Volán, 1970 (4. évfolyam, 1-11. szám)

1970-07-01 / 7. szám

A megtisztelő kérésnek tesz eleget, a szerkesztőséghez küldött nyilatkozat közlésé­vel. A közhasználatú autóköz­lekedés dolgozói már az első órákban ott voltak a veszélyeztetett területe­ken és a veszély elhárítá­sára több mint háromezer gépjárművel, tehergépko­csival, rakodógéppel, sze­mélygépkocsival, autóbusz­­szal, trailerrel, műhelyko­csival — csaknem tízezren — vonultak fel. Dolgoztak a gátak megerősítésén, a helységek kiürítésén, a la­kosság biztonságba helye­zésén, az ingóságok, termé­nyek és az állatállomány megmentésén, sokszor több napon és éjszakán át egy­huzamban, nehéz terep- és látásviszonyok között, vál­tás nélkül. Dolgozóink a súlyos ter­mészeti csapást közvetlen élményként átélve az elsők között jelentkeztek az ár­vízkárosultak megsegítésé­re; felajánlották egy napi keresetüket, szocialista bri­gádok, egyéni jelentkezők szabad szombatokon és mun­kaszüneti napokon munkát vállalnak, megindult a fa­ház akció, a bajbajutottak gyermekeinek gondozására vállalkoznak. A közhasználatú autó­közlekedés kollektívája az árvízvédelemmel kapcsola­tos károkat és eredmény­­csökkenést 50 millió forint értékben saját terhére vál­lalja. Az árvízvédelemre felvonult járművek telje­sítményének pótlására az otthon maradt dolgozók éj­szaka, munkaszüneti na­pon, meghosszabbított mű­szakban igyekeztek eleget tenni a lakossági, az ipari, a mezőgazdasági szállítá­soknak. Nincs módunk arra, hogy jutalmat, kitüntetést ad­junk minden dolgozónak, aki ezekben a nehéz na­pokban helytállt, ezért el­ismerésemet ezúton szeret­ném kifejezni. Úgy gondo­lom, a megmentett élete­ken és javakon kívül szak­mánknak, a közhasználatú autóközlekedésnek is meg­becsülést szereztek, kivív­ták a közvélemény elisme­rését is. Tapolczai Kálmán az Autóközlekedési Tröszt vezérigazgatója , az autóközlekedési dolgozók lapja A szerkesztő bizottság elnöke: Tapolczai Kálmán Főszerkesztő: Solymár Tamás Szerkesztőség: Bp., VI., Lentil krt. M. T.: 122-780. Telex: 150 Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, Bp.­oin, Blaha Lujza tér 3. Tele­fon: 343-100 Felelős kiadó: Csollány Ferenc Megjelenik havonta Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a Posta Központi Hírlap Irodánál (Bp., V., Jó­zsef nádor tér 1.) Egyé­ni csekkszámlaszám: 61.280, közületi: 61.060 vagy átutalás az MNB 8. sz. fiókjánál vezetett folyószámlára. Előfize­tési díj 1 évre: 36,— fo­rint, V. évre 18,— forint, V. évre: 9,— forint. INDEX: 25.877 70.4478 Egyetemi Nyomda mélynyomása, Budapest Felelős vezető: Janka Gyula Igazgató — Elöl kerékpáros sebességével jött egy 30—40 centi magas víznyelv, mögötte egy kilométer hosszú és 40—50 centi magas vo­nalban rohant felénk a víz, tükre a látó­határ széle felé magasodott. Egy-kettőre körülfolyta a községet és aztán 10—12 ol­dalról tört be, hegyi patak gyorsaságával és egy félóra alatt lehetetlenné vált a köz­lekedés ... — így idézi a félelmetes lát­ványt Szaniszló Ferenc csegöldi párttitkár. Május 14-én hajnali két órakor: riadó! Kiállítani minden lehetséges járművet, el­sősorban tehergépkocsit! Reggel 9 órára már 212, túlnyomó részt tehergépkocsi teljesített szolgálatot az ár­­vízvédelemben. Az árvíztől a tengerig Mire e sorok megjelennek ők már úton lesznek. Tízen, öt gépkocsivezető, egy sze­relő, egy rakodógépkezelő, két forgalmi szellemi dolgozó 11 napot töltenek