Volán, 1970 (4. évfolyam, 1-11. szám)
1970-07-01 / 7. szám
A megtisztelő kérésnek tesz eleget, a szerkesztőséghez küldött nyilatkozat közlésével. A közhasználatú autóközlekedés dolgozói már az első órákban ott voltak a veszélyeztetett területeken és a veszély elhárítására több mint háromezer gépjárművel, tehergépkocsival, rakodógéppel, személygépkocsival, autóbuszszal, trailerrel, műhelykocsival — csaknem tízezren — vonultak fel. Dolgoztak a gátak megerősítésén, a helységek kiürítésén, a lakosság biztonságba helyezésén, az ingóságok, termények és az állatállomány megmentésén, sokszor több napon és éjszakán át egyhuzamban, nehéz terep- és látásviszonyok között, váltás nélkül. Dolgozóink a súlyos természeti csapást közvetlen élményként átélve az elsők között jelentkeztek az árvízkárosultak megsegítésére; felajánlották egy napi keresetüket, szocialista brigádok, egyéni jelentkezők szabad szombatokon és munkaszüneti napokon munkát vállalnak, megindult a faház akció, a bajbajutottak gyermekeinek gondozására vállalkoznak. A közhasználatú autóközlekedés kollektívája az árvízvédelemmel kapcsolatos károkat és eredménycsökkenést 50 millió forint értékben saját terhére vállalja. Az árvízvédelemre felvonult járművek teljesítményének pótlására az otthon maradt dolgozók éjszaka, munkaszüneti napon, meghosszabbított műszakban igyekeztek eleget tenni a lakossági, az ipari, a mezőgazdasági szállításoknak. Nincs módunk arra, hogy jutalmat, kitüntetést adjunk minden dolgozónak, aki ezekben a nehéz napokban helytállt, ezért elismerésemet ezúton szeretném kifejezni. Úgy gondolom, a megmentett életeken és javakon kívül szakmánknak, a közhasználatú autóközlekedésnek is megbecsülést szereztek, kivívták a közvélemény elismerését is. Tapolczai Kálmán az Autóközlekedési Tröszt vezérigazgatója , az autóközlekedési dolgozók lapja A szerkesztő bizottság elnöke: Tapolczai Kálmán Főszerkesztő: Solymár Tamás Szerkesztőség: Bp., VI., Lentil krt. M. T.: 122-780. Telex: 150 Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, Bp.oin, Blaha Lujza tér 3. Telefon: 343-100 Felelős kiadó: Csollány Ferenc Megjelenik havonta Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a Posta Központi Hírlap Irodánál (Bp., V., József nádor tér 1.) Egyéni csekkszámlaszám: 61.280, közületi: 61.060 vagy átutalás az MNB 8. sz. fiókjánál vezetett folyószámlára. Előfizetési díj 1 évre: 36,— forint, V. évre 18,— forint, V. évre: 9,— forint. INDEX: 25.877 70.4478 Egyetemi Nyomda mélynyomása, Budapest Felelős vezető: Janka Gyula Igazgató — Elöl kerékpáros sebességével jött egy 30—40 centi magas víznyelv, mögötte egy kilométer hosszú és 40—50 centi magas vonalban rohant felénk a víz, tükre a látóhatár széle felé magasodott. Egy-kettőre körülfolyta a községet és aztán 10—12 oldalról tört be, hegyi patak gyorsaságával és egy félóra alatt lehetetlenné vált a közlekedés ... — így idézi a félelmetes látványt Szaniszló Ferenc csegöldi párttitkár. Május 14-én hajnali két órakor: riadó! Kiállítani minden lehetséges járművet, elsősorban tehergépkocsit! Reggel 9 órára már 212, túlnyomó részt tehergépkocsi teljesített szolgálatot az árvízvédelemben. Az árvíztől a tengerig Mire e sorok megjelennek ők már úton lesznek. Tízen, öt gépkocsivezető, egy szerelő, egy rakodógépkezelő, két forgalmi szellemi dolgozó 11 napot töltenek a