Petőfi Népe, 1978. április (33. évfolyam, 77-101. szám)

1978-04-18 / 90. szám

KECSKEMÉTI SIKER AZ AGROMASEXPON Egyszerre öt díjat hoztak el Borongós, közön­ségriasztó időt fogott ki az AGROMASEXPO, teljes nevén: Nemzetközi Mező­­gazdasági, Élelmiszeripari Gép­es Műszerkiállítás, amely merő­ben más, mint a hagyományos­ tavaszi és őszi vásárok. Jóval szűkebb kör érdeklődésére tart­hat számot. Mégis, meglepően sok szakember vette a fáradsá­got, hogy ismerkedjen a mező­­gazdasági gépgyártás hazai és külföldi termékeivel. Az AGROMASEXPO lényegé­ben az eladók és a vevők nagy találkozója. A tájékozódást meg­könnyítik a kiállítás díjai, ame­lyek kiemelik, szinte arany-, ezüst-, bronzkeretbe foglalják legfigyelemreméltóbb újdonságo­kat. Elöljáróban érdemes meg­említeni, hogy az idén, csak a mezőgazdaság 12 és fél milliárd forintot költhet gépek beszerze­­zésére, többet, mint eddig bár­mikor. Ez a sokasodó műszaki igény arra készteti a MEZŐGÉP- vál­la­latainkat, hogy szükség ese­tén lehetőségeiket is túlszárnyal­va, nemzetközileg is elismert ter­mékeket állítsanak elő. Ennek a törekvésnek biztató jeleivel találkozhattunk a kiál­lításon, ezt húzza alá az az 5 díj is, amelyet a kecskeméti MEZŐ­GÉP Vállalat hozott el t Mi­nek köszönhetik a szép sikert"? — kérdeztük Erdősi József keskedelmi főosztályvezetőtől,ke­— Múlt év első felében profil­­rendezés történt nálunk. A bel­ső termelési szerkezet megválto­zott, lényegében három nagy ter­mékcsalád köré összpontosult. Új feladatként kaptuk meg az élelmiszeripari és konzerv gép­gyártást azzal, hogy a zöldségfel­dolgozással kiemelten foglalkoz­zunk. A kiállított uborkatöltő, az át­szervezett kecskeméti gyár egyik „újszülöttje” és máris aranyér­mes. Megérdemli? — Ez csak egy része tulajdon­képpen a gyűjtő-csomagoló gép­sorunknak — magyarázza Lend­­vai Pál, fővállalkozási osztály­­vezető. — Az a lényege, hogy gépesíti az egyébként nagyon fá­rasztó töltést, csomagolást. Ezt vették figyelembe az aranyérem odaítélésénél és hasonló meggon­dolásból jutalmazták ezüstérem­mel a kevés mosógépünket, bronzéremmel az üvegkezelést megkönnyítő emelőberendezést. Ma még ezek a korszerű gépso­rok csak egy kis részét teszik ki vállalatunk össztermelésének, felfutásuk a következő években várható. Ehhez adnak alapot, ösztönzést a kiállítás értékes dí­jai. A második ezüstérmet, a Rau-KOMBIMAT családjuk nyerte el. A gyártási jogot két éve vásá­rolták meg a nyugatnémet Rau Cégtől és most először jelentkez­tek vele, mint saját termékük­kel. Az idén 550 darabot gyárta­nak a hazai fogyasztóknak. A bronzérmes ventillátorcsalád szintén nyugatnémet licenc, ál­taluk továbbfejlesztett változata. A díjazás, az ebbe fektetett gon­dos munkát jutalmazta. Az elmúlt napokban sok ér­deklődő kereste fel a kecskeméti vállalat képviselőit. Elkezdődtek az üzleti tárgyalások, de a szer­ződések megkötésére, előrelátha­tóan a kiállítás befejezése után­ kerül sor. V. Zs. : Sok érdeklődőt vonzott a kunszállásiak bem­uta­ 9 Az aranyérmes uborkatöltő ... tója a gépesített szőlőtermesztésről. (Fényképezte: Radó Gyula) • Az ezüstérmes Rau-Kombimat elsősorban tavaszi vetésű növények magágykészítésénél alkalmazható. A gépet jó munkaminőségi és üzem­­biztonsági mutatók jellemzik. KÉPERNYŐ Autók és emberek A Budapesti Történeti Múzeum egyik kiállításának az első magyar televíziós készülék a slágere. Régi gramofonok, telefonok, rádiók tár­saságában idézi fel a tegnapi csodát. Sokan mosolyognak: hol vagyunk mi már ettől? Múzeumi tárgy lett apáink álma, fiatalságunk szenzá­ciója, noha mindössze két évtized telt el a tárlóban látható készülék gyártása óta. Másként nézik, mint a kőbaltát, az első ekét, régi századok