a Szov­jetunióban, Kievben három napot, Szocsi­­ban, a tengerparton négy napot. Jutalmul helytállásukért. Az árvíz időszakában kitűntek listája igen hosszú az 5-ös AKÖV-nél, nem kis gond volt, hogyan válasszanak ki közülük tízet. Orosz Bélát az igazgató derékig érő víz­ben találta. A kocsija a gát tetején ma­radt, a víz körülfogta és már nem tudott kijönni. Gyalog, két kézzel folytatta a men­tést, pakolta, cipelte, húzta a vízben is, amit lehetett, példát mutatva, bátorságot adva másoknak is. — Hogy ülök én majd a repülőre? — ag­godalmaskodott a személyzeti vezetőnél és csak nehezen lehetett rábeszélni az útra. Az árral szemben egy pillanatig sem ha­bozott, most reszketett a keze az aláírás­kor. Palcsák József rakodógépével három na­pon át megállás nélkül dolgozott, végül úgy rogyott össze a fáradtságtól. Szentpé­­teri Lajos mikróbusszal ment a szülőasszo­nyokért és bement mindenhová. Vékony József már nem tudta kihozni kocsiját a vasúti pályára, ahol a többit mozdony után kötötték és húzták Kocsord felé, hátára vette az URH készüléket és a rohanó ár­ban mentette az értékes műszert egy má­sik társával. A társáról máig sem tudják ki lehetett. Orosz, Palcsák, Szentpéteri, Vékony a tíz között. Sorolhatnánk a többiek nevét is, elmondva, mit tettek azokban a napok­ban, de igazság szerint folytatni kellene és megemlíteni nem tíz, hanem többszáz nevet és sok-sok történetet. Erre pedig lapunk 16 oldala is kevés lenne: a polgá­ri védelemtől, a honvédségtől, a munkás­őrségtől érkezik az elismerés. Segítsük őket! Míg másokat mentettek, míg feladatukat teljesítették őket sem kímélte az ár — a károsultak listája is hosszú az 5-ös AKÖV- nél. A víz romlva döntötte az otthonát az öt­gyermekes Siket Zoltán fehérgyarmati szolgálattevőnek, Balogh Sándor kétgyer­mekes fehérgyarmati gépkocsivezetőnek, a négygyermekes Nagy Károly fehérgyar­mati rakodónak, a kétgyermekes Koros Sándor fehérgyarmati rakodónak, Simon Ferenc fehérgyarmati szerelőnek, Szigeti Bálint fehérgyarmati gépkocsivezetőnek, Giriti Pál autóbuszvezető lakása Penyegén dőlt össze. Lakhatatlanná vált 9 AKÖV- dolgozó lakása. Megmozdult a szakma, hogy a bajbaju­tott munkatársakat, kollégákat segítse. A 23-as AKÖV faházat hozott, a szakszerve­zeti irodára mindenfelől érkezik a segítség. De a kár is nagy: a nagy összedőlt ház egy egész élet munkáját temette maga alá, a másik kilenc helyen is sok pusztult... Az élet nem állhat meg — Kérem, tessék leszállni, az árvízvéde­lemnek szüksége van az autóbuszra! — és a nyíregyháziak egyetlen zokszó nélkül szálltak le, és adták át a helyi járat ko­csijait, amikor a Lónyai csatorna fenyege­tett és Nagyhalász térségében 5 községet kellett kiüríteni. A helyközi járatok közlekedtek, még a Szamosközben is, az utolsó percig, az ár­víz sújtotta megye többi részén pedig egy­általán nem állt le a forgalom. Május 29- én már visszaállították a Hermánszeg— Zsarolyán, Turicse Zsarolyán, Szamostatár­­falva—Mélytelek, Marosliget Kömörő, Ma­rosliget—Mánd és Kispalánd—Mánd jára­tokat. Június 5-től pedig teljesen menet­­rendszerű az autóbusz-közlekedés a Sza­mosközben. A nagy veszély napjaiban is teljesíteni kellett a darabáru-szállítást, a vasúti el- és felfuvarozást és az élelmiszerellátással kapcsolatos feladatokat. Az 5-ös AKÖV-nél azoknak is „árvízi” műszakjuk volt, akik nem a védelemben vettek részt. Még ezek- AKLUK A VtUtLtmJUL.

Next