROKATI TARKÁNSZÖTT KERTI ABROSZT ujpesti Tarkánszövő és Kikészítőgyár Rt. Budapest, V. Sas utca 17. fejkendőt, plaideket és kockás kabátbélést gyárt az Telefon: 195-52 jától, hogy a külföldi áru szükségképpen jobb, mint a magyar. A közönségnek ez a jobb belátása is a termelők és a kereskedők okosságától függ, mert ha a külföldi áruk távollétében azokat egyenértékű, vagy pláne jobb és mindenesetre olcsóbb árukkal tudják pótolni és az áru kvalitásairól meg is tudják győzni a közönséget, — amihez persze valóságos kvalitás kell és semmiképpen sem alkalmatos mód a konjunktúra uzsorás kihasználása, akkor az eljövendő szabadabb versenyben is lesz a magyar termelésnek meggyőződéses hazai fogyasztója. Tudjuk, hogy textiliparunk örvendetesen fejlődik és divatcikkekben, még a textilneműeken túl is, ma már versenyképesek vagyunk és egészséges gazdasági politika mellett az sem elképzelhetetlen, hogy a nemzetközi divat diktátorai közé avanzsálhassunk. Persze, ennek előfeltétele és kezdő lépése az, hogy a divatnak dolgozó iparok itthon megerősödjenek, mert hiszen a párisi divat világhíre is csak a francia közönség szuggeszciójából eredhetett. A kezdéshez bátorság kell, a kockázat vállalása, az kell, hogy termelőink maradék erőiket erre az esélyre merjék feltenni és kereskedőink is merjenek bízni a valószínű holnapi túzokban és ne szalasszák el azt a mai verébért, ami amellett, hogy csak veréb, még sokkal kevésbé biztos, mint a holnapi nagyobb madár. A termelői uzsora mai hasznát paralizálja a közönség sztrájkja, mai áldozatát azonban viszszafizeti a közönség holnapi rokonszenve és aki kereskedő ma bátran árulja, hirdeti és megvallja a jó magyar árut, az talán ma kevesebbet keres, de holnap ő lesz a verseny valószínű győztese. Ebből következőleg nagyon hasonlít a lassú öngyilkossághoz némely kereskedőink amaz eljáráséi, hogy a magyar árut külföldinek hirdetik, mert így momentán könnyebb azon túladni s az élet azon kezdődik, hogy okos propagandával a magyar árut tegyük könnyebben eladhatóvá. Ez az újság vetette fel a Budapesti Divatváros gondolatát s hónapokkal ezelőtt magam is irtam itt arról, hogy társadalmi akciókkal, divatrevükkel, ki GANZ GYÖRGY LENÁRUGYÁRA Lenáruk jutányos beszerzési forrása sa. ^ GYŐR ERDŐSOR 3. 9mb Svájci leherneműt es gamlalt moshato m use Igem inho fehérneműt a legegyszerűbbtől a legdíszesebb kiviteliig KÉRJEN SELYEMÉS GYAPJÚ SZÖVÖTTÁRÚ GYÁRAT BUDaPEST.M. DENoNoKI U. é*sz. ^Minden jo66 divatáruüzlet tavija К PA)magyar.hyakkenddípah ' C gyártmányait Qudapest.VI anaer-Rox Z. (felernelc-t) Tel: Hat 17 8 95. LENSZÖVÖEVÓR KORHÁZI BERENDEZÉS F.S MINTÁS ÁRU állításokkal bele kell vinni a magyar köztudatba, hogy a magyar posztó jobb az angolnak a magyar selyem a franciánál, a magyar kötött áru a németnél, a magyar cipő és egyéb készáru valamennyinél. Ezt a gondolatot elfogadta a Nemzetközi Vásár vezetősége s tavasszal a vásár textilosztályát ennek a gondolatnak szolgálatában fogják rendezni. Ez nagyon hasznos és értelmes kezdet, de most aztán a gyárosokon és kereskedőkön a sor, hogy ennek valami folytatása is lehessen. Ma is azt mondom, hogy tevékeny bizottságot kell alakítani, mégpedig sürgősen, amelyik ezt az első céltudatos kiállítást, annak valóban érdemes anyagát úgy propagálja, hogy a közönség észrevegye az értéket és tapasztalásaiból a kívánatos tanulságokat vonja le. Nem elég mutatni, magyarázni, tanítani és szuggerálni kell, s ez nem megy ötletes, minden lélektani gátlással és hatással számoló akciók nélkül. A vásár idején nagyszerű magyar kirakatok hívhatják fel a figyelmet, a társadalom irányító rétegeit, előkelőségeket és főként a színház népszerű csillagait meg kell nyerni az akciók élére, felvonulásokat és ünnepélyeket és magyarázó, bizonyító, meggyőző előadásokat kell rendezni, felkavarni minden érdeklődést és lehengerelni minden sznobizmust és külföldimádó eretnekséget. Ennek kitalálására és adminisztrálására kellene a bizottság, amelynek jó például szolgálhat az angol propaganda. Ott is az angol áru népszerűsítéséről volt szó és az angol társadalom előkelő asszonyai és kisasszonyai heves lendülettel agitáltak a nagyon eredményes akciók élén. Várjon, a magyar ladyk és missek nem lennének erre kaphatók? De bizony, őrájuk számíthatunk, csak legyen, aki kitűzi a célokat és megjelöli a módokat. Legyen kezdeményezés, szervezés, legyen intéző komité és legyenek gyárosok és kereskedők, akik bőven adják a kiállításra a legjobbat és tetszetősen, gusztusosan tudják azt feltálalni. Minden ezen múlik, a propaganda bizottság munkája is, mert a propagandának anyag kell, amit propagálni lehet és érdemes. Ezért nemcsak a közösség, hanem a saját maga vitális érdekében is kötelessége minden gyárosnak és minden kereskedőnek, hogy a Nemzetközi Vásár textilkiállításán ereje teljes megfeszítésével részt vegyen. Márkus László Soproni Pamutiparti Gyár: Sopron Gyártmányaink eladási Helye és Központ iroda, BUDAPEST VI. PAULAV EDE U.JLsz. MINŐSÉGŰ A HORGONY- ÉS .: Kapható minden nagykereskedésben OLGA-HAJTÓ RUHAKONFEKCIÓ RT . • - ? •7 • -- 'if / ’ BUDAPEST V. AKADÉMIA U 6 TEXTILIPAR 3. §.