nagy­szerű találmányait. Kicsit ironikusan, sajnálkozva szemlélik, mintha nem értenék korábbi lelkesedésüket. Ennek az egyszerű masinának örültünk annyira? Úgy tekintenek rá, mint a divatból kiment hol­mikra. A kedd este vetített Autók és emberek lái­­tán éreztem ennyire a technika szinte követhetetlen fejlődését, mint a budai Vár egyik termében. Élnek köztünk ma is olyanok, akiknek születé­sekor még egyetlen automobil sem pöfögött hazánkban. Most? Óvodások messziről felismerik a különféle kocsi típusokat. A meg­szokás közönyével egy-egy kamionóriáisra.pillamitanaik A gépkocsi a műszaki előre­haladás, tudomány egyik csúcs­teljesítménye. Hálás feladatot vállalt a Magyar Televízió az autó történetének bemutatásával. Csak akkor ismerünk valamit, h­a tudunk múltjáról, tulajdon­ságairól. És csak akkor becsül­hetjük a környezetünkben levő, életünket könnyítő tárgyakat, ha ismerjük a létrehozásukért ki­fejtett erőfeszítést A francia filmsorozat készítői tudatában vannak annak, hogy a gépkocsi több mint műszaki találmány, több, mint a helyvál­toztatás forradalmi megújítója. Bizonyítsam, hogy az autó men­­nyire átalakítja életünket, gon­dolkodásunkat, magatartásunkat? A gépkocsi a modern kor egyik jelképe! Claude Savaris rendezésében, irányításával gyártott dokumen­tumfilm ügyesen és szellemesen ábrázoltja ezeket az összefügg­ése­­ket, gondolkodásunk megváltozá­sának folyamatát. Szemléletesen a tanúsítja, hogy az ember mindig szokottból indul ki, ebbe igyekszik belegyömöszölni az új elképzeléseket, amelyek azután egy idő múlva megtalálják saját formájukat. Az első autók terve­zői gondosan ügyeltek arra, hogy a zörgő­ masinák minél jobban hasonlítsanak a bevált utazóko­csikra. Az Autók és emberek stábjá­nak némi szerencséje is volt: az első gépkocsik, feltűnésével szin­te egyidőben találták meg a mozgókép készítésének titkait. Jól válogatott, korabeli, „törté­nelmi” dokumentumok bejátszá­sával teremtették meg a század­forduló hangulatát. Remélhető, hogy a folytatások­ban sem csalódunk. H. N. Bővülő cipőválaszték, kevesebb reklamáció Intézkedések. a KNEB-vizsgálat nyomán Jelentős mértékben bővült az Alföldi Cipőgyár és a Fő­városi Cipőbolt Vállalat kö­zösen üzemeltetett boltjának választéka. Miután elrendel­ték az üzletbe szállított cipők minőségének kéthetenkénti felülvizsgálatát, és kilátásba helyezték a hibás tételeket szállító gyáregységek veze­tőinek anyagi felelősségre vonását, a korábbi 20 száza­lékon felüli minőségi rekla­máció 5 százalék alá csök­kent. A tapasztalatok szerint nem­csak ebben az üzletben, hanem a kereskedelemben általában ke­vesebb a fogyasztói reklamáció — állapították meg egyebe­k kö­zött a KNEB szakértői a lábbe­liellátással foglalkozó tavalyi vizsgálat óta eltelt időszak ered­­­ményeit összegezve. A népi ellenőrök javaslatait fi­gyelembe véve a Könnyűipari és a Belkereskedelmi Minisztérium külön-­külön — de egymással kölcsönösen­ egyeztetett — intéz­­­kedési tervet dolgozott ki a la­kosság lábbeliellátásána­k javítá­sára. Közös feladatként határoz­ták meg a fogyasztói igények pontos felmérését. Az egyik leg­nagyobb gond volt ugyanis, hogy a rohamos divatváltást a cipő­gyártás nem tudta követni. Hi­ányzott az üzletekből a puha boltból készült, kényelmes cipő is, pedig sok vásárló ezeket ke­resi. A cipőgyártók és -kereskedők fokozottan gondoskodnak arról, hogy az üzletekben egyaránt megtalálhatók legyenek az ol­csóbb és a drágább, a divatosabb és a kevésbé modern, a kis-, a közép- és a nagyméretű lábbelik. Az ipar gondoskodik arról, hogy az alapanyaggyártás a ci­pőipari követelményekkel össz­hangban fejlődjék. Ennek érde­kében egyebek között folytatják a már megkezdett rekonstruk­ciót, fejlesztik a cipőgyári kapta­­fagyár­tást, fokozzák a félkész­termékek előállítására a fejlődő országokkal kialakított kooperá­ciós együttműködést. Még az idén korszerűsítik bőr- és a cipőipari szabványokat.