Volán, 1970 (4. évfolyam, 1-11. szám)

1970-06-01 / 6. szám

Autózás minden éghajlat alatt írta: FÖLDVÁRI LÁSZLÓ miniszterhelyettes A Szovjetunió és a Magyar Népköz­­társaság között dinamikusan fejlődő politikai, gazdasági, kulturális kapcso­latok fontos tényezője, kiszolgálója, bizonyos értelemben alakítója is a köz­lekedés, a szállítás terén kibontakozott együttműködés. Kapcsolataink vala­mennyi közlekedési ágazat területén élénken fejlődnek —, vasúttól a hajó­zásig, repüléstől a csővezetékes szállí­tásig —, természetesen a közúti gépjár­műközlekedésben is. A szovjet állam­ban — világrésznyi területeire, hatal­mas szállítási feladataira tekintettel — több közlekedési minisztérium irányítja a szállítás üzemét és fejlesztését. Há­rom tárca ezek közül össz-szövetségi, az Unió egész területére kiterjed a ha­táskörük (vasúti, tengerhajózási és légi­közlekedési minisztérium), míg az egyes köztársaságok keretében szervez­ték meg a gépjárműközlekedési, a köz­úti és a folyamhajózási ágazati közle­kedési tárcákat. A mi közúti gépjármű­közlekedésünknek az Orosz Szocialista Szövetségi Szovjet Köztársaság Gépjár­műközlekedési Minisztériumával van­nak konstruktív, erősödő kapcsolatai (nemrégiben vált ki ebből a miniszté­riumból a Köztársaság önálló Útügyi Minisztériuma). z Orosz Szovjet Köztársaság Gépjár­műközlekedési Minisztériumával hazai autóközlekedési szervezeteink mind az utasok, mind az áruk szállítá­sában, a menetrendszerű forgalomban csak­úgy, mint az eseti járatok tekin­tetében együttműködnek. Egyre gyako­ribb látvány a szovjet nagyvárosokban a MÁVAUT-autóbusz és a HUNGARO­­CAMION-szerelvény csakúgy, mint a szovjet társasgépkocsik és kamionok idehaza. Élénk a kölcsönös tapasztalat­­csere, gyakori a szakemberek látoga­tása, tanulmányútja, konzultációja. Nö­vekszik széles szakmai köreinkben az érdeklődés a szovjet gépjárműközleke­dés munkája iránt, amit fokoznak ott megvalósuló olyan nagyszabású feljesz­­tési, beruházási koncepciókról nyert ér­tesülések, mint például a volgai nagy személyautógyár közeli üzembelépése, vagy a hatalmas szériában tervezett új tehergépkocsigyártás megszervezése. Célunk ezért az olvasó számára az Orosz Szovjet Köztársaság Gépjármű­közlekedési Minisztériuma keretében megszervezett munkáról vázlatos rövid ismertetést nyújtani, a minisztérium munkatársainak szóban és írásban készségesen nyújtott tájékoztatásai nyomán. Talán érzékelteti a méreteket, ha el­mondjuk, hogy a minisztérium felügye­lete alatt hatezer autóközlekedési és javítóipari vállalat, szervezet dolgozik. A közhasználatú gépjárműközlekedés volt a Szovjetunióban az első ágaza­tok egyike, ahol az új tervezési és gazdasági ösztönzési rendszer bevezeté­sét 1966-ban megkezdték. Ezt a rend­szert fokozatosan vezették be, 1969-től alkalmazzák az ágazat egészében. Az új tervezési és gazdasági ösztönzési rend­szer az autóközlekedés termelési alap­jai kihasználásának hatékonysága és a munka termelékenysége terén is kedve­zőnek bizonyult. Már 1968 első felében az új rendszerben működő vállalataik az előző év azonos időszakához képest 7%-kal növelték bevételüket és közel 1­8%-kal a nyereségüket. A termelé­kenység ez idő alatt 9%-kal, az átlag­­kereset pedig csaknem 8%-kal növeke­dett. A mennyiségi fejlődést jellemezheti, hogy az Orosz Köztársaság