Volán, 1973 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-01 / 1. szám

TÁRSADALMI ÖSSZEFOGÁSSAL A BUDAPESTI FORGALOM BIZTONSÁGÁÉRT Az elmúlt év utolsó heteiben ült össze a Fővárosi Közúti Bal­esetelhárítási Tanács, hogy megtárgyalja 1973. évi munkatervét, meghallgassa az októberben megrendezett 3. Városi Forgalom­­biztonsági Szimpozion összefoglaló ajánlásait és szervezetileg is felkészüljön a további tevékenységre, amelynek immár alap­ja a Minisztertanácsnak a közúti biztonság érdekében megal­kotott határozata. A fővárosi közúti balesetel­hárítási tanács biztató körül­mények között ült össze. Az el­múlt év első tíz hónapjának ta­pasztalatai ugyanis viszonylag kedvezőek. 1972 októberében fe­le annyi családra sem vetődött a közúti halál árnyéka, mint a megelőző év azonos hónapjá­ban. 1971 októberében 34-en haltak meg a s­orgalomban, 1972. októberben pedig Ifj .ember lel­te halálát * fővárosi ■‘közleke­désben. A Százalékarány csök­kenése nem vigasztal, mert 16 ember halála vigasztalhatatla­­nul érinti hozzátartozóikat és — remélhetőleg — mindenki mást is. Csupán arra figyelmeztet, hogy a megelőző év katasztró­fája nem ismétlődött meg egy év múltán, tizennyolcan már túlélték a végzetesnek tűnő bal­eseti „normát”. Nem törvényszerű, hogy a forgalom növekedésével a bal­esetek is növekedjenek, nem végzetszerű, hogy halottakon keresztül vezessen a motorizáció útja, — mondogattuk koráb­ban is sokszor, és hittük. Most viszont 18 életben maradottal bi­zonyítani is tudjuk, sőt a bi­zonyságot is fel tudjuk mutatni. Bizonyosságunk egyike a tava­lyi februári, majd az októberi, immár jogszabályokkal megala­pozott szigorúságú, alapos rendőri forgalomellenőrzés. A közlekedésrendészet bebizonyí­totta, hogy a közlekedő embe­rek viselkedésén múlik a köz­úti balesetek nagy része. Az utolsó két esztendő októbereit összevetve azt látjuk, hogy kb. kétszázzal kevesebben sérültek tavaly már meg, jóllehet a for­galom 20 százalékkal emelke­dett, az útviszonyok pedig lé­nyegesen nem változtak. Tehát a szigorúbb és általános rend­őri ellenőrzés a közutakon meg­növelte az ember—autó—út viszonylatában bonyolódó for­galomban az ember befolyását, a balesetek megelőzésére,­­ a forgalombiztonságra. A közúti balesetek elkerülé­sébe vetett meggyőződésünk másik bizonyossága az a társa­dalmi összefogás, amely az ok­tóberben hozott kormányhatá­rozat alapján kibontakozott. A közúti biztonságra irányuló fe­lelős feladatok összefüggő rend­szerét elhatározó kormányren­delet elsősorban azt reprezen­tálja, hogy a közlekedési bal­esetek megakadályozása nem csupán társadalmi aktivitás kérdése, és nemcsak a társa­dalmi munkán múlik, hanem alapvetően állami kérdés és ha­tósági feladat, úgy, amint azt a Magyar Népközársaság Alkot­mányának 17. paragrafusa ki­nyilvánítja. „A Magyar Nép­­köztársaság védi az állampol­gárok életét, testi épségét, egészségét és betegség, munka­­képtelenség, öregség esetén tá­mogatja őket.” A kormányha­tározat társadalmunk alaptör­vényének kötelességszerű értel­mezését kiterjesztette a techni­kai fejlődéssel kialakult moto­rizációra, közúti közlekedésre. Nem csupán társadalmi mun­ka tehát a forgalmi balesetek megelőzése, de az is. Sőt, a kormányhatározat óta felfoko­zott jelentőségű a társadalmi összefogás, mert van már mit támogatni társadalmilag. A ha­tósági, az állami intézkedések csak a társadalmi összefogás közegében válhatnak sikeressé, amint a társadalmi összefogás­nak az állami intézkedések ad­ják meg a megfelelő alapokat. Fővárosi program 1973-ban A Fővárosi Közúti Balesetel­hárítási Tanács ez évi munka­­tervét különösen az jellemzi, hogy a tavaly elért eredmé­nyek, elsősorban a közlekedő emberek jobb közúti magatar­tásának továbbfejlesztésére tö­rekszik. Új módszerek kutatá­sát írja elő a program a közle­kedési ismeretek társadalmi terjesztésére; ugyanígy ösztö­nözni kívánja a forgalombiz­tonság gyakorlati igényeit szol­gáló­ tudományos tevékenységet. Módszerbeli elve, hogy csak a nagyobb költségekkel lebonyo­lítható akciók helyett, a széle­sebb társadalmi