­ A népi ellenőrök javaslatai alapján az iparvállalatok már lehetővé tették, hogy a belkeres­kedelem a tavaszi és a nyári ex­portra szánt modellek közül is rendelhessen. Kedvező változás az is, hogy a nagykereskedelem már rend­szeresen bevonja a kiskereske­delmi partnereit a megrendelé­seknél a választék kialakításába. A népi ellenőrök közreműkö­désével a jövőben folyamatosan figyelemmel kísérik a­­ cipőellátás javítására készült intézkedési terv végrehajtását. (MTI) SIKERES KIÁLLÍTÁS Konfekciónk külföldön Sikeres kiállítást rendezett a HUNGAROTEX külkereskedelmi vállalat New Yorkban, ahol fér­fi és fiú ruházatti termékeket ál­lítottak ki. Ez volt a vállalat el­ső jelentősebb amerikai talkozása. Úgy tervezik, nemu­hogy rövid időn belül jelentősen nö­velhetik amerikai exportjukat, mivel tárgyalásaik során sok amerikai üzletember hangoztat­ta, hogy a magyar konfekció színvonala­ magasabb, mint sok más közép-európai országé. A vállalat idei dollárexport­­terve meghaladja a 200 milliót Ez 12 százalékal több, mint a múlt évben volt. Megfelelő áru­alap biztosításával, az értékesebb áru arányainak növelésével — amit a magyar textilexport re­konstrukciója is segít — ez még további 3—4 százalékkal növel­hető. A HUNGAROTEX új kezde­ményezése: termelő vegyesválla­latok létesítése külföldön. Ennek keretében — elsőként — jövőre megkezdik Görögországban a Panagosz céggel egy, évi 1500 tonna teljesítményű lenfonoda építését. A tervek szerint a gyár 1980-ban megkezdi a termelésit. Fáklya-ismertető A Fáklya április 23-án meg­jelenő 8. száma a proletariátus nagy vezérének 108. születésnap­jára emlékezve képes riporttal mutatja be a moszkvai Közpon­ti Lenin Múzeumot Ugyancsak képes riport kalau­zolja el az érdeklődőket a Feke­te-tenger keleti partvidékén épü­lő Inguri Vízierőmű diák ifjú­munkásai közé, híven érzékeltet­ve a munka romantiká­ját Kiak­názza-e az emberiség az óceán lehetőségeit? — veti fel a kér­dést egy másik, színes képekkel illusztrált tudományos cikk. Más érdekes témákat is vizsgál a lap tudományos-technikai újdonsá­gokból álló szemléje, így példá­ul a levegő sterilizálásának új módszerét, az állatok testhőmér­sékletének műszeres leolvasására a filkaflmasi készülék működését, sőt hírt ad 200 millió évvel ez­előtt élt állatok csontmarad­vá­­­nyainak elemzéséről is. A kulturális cikkek közül gaz­dagon illusztrált riport mutatja be a Moszkvában néhány éve szervezett Amatőr énekesek klub­ját, valamint a Szegedi Szabad­téri Játékokra készülő Nyem­i­­navics—Dancsenko Színház Sztye­­pán Rázin című balettcbemuta­­tóját Orosz nyelvleckével, ke­resztrejtvénnyel, filmkörképpel, majd a Szovjet Kultúra és Tu­domány Háza programismertető­jével zárul a szám. 1918. április II. • PETŐFI NÉPE • 8 A STATISZTIKA TÜKRÉBEN Az alkoholfogyasztás *■ /1». A társadalmi változások, az életszínvonal fokozatos javulása az utóbbi évtizedekben az anya­­gi szükségletek kielégítésének sorrendjében szélesebb rétegek­nél helyezte előbbre az élvezeti cikkek, ezen belül az italok fo­gyasztását. Az ország lakosságá­nak egy főre jutó évi szeszes­ital-fogyasztása az 1934—38-as évek átlagában közel hat liter volt, (abs literben) 1955-ben mintegy 5 liter. A következő év­tizedekben szinte évről évre tör­ténő növekedés mellett 1965-ben már hét liter, 1975-ben pedig tíz liter jutott egy lakosra. Ezen be­lül az elfogyasztott bor mennyi­sége alig­, de a söré és az égetett szeszes italoké­ a két-háromszo­­rosára fokozódott. 