autóközle­kedésében tíz év alatt a dolgozók lét­száma megduplázódott — a szakma je­lenleg egymillió embert foglalkoztat —, 1958 óta a gépjárműállomány több mint a kétszeresére, ezen belül az autóbusz­park közel a háromszorosára nőtt. Az áruforgalom dinamikája ezen idő alatt három és félszeres, az utasforgalomé pedig közel négyszeres. Az autóközle­kedési vállalatok száma tíz év alatt a másfélszeresére emelkedett. Az elmúlt évben az orosz autóközlekedés bevétele megközelítette a 4 milliárd rubelt (ez 160 milliárd forintot jelent). Hogy a számoknál maradjunk, em­lítsük meg, hogy az orosz autóközle­kedés évente több mint tizenkét mil­liárd utast és egymilliárd hétszáz millió tonna árut szállít (1969. évi tényszá­­mok). A közúti személyszállítás lendületes fejlődését említettük. Az orosz föderá­cióban az autóbuszok naponta harminc millió utast visznek. 1600 járásban több mint 16 ezer lakott helyet hálóznak be járataik menetrendszerűen. Sokat tö­rődnek az utazóközönség kiszolgálásá­nak színvonalával, ideértve a jegyelő­vételt, az autóbuszos turistaszervezést, a kulturált poggyásztovábbítást, az ál­lomási, kikötői, repülőtéri forgalmat és természetesen a taxik üzemét is. Az autóbuszközlekedés hálózati hossza egymillió kilométer, amelyen tízezernyi az autóbusz-pályaudvarok, autóbusz­állomások és úgynevezett autóbusz­pavilonok száma. A közhasználatú áruszállítás naponta 4,7 millió tonnát tesz ki, aminek mint­egy háromnegyed részét az ismert ha­tékony központosított fuvarozásszerve­zési formában bonyolítják. Kiterjedten vesznek részt a kombinált szállítások­ban, együttműködve valamennyi közle­kedési ággal. Egy milliárd tonnát fu­varoznak évente billenős tehergép­kocsijaik, ami mutatja a szállítási tevé­kenységben a tömegáruk magas része­sedését, az ipari, útépítési, egyéb építő­ipari és mezőgazdasági megbízások alapján. Egyedül a kereskedelmi-ellá­tási feladatokat több mint 50 ezer gép­kocsival teljesítik, nagy részükön kü­lönleges felépítménnyel.­zakembereink régen tudják, hogy a szovjet autóközlekedésben mindig nagy figyelmet fordítottak a haladó szállítás­i szervezési módszerekre; az utóbbi években különösen széles körben alkalmazzák a közúti áruforgalom ma­tematikai módszerekkel, elektronikus számítógépekkel kialakított korszerű járatvezetését. Az elmúlt évben ennek segítségével 150 millió kilométerrel tudták csökkenteni a tehergépkocsik üres futását. A hatékonysági összehasonlítások a köztársaságban a közhasználatú autó­közlekedés fölényét igazolják a terme­lékenység, és az önköltség terén is az egyes népgazdasági ágak gépjármű­parkjának eredményeihez képest. A nemzetközi forgalom keretében az Orosz Szovjet Köztársaság autóközleke­­dése Európa igen sok országába telje­sít (hazánkba is) gyorsan fejlődő volu­menű utas- és áruszállítást. A területileg igen nagy kiterjedésű orosz gépjárműközlekedési üzemet nagyszabású ipari háttér szolgálja. 