Üvegesek Lapja, 1944 (18. évfolyam, 1-12. szám)
1944-01-01 / 1. szám
1. szám jobb jövőjében, és bármilyen nehéz idők is jöjjenek, ennek a szakmának helyt kell állania, a magyar kézművesiparosság között is az elsők között kell helyet foglalnia. Legyen az újév első óráiban áldástkérő imádságunk harcoló katonáinkért az Űrhöz szálló imádságunk, hogy mielőbb győzedelmesen fejezhessük be ezt az élet-halálarcot. Áldja meg a Magyarok Istene hős katonáink fegyverét, amely a szebb jövőért és a békességes jobblétért, a nyugalomért küzd és fárad. Áldja meg, áldja meg Kormányzó Urunkat, hogy átvezethessen egy boldogabb, szebb és békés Nagy-Magyarországba. A Magyarok Istenéhez száll imádságunk, adjon nekünk, árva magyaroknak, szeretett Hazánknak, a magyar iparosságnak és kedves kartársaimnak, mindenkinek szebb, boldogabb, s magyarabb új esztendőt: Ez esztendő megáldjad, Kegyelmedből, Űr Isten__ Dobsa Béla ipt. elnök. ÜVEGESEK LAPJA Tanoncképzés szakmáinkban Lapunk legutóbbi számában ezen a címen megjelent cikkre az alábbi figyelemreméltó levelet kaptuk: ^ Tekintetes Elnökség! Szíveskedjék megengedni, hogy a dec. hó 1-én megjelent szaklapjukban közölt „A tanoncképzés szakmánkban“ cikkhez az alábbiakban én is hozzászólhassak, azaz felvilágosítással szolgálhassak, és némileg az iskolát ért vádat tisztázhassam. Mindenekelőtt megállapítom, hogy mind a hatóság, mind az iskola vezetősége minden igyekezettel azon van, hogy az iparosságnak az általános ismeretek nyújtása mellett kellő szakoktatást is adjon; de meg kell érteni, hogy az átmeneti idejét élő iparosoktatás — az esti iskoláról a szakiskolára — nem mehet minden zökkenő nélkül. Ennek nagyrészt az egyenetlen előképzés az oka; a külföldi iskolák ebben a tekintetben sokkal előnyösebb helyzetben vannak, mert ott minden ipari pályára készülő tanulónak négy középiskolai előképzettsége van. Nálunk 4—6—8 elemi, vagy 2—4 középiskola, avagy érettségivel jönnek a tanulók az iskolába, s így nincs meg az a biztos alap, amelyre építeni lehetne, hiszen sokaknak még előbb a számolást, írást avagy az olvasást kell megtanítani, ami a szaktárgyak tanításának a rovására történik. Ami a szakoktatást illeti, megállapítom, hogy más szakmákban már nálunk is megoldást nyert a tanműhelyek létesítése által. Mióta én átvettem az üvegesek tanításának vezetését, első gondolatom itt is a tanműhely felállítása volt. Ebben a törekvésemben a háborús nehézségek megakadályoztak, mert megfelelő helyiség hiányában ennek megvalósítása lehetetlen, azonban mihelyt visszakapjuk régi épületünket, azonnal megkezdjük a tanműhely felállítását, amelyhez az ipartestület szíves támogatását már most kérjük. A tanműhely vezetésére kellő szak-, képzettséggel, de egyúttal megfelelő előképzettséggel is bíró ipartestületi tagot szeretnénk felkérni, csupán ott vannak kételyek, hogyan fogjuk tudni ezt megoldani, amikor ennek a szakmának annyi ágazata van. Ezzel kapcsolatban már most szeretném felkérni az Ipartestület tekintetes Elnökségét, hogy szíveskedjék összeállíttatni egy tanműhely berendezését, annak felszerelését — természetesen egyelőre a legszükségesebbekkel — mert a költségvetés ma úgyis illuzórikus volna a mai hullámzó árak mellett. Így előre tudnók, hogy mi mindenre volna szükségünk a tanműhely megvalósításával kapcsolatiban, s így talán az ipartestület kívánságának is eleget tudnánk tenni. Az iskolai tanműhely volna hivatva azt nyújtani, amiit a tanulónak nincs alkalma minden műhelyben elsajátítani, s így elérnénk azt, hogyminden tanulónak mégis egyforma képesítése lenne. Azt hiszem, e néhány gondolatban sikerült az iskola célját a szakoktatás terén megismertetni, s igy most már tisztelettel kérem az ipartestület tekintetes Elnökségét, hogy az iskolát ezirányú törekvésben támogatni, és a szakszerű véleményt a továbbiakra megadni szíveskedjék. Budapest, 1943. dec. 13. Teljes tisztelettel Kovács Nándor igazgató. Helyet adtunk ennek az őszinte beszédnek, hogy ezt a rendkívül nagyjelentőségű kérdést az iskola szemszögéből ismegvilágosítsuk. Kovács Nándor igazgató úr lelkes harcosa a tanoncoktatás tökéletesbítésének, s a maga részéről is kitűnő tanári karával együtt minden lehetőt elkövet, hogy a tanoncoktatás iskolai színvonalát minél magasabbra emelje. Meg kell állapítanunk azt is, hogy az ipartestület vezetősége nagy megértéssel és teljes együttműködéssel ugyancsak ezért a célért dolgozik, hiszen a maga jövőjéről, a szakmai utánpótlásról van szó. A tanműhely felállító- 3 Dr. BAKOS MIHÁLY közgazdaságtudományi doktor táblaüveg nagykereskedő BUDAPEST, VII., KIRÁLY UTCA 93. TEL.: 223-414. Táviratcím : BAKOSÜVEG Raktár, V., Sas-utca 13. Tel. 116-959. SCHNEIDER ÉS TÁRSAI BUDAPEST, Tfn., VIC UTCA 34. TELEFON: 135-982. Gyártunk: Üvegcsiszolást, tükörkészítést, üvegezést, homályosítást, üvegkészletek és ólomkristályok csiszolását. Állandó raktár: Tükör, special és solin üvegben, öntött tükrökben, egyszerű (finnszalag) tükörben. Leggyorsabb kiszolgálás ! Kérjen költségvetést ! SÁNDOR LÁSZLÓ FÉMÁRÚÜZEME Budapest, Vill., Nagytemplom utca 12/b-Telefon: 136-344. Díszműáruk, háztartási cikkek, montírozott üvegáruk, tintatartók és likőrkészletek, tálcák, tortalapok, fényképtartók stb. Csak elsőrendű minőség és ízléses kivitel, melyet minden darabon a címke garantál. TÁBLAÜVEG minden mennyiségben raktárról azonnal PAUSZ TIVADAR táblaüveg nagykereskedőnél KASSA, Fő utca 19. sz. Alapítva : 1833 Telefon: 24-23, 20-22. Örökbecsű a Huendi parcellán.