1976-ban egy lakosra átlagosan 3000 (egy fel­nőtt lakosra 3800) forint körüli értékű szeszesital-fogyasztás ju­tott. Kedvezőtlen átlagok Az italfogyasztásiban az utóbbi évtizedekben nemcsak az alko­holtartalmú italokon belül tör­tént arányváltozás, hanem ked­vező átcsoportosulás is mutatko­zik az alkoholmentes italok ja­vára. Például 1976-ban országo­san az alkoholtartalmú egy főre jutó fogyasztású italok hat százalékkal, az alkoholmentes üdítő italoké viszont közel húsz százalékkal növekedett. Bács-Kiskun megyében a bor­termelés hagyományos és jelen­leg is kiemelkedő, így általában magasabb a borfogyasztás, de lényegesen kisebb a vásárolt bor aránya, mint más megyékben. 1976-ban a megyében megfigyelt munkásháztartásokban egy fő csaknem 24 liter bort fogyasz­tott, mintegy másfélszeresét a dél-alföldi körzet átlagának. A szövetkezeti paraszti háztartá­sokban 34 liter, a kettős jövedel­műeknél 31 liter volt az évi egy főre jutó fogyasztás. 37, illetve 19 százalékkal több, mint a Bács—Békés—Csongrád megyei körzetben átlagosan. Az alkoholfogyasztás igen szélsőséges szóródást átlagai ta­karnak. Az átlagosnál jóval töb­bet fogyasztók bármelyik társa­dalmi rétegből kikerülhetnek. A túlzott mértékű nagyfokú egyéni és szeszfogyasztás társadalmi veszélyességet rejt magában: testi és szellemi épség, a családi­­ élet, a munkamorál, a közleke­désbiztonság ellensége. A tapasz­talatok szerint az utóbbi évti­zedben egyre fokozódtak az al­koholra visszavezethető vétségek, így szükségessé váltak bizonyos korlátozó intézkedések. A belkereskedelmi miniszter 1972-i ben és azóta több ízben rendeletekben szabályozta a sze­szes italok kiskereskedelmi ér­tékesítését. Meghatározta az ital­árusítással és italméréssel fog­lalkozó kereskedelmi és vendég­látóipari üzletek körét; helyeken és időszakokban egyed kor­látozta az árusítást, vagy kimé­rést, illetve az árubemutatásra elfoglalható eladóteret; szabá­lyozta a fiatalkorúak kiszolgálá­sát stb. A közgazdasági szabályozókon keresztül (például a vendéglátás az ételek után árkiegészítést kap, az italok után forgalmi adót fi­zet) változott az italforgalmazási érdekeltség. A rendeletek megtartását és hatását a megyében az állami ellenőrzésre jogosult szervek több ízben vizsgálták és megál­lapításaik arra engednek követ­keztetni, hogy esetenként az anyagi érdeket a társadalompo­litikai érdekek elé­­ helyezték. A korlátozó rendelkezések el­lenére az alkoholos italok keres­kedelmi forgalma az utóbbi években általában növekedett. Az égetett szeszes italok 1973. január 1-i átlagosan 15 százalé­kos áremelése is csak néhány hónapig tartó­a)—20 százalékos átmeneti visszaesést eredménye­zett a megyében. 1976-től viszont csökkent a kereslet a boltokban árusított borok iránt, részben az olcsóbb minőségűek korlátozott kínálata, részben az 1977. február 1-i százalékos áremelési lehetőségeik­­ érvényesítése miatt. 1977-b­en a bolti forgalom majdnem a fele volt az egy évvel korábbinak, míg a vendéglátásban közel egy­­harmadával növekedett. Igaz, az átlagárak — amelyek a minősé­get is jelzik — a boltokban 31 százalékkal nőttek, a vendéglá­tásban 21 százalékkal telt. A boltok söreladása csökken­éven­ként 10 százalék körüli ütemben bővült. A vendéglátásban — főként kínálati okok miatt —, szerényebb ütemben nőtt a sör­­értékesítés, csak 1977-i­en volt kiemelkedő, az első háromne­gyedévben több mint 18 száza­lékos növekedés következett be. Kedvező, hogy mindezek mel­lett az alkoholmentes italok ér­tékesítése mind a boltokban, mind a vendéglátó hálózatban számottevő növekedésnek indult. Alacsonyabb árszínvonallal az alkoholfélék ellenében bizonyára ezt tovább lehetne fokozni. A IV. ötéves tervidőszak