Szovjetunióban, Kievben három napot, Szocsiban, a tengerparton négy napot. Jutalmul helytállásukért. Az árvíz időszakában kitűntek listája igen hosszú az 5-ös AKÖV-nél, nem kis gond volt, hogyan válasszanak ki közülük tízet. Orosz Bélát az igazgató derékig érő vízben találta. A kocsija a gát tetején maradt, a víz körülfogta és már nem tudott kijönni. Gyalog, két kézzel folytatta a mentést, pakolta, cipelte, húzta a vízben is, amit lehetett, példát mutatva, bátorságot adva másoknak is. — Hogy ülök én majd a repülőre? — aggodalmaskodott a személyzeti vezetőnél és csak nehezen lehetett rábeszélni az útra. Az árral szemben egy pillanatig sem habozott, most reszketett a keze az aláíráskor. Palcsák József rakodógépével három napon át megállás nélkül dolgozott, végül úgy rogyott össze a fáradtságtól. Szentpéteri Lajos mikróbusszal ment a szülőasszonyokért és bement mindenhová. Vékony József már nem tudta kihozni kocsiját a vasúti pályára, ahol a többit mozdony után kötötték és húzták Kocsord felé, hátára vette az URH készüléket és a rohanó árban mentette az értékes műszert egy másik társával. A társáról máig sem tudják ki lehetett. Orosz, Palcsák, Szentpéteri, Vékony a tíz között. Sorolhatnánk a többiek nevét is, elmondva, mit tettek azokban a napokban, de igazság szerint folytatni kellene és megemlíteni nem tíz, hanem többszáz nevet és sok-sok történetet. Erre pedig lapunk 16 oldala is kevés lenne: a polgári védelemtől, a honvédségtől, a munkásőrségtől érkezik az elismerés. Segítsük őket! Míg másokat mentettek, míg feladatukat teljesítették őket sem kímélte az ár — a károsultak listája is hosszú az 5-ös AKÖV- nél. A víz romlva döntötte az otthonát az ötgyermekes Siket Zoltán fehérgyarmati szolgálattevőnek, Balogh Sándor kétgyermekes fehérgyarmati gépkocsivezetőnek, a négygyermekes Nagy Károly fehérgyarmati rakodónak, a kétgyermekes Koros Sándor fehérgyarmati rakodónak, Simon Ferenc fehérgyarmati szerelőnek, Szigeti Bálint fehérgyarmati gépkocsivezetőnek, Giriti Pál autóbuszvezető lakása Penyegén dőlt össze. Lakhatatlanná vált 9 AKÖV- dolgozó lakása. Megmozdult a szakma, hogy a bajbajutott munkatársakat, kollégákat segítse. A 23-as AKÖV faházat hozott, a szakszervezeti irodára mindenfelől érkezik a segítség. De a kár is nagy: a nagy összedőlt ház egy egész élet munkáját temette maga alá, a másik kilenc helyen is sok pusztult... Az élet nem állhat meg — Kérem, tessék leszállni, az árvízvédelemnek szüksége van az autóbuszra! — és a nyíregyháziak egyetlen zokszó nélkül szálltak le, és adták át a helyi járat kocsijait, amikor a Lónyai csatorna fenyegetett és Nagyhalász térségében 5 községet kellett kiüríteni. A helyközi járatok közlekedtek, még a Szamosközben is, az utolsó percig, az árvíz sújtotta megye többi részén pedig egyáltalán nem állt le a forgalom. Május 29- én már visszaállították a Hermánszeg— Zsarolyán, Turicse Zsarolyán, Szamostatárfalva—Mélytelek, Marosliget Kömörő, Marosliget—Mánd és Kispalánd—Mánd járatokat. Június 5-től pedig teljesen menetrendszerű az autóbusz-közlekedés a Szamosközben. A nagy veszély napjaiban is teljesíteni kellett a darabáru-szállítást, a vasúti el- és felfuvarozást és az élelmiszerellátással kapcsolatos feladatokat. Az 5-ös AKÖV-nél azoknak is „árvízi” műszakjuk volt, akik nem a védelemben vettek részt. Még ezek- AKLUK A VtUtLtmJUL.