193 autójavító vállalatuk van, nyolc gyáruk állít elő garázsipari berendezé­seket. Gyorsan épülnek az új javítóüze­mek, alkatrészgyárak, garázsok és kar­bantartó létesítmények. Különösen gyorsütemű a szervizhálózat fejlesztési programja. A nagy távolságok mellett a forga­lomirányítás kifejlett vezetékes és ve­zetéknélküli­­telexet is magában fog­laló részben saját üzemi távolsági hír­közlő hálózatot igényel, amit a városok­ban a rugalmas autóbuszközlekedést irányító diszpécser-rendszer egészít ki. Eredményesen fáradoznak a szovjet autós kollégák munkájuk kultúrája és műszaki esztétikája, a munkahelyek rendje, a munkabiztonság, és természe­tesen a munkaegészségügy színvonalá­nak emelésén is. Nagy figyelmet fordítanak az autó­­közlekedési utánpótlás képzésére. Száz­harminc iskolájukban többek között tizennégyezer középfokú képzettségű műszaki szakembert, kilencvenezer gépkocsivezetőt stb. képeznek. A szakma tudományos intézetei közül említjük a nálunk is jól ismert NIIAT- ot (Autóközlekedési Tudományos Ku­tató Intézet), amely Moszkvában és Leningrádban több mint félezer embert foglalkoztat. Az autóközlekedési ágazati tervezőintézetben 1250-en dolgoznak. A szakágazat új technikájának bevezeté­sére külön intézményük van. A szá­mítógépállomások száma hetvenkettő, amelyek 1300 gépet üzemeltetnek. A szovjet állam az autóközlekedés dolgozóit megbecsüli, népgazdasági je­lentőségű munkájukat elismeri. 1966- ban tizenkilenc autóközlekedési dolgo­zónak ítélték oda a ,,Szocialista Munka Hőse” kitüntetést. z Orosz Szocialista Köztársaság autóközlekedési munkájának és fej­lődésének e néhány vonása is jelzi a roppant méreteket és a hatalmas fel­adatokat. A Szah­alin szigetektől Euró­pa szívéig, az Északi-Jeges-tengertől a napfényes déli mezőkig sok-sok ezer kilométernyi térségeket átfogva, szinte minden éghajlat időjárási körülményei között róják az országutakat a szovjet autósok. Könnyű elképzelni, hogy ek­kora hálózat mennyi szervezési problé­mát és egyben mennyi szervezési meg­oldást és lehetőséget jelent. Ilyen nagy közlekedési rendszerben mindent nagy szériában végeznek, az új módszerek, a hatékonyabb megoldások óriási jelen­tőségűek. Szakembereink számára eddig is rendkívül hasznosnak bizonyult a ta­pasztalatcsere, a rendszeres együttmű­ködés a szovjet autóközlekedéssel, amelynek során mindkét fél új isme­retekhez jutott. A szovjet gépjárműköz­lekedés vezetői nagyra becsülik a ma­gyar autósok munkáját, szívesen koo­perálnak velük és velük együtt azt a véleményt vallják, hogy együttműködé­sünk további fejlesztése még sok lehe­tőséget és tartalékot ígér mindkét or­szág, mindkét nép javára. A az autóközlekedési­­ dolgozók lapja A szerkesztő bizottság elnöke: Tapolczai Kálmán Főszerkesztő: Solymár Tamás Szerkesztőség: Bp., VI., Lenin krt. 96. T.: 122-780. Telex: 85. Kiadja a Hírlapkiadó vállalat, Bp., vm­., Blaha Lujza tér 3. Tele­fon: 343-100 Felelős kiadó: Csollány Ferenc Megjelenik havonta Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a Posta Központi Hírlap Irodánál (Bp., V., Jó­zsef nádor tér 1.) Egyé­ni csekkszámlaszám: 61.280, közületi: 61.066 vagy átutalás az MNB 8. sz. fiókjánál vezetett folyószámlára. Előfize­tési díj 1 évre: 36,— fo­rint, Vi évre 18,— forint, V. évre: 9,— forint. INDEX: 25.877 70.4225 Egyetemi Nyomda mélynyomása: Budapest Felelős vezető: Janka Gyula igazgató S 1. Városi autóközlekedési vállalatok gépkocsi szerel­vényei konténereket szállí­tanak a folyami kikötőből 2. Az 1170 számú gépkocsi­oszlop nyitott mezei autó­városa (kujbisevi terület) 4. Porfirij Danilovics Tyepl­­jakov a szakma egyik ki­válója A 3. A 8-as sz. volgográdi te­herfuvarozó vállalat egész­ségügyi szolgálatának fog­orvosi szobája

Next