évei­ben a szeszesitalfélék forgalmá­nak növekedési üteme a megyé­ben valamennyi fajtában jelen­tősen meghalad­ta az országos át­lagot 1976-ban a bor-, a sör-, a gyümölcspálinka- és a brandy­ér­tékesítés már csökkent a me­gyében az egy évvel korábbihoz képest. Több éttermet, kevesebb italboltot A kiskereskedelem 1976. évi italforgalmának mintegy kéthar­mad részét a vendéglátó-hálózat bonyolította le, ezért igen nagy a szerepe az italfogyasztás kul­turáltságának biztosításában. Bács-Kiskun megyében a ke­reskedelmi vendéglátóhelyek szá­ma az előző tervidőszakban százalékkal nőtt, azóta összessé­­­gében szinte változatlan, de ös­­­szetételében módosult. Több lett az étterem jellegű egység és az eszpresszó, csökkent a cukrász­dák és valamelyest az italbolt jellegű egységek száma A kereskedelmi vendéglátás árbevételének 44 százalékát — 1970­ óta növekvő arányban — éttermekben, bisztrókban, étkez­dékben érték el, másik nagy ré­szét — 1970 óta csökkenő arány­ban — a büfék, italboltok, sön­­tések, borozók forgalmazták. Az eszpresszók mintegy 15 száza­lékban részesedtek, a cukrászdák és szórakozóhelyek csak néhány százalékot bonyolítottak. Vala­mennyi sza­kjellegcsoportra jel­lemző, hogy az összes árbevétel­ből az italok aránya 1970 óta fo­kozatosan növekszik. Ezt csak részben indokolja az esetenkén­ti áremelkedés és a minőségi összetétel javulása. A megyében levő 389 italbolt jellegű ven­déglátóhelyen 1977 első három­negyedévében már meghaladta a 82 százalékot az italok aránya, de az éttermekben is majdnem 63 százalék volt. Az italforga­lomnak nyolc-kilenc tizede, sőt az italboltokban ennél nagyobb aránya volt alkoholos­ ital. A sze­szes italok forgalma 1977 első háromnegyedében 13 százalékkal volt több, mint egy évvel koráb­ban, ezen belül az éttermekben 21 százalékkal, az italboltokban 8 százalékkal nőtt a fogyasztás értéke. Kétségtelen, hogy az gyasztás kulturáltságát a italfa­na­gyobb alapterületű, ülőhelyekkel berendezett egységek jobban tudják biztosítani, . különösen azért, mert ott lehetőség van ételkínálatra is. Ezek az egysé­gek azonban kevésbé szolgálják a jövedelmezőséget. 1976-ban megye étterem jellegű egységei­­­ben egy négyzetméterre 432 forint havi szeszesital-forgalom jutott, a cukrászdákban, eszpresszókban több mint 600 forint, az italbolt jellegű egységekben viszont meghaladta az 1100 forintot is. Ez társadalompolitikai okokból nem lehet cél Bár a megye eb­ben a szakjellegcsoportban né­pességszámához viszonyítva nem éri el az országos szintet, a ven­déglátóhálózat italforgalmának mérséklését mégis elsősorban az ilyen jellegű egységekben kelle­ne kezdeni. Ez megoldható lenne a korszerűtlen üzleteik, bódék bezárásaival, máshol a kiesett forgalmat egyszerűbb ételfélék és alkoholmentes italok kínála­tával lehetne pótolni. Szigorúbb ellenőrzés és tudatformálás Az eddigi korlátozó intézke­dések tehát nem eredményezték a szeszfogyasztás csökkenését, még összetétele is kedvezőtlenül változott. Az italozás káros tár­sadalompolitikai hatásai tovább­ra is mutatkoznak, ezért a kor­mány 2021/1977 (IX. 1.) számú határozata és annak végrehajtási utasításai további tennivalókra hívják fel a figyelmet. Eredmény csak akkor várható, ha a rendel­kezéseket maradéktalanul meg­tartják, amire az eddigieknél szigorúbb ellenőrzés és a mu­lasztók anyagi és erkölcsi fele­lősségre vonása nyújthat bizto­sítékot. tív Természetesen, az adminisztra­intézkedések önmagukban még nem biztosítják a várt ered­ményt. Fontos a társadalmi tu­datformálás a mértéktelen italo­zás elítélése érdekében. Kiemel­kedő fontosságú e tevékenység a fiatalkorúak körében. Dr. Sántha Józsefné a KSH tájékoztatási osztályvezető-helyettese

Next