rétegeket köz­vetlenül érintő és így hatéko­nyabbnak ígérkező eszközöket kell megtalálni a balesetmeg­­előző társadalmi tevékenység­ben. Markáns vonása az évi mun­katervnek a közlekedők külön­ A tanácskozás elnökségéban a BRFK és a fővárosi Közlekedésrendész­et vezetői a KSZDSZ Központi Veze­tőségének képviselője és az 1-es Volán Vállalat igazgatója is helyet foglalt hozó rétegeire irányuló tájé­koztatás, oktatás, nevelés, az óvodás korosztálytól az idősebb nemzedékekig, a hivatásos jár­művezetőktől a magán-gép­járművezetőkig. Különös fi­gyelmet érdemel az a program­ba foglalt feladat, hogy a gya­logjárók és a tömegközlekedési eszközök utasai érdekében kí­vánja hasznosítani a közleke­déssel kapcsolatos tudomány­ágak célkutatásait, illetve azok eredményeit. A fővárosban a közúti balesetek mintegy 48 százalékának gyalogos az ál­dozata. Ez a szomorú adat in­dokolja, hogy az ez évi munka­terv kiemelten kezeli a gyalo­gosok körében kívánatos közle­kedésnevelési feladatokat. A program belső demokratiz­musára mutat, hogy tervszerű információ­gyűjtést, feldolgo­zást ír elő, a közlekedésben résztvevők észrevételeit szorgal­mazva. Mivel mindenki közle­kedik, remélhető, hogy az infor­mációgyűjtés széles körű lesz. S ez még a demokratizmus egyik oldala csupán. A program követ­kezetes, mert az információ megfelelő feldolgozása alapján, illetve továbbítása és intézke­dések, kezdeményezések útján operatív intézkedési javaslato­kat tervez. Tehát az észrevéte­lező gyalogjáró vagy gépjármű­­vezető, munka- és lakóhelyi kö­zösségek nem hiába bírálnak, javasolnak,­­ mert számukra tapasztalható módon, mindab­ból, ami hasznosítható, valóság is lesz. Nem lehet okunk kétel­kedni ebben. A nemzetközi tapasztalatokból A tanácskozás meghallgatta a 3. Városi Forgalombiztonsági Szimpozion húsz ország 500 szakemberének Jármű- Pálya- és Forgalomtechnika — pszi­chológia, szociológia, orvosi, jo­gi és egyéb társtudományok — nemzetközi újságírószekciók keretében kidolgozott ajánláso­kat. Ebből, — a nemzetközi ta­pasztalatok leszűrt, kollektív sommázásából, csupán a gyalo­gosokra vonatkozó ajánlásokat idézzük. — A vizsgálatok igazolják, hogy a gyalogosok nem ismerik kellőképpen a közlekedési sza­bályokat, ezért fokozottabb is­meretterjesztés szükséges, kon­centrált propaganda- és rek­lámtevékenység igénybevételé­vel. — A vizsgálatok kimutat­ták, hogy a gyalog közlekedők nem látják a szabálytalankodó gyalogosok megbüntetését. Fo­kozni kellene a gyalogközleke­dők ellenőrzését és a szabály­­sértők megbüntetését. — Szük­séges a gépkocsi utasainak tá­jékoztatása a gépjárművezető­vel történő beszélgetés negatív hatásáról. Húsz éves jubileum A „Vezess baleset nélkül” mozgalom elérte húsz éves szü­letésnapját. 78 vállalat gépjár­művezetői felelőssége, lelkiis­meretessége, hozzáértése és élet­­szeretete avatta a két évtizeddel ezelőtti kezdeményezést húsz éves hagyománnyá. Méltók reá, hogy ünnepeljük és köszöntsük őket. A mozgalom maga nyitja meg a harmadik évtized távla­tait. A körülmények kedvezőb­bek, a szükség is nagyobb. A Fővárosi Közúti Balesetelhárí­tási Tanács 1973. évi esemény­naptárában olvashatjuk: — Március: „Vezess baleset nél­kül” mozgalom húsz éves jubi­leumi ünnepség az Erkel Szín­házban. Dr. Nagy Rudolf, a Fővárosi Ta­nács Közlekedési Főigazgatóságának vezetője előterjesztette az ez évi munkatervet Dr. Demeter András ezredes a BM képviseletében a forgalombizton­ságra vonatkozó kormányhatározat­ról szólt: hazánkban a forgalom­biztonság fontos politikai és társa­dalmi kérdés. Dr. Nagy Ervin a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatóságának he­lyettes vezetője, a szimpozion aján­lásait ismertette Fotó: Zih Béla , az autóközlekedési dolgozók lapja A szerkesztő bizottság elnöke: Tapolczai Kálmán Főszerkesztő: Solymár Tamás Szerkesztőség: Bp. VI., Lenin krt. 90. Levélcím: Bp. S3, pf. 221 Tel.: 122-780 193. Telex: 0225 177 Kiadja a Hírlap kiadó Vállalat, Bp. VIII., Blaha Lujza tér 3. Telefon: 313-100. Felelős kia­dó: Csollány Ferenc Megjelenik havonta. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely posta­­hivatalnál, a Posta hírlap­üzleteiben és a Posta Köz­ponti Hírlap Irodánál (KHI Bp. V. József nádor tér 1.) közvetlenül, vagy postautal­ványon, valamint átutalás­sal a KHI 215—96182 pénz­­forgalmi jelző számára. Elő­fizetési díj 1 évre 38,— Ft, ■/» évre 18,— Ft, V« évre 1 9,— Ft. INDEX: 25.877 72.8*14 Egyetemi Nyomda, Budapest Felelős vezető: Janka Gyula Igazgató KISS DEZSŐ MINISZTERHELYETTES — közúti közlekedési dolgozók aktíváinak kép­­— lapzárta után — értékelte az 1972. év ered­­viselői előtt. Februári számunkban visszaté­ményeit és ismertette 1973. év feladatait a ránk beszédére. MORÁL - CSAK A KÖZÚTON? S­ok szó esik mos­tanában arról, hogy a közúti baleseteik csökkentése érdekében sürgősen javítani kell „a közlekedési mo­rálon”. Véleményem sz­erint olyan fogalom, hogy közlekedési morál egyszerűen nem létezik. A közlekedő emberek, — ak­ár gyalogo­san, akár gépjárművet vezetve közleked­nek — erkölcsi magatartása embertársaik­hoz, a társadalomhoz való viszonya, a közutakon sem alapvetően eltérő, mint másutt és egyéb alkalmakkor,­­ legfeljebb végletesebb és kiélezettebb formában nyi­latkozik meg. Az a gépkocsivezető, aki az előnyt jelző táblákra, kötelező megállásra, kiemelt út­vonalra, jobbkéz felől közeledőre fütyül, és habozás nélkül bedöf minden kereszte­zésbe, csak a humoreszkekben lehet olyan ember, aki a kocsiból kiszállva szerény, szolgálatkész, udvariasan mindenkit előre tessékelő. A valóságban az ilyen ember minden körülmények között kíméletlenül tülekedő, erejével visszaélő, a másik gyen­géjét, hibáját könyörtelenül kihasználó fráter. Óvjon a sors engem is, másokat is például az ilyen főnököktől. Ha a jármű­vét így vezető alakban felismerném va­lamelyik munkatársamat, „civilben” bár­mily mézes-mázas legyen is, óvakodnék tőle. Ha kereskedő, s biztos, hogy becsap, ha hivatalnak, biztos, hogy pozíciójával visz­­szaél, ha orvos, a tyúkszememet sem mer­ném kivágatni vele. Ha ifjú nő lennék óvakodnék attól, hogy az így közlekedő emberhez kössem sorsomat. Az ilyen ugyanis csak erőszakos, önző, rámenős, kellemetlen, durva alak lehet És nem a közúti közlekedésben lett ilyen. És miféle erkölcsöt tükröz azoknak a „stílusa”, akik a velük szemben leggyen­gébb és legvédtelenebb közlekedő partner­rel, a gyalogossal­­éreztetik­­hatalmukat” ? Ők azok, akik már az iskolában is a leg­gyengébbeket verték meg, de ráadásul leg­­töbször még ki is gúnyolták őket. Mint ahogyan most elsuhanó járművükből ordí­tozzák ki gyáván a minősíthetetlen szidal­maikat, vagy kárörömmel vigyorognak a sárral befröcskölt szerencsétlen járókelők­re. Ezzel együtt hányszor találkozunk a jogával visszaélő gyalogossal is! Egészsé­ges, jómozgású emberekkel, akik a zebrán szándékosan megállnak, csigalassúsággal vánszorognak, csúfomdárosan mutogatnak, hogy itt most ők az urak, övék a jog, a lehetőség, élnek is hát vele, pukkadjon meg az, aki siet, ahol szerintük úgyis edény­ben van, mert autón jár. A­z agresszivitás, a duhaj „kivagyiság” ** alkalmatlanná teszi az embert a közle­kedésre. De nemcsak a közutakon, hanem az élet minden területén. Mert a közleke­dés az emberi érintkezésnek csak egyik, de a többitől el nem választható része. A gépkocsi volánja mögé ülő ember a kocsit és annak tulajdonságait saját sze­mélye­­kiterjesztésének érzi, mintha a ma­ga ereje növekedett volna ötven vagy száz lóerőre, ő maga lenne képes százhúsz kilo­­méteres sebességgel száguldani. Az erős kocsiban szebbnek, elegánsabbnak képzeli magát. Az pedig már morál, vagyis az em­ber erkölcsi tulajdonságainak kérdése, hogy mi­ként viselkedik, hogyan élt vagy hogyan él vissza a birtokába jutott, való­­ban többlet­erővel. Mint ahogyan az is jellem, ha úgy tetszik morál kérdése, ki, hogyan részegedik meg a saját hatalmának érzésétől, ha fegyvert kap a kezébe. A gépjármű nem fegy­ver ugyan, de veszé­lyes, felelőtlen használata, az erejével va­ló gátlástalan visszaélés emberi él­etek ki­oltására vezethet,­­ és az egész társada­lom erkölcsét fenyegeti. Nemes László

Next